Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Fileman - 22.11.2012, 19:58:49

Otsikko: getrag 262
Kirjoitti: Fileman - 22.11.2012, 19:58:49
getrag 262 eli 4v laatikko ja 1030 perä 3.91 välityksellä. kuinka kovaa huutaa esim 90 tai 120km/h nopeudessa? vai pitääkö unohtaa 4v ja miettiä 5v laatikkoa..
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Okko - 22.11.2012, 20:17:41
90-vauhdissa kierrokset 3000 kieppeillä, 120-vauhdissa 4000 kieppeillä.  :)

Ja tosiaan tämän avustuksella laskettu http://www.suomenvolvokerho.com/cgi-bin/nopeus.cgi
ja sillä oletuksella, että getragissa nelonen on suora vaihde.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Fileman - 22.11.2012, 20:28:29
90-vauhdissa kierrokset 3000 kieppeillä, 120-vauhdissa 4000 kieppeillä.  :)

Ja tosiaan tämän avustuksella laskettu http://www.suomenvolvokerho.com/cgi-bin/nopeus.cgi
ja sillä oletuksella, että getragissa nelonen on suora vaihde.

ei paha 90 vauhdis mutta 120 jo aika huutoa :D
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Okko - 22.11.2012, 20:31:30
ei paha 90 vauhdis mutta 120 jo aika huutoa :D

Jep, harvempaa perää tai 5 vaihteista laatikkoa kaipais. Minkähänlaisia perävälityksiä bemareissa on ollut, missä on tuo laatikko ollut tehtaalta tullessa?
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: JuHaU - 22.11.2012, 21:07:41
Jep, harvempaa perää tai 5 vaihteista laatikkoa kaipais. Minkähänlaisia perävälityksiä bemareissa on ollut, missä on tuo laatikko ollut tehtaalta tullessa?

Varmaan matala 3. Niissä oli myös kutoskone.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Okko - 22.11.2012, 21:18:28
Varmaan matala 3. Niissä oli myös kutoskone.

Jotain tämänsuuntaista arvelinkin  -H-
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Timo_R - 22.11.2012, 21:39:59
3.31 välityksellä on ihan siedettävä. Satasessa noin 2800rpm, 205/55 R16 kumeilla.
3.15 olis parempi, jos jostain löytyis  ::)

Tosin 3.31:lläkin 2-3 väli on jo turhan pitkä
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Veksi - 22.11.2012, 23:32:30
osta toi 3,07 välitys ja asennussarja, joo, maksaa 500e+työt
tai sit hommaa ylivaihe laatikko, joo, maksaa XXXe+sovitus
tai ole mestari ja laita automaatti, maksaa 200e+sovitus

Johonkin vaihtoehtoon päädyt kuiteskin koska suoravaihde + 3,91 perä on aikas hermoja raastava yhdistelmä
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Fileman - 22.11.2012, 23:41:16
mitenkä kun tuon laatikon laittaa niin entäs tuo silmälaakeri? meneekö volvon oma vai mikä ja riittääkö toi akselin pituus?
pitää nyt katsoa hommaako tuon 262 laatikon ja vaihdan välitykset johki toiseen. esim toi 3.31 vai mikä on yleisin saatavilla?

ja timo_r oletko ollut tyytyväinen tuohon pakettiin?

e: automaatti ei ole vaihtoehto
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Veksi - 22.11.2012, 23:57:50
mitenkä kun tuon laatikon laittaa niin entäs tuo silmälaakeri? meneekö volvon oma vai mikä ja riittääkö toi akselin pituus?

e: automaatti ei ole vaihtoehto

Mun 262 getragissa 17mm silmälaakeri. Se on ihan hyllytavaraa
Tavan adapterilla kytkin akseli ylettää silmälaakerille asti

Automaatti ei ole vaihtoehto; se on ratkaisu, manuaalilla ei enää pärjää. Siksi hylkäsin Getragin
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: sjs - 23.11.2012, 01:01:18
e: automaatti ei ole vaihtoehto
Kerroppa miksi, siksi että automaatti on pappoja varten, eikä urheilullinen... tiedoksi vaan, suurimmassa osassa urheiluautoja on tänä päivänä automaatti, manuaali on heille jotka ovat persaukisia, tai eivät ymmärrä hyvän päälle. :)

Ja mitens sit, kun mennään vartille, ja välitykset loppuu kesken 160km/h ja kone jaksaisi 200km/h loppuvauhteja...

Kutsuisin 262 getraggia muinaisjäännökseksi kuten 3 ja 4v automaattejakin, tottakai jos haluaa maantiellä 10l+ kulutuksia, ja on rahaa hassata, mutta oikeissa peleissä on tänä päivänä pitkä perävälitys ja paljon vaihteita.

Etenkään turbokoneella, jota oletan että olet rakentamassa, kun m4x loota täytyy korvata, ei ole järkeä tiheällä perävälityksellä, koska silloin vaihteenvaihdot ovat tiuhassa, ja ahtopaine katkeaa joka vaihdolla, eli suorituskyky kärsii, mieluummin pitkät välitykset, jos ei tarkoitus ole ajaa jatkuvasti radalla.

6v getrag v162 lootia saa esim. bmw v8 koneiden perästä alle 1000e hintaan, jos 262 maksaa 500e, ni eroa on 500e, ja sen eron ajaa äkkiä kiinni tämän päivän polttoainehinnoilla.

6vaihteisia automaattilootiakin saa jo järkihinnoin, tosin vaativat ohjauselektroniikkaa.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: skebazu - 23.11.2012, 07:31:18
Kerroppa miksi, siksi että automaatti on pappoja varten, eikä urheilullinen...

koska laatikkoja on paljon erinlaisia kuten myös ihmisten mielipiteitä parhaasta.
autosta tulossa kesä kikkailu auto, ja jos hän haluaa manuaalin ja sanoo ettei tahdo automaattia niin miksi täällä kenenkään pitää sitä ruveta kenellekkään selittämään että kumman haluaa automaatin vai manuaalin..

pysyttäis mielummin asiassa

e: muuten jaoit kyllä hyvää tietoa
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Fileman - 23.11.2012, 08:58:58
Ei kyllä kiinnosta mitä nykyajan autoissa käytetään eikä kiinnosta automaati. Voitte mennä keskustelemaan automaateista niille tarkoitetuille topikeille. Olkoot muinaisjäänös mutta vaihtoehdot itsellä on joko tämä 4v tai sitten 5v. Ja juu pitemmät välitykset olis pareet pitäis jostain ostaa jemmaan.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Kulmamies - 23.11.2012, 11:08:29
Voitte mennä keskustelemaan automaateista niille tarkoitetuille topikeille.

Jos täällä jaettaisiin kunniamainintoja, niin tämä lause ansaitsisi sellaisen :hello:

Jos päädyt 262:een, niin mielestäni kannattaa laittaa tuo 3,3 välitys, koska 3,15 on lähes mahdoton löytää ja 3,07 aftermarket välitykset ovat suurella todennäköisyydellä alkuperäistä välitystä äänekkäämpiä.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Veksi - 23.11.2012, 12:30:40
Tänne kun heittää pikku kipinän niin kohta on kunnon roihu pystyssä
Minähän tuon automaatin sotkin tähän(kin) topiciin. Pahoittelen

Nuo aavikkovälitykset vievät vähän suorituskykyä ja vähän enemmän sitä tehon tuntua
Esim. mun käsivahteinen lankku kulkee kakkosella satasta. Toisaalta jäähän siinä noita "turhia" vaihtoja pois ja kaupungissa voi ajelle halutessaan kokoajan kakkosella

Kustannus tehokkain vaihtoehto lienee katella ylivaihteellinen laatikko ja pitää 3,91 välitys
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Timo_R - 23.11.2012, 14:16:58
mitenkä kun tuon laatikon laittaa niin entäs tuo silmälaakeri? meneekö volvon oma vai mikä ja riittääkö toi akselin pituus?
pitää nyt katsoa hommaako tuon 262 laatikon ja vaihdan välitykset johki toiseen. esim toi 3.31 vai mikä on yleisin saatavilla?

ja timo_r oletko ollut tyytyväinen tuohon pakettiin?

e: automaatti ei ole vaihtoehto


Jos on bemarin getraggi, nii akseli on 12mm, ja muistaakseni volvon silmälaakerin ulkohalkaisija on 35mm. 12 / 35mm laakeria ei ole, vaan väliin pitää sorvata holkki laakerin ulkokehälle.  12/28mm laakeri löytyy ihan tarvikkeenakin ::)

Olen ihan tyytyväinen....ei tuo Jurvan reissullakaan niin kovin paljoa haitannut. Satasta menee ihan mukavasti...moottoritietä ei välttämättä mielellään kovin pitkää matkaa aja. Toki se on putkistosta ja muistakin asioista kiinni.

3.31 välityksellä kakkonen riittää noin sataseen ja kolmosella mennään 170. Laskennalliset huiput muistaakseni siellä 225 jos rajotin on 6500.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Fileman - 23.11.2012, 17:23:14
Jos täällä jaettaisiin kunniamainintoja, niin tämä lause ansaitsisi sellaisen :hello:

 -H-

Esim. mun käsivahteinen lankku kulkee kakkosella satasta. Toisaalta jäähän siinä noita "turhia" vaihtoja pois ja kaupungissa voi ajelle halutessaan kokoajan kakkosella

itellä edellisessä 740 oli just kans niin että kakkosella pääsi sataseen ja tykkäsin kyllä niistä välityksistä joten sellaista ehkä vähän haenkin..


Jos on bemarin getraggi, nii akseli on 12mm, ja muistaakseni volvon silmälaakerin ulkohalkaisija on 35mm. 12 / 35mm laakeria ei ole, vaan väliin pitää sorvata holkki laakerin ulkokehälle. Oliskohan ollu niin, että 12/30mm laakeri löytyy  ::)


onko sulla tuosta holkista jotain mittoja/piirustusta? entäs tämä 5v laatikko sitten? pitääkö sillekin tehdä holkki että ylettyy silmälaakerille.. muistelisin että joku on joskus tehnyt mutta en nyt varma ole..
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Timo_R - 23.11.2012, 17:59:25
-H-

itellä edellisessä 740 oli just kans niin että kakkosella pääsi sataseen ja tykkäsin kyllä niistä välityksistä joten sellaista ehkä vähän haenkin..

onko sulla tuosta holkista jotain mittoja/piirustusta? entäs tämä 5v laatikko sitten? pitääkö sillekin tehdä holkki että ylettyy silmälaakerille.. muistelisin että joku on joskus tehnyt mutta en nyt varma ole..


Ei ole tässä, mutta illemmalla voin kotikoneelta katsoa. Periaatteessa täältä foorumilta pitäisi löytyä nuo ohjeet getragin naittamiseen. Holkki siis tulee laakerin ulkokehälle vain....kytkinakseli riittää kyllä, kunhan adapteri on n. 20mm vahva.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Timo_R - 23.11.2012, 20:13:15
Tuolta FAQ-osiosta löytyy "täydellinen" ohjeistus..

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=77.msg273#msg273
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Oksanen - 24.11.2012, 20:39:27
Jep, harvempaa perää tai 5 vaihteista laatikkoa kaipais. Minkähänlaisia perävälityksiä bemareissa on ollut, missä on tuo laatikko ollut tehtaalta tullessa?

Bmw:n 265getragin kaverina (vitosen välitys luokkaa 0.83:1) on ollut tehtaalta ainakin e28 535:ssä 3.07:1 perävälitys. Pienellä hakemisella esimerkiksi vuoden -81 525:n on ollut saatavilla nelivaihteista 262:sta ja ainoa perävälitysvaihtoehto on ollut 3.45:1

tuo loikkariloota 3.07 perällä oli kyllä ison kutoskoneen kera todella miellyttävä maantiellä.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Jktku - 02.01.2013, 19:40:17
12 / 35mm laakeria ei ole

Juu, on sellainen. SKF 361201 R toimii. Tuo toimii silmälaakerinakin (se on oikeasti Cam Roller, tarkoitettu jonkinlaiseksi rullaksi, ihan normin oloinen kuulalaakeri, mutta paksummalla seinämällä ulompi laakerirata.)

Tuon mitat on ulkohalkaisija 35 ja sisähalkaisija 12. Ne on vaan aika tyyriitä, jotain 30 euron paikkella / kappale kun niitä viimeksi ostin.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Timo_R - 02.01.2013, 21:20:33
Juu, on sellainen. SKF 361201 R toimii. Tuo toimii silmälaakerinakin (se on oikeasti Cam Roller, tarkoitettu jonkinlaiseksi rullaksi, ihan normin oloinen kuulalaakeri, mutta paksummalla seinämällä ulompi laakerirata.)

Tuon mitat on ulkohalkaisija 35 ja sisähalkaisija 12. Ne on vaan aika tyyriitä, jotain 30 euron paikkella / kappale kun niitä viimeksi ostin.

Hyvä tietää....muutamasta paikasta sillon kyselin, nii tuollasta ei osattu tarjota.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: miikel - 02.01.2013, 21:42:37
http://nj-bearing.com/skf/rolling/detail0.asp?id=1738

Hieman mittoja
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: 144 - 05.01.2013, 18:58:40
Ja mitens sit, kun mennään vartille, ja välitykset loppuu kesken 160km/h ja kone jaksaisi 200km/h loppuvauhteja...

Khöm, tuota, hienosti ainakin mun kamppeet on kirmannu 4.1 vällärillä +200km/h loppuja. Oikeesti sen viitisensataa heppaa minkä tollanen nopeus vaatii tahtoo oikeesti tulla tuolla vähän korkeemmalla kun 4000RPM.. Nyttemmin kun oli hieman korkeampi rengas ja 4.3 välitys ni tuli ongelmaks aavikkovälitykset kun ei koneessa riittänyt pauhu oikeen kuskaamaan niinku pitäs.

Toisaalta useamman vuoden suviajot ajellu 4v askilla ja 4.1 vällärillä ja se on vaan tollaseen harraste leluun mun mieleen. Tosin sitä Getracia en suosittelis kenellekkään, hidas vaihtaa ja synkat on kun lasia.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: Veksi - 05.01.2013, 22:05:44
Tosin sitä Getracia en suosittelis kenellekkään, hidas vaihtaa ja synkat on kun lasia.

Joidenkin on pakko ajaa käsivaihteisella. Mikä olisi sitten hyvä manuaali?
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: 144 - 07.01.2013, 09:47:12
Joidenkin on pakko ajaa käsivaihteisella. Mikä olisi sitten hyvä manuaali?

M400 on ainakin tukeva ja fiksu vaihtaa, alkaa vaan olee jo kohtuu paljon ajettuja. Sit jos ylivaihteellista haluaa ni noi uudemmat ZF:t on ollut ilmeisen toimivia kans. Kyllähän sen Getracin kanssakin pärjää kun ei vaan ihan älyttömiä pikavaihtoja yritä. Se on jotenkin semmonen et kun kerran potkasee vastaan vaihdossa ni alkaa hylkimään vaihdetta. Jos oikeesti käyttää kytkintä kunnolla niin kyl se sit pelaa. Ja getrac kunnon terässynkilla on jo sit ihan hyvä. Ja ihan kuriositeettina en mäkään kyllä noista inva-askeista niin perusta.
Otsikko: Vs: getrag 262
Kirjoitti: EVO8 - 07.01.2013, 14:16:43
Joidenkin on pakko ajaa käsivaihteisella. Mikä olisi sitten hyvä manuaali?


Toyotan W55 ? Tai 50 johon saa Lampolalta semmoset sisäkalut kun haluaa.