Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Tobben - 16.02.2011, 15:39:53
-
Ajattelin tänne kirjoittaa, kun itteltä rupee mielenkiinto loppumaan ja v*tutus nousemaan. Eli ei suostu puhaltamaan kuin haaletaa sisään max. 10 astetta. Moottorin lämpö on normaali ja tasainen , ohitin "air-mix" hanan vai mikä lieneekään. Entisen omistajan toimesta mukaan kenno on putsattu ja käyty läpi . Klemmareista yms päättellen näin on tehtykkin, mutta mene ja tiedä -.-. Mistä kannattaisi alkaa paikallistaa, mistä tämmönen voi johtua ?
-
Airmix ei vaikuta muuhun kuin keski räppänöistä tulevan ilman lämpöön.
Onko molemmat sisälle menevät vesiletkut kuumia?
-
Kannattaa tosiaan tarkastaa letkut moottoritilan puolelta. Toisessa letkussa on melko jyrkkä mutka, joka saattaa vanhemmiten litistyä kasaan haitaten veden kulkua. Itse palelin aikoinaan puoli talvea kyseisen syyn takia... :-[
-
Jos kerran edellinen on purkanu sen lämppärin laatikon niin onko siellä ne vaahtomuovitiivisteet kunnossa. Jos niistä puhaltaa ohi niin ei siittä lämppäristä paljoo ole apua.
Ja se kenno voi putsauksesta huolimatta olla tukossa.
-
Konehuoneen puolella oli letkut väärtepäin ne , edellisen omistajan johdosta eli kummatkin letkut pitäisi olla kuumat ? mielestäni toinen oli sysi kylmä ja toinen lämmintä :o Vaahtomuovit näytti ihan hyviltä, ja puhallusta tulee mukavasti. Niin ittekki mietin et eipä sitä tiedä vaikka oliskin tukossa , missä on häikkää jos toinen konehuoneesta tuleva letku on kylmä ? muistikuvien mukaan alempi letku ?
-
Ja letkut ovat uusittu hetki sitten ihan pehmoset ja uudehkot ettei pitäis niistä olla kiinni !
-
Noh, jos kerran toinen on kylmä niin se meinaa sitä että A) kenno jäähdyttää sen veden niin tehokkaasti että tulee kylmänä takaisin tai B) ei kierrä vesi yhtään.
-
Jos ne letkut oli kerran väärin niin kennossa on kiertosuunta ollu toinen jolloin ryönät on irronnu ja tukkinu kennon.
Yksi mahdollisuus siihen ettei vesi kierrä ja letku on kylmä.
-
Selvää, eli kennon irrotus hommiin kun kiinnostusta kerääntyy käy koko hörskän mörskän läpi :peetu: mutta kiitoksia näistä !
-
Selvää, eli kennon irrotus hommiin kun kiinnostusta kerääntyy käy koko hörskän mörskän läpi :peetu: mutta kiitoksia näistä !
Minulla sama homma kun kesä tulee. Jouluna homman tein mutta eihän se moottori pysynyt paikallaan niillä kumitapeilla vaan ottaa kiinni kun auto heiluu pahasti.
Kennossa oli toinen pää merkitty tussilla X:llä. Olikohan se yläpäähän?
-
Selvää, eli kennon irrotus hommiin kun kiinnostusta kerääntyy käy koko hörskän mörskän läpi :peetu: mutta kiitoksia näistä !
Kyllä se melkein kannattaa koittaa putsata. Tai sitten haet uuden ja lakkaat murehtimasta. ;) Ei sitä pömpeliä jatkuvasti viittis irrotella. :(
-
Joo o , kai sitä vois melkee joo uuden hakee. On niin ruususta toi purkaminen kasaaminen ettei viittis moneenkertaan tehä. Eikä tarvi karvilakki päässä enää ajella 8)
-
Rakentelin yhden värkin kerran valmiiksi ja ihmettelin kun ei tule lämmintä talvella. Viaksi paljastui edellisen omistajan korjaukset lämppärissä: raana asennettu ylösalaisin. Kuuma tuli vasta kun väänsi kylmälle :idiot2: Kokeile toi vielä jos et ole jo testannu.
-
Kiitän tuosta, joo pitää räplätä ja käännellä :)
-
Vipulämppärissä on sellanen klipsi millä lämppärin hanan kaapeli kiinnittyy siihen koteloon. Mikäli kyseinen klipsi joustaa tai ei ole kiinni niin kaapeli ei liiku kunnolla ja hana ei aukea. Tuollaiseen vikaan olen törmännyt ainakin.
-
Itse en kyseiseen hanaan luota ollenkaan, vedin suoran letkun ja se on pois käytöstä.
-
Itse en kyseiseen hanaan luota ollenkaan, vedin suoran letkun ja se on pois käytöstä.
Järkevää? ::)
Olikos sulla "pelti" vai muovihana?
-
Kun sen alkuperäisen hanan on vaihtanut niin vaijerien säätö pitää tosiaan suorittaa huolella että varmasti toimii, eli aukeaa ja sulkee täysin. Liikerata tällä hanalla pienenee vähän verrattuna siihen vanhaan malliin.
Se sitten on taas toinen juttu että niitä Motonetin hanoja oli /on ollut luvattoman paljon viallisia, lähinnä siten etteivät ole sulkeneet nesteen kiertoa kennossa jolloin kesälläkin on tullut lämmintä vaikka säädin on ollut kylmälle säädettynä.
-
Onko siihen vaijerin takaisinlaittamiseen mitään kikkaa, että saa kohdilleen? Jossain ohjeissa luki, että on joku pikalukitus, mutta itse kyllä skruuvailin sitä pikku mutteria hampaat irvessä ja pötkö otsalla. Sitten kun ei oikein pysty luottamaan, että onko se nyt riittävän kireällä, ettei vaijeri luiskahda pois sieltä kun vetoa on kuitenkin jompaan kumpaan suuntaan (olisko ollut kuumaan päin?)
-
Kun sen alkuperäisen hanan on vaihtanut niin vaijerien säätö pitää tosiaan suorittaa huolella että varmasti toimii, eli aukeaa ja sulkee täysin. Liikerata tällä hanalla pienenee vähän verrattuna siihen vanhaan malliin.
Se sitten on taas toinen juttu että niitä Motonetin hanoja oli /on ollut luvattoman paljon viallisia, lähinnä siten etteivät ole sulkeneet nesteen kiertoa kennossa jolloin kesälläkin on tullut lämmintä vaikka säädin on ollut kylmälle säädettynä.
Juurikin niin.
Mulla oli joskus sellanen tilanne että piti vaijeria "säätää" kesä ja talviasentoon. ;D
Onko siihen vaijerin takaisinlaittamiseen mitään kikkaa, että saa kohdilleen? Jossain ohjeissa luki, että on joku pikalukitus, mutta itse kyllä skruuvailin sitä pikku mutteria hampaat irvessä ja pötkö otsalla. Sitten kun ei oikein pysty luottamaan, että onko se nyt riittävän kireällä, ettei vaijeri luiskahda pois sieltä kun vetoa on kuitenkin jompaan kumpaan suuntaan (olisko ollut kuumaan päin?)
Empäs muistkkaa enää kun on aikaa jo kulunut mutta jos oikein muistan niin, hana kun on otollisessa asennossa niin sen klipsun kans ei oo mitään ongelmaa. Muistaakseni hieman vaijerinpuoli alspäin.
Mulla oli muuten nuo aina klipsillä, ei mitään mutteri virityksiä.
-
Mulla oli muuten nuo aina klipsillä, ei mitään mutteri virityksiä.
Mikähän tää klipsihomma on? En kyllä keksi ???
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/240alkuperinenlmpprinventtiili.jpg)
Tällaisen kuvan löysin netistä, ja en kyllä näe tuossa sitä mutteria, jota itse kiristelin. Oli siis hanan paikallaan ollessaan siellä apukuskin puolella: pienestä reijästä vaijeri läpi ja kiristys mutterilla. Tai oliko se joku pultti: tosi pieni ja en ottanu irti asti.
Mikä muuten tuon kuparikierteen idea on? Sehän menee sinne jalkatilan ulostuloon.
-
Mikähän tää klipsihomma on? En kyllä keksi ???
http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/240alkuperinenlmpprinventtiili.jpg
Tällaisen kuvan löysin netistä, ja en kyllä näe tuossa sitä mutteria, jota itse kiristelin. Oli siis hanan paikallaan ollessaan siellä apukuskin puolella: pienestä reijästä vaijeri läpi ja kiristys mutterilla. Tai oliko se joku pultti: tosi pieni ja en ottanu irti asti.
Mikä muuten tuon kuparikierteen idea on? Sehän menee sinne jalkatilan ulostuloon.
Se klipsi on niissä muovihanoissa.
Tuo on se ns. alkuperäinen hana ja tuossa tais olla putti/mutteri kiinnitys vaijerille.
Noita ei vaan enää saa jolloin se muovinen tulee korvaajaks.
Toi kapillaari putki liittyi jotenkin lämmön säätöön, muovinen kun asennetaan niin se vaan katkaistaan.
-
Itseä ei kiinnostanut maksaa motonetin vuotavasta hanasta 30e vai mitä onkaan , kun suoralla letkulla toimii. Yksi säätö vain vähemmän 8)
-
Itseä ei kiinnostanut maksaa motonetin vuotavasta hanasta 30e vai mitä onkaan , kun suoralla letkulla toimii. Yksi säätö vain vähemmän 8)
Mukava ajaa kun jatkuvasti puskee kuumaa, joo...
-
Mukava ajaa kun jatkuvasti puskee kuumaa, joo...
Vivuilla luukut kiinni air-mix auki niin... hmm.. Lämmintähän sieltä puskee, mut olis kesällä kiva kokeilla, miten paljon.
Tosiaan sitten et saa kylmää puhallusta varpahille.
Kerro sit, Tobben, miten kävi -H-
edit: lisätääs yks pilkku ja n-kirjain.
-
Vivuilla luukut kiinni air-mix auki niin... hmm.. Lämmintähän sieltä puskee, mut olis kesällä kiva kokeilla, miten paljon.
Tosiaan sitten et saa kylmää puhallusta varpahille.
Jos kaikki muuten kunnossa miin ei tarvi edes olla kesä niin säätöä kaipaa. ;)
-
Jos kaikki muuten kunnossa miin ei tarvi edes olla kesä niin säätöä kaipaa. ;)
Näillä pikkupakkasilla tulee hyvin äkkiä huono olo kun 240:n lämppäri hönkii täysillä. :P
-
Mukava ajaa kun jatkuvasti puskee kuumaa, joo...
Ihan parasta kesällä sateen aikaan kaupungissa/taajamassa kun vetää laseja huuruun ja joutuu pitämään puhallusta kakkosella.
-
Ihan parasta kesällä sateen aikaan kaupungissa/taajamassa kun vetää laseja huuruun ja joutuu pitämään puhallusta kakkosella.
No tuosta ei puutu kuin saunavasta enää...
-
Mikähän tossa mulla on kun noista tuulilasin ja jalkatilan suuttimista ei saa tuleen ku kuumaa ilmaa.. Jos pidän ton airmixin kuumalla ja suljen ton hanan niin keskisuuttimista tulee viileetä ilmaa joka on kyllä silti lämpimäpää ku ulkoilma, mutta silti tuulilasille ja jaloille tulee kuumaa?
Hanan vaijeri ainakin toimii kun katoin, eli hana menee kiinni ja auki mutta jotain muuta vikaa siinä varmaan on?
Niin ja sitte jos laittaa molemmat säädöt kylmälle niin sitte keskisuuttimista tulee ihan lämmitämätöntä ulkoilmaa, mutta ei tuulilasille eikä jaloille.
-
Päästäiskö hana läpi eli ei sulkeutuisi lainkaan.
Onko sulla paikallaan vielä ns. alkuperäinen peltihana? Muistelisin että ne on joskus alkaneet tekeen tollasta.
-
Päästäiskö hana läpi eli ei sulkeutuisi lainkaan.
Onko sulla paikallaan vielä ns. alkuperäinen peltihana? Muistelisin että ne on joskus alkaneet tekeen tollasta.
Juu se voi olla että ei hana sulkeudu, ihmetyttää vaan miksi keskisuuttimista silti tulee haaleaa ilmaa kun hana laittaa kiinni ja airmix on lämpimällä ja silti lasille ja jaloille tulee tulikuumaa.
Ei riitä mun ymmärrys enään. sittehän se ois selvä asia jos noista kaikista suuttimista tulis yhtä haaleaa tai sitte kuumaa. tuntuu siltä kun tuo hana vaikuttas vaan noihin keskisuuttimiin, mutta eihän se niin tietenkään voi olla. Niin ja se hana näyttäs ihan alkuperäseltä. vois vaihtaa sen lähiaikoina ja kattoa mitä se sitte tekee.
-
Päästäiskö hana läpi eli ei sulkeutuisi lainkaan.
Onko sulla paikallaan vielä ns. alkuperäinen peltihana? Muistelisin että ne on joskus alkaneet tekeen tollasta.
Itselläni ainakin tuossa rautahanassa niin, että kun vetää vivun äärikylmälle, niin siinä on kopussa sellainen "nyppylä" ja hana menee kokonaan kiinni.
-
Mikähän tossa mulla on kun noista tuulilasin ja jalkatilan suuttimista ei saa tuleen ku kuumaa ilmaa.. Jos pidän ton airmixin kuumalla ja suljen ton hanan niin keskisuuttimista tulee viileetä ilmaa joka on kyllä silti lämpimäpää ku ulkoilma, mutta silti tuulilasille ja jaloille tulee kuumaa?
Hanan vaijeri ainakin toimii kun katoin, eli hana menee kiinni ja auki mutta jotain muuta vikaa siinä varmaan on?
Niin ja sitte jos laittaa molemmat säädöt kylmälle niin sitte keskisuuttimista tulee ihan lämmitämätöntä ulkoilmaa, mutta ei tuulilasille eikä jaloille.
Hana toimii vielä ehkä jossain määrin ja airmix eli keskisuuttimien ilmaläpänvaijerin säätö on pielessä. Läppä ei mene täysin loppuun asti vaan jää raolleen.
-
Hana toimii vielä ehkä jossain määrin ja airmix eli keskisuuttimien ilmaläpänvaijerin säätö on pielessä. Läppä ei mene täysin loppuun asti vaan jää raolleen.
Eikai se hana toimi jos:
Juu se voi olla että ei hana sulkeudu, ihmetyttää vaan miksi keskisuuttimista silti tulee haaleaa ilmaa kun hana laittaa kiinni ja airmix on lämpimällä ja silti lasille ja jaloille tulee tulikuumaa.
-
quote author=adrock link=topic=2702.msg69313#msg69313 date=1299084323]
Vivuilla luukut kiinni air-mix auki niin... hmm.. Lämmintähän sieltä puskee, mut olis kesällä kiva kokeilla, miten paljon.
Tosiaan sitten et saa kylmää puhallusta varpahille.
Kerro sit, Tobben, miten kävi -H-
edit: lisätääs yks pilkku ja n-kirjain.
[/quote]
Joo kerron sitten pojille, paljoin laihdun hikitreenin aikana kesällä <Kippis>
-
Hana toimii vielä ehkä jossain määrin ja airmix eli keskisuuttimien ilmaläpänvaijerin säätö on pielessä. Läppä ei mene täysin loppuun asti vaan jää raolleen.
Kyllä se airmix läppä menee kokonaan kiinni kun kuuluu kolahdus, samanlainen kolahdus siitä kuuluu kun kädellä laitto sitä läppää kiinni tässä syksyllä kun oli koko lämppäripömpeli irti autosta kun puhallin moottori sirklas montuissa koteloon. Mutta se voi olla että se läppä ei silti ole 100% tiivis.
Vaihdan lähiaikoina ton hanan niin raportoin sitte mitä se tekee.
-
Kokeileppa vielä ohittaa lämppärin hana, eli siis kytkeä letkut vaikka putkenpätkällä toisiinsa. Silloin tiedät varmasti onko kenno tukossa vai esim. hana hajalla. Rikkinäinen kapillaariviritys tekee kaikkea kivaa. Nyt on kyllä jo aika lämpimät ilmat, joten arvio perustuu ehkä enempi perstuntumaan kuin varmoihin havaintoihin. Kokeile silti!