Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Turbo-Diesel - 16.02.2011, 00:40:52

Otsikko: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 16.02.2011, 00:40:52
Eli ongelma seuraavanlainen. Vaihdoin lohkolämmittimen ja termostaatin, ja nyt ei sitte ala lämmintä tuleen kabiiniin millään. Oisko mitään hyvää niksiä miten sais ilmat pois.

Alavesiletku ei lämpene, mutta kennolle menevä ylempi letku on lämmin samoin kylmä ennakon/kaasun säätömötikälle menevä letku.

Missä vika?

Kiire tosiaan ois. Eihän tuolla tohi ajaa ku kaiken muun hyvän lisäks lämpömittari ei toimi.

Ja sit ois vielä että miten sais laitettua tarvike lämpömittarin ku lämpö anturille menee kaks johtoa (keltainen ja kelta/musta) ja käsittääkseni mittareisa on vaan yks johto mihin lukemat tulee.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: WEBERMAN - 16.02.2011, 03:10:20
Tarkistapa nyt kaikki letkuliitokset ja kiristä ne kunnolla. Sitten täytät järjestelmän uudestaan nesteellä 50/50 ja kaadat sitä tasaisesti yhtäjaksoisesti ja seuraat ettei pääse pulputtamaan kaadettaessa.

Tämän jälkeen käyntiin ja tarkistat lekuista puristelemalla nesteen kierron. Jätät sitten kun nesteen pinta ei enää laske sen pinnan tarkalleen puoliväliin säiliötä. Seuraat sitten siitä että se pysyy tasaisena kun on ajettu usean kerran ja jäähtynyt välillä täysin.

Sitten se asentamasi termostaatti. Se olisi tässä välissä otettava irti ja kattilassa tarkistettava toiminta. Näissä on ollut luvattoman paljon valmiiksi viallisia. Itse en asenna kuin alkuperäisiä ja oikean lämpötilan 92 termareita.

Sähkökaaviota ei nyt tässä ole mutta katsotaan myöhemmin.

Jos vielä pulmia niin soita 040-4160071
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: tarmo - 16.02.2011, 06:01:51
mistä ostit termarin?
kylmäkäynnistimen  letkun välistä saa ilmat hyvin pois.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 16.02.2011, 11:19:26
WEBERMAN :

Pitänee tarkastaa termarin toiminta ku pääsee lämpimään talliin. Tuota pulputus juttua samalla.

Numeronki taijan napata talteen jos sattuu tarvihteen.

tarmo:

Biltemasta nappasin. Voi olla todennäköstä että se ei toimi.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: vaihtoehto - 16.02.2011, 12:04:42
jättää paisarin korkkia vähä raolleen ja ajelee konneen läpimäks ja välillä lissäilee jos näyttää että o paisari tyhjänä
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 16.02.2011, 13:39:34
korkki oli löysällä mut ei tuntunu auttavan...
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: TVS - 16.02.2011, 13:51:49
Etsi ylimpänä oleva letkuliitos, luultavasti lämppärin paluuletkussa, ja lemmari löysälle ja laitteet tulille paisari maksiimiin täytettynä, sitten varovasti raotat letkua putken päältä että se puhaltaa sieltä vettä ulos. Tämän jälkeen ei ole ainakaan ilmasta kiinni ettei mökki lämpene. Itse en ole itse moottorin vesikiertoa erikseen ilmannut mitenkään, paisari maksimiin ja vehkeet tulille, mutta ardicin vesikierron letkutus ei ole ihan paras mahdollinen niin siinä mulla on ilmausruuvi. Voit muuten kokeilla nostaa paisaria korkeammalle, letkuthan antaa jonkun matkaa myöten.

Tuo bilteman termari oli mulla ainakin jo lähtiessä huono, muutenkin tähän pataan tuntuu olevan mahdotonta saada termaria, joka ei vuotaisi viimeistään parin vuoden ikäisenä...
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 16.02.2011, 14:03:10
vois kokeilla lämmittimen letkua raottaa... pirullinen tuola pihalla pakkasesa värkätä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: TVS - 16.02.2011, 14:29:36
Ainiin, siitä lämpömittarista. En ole D24:ssa moiseen kakspinniseen törmänny, mutta onko nyt varmasti kyseessä se koneen etuosassa oleva lämpöanturi eikä mikään egr tai vastaavan liitin? Jos on, ja se on oikeasti kaksinastainen, mittaapas maita vasten vastus siitä anturista, jos molemmista pinneistä antaa ääretöntä maata vasten, ja pinnien yli on jotakin kilo-ohmiluokkaa, paa toinen pinni maihin ja toinen mittarille.

PS: sen lämpömittarin voi vaihtaa ja niitä saa jos kyseessä 86 tai vanhmpi yasaki. VDO:hon ei saa kun risoja kun ne on muillakin rikki >:(
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: HembalanD - 16.02.2011, 15:23:15
Ainiin, siitä lämpömittarista. En ole D24:ssa moiseen kakspinniseen törmänny, mutta onko nyt varmasti kyseessä se koneen etuosassa oleva lämpöanturi eikä mikään egr tai vastaavan liitin? Jos on, ja se on oikeasti kaksinastainen, mittaapas maita vasten vastus siitä anturista, jos molemmista pinneistä antaa ääretöntä maata vasten, ja pinnien yli on jotakin kilo-ohmiluokkaa, paa toinen pinni maihin ja toinen mittarille.

PS: sen lämpömittarin voi vaihtaa ja niitä saa jos kyseessä 86 tai vanhmpi yasaki. VDO:hon ei saa kun risoja kun ne on muillakin rikki >:(
Keltainen väri johdotuksissa viittaa samanlaiseen anturiin(ja johdotukseen) kuin bensavehkeissäkin?  ???
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 16.02.2011, 16:25:36
Pitänee siihen keltaseen koittaa laittaa.

En oo vielä tarennu ilmaillakkaan.

PS. VDO näytti tuosa olevan ja ainut mittari mikä toimii nii on nopeus mittari ja seki sillon tällön...
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 17.02.2011, 01:04:02
Ainiin, siitä lämpömittarista. En ole D24:ssa moiseen kakspinniseen törmänny, mutta onko nyt varmasti kyseessä se koneen etuosassa oleva lämpöanturi eikä mikään egr tai vastaavan liitin? Jos on, ja se on oikeasti kaksinastainen, mittaapas maita vasten vastus siitä anturista, jos molemmista pinneistä antaa ääretöntä maata vasten, ja pinnien yli on jotakin kilo-ohmiluokkaa, paa toinen pinni maihin ja toinen mittarille.

PS: sen lämpömittarin voi vaihtaa ja niitä saa jos kyseessä 86 tai vanhmpi yasaki. VDO:hon ei saa kun risoja kun ne on muillakin rikki >:(

Epäilisin että se ei oo egr... sielä laturin jalan takana se pilkistää... vanhassa vaparissa oli yks pinni vaan ja muistaakseni samassa paikassa oli. egr tossa on mutta eikai se anturi voi muuallakaan olla? jotain lukemia siitä saatin muistaaksen 2-3 kiloohmia...

Pitänee koittaa huomena tinailla tota omaa mittaristoa jos se siitä elpyis.  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 18.02.2011, 00:51:11
Jep nyt tulee jotenkuten lämmintä koppiin.

Koneenlämmötki saatiin mittarille. Keltanen mittariin ja keltamusta maihin.

Koneenlämmöt ei tosin nouse ku sinne 60 asteeseen(sen takia huonosti lämmintä koppiin), lienee viskon vika koska on ihan v***n jäykkä. Saiskohan sitä jotenki elvytettyä? Vai laitanko suoraan sähköflektin?
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: WEBERMAN - 18.02.2011, 05:13:32
No hyvä että jotain. Eikö se edes paikoillaan käydessä nosta lämpöjä normaaliin? Mikä se termari oli merkinnältään ja tarkistitko sen?

Pistä ehjä visko suosiolla, tai sitten term.ohj sähköflekti jos sinulla on .
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: tarmo - 18.02.2011, 05:50:03
ei se sitä viskoa kaipaa, heitä ropelli huitin kuuseen , tuskin tarviit sitä kesälläkään jos vaan syyläri ja termari kunnossa.
Oikein kesä kuumalla kärri perässä sille saattais käyttöä löytyä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 18.02.2011, 11:40:54
WEBERMAN : Sen verran kiire oli että ei keretty termaria avaamaan, ilmailtiin vaan kunnolla. Paikallaan lämpimäsä tallissa nosti 75 asteeseen. Tulin siihen tulokseen että jos ei se tallisa nostanu lämpöjä 90 asteeseen misä termarin pitäis auveta nii ei se kyllä tuola pakkasesa ajosakaan avaa sitä. Sähköflektejä on ladot pullollaan, mutta muistelisin että pitäis olla tallesa yks D24 visko josta on siivet palasina.

tarmo : Vähä kyllä epäilyttäis kokonaan unohtaa ropelli :D Mutta nyt tuntuis hyvältä ratkasulta. Mittari näyttää -30c
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: TVS - 18.02.2011, 11:59:04
3 vuoteen mulla ei ole ollut tdic:ssä viskoa, yhden reissun ajaksi laitoin sähköropelin, eli kun 30C kesähelteessä traileroitiin toista farkkua tuolla 945:lla niin sillon oli flekti ja sille oli jopa käyttöä, muuten ei ole flektiä tarvinut.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: WEBERMAN - 18.02.2011, 12:00:16
Jos tarkenet niin vaihda se termari 92 asteessa aukeavaan Volvolaiseen. Se ei toimi.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 18.02.2011, 12:32:14
TVS : Otetaan sitte visko pois. :)

Mistä ootte ostanu "toimivia" termareita?
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: WEBERMAN - 18.02.2011, 12:45:26
Siniseltä eli originaali 92ast on jotain 60€ kieppeillä, riippuen prosenteista -15 tai enemmän ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: TVS - 18.02.2011, 12:56:15
Siniseltä eli originaali 92ast on jotain 60€ kieppeillä, riippuen prosenteista -15 tai enemmän ;)
Ei kolme vuotta sitten saanut kun 87 termaria. Muistaakseni 26€ miinus prosentit.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: WEBERMAN - 18.02.2011, 13:03:39
Oikein. Taitaa olla vielä unihiekkaa silmissä, olin markoissa :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 18.02.2011, 13:12:29
Joo en ois kyllä termostaatista 60€ maksanu :D Ennemmin oisin porannu reikiä siihen :)

Täytynee katella miten toi ny käyttäytyy. Jos alkaa lämpöjä nostaan nii sitte pitää käyvä ostaan uus. Oisko toi 92 parempi?
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: tarmo - 18.02.2011, 16:51:00
en määkään nyt umpimähkään käy ketään neuvomaan ottaa ropellii kokonaan pois ellei olisi itellä asiasta kokemusta ;) termarina on tosin ollu tuo 87
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: WEBERMAN - 19.02.2011, 02:42:23
En minäkään umpimähkää ketään neuvo. jos ensikesä on läheskään yhtä lämmin kun viimeksi, niin ilman mitään pikkukärryäkään perässä voi risteyksessä odottaessa lämmöt kohota.

Siksi pitää olla tuuletin, joko visko tai sähkö. Ilman sitä lämmöt kohoavat taatusti liian korkealle, kun ajoviima ei jäähdytä. Tietysti jos lämppärin kenno tai jäähdytin on tukossa, asia vielä korostuu. ;)

Niinhän perinteinen virityskeniokin on, poista termostaatti, jäähtyy paremmin. :D Ja keittää helpommin. Sitten tietysti kannattaa kannentiivisteestä suurentaa, taim lisätä reikiä, kun ne näyttää olevan tukittu ja puuttuu kokonaan. 8)
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: Turbo-Diesel - 19.02.2011, 16:45:41
Juu nyt oon ajellu vähä pitempää matkaa nii tuntuu lämmöt pysyvän siinä 90 asteesa. Eli termariki toimii. Viskoki saa ilmeisemminki pitää paikkansa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 d24 /t jäähdytys järjestelmän ilmaus probleema! KIIRE!
Kirjoitti: WEBERMAN - 20.02.2011, 18:58:19
Hienoa. :) Sitten vain huolettomia kilometrejä 8)