Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: HumppaVulva - 21.11.2012, 20:23:05
-
Kattastussetä hylkäs eilen traktorin...
Vasemmalta puolelta sisempi jarrumäntä jumitti ja sen takia takajarrutehojen ero liki 50%. Ollut juntturassa varmaan melko kauan, koska pala näytti melkosen kulumattomalta ja millitolkulla eroa toiseen palaan verrattuna.
Purin tänään satulan ja irrotin palan, jotta pääsin käsiksi mäntään. Sain sen liikkeelle ja tehtyä pientä kiertoliikettä. Melko jumiselta alkuunsa tuntui, mutta sitten sain sen tosiaan liikkumaan. Yhteensä edestakainen liike varmaan 5-8mm luokkaa.
Osaatteko kertoa, jotta kuinka suuri tuon liikkeen tulisi olla? Ja kun sain crc:llä ja pihdeillä sen liikkeelle, niin voiko tosiaan olla että ite jarrusysteemi ei sitä ole liikuttanut sen vertaa? Luulisi siinä kuitenkin olevan enempi voimaa, ku mulla ranteessa ja rasvasissa pihdeissä...
Eikä jäänyt remontin jälkeen edes ylimääräsiä osia jarruista (niistä muutamasta), vaikka ekaa kerta jarrut levitin. Sain ehkä jopa ilmattuakin... :)
-
Missä kunnossa se mäntä oli?
Menikö mäntä satulan tasalle kun painoit sisään?
Ja se poljin voima ei riitä kun jäkittää kunnolla. Tiedän kokemuksesta.
Ja mulla kans temppuili sama mäntä.
-
Meni ainakin tasalle, ehkä puolikkaan karvan allekin. Mutta ei se kyllä paljoa satulan yläpuolelle noussut nyt kun mietin. Tuo aikaisemmin arvioimani 5-8mm on kyllä yläkanttiin. Mahtaakohan riittää, vai tuleekohan haettua huomenna taas hylsy ja uudet roippeet.
Mites muuten tuossa kannattaa toimia, jos menee osia vaihtoon? Ja mitä sieltä edes menee? Mäntä, tiiviste? Mitä muuta? Onko simppeli homma vaihtaa, lähtee mäntä iisisti irti ja meneekö uusi tiivisteineen helposti paikoilleen? Vai vienkö pajalle?
-
Tai haet Biltemasta uuden satulan.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarruhydrauliikka/Jarrusatula/JARRUSATULA-TAKA-80070-00-665003/
-
Komppaan kyllä Pomoa, kaikkein helpoin homma, ja ei paljoa maksa. :)
-
Melkeen kyllä, käytän konttorilla huomenna ja maksan 10 erkkiä ja sitten sieltä Bilteman kautta konttorille :)
-
mäntä irti, uusi tiiviste ja suojakumi, männästä karhunkielellä ruosteet veks jos on juminu niiden takia, jarrukumirasvaa tiivisteeseen ja nippuun. Ihan perushuoltoa, ei musta kannata koko satulaa ostaa mutta kukin tavallaan. ;) Mäntä lähtee helpoiten vassuprässillä ja satulan nestekanavat sitten kompuralla puhtaiksi vaseliinistä, ja paljon bräkleeniä. :)
-
Saa sen männän pihalle kun satula on kiinni autossa ja ottaa jarrupalan pois ja polkee sen ihan huulille.
Ei tarvii sotkee vaseliinin kanssa.
-
Satula auki, pihdeillä varovasti männän runkutusta ja kevyttä kiertoa. Setin kasaaminen takas, uudet nesteet ja ilmaus. Konttorille ja leimaa taas vuodeksi. Heleppo homma ja tällä kertaa makso nolla rahaa.
Setämokoma löysi öljyvuodon moottorin vasemmalta puolelta. Valutellut melkosen märäksi pohjan, turbokin öljytipoissa. Nyt pitää alkaa miettiä, jotta mitäs helvettiä...
-
Nesteethän ne saattas myös vanhetessaan 2.v tai yli olevat sellaiset, aiheuttaa tuon jarrusylinterien korroosion/jumittelun sisäpuoleltakin? No kahen vuoden päästä sitten taas nesteet uusiksi ja runkkailut päälle ja taas mennään seuraavat pari vuotta.....
-
Hain pari vuotta sitten motonetin vaihtosatulan alle 70 ekee ja hyvin on pelittänyt.