Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: VahuJ - 21.11.2012, 17:39:51
-
Elikäs auto lopetti viime perjantaina lataamisen ja vaihdoin käytetyn säätimen laturin perään ja toimi hetken hyvin. Mut tänään taas lähti auto ruokakaupan pihalta just ja just käyntiin ja äsken kun mittarilla katoin niin ei taaskaan lataa. Eli luultavasti taas säädin hajalla? Mulla on eilen motonetistä haettu uus säädin vielä paketissa pöydällä mutta kannattaako sitä edes vaihtaa jos sekin vaan hajoaa? Ja mikä hemmetti noita säätimiä hajottaa?
Uus laturi vaan 175e motonetissä niin vois vaikka yrittää tuota vanhaakin korjata kun tietäis vaan mitä sille tekis?
Moottori on D24T...
-
Oliko säädin boschin tekemä vai joku halpis malli? Jos mätänetistä ostat, valitse boschilainen tai vaihda putiikkia. Muutaman vuoden ollut laturi,keväällä piti vaihtaa säädin ja laturi antaa jo ääntä.
-
Ekan säätimen merkki ei ole tiedossa, lukee vaan Made in Spain ja siis se säädin on ollut siellä koko sen 2 vuotta mitä kyseinen autokin mulla. Kun se hajos otin yhden vanhan laturin jonka tiesin toimivaksi p*rseestä ton säätimen mikä hajosi äsken, merkkiä en muista. Ja nyt toi motonetistä ostettu säädin mikä on siis edelleen paketissa on merkkiä Unipoint... tarvisko sekin nyt sitten vielä ruuvata sinne kiinni ja katsoa kauanko kestää??
-
Laturin kipinöinti sen hajottaa, näin olen kuullut. Jos nuo edelliset oli käytettyjä säätimiä, ainakin itse kokeilisin uudella. Paljonko sillä on ajettu?
-
Katoitko missä kunnossa laturin liukurenkaat on? Ei kauaa pelaa uudellakaan säätimellä (tai hiilillä) jos ovat kuluneet pahasti urille.
-
Katoitko missä kunnossa laturin liukurenkaat on? Ei kauaa pelaa uudellakaan säätimellä (tai hiilillä) jos ovat kuluneet pahasti urille.
Täytyy katella huomenna valosalla paremmin niitä liukurenkaita ku viimeks vaihdoin sen säätimen pilkkopimeessa... mutta jos sitä meinasit että kuluneet liukurenkaat syö uudet hiilet äkkiä niin siinä ekassa säätimessä mikä sie on ollu ainakin sen 2 vuotta mitä autokin mulla niin hiilet oli melkein kuin uudet. Tässä säätimessä mikä siellä oli muuteman päivän väliaikaisesti niin hiilet olikin aika loppu. Mutta kyllä ne selvästi liukurenkaisiin kiinni otti kun säädintä joutui painamaan kunnolla että sai ruuvienreiät kohdalleen.
-
Ei välttämättä syö hiiliä, hiilet vaan ei ota kunnolla kontaktia ja hyppivät laturin pyöriessä, tai sitten ottavat vain ihan vähän reunoilta kiinni ja ei lataa kunnolla.
-
laita sinne vaan. sillä se selviää.
-
joskus laturin tasasuuntaussillasta diodi hajonnu ja se rupee sitten rikkomaan säätimiä.
jos siis kollektori ja hiilet kunnossa
-
Vaihdoin äsken vihdoin ja viimein tuon uuden säätimen laturiin eikä lähtenyt tällä kertaa ollenkaan lataamaan :( Kaikki mittarivalot vaan palaa himmeenä...
Mitäs sitten seuraavaksi? Eli hiilet/säädin uudet ettei pitäis ainakaan niissä vikaa olla, liukurenkaat ok, kaikki johto liitokset tarkistettu. En oo ennen avannu laturi kun tähän asti on yleensä selvinny säätimen/hiilien vaihdolla joten kaikki ohjeet on tervetulleita :) Vai ostanko suosiolla uuden laturin?
-
No morjesta.
Vaihdoit ilmeisesti laturiin pelkän hiilipaketin et säädintä jossa diodit sijaitsevat.
Tarkasta tuleeko hiilille herätejännite kun käännät sytytysvirran päälle,jos ei tule vika ei ole laturissa vaan kenties virtalukon pohjassa tai sulakkeessa.
Jos herätejännite tulee hiilille asti on vika laturissa tai laturin maadoituksessa.
Diodit laturista hajoavat yleensä vain jos latausvirtapiiri katkeaa tai vastus ko. piirissä kasvaa liian suureksi.Joissakin autoissa laturi saa herätejännitteensä latausvalon kautta,jos latausvalon poltin poksahtaa loppuu myös lataus ja merkkivalo ei tuolloin kerro latauksen loppumisesta.Sama tapahtuu myös jos hiilet tai liukurenkaat eivät päästä sähköä läpi.
Jaksamista!
-
Onko laturin maadoitus kunnossa eli rungosta vedetty johto lohkon kylkeen/laturiin jalan alle? Säädin on se "murkula" missä hiilet on kiinni, diodisilta on laturin sisällä ja sitä ei saa vaihdettua/korjattua purkamatta laturia. Kaikissa autoissa laturi saa herätteen merkkivalon kautta, laturi kyllä rupeaa lataamaan ilman herätettäkin kunhan antaa kunnolla kierroksia eli polkaisee kaasun pohjaan.
Saahan sinne sisälle osia uusittua itsekin, itsestä taas riippuu miten paljon haluaa rassata ja kolvailla. Hihnapyörä irti (saattaapi olla lujassa), kaikissa malleissa ei ole pakko irrottaa, ja sitten laturia kasassa pitävät pitkät ohuet pultit auki niin laturi katkeaa. Mallista sitten riippuu lähteekö irti etu- vai takapää ai meneekö jopa kolmeen osaan. Jos irtoaa takapää niin hihnapyörää ei tarvitse välttämättä irrottaa. Diodisilta on siinä takapäädyssä kiinni, sen voi uusia kokonaan tai sitten tinailee vanhat diodit irti ja vaihtaa uusiin. Liukurenkaatkin saa vaihdettua, siitä ei tosin itsellä ole kokemusta. Samalla sitten laittaa laakerit uusiksi ja tarkastaa staattorin kunnon.
Melkein suosittelen, että hankkii ehjän laturin, ja purkaa/korjaa vanhan opiskelumielessä. Saattaa ensimmäisellä kerralla mennä tovi ennenkuin saa purettua/koottua. Ja jos ei saa ehjättyä sitä vanhaa niin lykkää roottorin/akselin kuorien sisään ja ruuvaa kuoret nippuun niin kelpaa kyllä vaihtolaitteena varaosaputkaan kun hakee uutta laturia :D Mulla oli lankussa 80 ämpärin laturi ja sain siihen paikallisesta Fixus-liikkeestä halvemmalla tehdaskorjatun laturin kuin mitä motonetin laturi olisi maksanut.
-
Liukulaakerit loppu ... vaihda ne, mutta laturi pitää purkaa ekaksi.
Mulla yksi uusi ylimääräinen säädin.
-
Onko laturin maadoitus kunnossa eli rungosta vedetty johto lohkon kylkeen/laturiin jalan alle? Säädin on se "murkula" missä hiilet on kiinni, diodisilta on laturin sisällä ja sitä ei saa vaihdettua/korjattua purkamatta laturia. Kaikissa autoissa laturi saa herätteen merkkivalon kautta, laturi kyllä rupeaa lataamaan ilman herätettäkin kunhan antaa kunnolla kierroksia eli polkaisee kaasun pohjaan.
Mulla oli lankussa 80 ämpärin laturi ja sain siihen paikallisesta Fixus-liikkeestä halvemmalla tehdaskorjatun laturin kuin mitä motonetin laturi olisi maksanut.
Maadoituspiuha on kunnossa tarkistin mittarilla. Heräte tulee siihen lattaliittimeen kun kääntää virrat päälle jonka vielä vaihdoinkin uuteen apicoon kun alkuperäinen oli niin kärsineen näköinen. Samaten laturi->akun välinen johto ok. Liukurenkaatkin ottaa ihan tasaiseen kiinni hiilin mitä uusista hiilistä kattelin. Eikö ne liukurenkaat ole silloin vasta "oikeasti" loppu kun ne on kuluneet akseliin asti ja lyö kenttään??
Täytyykin kysellä tota laturia paikallisista varaosaliikkeistä :) Suolanen toi motonetin 175e hinta d24t kohdalla kun vapari d24:seen 79e ja bensoihin 99e. Mut mitä kattelin kun yhden vanhan bensakoneen laturin nurkista löysin niin ei sovi korvakkeista d24T:hen
..
-
Juu silloinhan ne on vasta loppu.
Minä kanssa yritin sovittaa vinokoneen laturia deekun kylkeen, kyllä sen olisi pikku sepittämisellä siihen saanut sopimaan, ja vapari deekun laturi ei sovi sekään (kiristimen korveke väärässä kohtaa ja kannake väärän levyinen).
-
No niin huomis aamuksi olisi tulossa paikalliseen varaosaliikkeeseen uusi D24T:n 80A laturi hintaan 125e(vanha vaihdossa) :) Tuttu/kaveri myyjänä niin sittä johtuu toi hinta... eipäs näimmä aina se motonettikään ole halvin vaikka yleensä sieltä on saanut kaiken vielä muuteman euron halvemmalla mitä kaverilta :)
Pohditaan sitten lisää jos ei tuo uusi laturikaan auta :)
-
No niin huomis aamuksi olisi tulossa paikalliseen varaosaliikkeeseen uusi D24T:n 80A laturi hintaan 125e(vanha vaihdossa) :) Tuttu/kaveri myyjänä niin sittä johtuu toi hinta... eipäs näimmä aina se motonettikään ole halvin vaikka yleensä sieltä on saanut kaiken vielä muuteman euron halvemmalla mitä kaverilta :)
Pohditaan sitten lisää jos ei tuo uusi laturikaan auta :)
No se 80A laturi olikin sitten väärän kätinen mutta onneksi samasta puljusta löytyi hetken penkomisella juuri samanlainen laturi kuin vanhakin... 55 amppeerinen ja hintaan 100e. Taas latailee ja matka jatkuu :)