Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sale - 24.11.2012, 20:52:30
-
Elikkäs elikkäs... Välijäähdytin hajos, vissiin pääty irtos. Tässä mietin että mistähän sinne hommais sellasen alumiini kuulerin? Kävin mätänetistä kyselemässä mutta hirveitä jytkyjä ne siellä. Joko liian paksuja tai sit se korkeus on liian pieni.
Siis minkä kokosen sinne vois laittaa? Haittaako vaikka se ois korkeudelta pienempi?
Ja sit käykö siihen väliaikasesti b200ET kuuleri vai voiko ajaa ilman kuuleria?
-
Älä ilman cooleria vetele, kyllä se voi toimiakin näin viileillä keleillä lyhyitä vetoja mutta en suosittele.
ET cooleri käy. Jos sulla ei ole ilmastointia ysissä niin cooleri on ihan sama.
Mötönetin alucoolerikin käy, teet jalat tai panet alas ja vedät putkiin vähän mutkia...
Noita mä olen laittanut, ei mene liian leveäksi niin pääsee vähemmillä mutkilla. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=52-1020
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/013.jpg)
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/010-1.jpg)
Niin, eihän sinne laillisesti saa laittaa muita kuin alkuperäisen.. ::)
-
Oli tossa katsastusmiehen kanssa puhetta että sen pitäisi olla suurinpiirtein saman kokoinen.
-
Oli tossa katsastusmiehen kanssa puhetta että sen pitäisi olla suurinpiirtein saman kokoinen.
Oikeasti sen pitäisi olla alkuperäinen tai volvon todistuksella (korvaava) osa... Muuten VTT kutsuu. Vaihda konttoria jos takertuu väläriin noin kovasti. ;)
-
Oli tossa katsastusmiehen kanssa puhetta että sen pitäisi olla suurinpiirtein saman kokoinen.
Ai, että sitä ei myöskään saa pienentää alkuperäisestä?
-
Ai, että sitä ei myöskään saa pienentää alkuperäisestä?
Jep. Ei saa, niin tyhmää kun se onkin.
"4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."
"2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä."
"1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %."
-
... Suosittelen juu, et vaihda Konttoria ;) ... Ja laita mielellään yhtä iso kuin alkuperäinen cooleri.
Katso myyntipalstat, niin uskon et löydät sopivasti käytetyn alu coolerin :)
-
Onkos tolla koolla väliä vaikkapa tehojen kannalta?
-
Onkos tolla koolla väliä vaikkapa tehojen kannalta?
About mikä vaan on parempi kun toi volvon orkkis...
Isompi = parempi... Paitsi sitten kun se iso lämpeää niin kestää kauemmin jäähtyä(?)
Mutta jos pistät sinne 600x300x76mm perus kiinacoolerin se riittää pitkälle... Ja on parempi kun orkkis. Mustaa sprayta vaan ohuesti päälle.
-
Törmäsin tälläseen artikkeliin 700-sarjan imu/ahtopuolesta: http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0012 (http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0012), jonka mukaan juuri vakio välijäähy olis suurin pullonkaula ilmapuolella näissä vehkeissä. Eli varmaan hengittävyyskin paranisi roimasti, jos sen vakion laittais vaihtoon. 8)
-
Törmäsin tälläseen artikkeliin 700-sarjan imu/ahtopuolesta: http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0012 (http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0012), jonka mukaan juuri vakio välijäähy olis suurin pullonkaula ilmapuolella näissä vehkeissä. Eli varmaan hengittävyyskin paranisi roimasti, jos sen vakion laittais vaihtoon. 8)
Se orkkis cuuleri ei jäähdytykseltään ole mikään kaikkein huonoin mutta ahdistaa kyllä, todettu on.
Kun laittaa kiinarin niin ahdot nousee apaut 0.1 bar, kaippa se ahdinkin pääsee vähän helpommalla kun ei tarvii niin kovaan vastapaineeseen tehä hommia?
-
Tai sitten laittaa suoraan tälläisen coolerin, joka toimii. Eihän se ilmainen ole, mutta toimiva ja hyvä.
Ilman ilmastointia (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-940-utan-ac-60mm.html) tai Ilmastoinnilla (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-940-med-ac-60mm-.html)-mallin riippuen siitä, millainen autosi on.
Ja jos ahtoja alat nostelemaan, niin tuo KL-racing cooleri ei taatusti ole ensimmäisenä ahdistamassa.
Minimoi myös kaiken ylimääräisen säätämisen. Itse istutin omaani tuon ilmastoidun mallin muutamassa tunnissa. Koska hätäisesti katsoen tai vähän pidempääkin, sitä ei hevin huomaa orkkiksesta, ellei tiedä sitä, ettei vakio coolerissa ole alumiinipäätyjä.
Cooleri kannattaa sitten myös maalata ohuesti mustalla, niin se ei kiinnitä kenenkään huomiota (katsurin) loistamalla kirkkaana siellä konehuoneessa.
-
Minimoi myös kaiken ylimääräisen säätämisen. Itse istutin omaani tuon ilmastoidun mallin muutamassa tunnissa.
Ei kai noissa nyt mitään ihme säätämisiä tule jos jäähyn vaihtaa vakion tilalle, oli se sitten KL tai joku kiinari.
Sinne vaan letkujen väliin ja ratalle...
-
Ei kai noissa nyt mitään ihme säätämisiä tule jos jäähyn vaihtaa vakion tilalle, oli se sitten KL tai joku kiinari.
Sinne vaan letkujen väliin ja ratalle...
Ja kiinacooleri (600x300x76) maksaa 79 puntaa + pari euroa postikulut... Todettu toimiviksi coolereiksi.
-
Tilasin motonetistä sen 600x300x76. Reilu viikko menee ku tulee kuulemma.
Jos katsastuksessa tulee ongelmia niin mietitään sitten. Voihan sen tosta seitensatasesta heittää siks aikaa sinne.
-
Tilasin motonetistä sen 600x300x76. Reilu viikko menee ku tulee kuulemma.
Jos katsastuksessa tulee ongelmia niin mietitään sitten. Voihan sen tosta seitensatasesta heittää siks aikaa sinne.
O0 Näinhän se menee...
-
No joo huomenna pitäs asennella paikalleen ja kahtelin noita silikoniletkuja mätänetistä niin onko ne v*ttu jotain kultaa vai miks ne on niin kalliitta? Ihmettelenpä vaan >:(
-
No joo huomenna pitäs asennella paikalleen ja kahtelin noita silikoniletkuja mätänetistä niin onko ne v*ttu jotain kultaa vai miks ne on niin kalliitta? Ihmettelenpä vaan >:(
Kultaa ja titaania.
Biltemasta vois uskaltaa noita ostaa, oli muistaakseni halvempia. Jos pärjäät supistajilla ja teet putkimutkat niin esim. motonetin supistaja 3"-->2.5" maksaa 19,90€, biltemassa 8,99€ (33-211)
Suora 3" liitosletku biltemassa 6,49€. (33-210)
Mutkia ei piliteemassa ole myynnissä.
-
Mikan : tilasitko tuon cuulerin tuolta ja postilla tuli? ELK
-
Mikan : tilasitko tuon cuulerin tuolta ja postilla tuli? ELK
Kaksi tilattiin ja kaksi tuli postilla! Kaksi on myös asennettu ja toimii oikein hyvin! :)
-
Kiitos. Eli homma toimii,v-partsilta saa mitään ulos niin siksi kysyin. :)
-
Ajatuksena laittaa tuo KL:n malli. Pitääkö jääähdytysjärjestelmä tyhjentää kun asenetelee, nämähän on muistaakseni asennettu jotenkin "pakettina"? Ja ilmeisesti pärjää orkkis letkuilla ja putkilla, eli pelkkä välijäähdyttimen hankinta riittää?
-
Nesteitä ei välttämättä tarvitse poistaa, mutta mitä haittaa siitä on? Kun se on helppo operaatio ja helpottaa siten, että saat syylärin pois kokonaan edestä.
Syylärin kiinnikkeitä joudut modaamaan tuolle coolerille ja sinne runkopalkin ja coolerin väliin on syytä laittaa vaikka kumilevy, ettei cooleri makaa runkopalkissa kiinni.
Syyläri kiinnitetään cooleriin, kun ne molemmat on paikallaan, mutta yhtenä könttinä niitä ei asenneta.
Ahtoputket yms. pysyvät vakioina.
-
Kiitos tiedoista. Ei viitsisi rivitalon sisäpihalla ruveta nesteitä läträämään, vielä vuosi sitten oli käytössä iso talli.