Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ryde85 - 23.11.2012, 23:45:55
-
Xenonit (D1S) sain vaihdettua helposti ja parkit. Mutta pitkien (H7) kanssa vaikeuksia. En keksinyt miten ne lähtee irti ja en viitsinyt voimalla koettaa väännellä, joten oisko kellään kokemusta??Eipä lähteny irti umpion pistokekkaan, jotta saisi umpion pöydälle.
-
Hei.
Niissä ei ole mitään ihmeellistä lukitusta. Pikkuisen väännät varovasti olikohan alaspäin poltinta niin se napsahtaa siitä hakasesta irti. Uusi vain paikalleen työntämällä ja katsot että kliput ottaa kunnolla polttimen kantaan ja pitävät sen paikalleen. Erillistä avattavaa lukitusvipua niissä ei ole.
Mika
-
Xenonit (D1S) sain vaihdettua helposti ja parkit. Mutta pitkien (H7) kanssa vaikeuksia. En keksinyt miten ne lähtee irti ja en viitsinyt voimalla koettaa väännellä, joten oisko kellään kokemusta??Eipä lähteny irti umpion pistokekkaan, jotta saisi umpion pöydälle.
Mä olen painanut ruuvarin kärjellä sitä lukitusklipsua alaspäin siitä pienestä reijästä siinä pistokkeen etupuolella umpion rungossa. Omassa autossa tosi tiukat sovitukset ko. pistokkeissa.
Muista suojata puskuri jollain, ettei tule umpion pohjasta skraaduja maalipintaan.
-
Joo se valoumpio tarvii saada kokonaan irti ja nostettua pöydälle,se iso liitin on tosi tiukkasovitteinen mutta irtoaa kyllä kun vähän/paljon sitä vaikka ruuvarilla avittaa.
H7 vaihto-ohjeet ohjeet on mullakin samat kuin edellä kirjoitetut...
-
Itselläni on V70 vuosimallia 2010 ja pitäisi alkaa vaihtamaan polttimot, niin onkohan kyseiset xenon polttimot oikeanlaiset..?
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430020/0 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430020/0)
toinen vaihtoehto:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430017/0 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430017/0)
Onko kokemusta, että onko 4800 vai 6000 parempi väri? Huomattavaa eroa?
Itse pidän puhtaan valkoisesta kirkkaasta valosta.
-
Mitä pienempi kelvin luku sitä valkoisempi valo. Alkuperäiset on yleensä 4300 tai 4500 kelviniä. 6000 on ainakin omien kokemusten perusteella jo jonkin verran sinertävä.
-
Onko kokemusta, että onko 4800 vai 6000 parempi väri? Huomattavaa eroa?
Itse pidän puhtaan valkoisesta kirkkaasta valosta.
Ehdottomasti 4800
omassa 6000 ja on liian tyyninki uudet polttimot tulossa
-
Mitä pienempi kelvin luku sitä valkoisempi valo. Alkuperäiset on yleensä 4300 tai 4500 kelviniä. 6000 on ainakin omien kokemusten perusteella jo jonkin verran sinertävä.
Ei pidä täysin paikkaansa. Valkoisen valon värilämpötila on siinä viidentonnin nurkkia. Pienempään mentäessä kellertyy, suurempaan sinistyy. Itte ostin kuustonniset, saas nähdä menikö överiks vai olisko pitäny jäädä viistonniseen.
Itselläni on V70 vuosimallia 2010 ja pitäisi alkaa vaihtamaan polttimot, niin onkohan kyseiset xenon polttimot oikeanlaiset..?
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430020/0 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430020/0)
toinen vaihtoehto:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430017/0 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/430017/0)
Onko kokemusta, että onko 4800 vai 6000 parempi väri? Huomattavaa eroa?
Itse pidän puhtaan valkoisesta kirkkaasta valosta.
http://www.xenonled.com/category/94/d1s
-
Ei pidä täysin paikkaansa. Valkoisen valon värilämpötila on siinä viidentonnin nurkkia. Pienempään mentäessä kellertyy, suurempaan sinistyy. Itte ostin kuustonniset, saas nähdä menikö överiks vai olisko pitäny jäädä viistonniseen.
http://www.xenonled.com/category/94/d1s
Miten lie kestävyys nuissa Philips vs xenonled.com:in valoilla? Hinnassa ainakin ero.. 200€ vs 55€ parilta.. Motonetin sivuillahan on nuo Philipsit 99€/kpl? Jos edes tupla ajan kestäis nuo philipsit, niin ei enään jäis hinnassa liikaa eroa..
Tuo Philips ainakin olis lähelle sen 5000 väriä jos kerta hyvä väri on. 4800 ja 5000 välistä eroa tuskin hirveästi enään huomaa.
-
Philipsit saa 59€ kpl. Tilasin just 2kpl suomen erikoistekniikalta. Www.erikoistekniikka.fi
-
Saako sieltä tuohon hintaan nimenomaan nuo x-treme visionit? Et vielä ilmeisesti siis ole päässyt kokeileen millaiset ne on?
-
Ei. Ne on samat kuin alkuperäiset. Vaikka entisissä ei vielä ollut mitään vikaa, eli toimivat normaalisti, niin silti pitää sanoa että valoteho kyllä parani huomattavasti. Näkyynsä noi xenonitkin vanhenee 171tkm matkalla ja kohta 6 vuotta olleet entiset.
-
Mullakin vielä kumpikin syttyy normaalisti, mutta tuntuu että on melko himmeät.. Tai mitä on tottunut edellisessä autossa halogeeneillä, philipsin x-treme visioneilla ajeleen.. tuntui että niissä melkein paremmin kirkkautta ja näki paremmin..
-
Mulla on nyt apupitkillä jotkut osramin night breakerit ja nuo uudet orkkista vastaavat xenon polttimet, niin on taas valoteho palannut takaisin. Kyllä noi xenonit osaa myös menettää tehoaan ajankanssa.
-
Nuo xenonit yleisesti menettävät parhaan valotehon jo parissa vuodessa (jopa kovassa käytössä allekkin), sitä ei silmä selkeästi huomaa mutta mikäli vaihtaisi uuden toiselle puolen niin eron voisi havaita. Punertuu vanhetessaan.
Optimaalisin tosiaan on noin 4500 hujakoilla ja sitä myös tehtaat käyttää autoissa. 6000k on toisien mielestä paras ja toiset vierastaa, menee niitä 8000k ja 10000k:takin käyttöön, kylläkin ovat aivan hirvittävät käytössä.
-
Ok. Alkaa olemaan selvää, että pitää hankkia nuo Philipsin 4800K X-treme Visionit, niin saa lisää potkua olematta liian sininen kuitenkaan.
Onko lisäpitkissä mitkä H7 polttimot parhaat?
Philipsin Bluevision Ultra
Philipsin X-treme Vision
Osram COOL BLUE INTENSE
Osram NIGHT BREAKER PLUS
X-treme Visionit oli edellisessä V70:ssä ja vaikutti kyllä kirkkaille ja tehokkaammille verrattuna normaaleihin.
Samallahan nuo kannattais sumaritkin uusia saman mallin polttimoilla mitkä lisäpitkille laittaa, kun kerta alkaa vaihteleen lamppuja. Sumarit taitaa olla H1?
-
Kokeilin noita H7-polttimoita ja paras tulos hiuksen hienosti valokuvion ja valonmäärän suhteen oli NightBreaker Plussassa.
Sumuvaloissa on teholtaan 35 wattiset H8:t, ei maksane vaivaa näihin mitään vaihtaa.
Ja sitten kun vaihtelet niitä polttimoita, putsaa se linssin tausta jollain vaikka ruuvarin päässä olevalla pumpulitukolla siitä polttimon reijästä, itse tein näin ja sain sen ajan tuoman harmaan kalvon ainakin osittain pois linssistä. Valot parani tämänkin takia. Älä sitten pudota mitään sinne umpioon. Linssiyksikön saa kyllä irti, mutta se ei mahdu tulemaan takakannesta ulos, olisi helppo putsata kokonaan.
-
Sumarit saa jäädä siis.. Oliko nuissa valon sävyissä mitään suurempia eroja? Eli oliko jokin valkoisempi taikka sinertävämpi kuin toinen? Kyllähän sitä linssiä vois kokeilla putsailla jollain, tuksin haittaakaan on.
-
miten lie tällaiset polttimot?
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=3213 (http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=3213)
-
Olenhan siis ymmärtänyt oikein, että näissä volvoissa on bi-xenon + apupitkät? Onko joitain malleja missä on myös apupitkät xenoneilla? Taikka lähivalot xenon ja kaukovalot halogeenit?
-
Sumarit saa jäädä siis.. Oliko nuissa valon sävyissä mitään suurempia eroja? Eli oliko jokin valkoisempi taikka sinertävämpi kuin toinen? Kyllähän sitä linssiä vois kokeilla putsailla jollain, tuksin haittaakaan on.
Sori, jäi mainitsemati, että kokeilin vain x-treme visionia ja plussaa, ja niistä tuossa plussassa oli hiukan valkoisempi valo.
-
Siis näissä noi bixenon valot on toteutettu niin että apupitkillä on halogeeni. Itselläni just noi Osramin night breaker plussat etc ja ovat hyvät olleet. Mutta joo noihin sumareihin mitä porukka on puhunut... Siis huh mitkä valot. Tuntuu kuin parkit laittaisi päälle kun ne kytkee, ei mitään auta varmasti missään. Entisessä V70 2005 ne vielä auttoi vähän, mutta tässä uudemman korin s80 mallissa niin turhat koristeet kuin vain voi olla...
-
Varmaan pitää nuo Osram Night Breaker plussat tai GE ultra mega light +120 lamput laittaa samalla sitte. GE:n lamppuja ainakin on kehuttu kestäviksi ja kirkkaiksi.
-
Myyjä sai puhuttua niin, että meni nyt Philipsin X-treme Visionit tilaukseen, eli xenonit ja H7 tulee samaa mallia. 97€/kpl jäi hintaa xenoneille. Samalla otin parkkeihin Philips Blue Visionit ja keulaan maskisuojat, niin eiköhän nuilla selviä talven yli.
-
Tänään pamahti oikeanpuoleinen Xenon polttimo lilan sävyyn. Auto Volvo S 80 VM.08. Huoltokirja antaa lampun tyypiksi
D1S/PK 32d-2. Onko hyvä vaihtaa molemmat lamput? Minkä malliset/tyyppiset pitäisi hankkia? Onnistuuko myös pitkiin vaihtaa Xenonit? H 7 LL/PX 26d. Mistä löytyisi hinta/laatu suhteeltaan sopivat? Mielestäni volvon pitkät valot aika huonot varsinkin kun ajelee maakunnissa missä ei juuri vastaantulijoita näy. Antakaahan hyvät vinkit. Mitä eroa muuten D1 S ja D3 S lampuilla? näyttävät samanlaisilta. Voinko luottaa ohjekirjan tietoihin vai pitääkö varmistaa ja ottaa koko lamppu ensin pois?
-
Ne on ne D1S, muut on eri polttimoita. Ihan samalla lailla kun H4 on eri kuin H7. D1S on omalla sytyttimellä. Laillisesti et voi laittaa ksenonia apupitkään ja omasta mielestä hiukan turhaa vaihdella niitä parempiinkaan jos ne on ehjät. Uusilla polttimoilla kantama palautuu ja Volvossa on hyvät valot jos suuntaus on kohdallaan. Sulla on ollu niin pitkään paskat polttimot, että et muista kuinka hyvät ne valot on, vaihda molemmat vaan kerralla. Silloin kun ksenon menee punertavaksi se on ihan lopussa jo... Tässäkin ketjussa on noita paikkoja mistä saa polttimoita.
-
Mitä eroa muuten D1 S ja D3 S lampuilla? näyttävät samanlaisilta.
On ne ulkoa päin samanlaiset, mutta tuossa D3S:ssä ei ole elohopeaa eikä käy D1S:n tilalle, lisäksi tietysti kalliimpi.
-
En tiedä miten mekaanisesti D1S ja D3S eroavat, mutta tuossa kolmosessa ei ole myrkkyjä sisällä. D1S siellä on. Jotkut merkkilamput laitat niin hyvä tulee. Toisaalta joillakin on ollut ongelmia kun ovat laittaneet suoraan xenonsarjoja pitkiin, mutta jos laittaa releen kautta niin ei pitäis tulla ongelmia.
-
Nakkasin juuri Philipsin X-treme Visionit niin xenoneihin kuin apupitkiin, samalla vaihtui parkit bluevisioneihin. Ei voi muutakuin ihmetellä miten parani jo päiväsaikaan näkyvästi valoteho! 4800K on siis värisävy ja on puhtaanvalkoisen ja hieman sinertävän välimaastosta, eli juuri sellainen mitä halusinkin (ei amisvirityksen näköinen). Tänään kun pimenee, niin käyn kokeilemassa kunnolla, että onko mitenkä paljon eroa entiseen. Vanhat oli kyllä todella kellertävät/kulahtaneen väriset näihin uusiin. Samalla tuli nakattua maskisuoja paikoilleen, kovia pakkasia odottelemaan.
-
Kyllä kummasti tuli valoa lisää näin pimeälle :) Eri mukava ajella kun valot näyttääkin jotain.
Kun kerta nuo umpiot on xenoneille tarkoitetut ja on automaattinen ajovalojen korkeudensäätö, niin saako apupitkien tilalle asentaa tarvike xenonit?
-
Yksinkertaisesti jos lain kirjaa kuunnellaan niin ei saa. Ei niissä umpioissa ole hyväksyntä kuin ns. puolikkaisiin
-
Ok. Eli ei varmaankaan kannata alkaa asenteleen, vaikka eihän lisä valoteho pitkille ole haitaksi koskaan. Pitää tässä kevään mittaa katsastaa auto, niin sen jälkeen miettii uudelleen, kun tulee välivuosi katsastuksessa. Sais olla pidempään paikoillaan ettei tarvii heti ottaa pois.
-
Mulla on tuossa -08 V70 vakioxenonien apuna 50w H7 xenonsarja, ilman releitä ja hyvin toimii. Ei tarvii enää ajatellakaan mitään lisävaloja rueta keulalle rakentelemaan, sen verran hyvin on latu valkeena. Ja heinäkuussa katsastin ledi parkeilla ja noilla pitkien xenoneilla, ni ei sanoneet mitään.
Suosittelen. Kannattaa vaan ostaa sellanen sarja jossa ilmotetaan, että on can-väylä yhteensopiva. Ja värisävy on mulla nyt molemmissa 6000 kelviniä.
-
Itselläni ois 17.1-17.5 tälle vuotta katsastus, niin mietin jos käyttäis nyt heti tässä kuussa leimalla ja laittais apupitkiin xenonit, niin seuraava katsastus olis vasta 17.5.2015 mennessä, joten sais aikalailla 3 talvea ajella xenoneilla ilman katsastus murheita.. Jos laittais 50w 5000k taikka 6000k sarjan.
-
Mulla on tuossa -08 V70 vakioxenonien apuna 50w H7 xenonsarja, ilman releitä ja hyvin toimii. Ei tarvii enää ajatellakaan mitään lisävaloja rueta keulalle rakentelemaan, sen verran hyvin on latu valkeena. Ja heinäkuussa katsastin ledi parkeilla ja noilla pitkien xenoneilla, ni ei sanoneet mitään.
Suosittelen. Kannattaa vaan ostaa sellanen sarja jossa ilmotetaan, että on can-väylä yhteensopiva. Ja värisävy on mulla nyt molemmissa 6000 kelviniä.
Syttyykö muuten kuinka hitaasti nuo 50W xenonit? Ilmeisesti melko paljon hitaampaa mitä 35W sarja..
-
No ei ne kyllä mitkään hitaat ole. Aina ekalla kerralla kun laittaa päälle, niin menee hetki ennenkuin kirkastuvat, mutta sitten kun ovat niinsanotusti "lämpimät" ja vastaantulevaa varten käyttää hetken pois ja sitten räppää takasin ni ovat kyllä samantien toimintakunnossa. Eli ei ole mitään viivettä josta aina höpistään.
-
Okei, eli se tarkoittaa vain "kylmä" sytytys nopeutta ilmeisesti. Saiko ballastit minne piiloon umpion taakse? Sullakin tämä uusikorinen autona?
-
Joo on uuskoppanen, eli ns. P3. Heti umpion taakse ei ballastit mahdu, mutta ite tilasin sillon aikoinaan nuo jatkojohdot noihin ballasteihin, ni antaa vähän enemmän pelivaraa noitten sijoitteluun. Tässä bensamallissa on melko väljä tuo konehuone diiseliin verrattuna, mutta kyllähän ne aina johonkin saa ujutettua jemmaan. Rupeaavat olemaan jo nykyisin aika kätevän kokoisia nuo ballastit. Ja läpivientikin on helppo tehdä tässä siihen umpion takakoppaan joka irroitetaan polttimonvaihtoa varten, kun taasen V50 se takakoppa on ajovalojen ballasti.