Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: oceanic7 - 18.11.2012, 21:22:47

Otsikko: 945 kardaanin tukilaakerin vaihto
Kirjoitti: oceanic7 - 18.11.2012, 21:22:47
Omassa Vollessa ärsyttävä vika, pari vuotta sitten vaihdettu kardaanin tukilaakeri  (vaihdettiin koko kumisysteemi) alkaa valituksensa heti kun menee asteenkin pakkasen puolelle. Pitäis vaihtaa, tilasin laakerinkin jo. Onko millanen hommeli? Pitääkö purkaa ristinivel tms.? Auto on -96 d24tic ja m90 kombineissön.
Otsikko: Vs: 945 kardaanin tukilaakerin vaihto
Kirjoitti: Janne_K - 02.03.2013, 11:17:52
Sama vaiva täällä.
Vaihdoin talvella 2011 vajaat 300 tkm ajetun tod. näk. alkuperäisen laakerin ja kumin mätänetin tuotteisiin.
Meni ehkä vuosi/10+ tkm ja rahina alkoi: laakeri oli aivan kuiva... oli vissiin kiinan pojilla rasva loppunut tuotantolinjalla.
En arvannut asentaessani avata suojatun laakerin kylkeä ja todeta rasvan puutetta. Oli päältä rasvainen :D
Sitten ostin bilteman laakerin, joka oli hyvässä rasvassa -myös sisältä. Mutta ei mennyt montaakaan kuukautta kun se alkoi äännellä suoraan verrannollisesti pakkasasteisiin...
Nyt alkaa olla vuoden jälkeen vaihdon aika.
Ja osaan asentaa laakerin sitä rasittamatta.
Olen käyttänyt ns. tarvikeosia yleensä hyvällä menestyksellä mutta tässä kohtaa tarvinnee kääntää katse lasipaltsin marmoritiskille. Laakerialan ammattilaislta olen kuullut synkkiä juttuja kiinalaisesta kurasta.

Itse työ on selostettu varmaan parhaiten korjauskäsikirjassa.
Muistaakseni koko akseli piti ottaa irti, pelkkää etupätkää ei saa pujotettua pois.
Merkkaa hyvin etu- ja takaosa suhteessa toisiinsa, eikä ne välttämättä menekää toisiinsa kuin yhdessä asennossa johtuen urososan pinnoituksesta ja naarasosassa olevasta urituksen poikkeamasta näin muistelen
Homma vaatii sellasta yleiskokemusta ja vähän vehkeitäkin. Vanha laakerin sisäkehä jää tod. näk kiinni akseliin ja pitää varoen tehdä viilto rälläkällä (ei jälkiä akseliin!) että irtoaa.
Otsikko: Vs: 945 kardaanin tukilaakerin vaihto
Kirjoitti: oceanic7 - 02.03.2013, 11:49:06
Mukavaa kun joku viitsi vastata. Meillä tuo ongelma on ohitse  tältä talvelta kun pakkaset menivät, auto toimii taas ihan normaalisti...eipä taas motivoi alkaa kardaaneja taivuttelemaan.
Olin ostavinani silloin aikoinani ihan laatuosan tuohon alkuperäisen tilalle, siinä alkuperäisessä oli vain se kumi ihan veltto, laakeri oli ehjä.