Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: st3b3 - 20.11.2012, 19:10:55
-
moro! osaisko joku vähän avittaa. eli auto 940 b200f ruisku vm -91 ja auto sammu kesken ajon jollon lambda valo vilahti ja ei ole sen koommin lähtenyt käyntiin? ensiksi ei tullut kipinää ja huomasin puolanjohdon virranjakajan puoleisen päädyn kärähtäneen, eli oli ihan sininen ja poikki, mutta vaihdoimpa uuden puolanjohdon, nii kipinä tulee ainaki 1 sylinteriin, kun en muita katsonut, bensaa saa. mutta ei lähde käyntiin, ja bensaa on tankissa :) mistä vois ettiä vikaa? vikakoodia anto 2 navasta 1-1-1 eli ei mitään. molemmat bensapumput surahtaa, mutta takimmainen kuullostaa siltä ku vetäis ilmaa välistä eli porisee sillee?? relettä en oo vaihtanu ku tuntuu saavan bensaa ku tulpat märkänä ku starttaa. ja myöskään start spraylla ei vaikutusta, luultavasti joku pieni vika mutta en vaa ite hokaa sitä? tai jotain isompaa, paha sanoa? :'(
-Apuja!! kiitos :)
-
Ettei olisi puola särki? Pariin otteeseen törmännyt näihin "luovuttaneisiin" sytytysosiin, jotka antavat ihan ok kipunan vapaassa tilassa, muttei sitten enään paineen alaisena.
-
no täytyy koettaa.
-
Katsoitko jakajan kannen sisälle?
Tarkistitko pyörijän?
Onko kipinä riittävä, vai heikko?
Jos puola rikki, eikä anna riittävää kipinää, niin ei välttämättä anna vikakoodia.
Sitten on se sytytyksen vahvistin, jossa 7 napaa, jossa ei välttämättä ole kaikki navat käytössä.
Sijainti oli 240:ses kuskin etuvalon takana, 940 sijainti konehuoneessa jossakin.
Tämä syttyvahvistinkaan ei anna vikakoodia välttämättä.
Jos autossasi ykk anturi laatikon päällä, se määrää sytytyksen tahdin, mutta jos ei vikakoodia ole, niin täältä syttyvahvistimelle epäilys.
-
kiitos, täytyy kattoa josko se ois se. mut pyörijä ja virrranjakajan kansi on just vaihettu, ei luulis et tollee yht äkkii menis ja auto sammus. kipinä näytti must ihan hyvältä. mut mikä siinä käräytti sillo alkuu sen puolanjohdon?? herää kysymys :) oli se virran jakajanpuoleinen pääty nii ihan sininen ja se oli poikki se puolanjohon pää mikä sinne virranjakajaan menee. mikäs tällee oireilee :)
-
Vanhuuttaan katkennut, ehkä. Katso nyt se jakajan kansi kumminkin, ei olisi ensimäinen josta on keskinasta hävinnyt tai juuttunut sisään. Yksi pyörijäkin on itseltä hajonnut muutaman kilometrin ajon jälkeen, pääsi heilumaan miten sattui ja kipinäkin tuli sitten milloin sattui. Tulpat on hyvin todennäköisesti vainaat jos ovat kastuneet ja eivät anna kunnon kipinää (jos antavat minkäänlaista). En muista kiertääkkö tuossa koneen asentotieto sen sytkävahvistimen kautta boksille. Joissakin kiertää ja kun se vahvistin hajoaa saattaa annostella kipinää ja bensaa ihan miten sattuu, mutta sytytyksen ainakin laittaa sekaisin hajotessaan.
-
Just vaihoin ykk anturin. Uudet sytkäjohdot ja sytkän päätteen. Eikä lähe käyntiin. Nyt tää on mystistä. Mistä voi johtua tämmönen. Kaikki tänne kertomaan :) onko muita antureita tai jotsin mishä vois johtua ettei tarttis liikkeeseen viedä.
-
Ja kipinää ja bensaa tulee.
-
Suutirele? Paisarin kyljestä pitäisi löytyä.
-
Se musta mötikkä mikä ns roikkuu klipsillä mmsiinä? Mutku bensaa tulee nii miten se voi olla se?
-
Joo. Jos rele on hirttänyt kiinni? tarkista myös bensapumpun rele. Onhan se moottorin maadotus tarkastettu?
-
Onhan tankissa varmasti bensaa (mittari voi kusta) ja jako kohdillaan?
-
Mites se moottorin maadotus tsekataa. Ja luulis et joku osa ois vaa rikki ku kesken ajon sammu. Ei se jako voi tollee hypätä ku kireelläki oli kokeilin ettei oo vaikka poikki. Ja on siellä bensaa. Voiko se bensapumpun rele olla rikki jos molemmat pumput surraa?? Mut ainakii alkuperänen se pumpun rele vuodelta -90 :) mutku pumput surraa nii miks se olis rikki
-
Ei se sitten ole ainakaan bensapumpun rele. Maajohdoista tarkistat ettei ne ole poikki ja hapettumat pois viilalla tai santapaperilla. Tarkista bensan paineensäädin vedät sen letkun irti säätimestä ja ei saa tulla bensaa, löytyy jakoputken päästä.
-
Kokeilin senkin jo sillon eikä tullu bensaa. Ja en usko että maadotuksissa vikaa. Koska sammu kerrasta
-
Toimiiko kaikki sähköt, joku sulake palanut? Naksahtaako kaasuläppä rullaa käännettäessä?
-
Vasentakavalo on palanut mut muuten sähköt toimii kyllä. Ei sulakkeet enää vaikuta tässä jutussa. Ja sitä kaasuläppää en oo kokeillukkaa. Se on joku pikkujuttu mut ei vaa hokaa sitä. Pitäskö sen kaasuläpän potentimetrin vaikuttaa käyntiinlähtemiseen
-
Kyllä se jako voi hypätä ettei huomaakaan, ei ole yks eikä kaks kertaa mutta luulis kyllä käyvän ensin huonommin eikä sammua vain. Millä totesit että bensaa tulee?
-
totesin sillä että tulpat märät ku starttaa ja roiskii tulpanreijästä näpeille ku pyörittää :) ja bensahaisee, tämmösillä perusjutuilla :D mut ei se lähteny käyntiin start sprayllä: kään.
-
Kai ne tulpat uusit kun kerta bensaryöpyssä?
-
Tulpat kuivattu ja putsattu. Paluulinjasta tulee bensaa. Ja kipinä on hyvä. Suuttimienreleellä ei vaikutusta. Nytalkaa olee pää jumissa. Teoreettisesti pitäis toimia kun on jako ok ja bensa ja kipuna tulee. Ja melkee kaikki vaihettu. Voiko jetronicissa olla vika?
-
Tulpat kuivattu ja putsattu. Paluulinjasta tulee bensaa. Ja kipinä on hyvä. Suuttimienreleellä ei vaikutusta. Nytalkaa olee pää jumissa. Teoreettisesti pitäis toimia kun on jako ok ja bensa ja kipuna tulee. Ja melkee kaikki vaihettu. Voiko jetronicissa olla vika?
voepi olla. :)
-
Jos ei se hörähdäkään kun sylinterit tulvii bensaa, on vika selvästi kipuna puolella.
-
Mikä tohon voi sitten vaikuttaa ku tuntus olevan hyvä kipinä?
-
Joko se tulee väärään aikaan tai sitten se kipinä ei olekaan niin hyvä siellä pytyssä.
-
täytyy kattoo se ennakko vielä, ja mikä voi olla syy noin yht äkkii et ois muuttunu, tai sille et kipinä ois heikko pytyssä?? ainakin suuttimien ohjaus toimii kokeilin senkin