Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Terhonaattori - 23.11.2012, 10:18:45

Otsikko: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: Terhonaattori - 23.11.2012, 10:18:45
Kysellään nyt vähän vahvistusta omille epäilyille. Moottorin virkaa toimittaa b230et motikalla + lastulla + muut perusvirit. Suuttimina toimii 525cc, bensapaineet kun koittaa nostaa siihen peruslukemille noin 3bar, tai edes lähelle niin jo paikallaan kaasua painaessa rötää niin helkutisti, sitten kun paineet laskee reilusti alas, noin 1,5-2bar niin toimii hyvin. P.a pumppuna on boschin -044, eli sopan tulon pitäisi piisata. Oma epäilys onkin että suuttimet vain yksinkertaisesti ovat liian suuret? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia isoilla suuttimilla?
Ja tiedän että motikan kanssa on huono leikkiä, megaruutta onkin hankinta listalla mutta sitä odotellessa kysellään tyhmiä.
Otsikko: Vs: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: vokelius - 23.11.2012, 11:01:37
taitaa ne vaan olla liijan isot suuttimet. autaiskohan asiaa progressiivisesti muuttuva b-paineen säädin?

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=207


vähä yli puolenvälin rullaat tuota sivua niin on hyvät kuvat miten toimii.

oli muuten mulle uutta tietoo että vois mitata b-paineet tommosella ö-paine mittarilla ja anturilla
Otsikko: Vs: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: sekokupu - 23.11.2012, 11:42:08
No käytännössä jos suuttimesi on sen ~70% normaalia isommat eikä muuta muutosta vehkeeseen ole tehty, niin bensaakin sillon menee se 70% enemmän, eli voi miettiä kuinka hemmetin rikkaalla se käy.
Otsikko: Vs: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: hevonen - 23.11.2012, 11:57:04
Suuttimet on liian suuret.
Kokeilin kerran 3 bar säätimellä ja 465ccm suuttimilla, ei mitään toivoa toimia, tukehtuu bensaan.
Otsikko: Vs: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: Terhonaattori - 23.11.2012, 12:09:23
Koneessa on wisecot, paksumpi teräspahvi, paksut kanget, isompi hyrrä + pakosarja, iso cooleri, ahdot noin 1,3. Ruokaa se tarvitseekin ja hyvin se toimi alhaisilla b-paineilla, mutta kun ei niin alhaiset olis hyvä olla. Täytynee kokeilla joillain 400cc suuttimilla mitä se sitten tekee, eiköhän se tokene. Tai jos inspiraatio nyt iskee ennen kuin lyön pannun takasin konetilaan että laittaa megan niin saa sitten bensakartat + muut kohilleen
Otsikko: Vs: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: sekokupu - 23.11.2012, 12:43:23
Sama ongelma sulla on silti edelleen jos laitat normaalia isompaa suutinta. Edelleen seossuhde menee perseelleen ennenkuin ahdin työntää isomman määrän ilmaa koneeseen. Siihen ei wisecot auta. Kyseissä koneessa kun ei ole edes lambdaa mikä voisi korjata seosta edes hieman oikeempaan suuntaan. 
Bensanpaineet kun tiputat, niin suuttimen tuotto vähenee, eli on lähempänä sitä normaalia, mutta sitten kun sitä bensaa oikeasti tarvittas enemmän moottoriin, niin sitä ei tule riittämään. Progressiivisella bpaineensäätimellä pystyt korjaamaan "ongelman", tai fiksummilla bensakartoilla. Lineaarisella säätimellä ja ~vakiolla ruiskulla ongelma on ja pysyy niin kauan kuin suuttimet on jotain mitä sattuun.
Otsikko: Vs: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: Terhonaattori - 23.11.2012, 14:05:50
Säädin on progressiivinen ja tuolla kombinaatiolla on pelannut siinä mielessä hyvin että nakutusta ei ole päässyt esiintymään. Sellaista pelleilyähän tuo on motikan kanssa ja helposti saa kiukaan entiseksi, mutta omat epäilyt on nyt saatu varmistettua. Nuo suuttimet ilmeisesti saisi kuitenkin pelaamaan megan kanssa, vai minkä kokoisia ihmiset ovat käyttäneet, riippuen tietysti viritysasteesta?
Otsikko: Vs: B230ET b-paineet/rötäys
Kirjoitti: Ari E - 23.11.2012, 14:48:16
siis megallahan toimii kaikki suuttimet, jos ne vaan toimii sinisellä sähköllä