Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Marski - 24.11.2012, 11:00:34
-
Moi
Onko tuo hiukkasuodattimen vaihto tehtävissä (ja ohjelmisto "nollattavissa") muualla kun Volvo- huollossa?
Saamani tiedon mukaan kustannus tuon pöntön vaihtoon on 1600 eur! Ei juuri hymyilyttänyt tuo tieto :nohnoh
M
-
Hiukkassuodatin erinäisine ongelmineen jaksaa puhututtaa.
Itsellä tuon irroittamiseen ja takaisin laittoon meni noin 2-3h tuntia. (1.6D 2008)
Pesemiseen ehkä toiset parituntia.
Sormet ristissä odotellaan pysyykö nyt pesun jälkeen tukkeutumatta. n.5000 km nyt ajettu ja toistaiseksi toimii normaalisti.
Onhan näillä joku ajanut paljonkin yli vaihtorajan jos se muutoin toimii eikä aiheuta ongelmia.
Vinkkinä kuulin että samaan autoon kannattaa ottaa edellisen mallisarjan suodatin joka kuulemma on samanlainen mutta paljon halvempi.
-
Miten sen pesit?
Tuleeko tuosta joku "herja" kun alkaa olla pönttö tukossa tai litkut loppu- vai loppuuko vaan meno :-[ ?
-
ÄLÄ vaihda hiukkassuodatinta, jos EI ole ollut ongelmia ...
Ja jos joudut vaihdattamaan, niin ehdottomasti muualla kuin volvolla ;)
itselläni oli ongelmia hiukkassuodattimen kanssa kesällä ... Moottori meni puoliteholle + vikavalo huolla heti.
Espoon AH-Autohuollossa sanoivat et hiukkassuodatin vaihtoon >> Ajoin samantien Lohjalle Lohjan Autohuoltoon.
Siellä piuhat kii + säätämistä >> Toimii, eikä ongelmia enään ... ajanut jo 5000 tkm ja aina vaan pelittää.
eli SUOSITTELEN Volvolle tuota Lohjan Autohuoltoa. Ainoa mitä sain Espoon autohuollosta, niin kiwa lasku ja kuskinpenkki
likaiseksi :)
Minä odotan, et tulee ns ohjelmointi et voin jättää koko v*tun pöntön pois volvostani ;)
-
Täällä on hieman oireista keskusteltukkin.
Tukkeutuessaan minulla polttojen väli kasvoi ja tätä kautta polttoaineen kulutus nousi. Jatkuvista polttoyrityksistä johtuen moottorin öljy pyrkii laimenemaan polttoaineella ja pinta nousee mittatikussa.
Varoitusvaloja ei kuitenkaan syty, mikä hieman kummastuttaa. Lopuksi kuitenkin häiriövalo syttyy ja auto putoaa säästöliekille ja rajoittaa kierroksia.
Testeri näytti liian suurta vastapainetta suodattimessa.
Tuota ei pääse pesemään painepesurilla suoraan koska suodattimen edessa on putkessa mutkat. Itse pesin siten että tulppasin toisen putkenpään ja kaadoin öljypolttimen pesuainetta suoraan suodattimeen. Jonkun aikaa vaikutettuaan huutelin pois ja laitoin liuotinta täyteen. Lopuksi tulppa pois ja kunnon huuhtelu vesiletkulla virtaussuuntaa vastaan. Koko polttön kannattaa myös käänneellä ja hölskytellä huuhtelun aikana jotta kaikki irtoava aines saadaan pois. Lopuksi vein koko pöntön saunaan ja laitoin kiukaalle kuivamaan.
Pöntöstä lähtee ruskeaa hiekan tyyppistä ainetta, joka ilmeisesti on jotain metallioksidia ja mieleen tuli tämän jälkeen että oliko tuo pesuainevalinnat lainkaan paras mahdollinen. Olisi mielenkiintoista tutkia mihin aineeseen tuo mahdollisesti liukenisi. Mieleen on tullut mm. vanteen puhdistusaine ja raudanpoistossa käytettävät pesuaineet. Nämähän liuottavat metallihiukkasia.
Joku voisi ottaa tuota mujua talteen ja tehdä tämän testin. Huuhtelussa kun olisi astia alla josta sitten haihduttaa veden pois niin saisi tuon jätöksen kuivana testattavaksi eri aineille.
Näitähän jotkut korjaamot myös pesevät. Mitähän ainetta niillä mahtaa olla käytössä.
-
Kiitos vinkeistä.
Jos tuon pöntön "aukaisee" niin onko oletettavissa, että katsastuksessa tulee ongelmia? Vaatisi varmaan toki jonkun softamuutoksen, että ei ko kapistusta "tarkkailtaisi" auton diagnostiikassa... lieneekö tehtävissäkään?
-
NO Minä odotan et saan softan ja saan poistaa tuon "ahdistajan" pakoputkistostani :)
Katsastuksessa EIVÄT kyll huomaa poistoa ;)
-
Voi olla että inssi kyllä huomaa, mutta ei sano mitään.
Katsastuksessa pesun jälkeen totesi inssi että eihän sieltä tule kuin lämmintä ilmaa. Jos taas suodattimeen on porattu reikä niin toki sieltä tulee muutkain kuin pelkkää ilmaa. Mutta jää kuitenkin sallittujen arvojen alle niin kuitenkin menee läpi.
Itse kuvittelisin että jos auton ohjelmistoa rukataan ilman että suodattimelle tehdään mitään niin sekään ei ole hyvä. Kait se vastapaine lopulta nousee niin isoksi että siitä jo aiheutuu mahdollisesti muita ongelmia.
Läpi poraus tarvitsee softamuutoksen mutta pesu tietenkään ei. 1.6D suodatinta ei saa suoraan porattua läpi kun siinä on putkessa ne mutkat. Vaatii vähän rälläköintiä samalla.
-
... ohjelma ja ns rautakanki suodattimen läpi eli tyhjentää sen mööpelin ;)
Plus polttoainekulutus laskee ...
Miksi ahdistaa pakoputkea ... kyllä autoinsinöörit on fiksuja ;)
-
... ohjelma ja ns rautakanki suodattimen läpi eli tyhjentää sen mööpelin ;)
Plus polttoainekulutus laskee ...
Miksi ahdistaa pakoputkea ... kyllä autoinsinöörit on fiksuja ;)
Väitän 99,9% varmuudella, että jos auton valmistajat saisi itse päättää, ei tuollaista sinne olisi kukaan ikinä edes ehdottanut, mutta koska yhtäkään autoa ei saa myytyä, jos sieltä pakoputkesta ei tule kukkasia, niin jotain sielä on sitten oltava, ikävä kyllä.
-
Onkos Miksulla tietoa siitä mihin pesuaineeseen tuo suodattimeen jäävä polttojäännös liukenee.
-
Onkos Miksulla tietoa siitä mihin pesuaineeseen tuo suodattimeen jäävä polttojäännös liukenee.
Setelirahalla se on tullut yleensä kuin uudeksi, koitappa sitä :D
Se metallihile on vissiin tälläästä "Orgaaninen Ce-Fe-yhdiste EC: 442-240-2" Eli tuotahan tulee siitä polton lisäaineesta
käyttöturvatiedotteen sille polttonesteelle löytää tuolta -> http://www.tech.volvo.com/sds
Valitse Suomi - Suomen kielinen
klikkaile numero 1161734 siihen kentään ja avaa pdf mikä löytyy.
Liquid moly:llä on jotain ainetta, jota käytetään hiukkassuodattimen puhdistamiseen, mutta se liottaa sitä palamatonta nokea sieltä, ei niinkään tuota metallia.
Normaalistihan se mitä sinne kertyy, on nokea, mutta autot joissa ei ole hapetuskatalysaattoria nostamassa pakokaasun lämpötilaa, vaatti lämpötilan nostamiseksi ja/tai hiukkasten palamislämpötilan madaltamiseksi tuon lisäaineen.
Tuon kertyvän metallin vuoksi noille se vaihtoväli ilmeisesti on olemassa, eihän vaihtoväliä muutoin ole ilmoitettukaan, kuin noissa malleissa vain.
-
ItHiukkassuodatin erinäisine ongelmineen jaksaa puhututtaa.
Itsellä tuon irroittamiseen ja takaisin laittoon meni noin 2-3h tuntia. (1.6D 2008)
Pesemiseen ehkä toiset parituntia.
Sormet ristissä odotellaan pysyykö nyt pesun jälkeen tukkeutumatta. n.5000 km nyt ajettu ja toistaiseksi toimii normaalisti.
Onhan näillä joku ajanut paljonkin yli vaihtorajan jos se muutoin toimii eikä aiheuta ongelmia.
Vinkkinä kuulin että samaan autoon kannattaa ottaa edellisen mallisarjan suodatin joka kuulemma on samanlainen mutta paljon halvempi.
Itellä ilmeisesti mennyt kyseinen loukku umpeen ja tod.näk uutta laitettava tilalle. Hinnaksi sinisellä antoivat pelkälle pöntölle ja sen asennukselle ~900e
Auto on vm 2006 S40 1.6D
Kerkesin ajelemaan sillä 191tkm ennen ku pisti auton "Limb"-modeen ja tiepalvelun kaveri suositteli hinaamista. Tukkeutunut suodatin on siis alkuperäinen.
Setelirahalla se on tullut yleensä kuin uudeksi, koitappa sitä :D
Se metallihile on vissiin tälläästä "Orgaaninen Ce-Fe-yhdiste EC: 442-240-2" Eli tuotahan tulee siitä polton lisäaineesta
käyttöturvatiedotteen sille polttonesteelle löytää tuolta -> http://www.tech.volvo.com/sds
Valitse Suomi - Suomen kielinen
klikkaile numero 1161734 siihen kentään ja avaa pdf mikä löytyy.
Liquid moly:llä on jotain ainetta, jota käytetään hiukkassuodattimen puhdistamiseen, mutta se liottaa sitä palamatonta nokea sieltä, ei niinkään tuota metallia.
Normaalistihan se mitä sinne kertyy, on nokea, mutta autot joissa ei ole hapetuskatalysaattoria nostamassa pakokaasun lämpötilaa, vaatti lämpötilan nostamiseksi ja/tai hiukkasten palamislämpötilan madaltamiseksi tuon lisäaineen.
Tuon kertyvän metallin vuoksi noille se vaihtoväli ilmeisesti on olemassa, eihän vaihtoväliä muutoin ole ilmoitettukaan, kuin noissa malleissa vain.
Kyllähän tuo hinta hirvittää, mutta kaipa se on parempi pistää uutta tilalle ja laittaa taalaa tiskiin nöyränä poikana. Sitä vartenhan on luottokortit? ;)
Olin oman autoni kohdalla siinä uskossa, että suodatin oli vaihdettu, kun auton ostin (Mittarissa sillon 144tkm), mutta toisin se asia nyt näin jälkeenpäin tarkastettuna oli. Eikös nuo hiukkassuodattimet näissä vanhemmissa pidä vaihtaa huolto-ohjelman mukaan 120tkm kohdalla?
Hätäisenä ukkona pistin jo vähän älämölö sähköpostia myyjäliikkeelle asiasta =P Katotaan tulevatko laskussa vastaan. Ainakin ovat jo vastanneet, että tutkivat asiaa =D
-
Vilkaiskaapa http://www.skruvat.fi/Hiukkassuodatin-C700.aspx. Tuolta näkyis löytyvän V50-1,6D:hen sopiva tarvikeDPF huomattavasti edullisemmin kun marmoritiskiltä.
-
Vilkaiskaapa http://www.skruvat.fi/Hiukkassuodatin-C700.aspx. Tuolta näkyis löytyvän V50-1,6D:hen sopiva tarvikeDPF huomattavasti edullisemmin kun marmoritiskiltä.
Ei kuitenkaan ihan uudenveroisia taida olla... Mitähän tuo "korjaussarja" oikein pitää sisällään/ tarkoittaa?
-
Täällä syttyi moottorin kuva mittaristoon. Manuaali kertoo että kyseisen merkin palaessa kyseessä saattaa olla vika pakokaasun puhdistuksessa?
Varasin ajan avain vaunun huoltoon maanantaiksi. Onkohan mahdollisesti jokin anturi sipannut? Auto V50 vm2010 ja kilometrejä mittarissa 63tkm.
Mitään mekaanisesti aiheutettua vikaa ei pitäisi olla, en ole ajanut jääkimpaleeseen tai muutakaan vastaavaa.
Auto kuitenkin toimii toistaiseksi normaalisti ja vedot tuntuu olevan entisellään. Huollossa vain sanoivat että ei saa ajaa jos tuntuu että yskii tai alkaa vedot häviämään.
Autossa vielä myynnin myöntämä "hyvät autot takuu" ja huollon mukaan menee takuuseen ellei mekaanisesti aiheutettua vikaa ilmene.
-
Täällä syttyi moottorin kuva mittaristoon. Manuaali kertoo että kyseisen merkin palaessa kyseessä saattaa olla vika pakokaasun puhdistuksessa?
Varasin ajan avain vaunun huoltoon maanantaiksi. Onkohan mahdollisesti jokin anturi sipannut? Auto V50 vm2010 ja kilometrejä mittarissa 63tkm.
Mitään mekaanisesti aiheutettua vikaa ei pitäisi olla, en ole ajanut jääkimpaleeseen tai muutakaan vastaavaa.
Auto kuitenkin toimii toistaiseksi normaalisti ja vedot tuntuu olevan entisellään. Huollossa vain sanoivat että ei saa ajaa jos tuntuu että yskii tai alkaa vedot häviämään.
Autossa vielä myynnin myöntämä "hyvät autot takuu" ja huollon mukaan menee takuuseen ellei mekaanisesti aiheutettua vikaa ilmene.
Taitaa olla se lisäaine vähissä. Eikös 60 tkmn välein ollut täyttö.
-
Taitaa olla se lisäaine vähissä. Eikös 60 tkmn välein ollut täyttö.
Jos tuo kuuluu huolto ohjelmaan niin olettaisin sen olevan kunnossa kun auto on käynyt viimevuoden loppupuolella 60:n huollossa. Tarkemmin sanottuna noin 5kk sitten.
-
Katsoo kuitti ja lisätyt aineet. Eikö ne veloiteta litra hinnalla ja töistä ole erittelyt.
-
Onkohan mahdollisesti jokin anturi sipannut?
Itselläni oli -10 S40 2.0D:ssa samanlaiset oireet alkuun ja sitten muutaman päivän päästä heitti limp home- moodin päälle. Ajoin päivän parin työmatkat sen jälkeen huoltoon pääsyä odotellessa. Viaksi osoittautui hajonnut hiukkassuodattimen paineanturi. Kilometrejä oli tuollon muistaakseni 50 tkm tienoilla... :)
-
Itselläni oli -10 S40 2.0D:ssa samanlaiset oireet alkuun ja sitten muutaman päivän päästä heitti limp home- moodin päälle. Ajoin päivän parin työmatkat sen jälkeen huoltoon pääsyä odotellessa. Viaksi osoittautui hajonnut hiukkassuodattimen paineanturi. Kilometrejä oli tuollon muistaakseni 50 tkm tienoilla... :)
Vaihtoivatko takuuseen uuden? Jos ei mene takuuseen niin onko arvokaskin uusittava?
-
Vaihtoivatko takuuseen uuden? Jos ei mene takuuseen niin onko arvokaskin uusittava?
Meni takuuseen eli hinnasta ei hajua... :-\
-
Itsellä saman oireen aiheutti sekaisin ollut egr-venttiili joka meni vaihtoon.
Mokomaa venttiiliä ei saanut vanhaa itselleen että olisi kokeillut olisiko tuon saanut kuntoon puhdistamalla jos se vain oli jumissa.
-
Oletettavasti voin kuitenkin autolla ajaa normaalisti maanantaihin asti ellei mitään hyytymisiä ilmene?
Ei siis hätää jos vain jäähdytinnesteet ja öljyt koneessa :D
Tuon lisäaineen lisäämis hommasta 60t kohdalla en osaa sanoa suoralta kädeltä mitään. Auto on siis ollut minulla vasta 3kk joten 60t huolto ei ole minun teettämä. Myynnissä sanoivat vain oston yhteydessä on kuudenkympin huolto on autoon tehty. Täytynee napata huoltomanuska käteen ja katsoa mitä sinne on merkitty :)
Tehdas takuuta ei autossa enää ole mutta vaunun myöntämä 12kk "hyvät autot takuu" siitä sentään löytyy.
Kunhan tässä nyt maanantaihin asti elän niin olen sitten viisaampi, toivottavasti en köyhempi :)
-
Jos tuo huolto on tehty jossain muualla kuin Volvolla niin samalla kun ne nyt lukee niitä vikakoodeja siellä niin pyydä tarkistamaan sen lisäaineen määrä säiliöstä, mikäli tuossa nyt edes sitä säiliötä on.
Itselläni oli myös 60 huolto tehty jossain linglong huollossa Kuopiossa ja lisäaine jätetty täyttämättä.
-
Oletettavasti voin kuitenkin autolla ajaa normaalisti maanantaihin asti ellei mitään hyytymisiä ilmene?
Ei siis hätää jos vain jäähdytinnesteet ja öljyt koneessa :D
Anna mennä vaan! :sundaydriver: Mulle sanottiin että limp modellakin voi ajaa huoletta jos ei muuta ilmene. Siis nykimistä yms.
-
Jos tuo huolto on tehty jossain muualla kuin Volvolla niin samalla kun ne nyt lukee niitä vikakoodeja siellä niin pyydä tarkistamaan sen lisäaineen määrä säiliöstä, mikäli tuossa nyt edes sitä säiliötä on.
Itselläni oli myös 60 huolto tehty jossain linglong huollossa Kuopiossa ja lisäaine jätetty täyttämättä.
Kävin päivällä kaupungilla ja kurkkasin huoltokirjaa. 60t huolto on tehty "autoasin" toimesta joten täytyypä tuosta sitten mainita maanantaina. Koska se huolto on tehty muun kuin volvon toimesta niin enpä suuresti ihmettele jos olisi jäänyt tekemättä. Selostus oli kirjoitettu sellaisilla harakanvarpailla ettei edes lääkärin papereilla siitä paljoa saisi irti. Öljyt, suodattimet ja ilmeisesti ilmastointiakin oli roklattu. Olisivatko "lisänneet" kylmäainetta.. ;)
Anna mennä vaan! :sundaydriver: Mulle sanottiin että limp modellakin voi ajaa huoletta jos ei muuta ilmene. Siis nykimistä yms.
Hyvä juttu, näillä mennään. Kiitoksia.
Laittelen vaikka alkuviikosta sitten infoa mikä siellä oikein kummitteli.
-
Tämä nyt on aika turha viesti kun kerkesin jo unohtaa osan oikean nimen.
Keulilla on kuitenkin jokin läppämekanismi jonne on todennäköisesti päässyt kosteutta koska läppä jumii ja luettu tieto on "väärä"
Nollasivat vikakoodit ja lähdettäessä avain vaunulta valo oli sammunut. Kävimme vaimon kanssa neuvolassa ja sieltä lähtiessä valo paloi jälleen.
Joten huomenna uusi soitto ja aika tarkempaan huoltoon.
-
Seuraavaksi ne varmaan sanoo että vika on jossain takaluukun johtosarjassa joka pitää vaihtaa ja maksaa toista tonnia.... 8)
Monen huoltamoreissun jälkeen tunnelma muistuttaa vanhaa kunnan arvauskeskusta, josta myöhemmin alettiin käyttää nimitystä terveyskeskus.
-
ÄLÄ vaihda hiukkassuodatinta, jos EI ole ollut ongelmia ...
Ja jos joudut vaihdattamaan, niin ehdottomasti muualla kuin volvolla ;)
itselläni oli ongelmia hiukkassuodattimen kanssa kesällä ... Moottori meni puoliteholle + vikavalo huolla heti.
Espoon AH-Autohuollossa sanoivat et hiukkassuodatin vaihtoon >> Ajoin samantien Lohjalle Lohjan Autohuoltoon.
Siellä piuhat kii + säätämistä >> Toimii, eikä ongelmia enään ... ajanut jo 5000 tkm ja aina vaan pelittää.
eli SUOSITTELEN Volvolle tuota Lohjan Autohuoltoa. Ainoa mitä sain Espoon autohuollosta, niin kiwa lasku ja kuskinpenkki
likaiseksi :)
Minä odotan, et tulee ns ohjelmointi et voin jättää koko v*tun pöntön pois volvostani ;)
VAIHDA juuri silloin kun kuuluu ja ihan sama missä mutta volvolla olisi omalla kohdalla tullut lopulta halvemmaksi. Miksi sitä vaihtoa täytyy venyttää, kun kulutus nousee ja lopulta menee nilkutus tilaan, tästä säästyy kun vaihtaa sillon kun pitääkin sen. Itsellä neuvottiin olemaan vaihtamatta, ja kyllä meni niin persiilleen kun vaan voi. 130tkm meni tukkoon, ajettiin puhdistusohjelma, pääsi varmaan 1000km ja sitten taas tukkoon. Aika pian 120tkm jälkeen alkoi keskikulutus nousta ja loppuvaiheessa oli jopa 7-8l/100km. Kun vaan olis heti vaihtanut niin olisi säästänyt pari korjaamo käyntiä ja polttoaine rahaa.
Itseasiassa omakin vaihdettiin lopulta volvolla, koska en halunnut rahaa enempää kantaa tähän hyviä neuvoja antaneeseen korjaamoon, johon auton alunperin veinkin hiukkassuodattimen vaihtoon, ja pois hakiessa kaikki muu 120tkm huoltoon oli tehty paitsi se suodatin, miksi alunperin sinne korjaamolle vein >:(
-
Seuraavaksi ne varmaan sanoo että vika on jossain takaluukun johtosarjassa joka pitää vaihtaa ja maksaa toista tonnia.... 8)
Monen huoltamoreissun jälkeen tunnelma muistuttaa vanhaa kunnan arvauskeskusta, josta myöhemmin alettiin käyttää nimitystä terveyskeskus.
Heh no onneksi ei sentään. Soitin aamulla ja esitin asiani eli valo palaa jälleen. Pyysi käymään samantien paikanpäällä että saa vilkaistua vikakoodin. Mikäli sama ongelma (todennäköisesti on kun valo syttyi uudelleen noin 1,5h päästä nollauksesta) niin tilaavat osan ja vaihtavat sitten takuuna uuteen.
-
Heh no onneksi ei sentään. Soitin aamulla ja esitin asiani eli valo palaa jälleen. Pyysi käymään samantien paikanpäällä että saa vilkaistua vikakoodin. Mikäli sama ongelma (todennäköisesti on kun valo syttyi uudelleen noin 1,5h päästä nollauksesta) niin tilaavat osan ja vaihtavat sitten takuuna uuteen.
Hyvä palvelu ainakin tuntus olevan, toivotaan että tulee kuntoon. :)
-
VAIHDA juuri silloin kun kuuluu ja ihan sama missä mutta volvolla olisi omalla kohdalla tullut lopulta halvemmaksi. Miksi sitä vaihtoa täytyy venyttää, kun kulutus nousee ja lopulta menee nilkutus tilaan, tästä säästyy kun vaihtaa sillon kun pitääkin sen. Itsellä neuvottiin olemaan vaihtamatta, ja kyllä meni niin persiilleen kun vaan voi. 130tkm meni tukkoon, ajettiin puhdistusohjelma, pääsi varmaan 1000km ja sitten taas tukkoon. Aika pian 120tkm jälkeen alkoi keskikulutus nousta ja loppuvaiheessa oli jopa 7-8l/100km. Kun vaan olis heti vaihtanut niin olisi säästänyt pari korjaamo käyntiä ja polttoaine rahaa.
Itseasiassa omakin vaihdettiin lopulta volvolla, koska en halunnut rahaa enempää kantaa tähän hyviä neuvoja antaneeseen korjaamoon, johon auton alunperin veinkin hiukkassuodattimen vaihtoon, ja pois hakiessa kaikki muu 120tkm huoltoon oli tehty paitsi se suodatin, miksi alunperin sinne korjaamolle vein >:(
Noissa suodattimissa taitaa olla joitekin yksilöeroja Ite kerkesin rullata 191tkm samalla hiukkas-suodattimella jota ei oltu vaihdettu siinä 120tkm huollossa. Olin tosin autuaan tietämätön asiasta kunnes auto meni limppiin ja huollossa todettiin syy. Sain onneksi myyjäliikkeen tulemaan vastaan sen 40% kustannuksissa vielä 2 vuoden jälkeen =P
Nyt on suodatin vaihdettu, mutta edelleen tuntuu, että kulutus on kova sekä uskon auton tekevän sitä regenerointia vähän väliä. Manuskassa lukee, että auto regeneroi suodatinta 300-900 km välein. Minun kohdallani se on pikemminki n. 100km välein. Onko jollain haisua mistä tämä saattaisi johtua?
-
Noissa suodattimissa taitaa olla joitekin yksilöeroja
Tai pikemminkin siinä on eroja minkälaista ajoa autolla on ajettu...
-
Nyt on suodatin vaihdettu, mutta edelleen tuntuu, että kulutus on kova sekä uskon auton tekevän sitä regenerointia vähän väliä. Manuskassa lukee, että auto regeneroi suodatinta 300-900 km välein. Minun kohdallani se on pikemminki n. 100km välein. Onko jollain haisua mistä tämä saattaisi johtua?
Mahdettiinko tuo suodatin vaihtaa liikkeessä joka myös pystyi nollaamaan sieltä jonkun laskurin joka tarkkailee suodattimen ikää tms. En tiedä mitä tuo laskuri tarkalleen tarkkailee mutta käsittääkseni siellä tämmöinen on joka pitää nollata suodattimen vaihdon yhteydessä.
Merkkihuolto tämän varmaan tekee mutta muilla se saattaa olla epävarmaa.
Millaisia nuo kulutuslukemat sitte ovat nyt olleet ja mitä olivat ennen vaihtoa.
Huomasitkos sinä mahdollista öljyn pinnan nousua ennen kuin auto tilttasi. Se varmaan suoritti sitä polttoa yhtenään ennen lopullista tukkeentumista.
-
Mahdettiinko tuo suodatin vaihtaa liikkeessä joka myös pystyi nollaamaan sieltä jonkun laskurin joka tarkkailee suodattimen ikää tms. En tiedä mitä tuo laskuri tarkalleen tarkkailee mutta käsittääkseni siellä tämmöinen on joka pitää nollata suodattimen vaihdon yhteydessä.
Merkkihuolto tämän varmaan tekee mutta muilla se saattaa olla epävarmaa.
Millaisia nuo kulutuslukemat sitte ovat nyt olleet ja mitä olivat ennen vaihtoa.
Huomasitkos sinä mahdollista öljyn pinnan nousua ennen kuin auto tilttasi. Se varmaan suoritti sitä polttoa yhtenään ennen lopullista tukkeentumista.
Korjaukset tehtiin Bilialla Herttoniemessä eli luulisin, että työt on tehty kaikinpuolin oikein. Kulutukset ovat ihan normirajoissa kyllä, mutta tuota polttoa tuntuu tapahtuvan silti kovin usein. En ole nyt päässyt ajamaan pidempää maantieajoa jotta näkisi, että tapahtuuko tuota polttoa silloinkin kovin usein (verraten siis nyt tuohon ohjekirjan 300-900 km). Toki ajoni on pitkälti nurkka-ajoa höystettynä maantieajolla, mutta kuuluuko silti tuon puhallella tuota suodatinta puhtaaksi niin usein? Kyselin, asiaa siniseltä ja siellä arvuuttelivat, että paineanturit saattaisivat olla nokiset? Onkohan tuohon uskominen...?
Tiepalvelun kaveri lukasi autosta koodit, kun auto sippasi ja siellä kuulemma oli päällä "pakotettu poltto" tjsp eli kuulemma tekaa sitä polttoa jatkuvasti. Öljynpinnasta en osaa sanoa. Ei tullut seurattua tuolloin...
-
Noniin.. Tänääntuli hieman seurattua tuota trippiä ja 50 km ajoa joista noin puolet kaupungissa ja toinen maantiellä jonka jälkeen lähti jälleen hiukkassuodattimen poltto käyntiin... Ei nyt ihan mee kaaliin tuo, että kerkeisi tuona aikana nokeentumaan niin paljon, että tarvis polttaa...
Olisko kellään jotain hyvää ajatusta tähän?
Millaisia nuo kulutuslukemat sitte ovat nyt olleet ja mitä olivat ennen vaihtoa.
Huomasitkos sinä mahdollista öljyn pinnan nousua ennen kuin auto tilttasi. Se varmaan suoritti sitä polttoa yhtenään ennen lopullista tukkeentumista.
Nyt tuli katottua tikkua ja tällähetkellä öljybpinta näyttäisi olevan hiukan yli ylärajan...
-
Nyt tuli katottua tikkua ja tällähetkellä öljybpinta näyttäisi olevan hiukan yli ylärajan...
Eli tuo ylimääräinen öljymäärä on polttoainetta, joka on livahtanut öljyn sekaan jatkuvien polttojen myötä.
Jos tuo suodatin on vaihdettu niin kyllä kait tuo polttojen tiheys pitäisi palata takaisin normaaliksi. Mikä tuota polttotiheyttä ohjaa. Paineanturiko siitä on sitten rikki....
-
Eli tuo ylimääräinen öljymäärä on polttoainetta, joka on livahtanut öljyn sekaan jatkuvien polttojen myötä.
Jos tuo suodatin on vaihdettu niin kyllä kait tuo polttojen tiheys pitäisi palata takaisin normaaliksi. Mikä tuota polttotiheyttä ohjaa. Paineanturiko siitä on sitten rikki....
Soittelin tänään siniselle ja aika on varattu huomiselle. Olivat myös hieman sitä mieltä, että polttoväli on _hiukan_ liian lyhyt siihen nähden, että on uusi suodatin.
Noh tänään kattelin konepellin alle ja ihmettelin, kun oli akkukotelossa jotain roiskeita. Kun rupes tarkemmin kattomaan niin niitä roiskeita alkoi löytymään vähän jokapaikasta ja ne vaikutti öljymäiseltä --> Kurkkaus moottorin suojamuovin alle ja kappas! Huohotin putki oli irronnut moottorin päästä... Noh samapa tuo. Saavat katsoa huomenna siellä korjaamolla mikä helvetti tuota riivaa. Ilmoittelen lisää kun tiedän.
-
Jos siis se on se putki, jossa on ne klipsit kiinnitystä varten, niin minullakaan se ei pysy kiinni ennen kuin laitoin siihen vielä nippusiteen ympärille. On se kumma kun eivät osaa tuollaista paikkaa suunnitella niin että pysyisi kiinni niin kuin on tarkoitettu.
-
Jos siis se on se putki, jossa on ne klipsit kiinnitystä varten, niin minullakaan se ei pysy kiinni ennen kuin laitoin siihen vielä nippusiteen ympärille. On se kumma kun eivät osaa tuollaista paikkaa suunnitella niin että pysyisi kiinni niin kuin on tarkoitettu.
Kaipa siinä taisi olla sellaist muoviset klipsit...?
Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ei tässä volvoa voi syyttää kuin välillisesti... Autoissahan on PSA:n koneet jotka taas on luotu Ranskassa! Itse olen kyllä aina sanonut, että ranskalaiset osaavat tehdä 2 asiaa oikein: Ruoka ja jotkut viinit. Autot eivät kuulu näihin. Tosin olen kyllä myös kuullut monelta taholta, että nämä PSA:n pikkudieselit olisiva melko kuolematonta tekniikkaa ???
Ja minullaha on varaa sanoa, koska omaan juuri mainitun maan kansalaisuuden -_- Merde! ;)
-
Soittelin tänään siniselle ja aika on varattu huomiselle. Olivat myös hieman sitä mieltä, että polttoväli on _hiukan_ liian lyhyt siihen nähden, että on uusi suodatin.
Noh tänään kattelin konepellin alle ja ihmettelin, kun oli akkukotelossa jotain roiskeita. Kun rupes tarkemmin kattomaan niin niitä roiskeita alkoi löytymään vähän jokapaikasta ja ne vaikutti öljymäiseltä --> Kurkkaus moottorin suojamuovin alle ja kappas! Huohotin putki oli irronnut moottorin päästä... Noh samapa tuo. Saavat katsoa huomenna siellä korjaamolla mikä helvetti tuota riivaa. Ilmoittelen lisää kun tiedän.
Noniin! Nyt on auto saatu pukilta ja tuomio oli seuraavanlainen:
Autossa oli se huohotin putki ollut irti jonka virittivät nippusiteillä nyt kiinni. Toiseksi asiaksi sanoivat, että auton ulkoilmanlämpöanturi näytti mitä sattui joka johtui hapettuneesta liitoksesta tjsp. Olivät tämän liitoksen korjanneet jonka jälkeen oli anturi alkanut pelittämään normaalisti. Näiden kahden reistailu voi kuulemma suurella todennäköisyydellä sekoittaa hiukkassuodattimen polttoprosessia...
Hieman skeptisesti kyllä nyt varaudun tuohon, mutta ainakin nyt kun ajoi Hki --> Lappeenranta välin niin ei suodattimelle tehty aktiivista polttoa. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta.
Pystyykö joku vahvistaa tuon diagnoosin vai uskotteko moisen olleen stoorin olleen ihan skeidaa?
-
Toiseksi asiaksi sanoivat, että auton ulkoilmanlämpöanturi näytti mitä sattui joka johtui hapettuneesta liitoksesta tjsp. Olivät tämän liitoksen korjanneet jonka jälkeen oli anturi alkanut pelittämään normaalisti.
Pystyykö joku vahvistaa tuon diagnoosin vai uskotteko moisen olleen stoorin olleen ihan skeidaa?
Sen tiedän ainakin mitä täältä lukenut tai kuullut niin tuo ulkolämpötilan mittauksen temppuilu voi aiheuttaa monia kummallisia vikoja joiden ei uskoisi johtuvan siitä...
-
Hieman skeptisesti kyllä nyt varaudun tuohon, mutta ainakin nyt kun ajoi Hki --> Lappeenranta välin niin ei suodattimelle tehty aktiivista polttoa. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta.
Takaisintulo matkan alkaessa teki auto hiukkassuodattimelle polton. Vaivaiset 295km pääsi ilman polttoa. Tätä ennen oli edellisenpäivän sekä tämänpäivän aikana ollut pari lyhyttä kaupunkiajopätkää. Nokeentuuko suodatin todella niin pahasti parista (2-4) lyhyestä ajosta, että pitää polttaa puhtaaksi? Jos näin on niin pitänee ruveta harkitsemaan petroolilla toimivaa kärryä. Toivoisin toki, että kyseessä olisi ennemminkin vika. :'(
-
Omassa autossa tuo hiukkassuodattimen poltto tuntuu riippuvan tosi paljon ulkolämpötilasta.
Lämpöisillä keleillä tuo 300...900 km regenerointiväli toteutuukin aika hyvin.
Kovilla pakkasilla regenerointia ei tunnu tapauhtuvan kovinkaan usein, johtuuko sitten kylmästä ilmasta ettei suodatinta saa tarpeeksi kuumaksi.
Mutta sitten nollakeleillä auto suorastaan innostuu regeneroimaan melkeinpä joka päivä, vaikka kilometrejä ei tule paljonkaan.
Tälläkin viikolla on jo pari kertaa regeneroinut, vaikka kilsoja ei ole tullut hirveästi.
Tuntuu, että tuo käyttöohjeessa mainittu regenerointiväli on taas näiden lämpöisempien maiden juttuja ja nämä pohjolan "ääriolosuhteet" lyhentävät todella paljon regenerointiväliä.
Jos auto muuten pelaa, ei kait tuosta regenerointivälistä kannata stressata. Tosin mulla auto nykäisee kaupunkinopeuksissa ikävästi, kun regenerointi menee päälle. Mutta nykäisy kuuluu kuulemma asiaan...
-
Mistä huomaa milloin tuo poltto tapahtuu? Omalla ajettu 8000km enkä ole huomannut mitään poikkeavaa käytöstä.
-
Mistä huomaa milloin tuo poltto tapahtuu? Omalla ajettu 8000km enkä ole huomannut mitään poikkeavaa käytöstä.
Hetkellisestä kulutuksesta, nousee jonkun puheen mukaan parilla litralla...
-
Mistä huomaa milloin tuo poltto tapahtuu? Omalla ajettu 8000km enkä ole huomannut mitään poikkeavaa käytöstä.
Hetkellisestä kulutuksesta, nousee jonkun puheen mukaan parilla litralla...
Riippuen nopeudesta ja vaihteesta niin voi olla tuplastikkin...
-
OK. Täytyy alkaa seurata kulutusta.
-
155 tkm ajetussa kulkuneuvossamme (V50 1,6D vm. 2009) alkoi esiintyä samankaltaisia oireita kun FIP edellä kuvaili omassaan olleen. Toimenpiteenä pesimme DPF:n kuumalla vedellä ilman mitään sen kummempia liuottimiä/pesuaineita. Tuloksena pöntöstä valui kohtalainen määrä punaisenruskeaa lietettä, jota ilmeiseti jäikin vielä pöttöön. Hommassa meni kaikkineen kolmisen tuntia.
Pesun jälkeisellä koeajolla säikäytti näyttöön ilmestynyt "Moottorijärjestelmä vaatii huollon"-vikailmoitus ja sitä seurannu Limp Mode. Nilkutimme pajalle, nollasimme DIP:n tukkeentumisesta juorunneet vikakoodit (2 kpl), annoimme dieselin jurskuttaa puolituntisen tyhjäkäynnillä jonka jälkeen uudelle koeajolenkillle. Ja kas kummaa. Kärry pelasi kuten 100 tkm nuorempana. Tuntui jopa hiukan ripeämmältä (?!!). Suodattimen kennoistoon oli varmaan ravistelusta huolimatta jäänut vettä, josta painehälytys. Ennen toista koeajolenkkiä vesi lienee haihtunut ja järjestelmä tekeytynyt toimintakuntoiseksi.
Nyt odotamme mielenkiinnolla kilometrien soljumista puskurin alta ja kuinka kauaksi tarvikeDPF:n hankinta saksanmaalta mahtoi siirtyä....
-
Tässä kun nyt ollaan pohdittu tuon jumalaisen kapistuksen toimintaa ja ongelmia niin tulipa tänään havaittua mahdollisesti yksi positiivinen asia. Tarvitsisin tosin tähän asiaan vahvistuksen joltain jolla on jotain hajua näistä ihan oikeesti. Ehkä (Miksu) pystyisi sanomaan tähän jotain?
Tänään lähtiessäni köröttelemään paremmanpuoliskon kanssa vanhempia morjenstamaan aloitti auto suodattimen regeneroinnin. Noh matkakun ei ollu kovin pitkä, niin ei auto tuota regenerointia kerennyt tekemään sen siirtymän aikana. Noh ajattelin olevani ovela ja jätin auton käyntiin siksi aikaa, että kävin kaappaamassa vanhukset mukaan kotoota. Auto kerkesi käydä siinä yksikseen sen n.5min jonka jälkeen jatkoimme matkaa. Liikkeelle lähtiessä havaitsin, ettei regenerointi ollut enään käynnissä!? Tämä seuraava etappi oli hieman pidempi ja huomasinkin noin puolessa välissä matkaa, että regenerointi oli alkanu taas. Tämän jälkimmäisen matkan aikana regenerointi kerkesi suoriutumaan loppuun.
Kysymys kuuluukin, että onko noi autot kuitenkin sen verran viksuja, että lopettavat regeneroinnin mikäli ajo loppuu pidemmäksi aikaa? Tämähän käytännössä olisi ratkaisu siihen jos jollain on enimmäkseen pätkäajoa. Jos poltto alkaa lyhyen etapin aikana voi sitä ilmeisesti tällä tavalla "siirtää" seuraavaan kertaan jolloin on mahdollisuus päästä ajamaan pidempi lenkki.