Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Temetheman - 23.11.2012, 04:58:16
-
Juu eli tuli tuossa hommattua 940 turbo volvo manuaali askilla ja tosiaan 97 vuosimallia, ois tarkotus nyt ihan perus ns. turboruuvi lastu jutskat rakentaa näin alkuun. Mutta tavotteet on jo korkeemmissa lukemissa, jos tuonne +400hv pääsis niin ois aika passeli. Lähetään nyt siitä liikkeelle että auto tulee olemaan päivittäisessä käytössä, joten oisiko järkevää etsiä toinen ft moottori ja ruveta sitä rakentamaan? ja kunnes kone on paketissa niin lyödä keulille. vinkkejä kaivataan mistä lähteä nyt aluksi liikenteeseen, Eli näin ekana nyt vakio ahtimella paineet sinne noin kiloon ja niillä mennään talvi ja katsellaan mitä kone siitä tuumaa, ja ensikesän aikana ois sit tarkotus päivittää kone uusiksi! Joten tästä se ajatus sitten läksi että hommaan toisen koneen ja rupeen sitä rakentaa ja kun on valmis niin nakkaan sen keulille. Mitä landian pro väki on mieltä? miten kannattas alottaa kun auto on jokapäiväisessä käytössä. KIITOS! kaikenlainen vinkkien anto on sallittua :D
-
300hv+ vinokone suunnittelutopic (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0)
Ahtopainemittarin, lastun ja turboruuvin/uuden hukkaportinkellon/lisäjousen laittaa helposti käyttöautoon, rakentelukone erikseen jos auto on tarkoitus pitää liikenteessä.
-
itse laitoin ja 13c ahtimesta ahdot kiloon niin noin 14tkm kesti ajaa ennenkuin turbo porsi ja kansipahvi meni myös... tosiaan bensaboksi oli silloin jo lastutettu, auto joutui pakosta seisomaan ja siitä se ajatus sitten lähti, peltisarja, 46mm ulkoinenhukkis, 19T ahdin, sitten myöhemmin vkl puhteina tehty bensapaineensäädin, isommat suuttimet, alumiini cuuleri, alumiini syyläri, immu siirretty painepuolelle, 76mm putkisto racekatilla, EZK:n lastututs ja nämä siis kaikki käyttöautoon tosin turbo remppa viivästy ja se oli pitkään pois käytöstä mut onneks löyty läheltä edullinen 7satanen siksi aikaa ajoon ;D
-
tarkotus ois nyt lastu joka on jo pitää vaa laittaa paikallee, sit rajapaineventtiili ja putkistoa muokata. mut eiköhän siihen uutta hyrrää ja pakopesää pitäs katella (ens kesäks), mikä ois hyvä vaihtoehto vakio pakosarjalle? kun auto pitäs katastaakkin niin ei päällepäin viittis hirveitä muutoksia tehä, mites muute toi lambda juttu meinasin näi alkuu hommata mittarin vaa tolle alkuperäselle anturille. eli aluks tulis kapeakaista ja jos viritys into kasvaa ni hommaa sit laajakaistan, siihen pitäs vaa sopiva mittari löytää mikä toimii ton alkuperäsen anturin kaa.
-
tarkotus ois nyt lastu joka on jo pitää vaa laittaa paikallee, sit rajapaineventtiili ja putkistoa muokata. mut eiköhän siihen uutta hyrrää ja pakopesää pitäs katella (ens kesäks), mikä ois hyvä vaihtoehto vakio pakosarjalle? kun auto pitäs katastaakkin niin ei päällepäin viittis hirveitä muutoksia tehä, mites muute toi lambda juttu meinasin näi alkuu hommata mittarin vaa tolle alkuperäselle anturille. eli aluks tulis kapeakaista ja jos viritys into kasvaa ni hommaa sit laajakaistan, siihen pitäs vaa sopiva mittari löytää mikä toimii ton alkuperäsen anturin kaa.
Uudemmista volvoista isompi mitsu (15G-19T) menee kohtuu helposti paikoilleen ja näyttääkin vielä katsastuskelpoiselta. Siihen lisäksi jo mainitsemasi muutokset + isompi cooleri, jolloin olet ~240-300hv lukemissa.
Jätä toi kapeakaista ostamatta ja säästä suoraan laajakaistaan - menee vaan rahat hukkaan muuten...
+400hv vaati sitten jo useamman tuhatta euroa - ihan vain tiedoksi...
-
itse tein pakosarjan joka on hyvin lähellä alkuperäistä tein vain paikan ulkoiselle hukkikselle, allekirjoituksen linkistä löytyy hieman juttua mitä on tehty.
ja itse olen tuon kapeakaista virheen tehnyt... siinä menee rahat ihan hukkaan kun kuitenkin joutuu sitten laajakaistan laittamaan ja hinta eroo on vajaa satanen FMI 1.4 -> PLX laajakaistaan verrattuna
ja 13C:n pystyy modaamaan 19T:ksi sorvaamalla kompurakotelon isommaksi ja vaihtamalla 19T keskiön ja #7 pakopesän käy suoraan vinokoneeseen.
-
Tai isommat mitsut menevät myös koteloiden kääntämisellä ja hukkaportin kellolle pitää tehdä (yksinkertainen) kiinnike.
13c --> 19T sorvauksen kanssa sitten täytyy ostaa jäykempi kello.
-
Ok, kiitos vinkeistä. Eli hommaan sit suoraa sen laajakaistan 8) joo tiedossa on et rahaa menee mut harrastukset maksaa, ei se halpaa ollu motocrossikaan ::) mut nyt on ne vehkeet myyty pois, ni jos tätä harrastusta kokeilis :) sitä kompuraa ei varmaa iha mikätahasa sorvaamo rupee työstää? Ehdotuksia voi laittaa tulemaan ton laajakaistan suhteen, eli hinta ja laatusuhde näin aluks ja mistä sen vois tilaa sopivaan hintaan?
-
Ehdotuksia voi laittaa tulemaan ton laajakaistan suhteen, eli hinta ja laatusuhde näin aluks ja mistä sen vois tilaa sopivaan hintaan?
PLX laajakaistasetti. Tästä oon eniten kuullu hyvää ja omassakin porukassa hyväksi todettu. Itselle tulossa myös tälläinen. Osta yhdistyksen yhteistyökumppaneilta. Ainakin hevosvoima.com , futurez ja mamasan näitä myy edukkaasti.
EDIT: Täällä http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=270&products_id=7223 (http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=270&products_id=7223) näyttäis olevan edullisin. 192e sis. rahdit.
-
Hevosvoima.comista myös pisin toimitusaika ;) futurezilta muistaakseni 7€ kalliimpi ja heillä varastossa. itse odottelin melkeen 4 viikkoa mittaria hevosvoima.comilta....
EDIT: toki jos ei ole kiire niin mikäs siinä... ;D
Proturbo tekee ahdin muutokset ammattitaidolla myös tuon sorvaustyön ja sieltä saa osat myös
-
Jos ei ole mittareita varastossa, niin varmaan kestää oli liike mikä hyvänsä. Varastosaldot kannattaa kysellä etukäteen jos on kiire. Meinaan kerran kesti futureziltä iskareiden toimitus lähes puolivuotta kun oli toimitusvaikeuksia. Joten ei ole aina liikkeestä kiinni noi toimitusajat..
-
Toi PLX vaikuttas kyllä iha pätevältä laitteelta, mut pärjäänkö nyt alkuu iha auton omalla lambdalla? Koska tosiaan alkuun tulee vaan se lastu ja rajapaine vemttiili, jos on toi venttiili ni pitääkö silti olla hukkiksen kellossa jäykempi jousi?
-
Ymmärsin aloituspostauksestasi että sulla on ft- malli. Jos näin on niin et tarvitse jäykempää portin kelloa.(jos se vanha on ehjä)
Mitä tuohon oman lambdan käyttöön tulee mittarin liitännässä niin en kyllä suosittele.
Jätä mittari laittamatta jos vaan lastulla ja baarilla ajelet, kyllä se pelaa.
-
Ok, ja joo kyllä kyseessä on ft. Mitäs öljyä suosittelette moottoriin vaihdelaatikkoon ja perään?
-
Voihan räkä! Eipä ois kyllä paremmi voinu taas tää volvo prokkis lähtee käyntii.. Huomasimpas tuossa et kone kun käy ahdoilla niin taitaa huohottaa sen verta että öljytikku nousee ylös, mitähän mun kannattas ruveta tutkimaan? Ei muute mitää mut auton pitäs olla ooikeestaa käytössä lähes jokapäivä,
-
Tarkasta se huohotimenletku että ei ole tukossa.
-
huohottimen letku tosiaan ja se lohkon kyljessä imusarjan alla oleva musta purkki josta huohottimen letku lähtee on yleensä kovettunutta öljyä täynnä.... molempien putsaus enemmän kuin suositeltavaa.
-
kiitän, täytyypä ensitilassa tarkastaa nuo yllämainitut asiat. Nyt on kuitenki lastu ja rajapaineventtiili laitettu ja ahdot nostettu sinne kiloon, hyvin toimii ja nakutusta ei ole kuulunut hyvä näin. Tästä se sit lähtee etiäpäin ;D
-
Nonii nälkä kasvaa syödessä ;D joten kovasti tässä ensikesän setuppia mietiskelly.
Lohko pysyy samana eli 2.3ft
Nokan päivitys (saa antaa vinkkiä)
Kansi sama miedolla porttauksella ja vakio venoilla
Alucooleri
Mitsun 19 solmu
Vaihdelaatikko sama eli m90 (levyn asetelman ja painelaakerin suhteen saa taas antaa vinkkiä)
Uus downpipe ja 3tuumanen koko putkisto race catilla ja läpivirtaavalla pöntöllä
Sytkälastu ja varmaa ruiskulastunki joutuu päivittää nut viking egomax
Isommat suuttimet (vinkkejä mitä kokoluokkaa?)
Laajakaistalambaada
Jotai varmaa jäi vielä, ku tällei puolunessa koittaa tussata :) joten kaikenlainen kokemuksien perusteella vihjeiden antaminen on tervettullutta :D
-
Sachs SRE-712 asetelma on ihan ok jos pidät kaksoismassavauhtipyörän.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=879.msg15192#msg15192
Mulla on sama setti. On ihan mukava käyttöautossa, ei liian jäykkä.
Jos vaihdat vauhtipyörää niin bemarin (M3/5) asetelmat taitaa olla suosiossa.
-
ok, mietiskelin tuossa jokuaika takaperi, että laittas sre asetelman ja volvon tdic:een levyn.
-
Pähkäilly nyt tota ahdin asiaa, ku mitsulla päästää sinne n.300hp molemminpuolin. Ni oisko järkevää mennä kerralla vähän enempi eteenpäin, esim masterpowerin r545 tai hx35super tai joku vastaava. Vaikka voimaa olisikin "vaan" se 300hp onko järkeä viedä ahdinta äärirajoilla niiku mitsu, vai sit noi edellämainitut missä jää vielä reserviäkin. Sit ku tää homma lähtee näpistä ni mitsu menis heti vaihtoon. ;D
-
Pähkäilly nyt tota ahdin asiaa, ku mitsulla päästää sinne n.300hp molemminpuolin. Ni oisko järkevää mennä kerralla vähän enempi eteenpäin, esim masterpowerin r545 tai hx35super tai joku vastaava. Vaikka voimaa olisikin "vaan" se 300hp onko järkeä viedä ahdinta äärirajoilla niiku mitsu, vai sit noi edellämainitut missä jää vielä reserviäkin. Sit ku tää homma lähtee näpistä ni mitsu menis heti vaihtoon. ;D
Onhan se koneen kannalta isompi turbo parempi. Pienemmillä ahtopaineilla saman verran ilmaa mitä pikku mitsu isoilla ahtopaineilla. Isoilla paineilla pakopaineet nousee taivaisii ja sit on menoa ::)
-
eli toi hx35 vois olla sit iha bueno, mites jos holsun hommaa ni käykö vakio pakosarjaan vai joutuuko tekee uuden? Mites ton vapari suodattimen laita jäätääkö talvikäytössä?
-
Siinä hx35superissa ei sitten ole muuta superia kuin nimi.
Sama hx35 vesilaakeripesällä johon on vain yhdistetty 80heppasen valmetin pakopesä ja 55mm akseli kahekskytluvulta.
Parempi ku ottaa sen normi hx35 potkurin 60mm akselilla ja siihen se #12, #14 tai vaikka 8 pesä kun niissä on kuitenkin sama kompressori.
-
Itse olen ajellut tuolla 19T ahtimella n 1.4bar paineilla mulla tosin peltisarjassa on 46mm ulkoinen hukkis pakopaineita helpottamaan....
ja kytkin asia itelläkin ollut harkinnassa, eli teräsvauhtipyörä M5 sre asetelmalla ja 6 lapasella jousitetulla sintterillä ei tarvi sitten miettiä että pitääkö se kytkin vai ei näillä "pikkuvireillä" käyttöautossa... hintaa tulee tosin joku 800€ :P
-
Itse olen ajellut tuolla 19T ahtimella n 1.4bar paineilla mulla tosin peltisarjassa on 46mm ulkoinen hukkis pakopaineita helpottamaan....
ja kytkin asia itelläkin ollut harkinnassa, eli teräsvauhtipyörä M5 sre asetelmalla ja 6 lapasella jousitetulla sintterillä ei tarvi sitten miettiä että pitääkö se kytkin vai ei näillä "pikkuvireillä" käyttöautossa... hintaa tulee tosin joku 800€ :P
Sulle Riittää ihan M3:sen -618 SRE asetelmakin ja siihen d24tic:in levy olettaen että sulla on M90 laatikko. vauhtipyöräksi esim sorvattu pottapyörä tai Blingfactoryltä suoraan samaan hintaan teräspyörää.
Toi paketti pystyy siirtämään reilusti yli 530nm vääntöä ilman pienintäkään pelkoa luistamisesta.
-
Sulle Riittää ihan M3:sen -618 SRE asetelmakin ja siihen d24tic:in levy olettaen että sulla on M90 laatikko.
Onhan se, ellei joku oo myynyt sitä rahapulassa ja laittanut sinne vaikka m47:n :2funny:
-
kyllä sieltä m90 löytyy mutta jos kerrankin tekis kunnolla eikä lähtis leikkimään, jos vaikka joskus nälkä kasvaa niin olisi sitten kytkimessä reserviä... se ei kuitenkaan juuri halvemmaksi tule noi m3 kilkkeet...
-
Hyvää keskustelua kiitos tästä, kytkin hommat rupee selkeytyy ku teidän kommentteja lukee. ::)
-
Nyt pitäs ruveta pikkuhiljaa osia haalimaan kevättä varte, mistäs lähetää liikkeelle? Se turbo kompleksi on vielä auki! Että tyytyykö 19mitsuun vai johonki muuhun, siitä voi heittää vielä kommenttia tulemaan.
-
Nyt pitäs ruveta pikkuhiljaa osia haalimaan kevättä varte, mistäs lähetää liikkeelle? Se turbo kompleksi on vielä auki! Että tyytyykö 19mitsuun vai johonki muuhun, siitä voi heittää vielä kommenttia tulemaan.
Jos haluat, että menee leimalle ilman muutoksia, niin valitse mitsu tai joku pienehkö garrettin ahdin. Molempia siis ko mallisarjassa käytetty vaikkakin Garrettia tietääkseni vain mallisarjan alkuvuosina. Mutta itselläni siis mennyt myöskin vm97 ysisatku leimalle sekä pienellä Garrettilla että isohkolla Garrettilla :)
Jos ei ole valmis puljaamaan ahtimia aina ennen katsastusta, niin ei toina ottaa muuta kuin se mitsun mandariini :)
Itse kokeilen piruuttani katsuria ja ajattelin ensi syksyllä Holsetin nelikymppisen kera leimalle :idiot2:
-
Itellä pyöriny kans mielessä toi hx40, ;)
-
Minkälaisissa kierroksissa tuo hx40 holsetti heräilee? tuo pikku 19T mitsu kun alkaa puhkumaan siinä 2500rpm tienoilla ja melko ripeästi kerää sen 1.4baria käyttöön johon itselläni on kesäkeleillä asetettu....
-
Minkälaisissa kierroksissa tuo hx40 holsetti heräilee? tuo pikku 19T mitsu kun alkaa puhkumaan siinä 2500rpm tienoilla ja melko ripeästi kerää sen 1.4baria käyttöön johon itselläni on kesäkeleillä asetettu....
Itsellä ei kokemusta vielä, mutta muistan JuhaU:n puhuneen, että sai 2,3litraisessa vinokoneessa vakioruutalla heräämään vanhanliiton hx40 Holsetin noin 3500rpm. Oli k-nokka, 531 kansi, 1000cc suuttimet ja lastut molemmissa pokseissa. Superi herää jopa aavistuksen aiemmin.
-
Herätellääs tätäkin :) tää kesä oli ja meni, ei tullu virittelyistä mitään. >:( nyt viimevuos painettii duunia vähä korkeemmalla verorosentilla, nyt pääsis sit joulukuun alussa haalimaan osia autoon. Ahtimeks on valikoitumassa holsetin hx40, auto menee näillänäkymin seisontaa.kone yhdessä laatikon kanssa nostetaan pois ja kone käydään kaikinpuolin läpi, en tiiä oisko hurja ja alottas iha projetkipäiväkirjan ::) eli osia voi pikkuhiljaa ruveta tarjoo jos on joute jotai nurkissa. Katotaa sit onko tarvista kyseisille osille. Kiitos ja kumarrus ;)
-
Ei muutaku projukirja tulille. Nähdään mitäs siellä saadaan aikaiseksi.
-
Kaipa se on sit projektipäiväkirja laitetava tulille, kun alkaa osia haalimaan. Nyt sinne ei vielä olisi juurikaan mitään laitettavaa :) mikä paras ohjelma kuvien lisäämiseen projektipkirjaan?
-
Ilmaisista varmaan googlen palvelu.
Maksullisista ei ole kokemusta. ;)
-
Ok, ja niin vielä että jos ahtimeksi on nyt tulossa se hx40. Ni asiaan vihkiytyneet varmaan osaa tarjoilla osia jotka sen kanssa olisi toimivia, vaikka ei itsellä olisikaan niin ehdottaa saa tai oikeestaan pitää :D tehotavotteet on sielä 300-400hv kieppeillä, ja mielummi lähempänä sitä 400 :P eikös se lh2.4 sinne vielä piisaa. Katellaa sit vuoden päästä jos jotai purkkia hommais.
-
Nii ja tosiaan saa tarjota sitä ahdintakin, sitäkään ei vielä oo. Mut kallistumassa kuppi on tuon 40hx suuntaan :)
-
Maksullisista ei ole kokemusta. ;)
Vain epätoivoiset käyttää em. Palveluita.
Ja temetheman, lue nimimerkin hegeh päiväkirja, sieltä näet mikä kannattaa ja mikä ei.
-
Ässäarpa, hegen päiväkirja luettu läpi :) varmaa luettava toistamisee ;D jos jäis vaikka jotai mieleenki :idiot2:
-
Nyt loppu sit ysikantin puhaltaminen :'( liekkö meni hukkaportin kellon akselista sokka poikki :idiot2: kyl se o orpoo ku ollasesta ahdistetusta autosta häviää kaikki ylipaine, se o melkei ku kääntäs virrat pois. Ei mee kyllä mihikää :P
-
Imuputki pois ja kokeile pyöriikö siivet? Jos ei niin paaliin.
-
Nii Hegeh se turbo paaliin, sitä kai tarkotit ;D
-
Eikun koko auto. Tietty koneen, askin, perän ja rekisteriotteen voit toimittaa mulle ennen paalausta. V:>
-
Nii Hegeh se turbo paaliin, sitä kai tarkotit ;D
Joo :D
-
Kalamies eikai sitä nyt hyvää autoa ruveta paalaamaan, nyt o hyvä syy tehä pikku päivityksiä ::)
-
Itellä meni se sokka poikki, en alkanut poraamaan sitä vaan laitoin ihan puristavan lukkorenkaan. Hyvin pysynyt alku kesästä asti
Ja kytkimestä: itsellä potta + dtic levy +sre -763 ja tyytyväinen :) ahdot n 1.2 bar. Harmi että renkaat maksaa :( kaksoismassaa ei kannata kyllä säilyttää jos kerran kytkintäkin vaihtamassa
-
Itellä meni se sokka poikki, en alkanut poraamaan sitä vaan laitoin ihan puristavan lukkorenkaan. Hyvin pysynyt alku kesästä asti
Ja kytkimestä: itsellä potta + dtic levy +sre -763 ja tyytyväinen :) ahdot n 1.2 bar. Harmi että renkaat maksaa :( kaksoismassaa ei kannata kyllä säilyttää jos kerran kytkintäkin vaihtamassa
Tää on totta. Itsellä kesti sama setti kanssa reiluun 500nm asti hyvin setti, mutta sit alko olemaan luistosta oireita noin vuoden käytön jälkeen. 6-lapainen jousitettu sintteri dieselin levyn tilalle ja taas rokkas. Möin osat eteenpäin ja uus omistaja laitto uuden dieselin levyn paikalleen, shimmas kohilleen ja ei ongelmia.
-
Itsellä ahdin vaihtuu max 19T:hen, joten tuolla kytkimellä pärjään itse hyvin. Mutta hyvin saa lisä pitoa kyllä sintterillä tuon asetelman kanssa