Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: janne81 - 24.11.2012, 21:52:53

Otsikko: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: janne81 - 24.11.2012, 21:52:53
Mites nää oikein menee oikeasti? 1997-1999 AW50-42 ja sitten tuli se(AW??-??) uudempi 5 vaihteinen ainakin bensakoneisiin..
Mites diesel, onko aina 4 vaihteinen?
Mulla ainakin on 4vaihteinen vaikka on 2000 mallia ja diesel tosiaan.
Jotain kai muutuu noissa 4vaihteisissakin -99 koska tarjoavat jossain eri öljyä siihen(en löydä enää kirveelläkään sitä juttua) kuin vanhempaa jonkun kitkapinnan tms. muuttumisen takia jos oikein ymmärsin.

Paljon kysyttävää, mulla on ollut monta vuotta takaveto niin koittakaa kestää  ;)
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: pomo - 24.11.2012, 22:14:52
Uudempi 5v laatikko tuli -00 mallin bensakoneisiin. Dieselissä oli vielä vanha 4v laatikko. Mulla sama.
Jossain vaiheessa aikasemmin muuuttui tuo laatikko ns. oppivaksi. Sillon poistui ne valinnat kepin edestä, jäi vaan tuo winter. Älä käytä jos et halua menettää hermojas. Todella kuminauhamainen sillä asennolla.   :D

Öljyt on kalliimpia siihen uudempaan laatikkoon.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: sheiggi - 25.11.2012, 19:53:00
Sen verta vielä lisättävä että eikös 5 vaihteinen tullut vain vapari bensoihin ja tosiaan -00 vuosimalliin.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.11.2012, 19:54:42
mulla on -00 ja vanhalla laatikolla, kori on mk1.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: sheiggi - 25.11.2012, 19:57:21
mulla on -00 ja vanhalla laatikolla, kori on mk1.

Eikös sulla ollu matapaineurpo? Mullaki -00 vm T5 ja 4 lovinen.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.11.2012, 19:59:15
Eikös sulla ollu matapaineurpo? Mullaki -00 vm T5 ja 4 lovinen.

Joo, niihä tuo on. Tuossa olikin jo näemmä todettu, että vaparissa olis se uudempi laatikko.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: sheiggi - 25.11.2012, 20:04:05
Sen verta vielä sotken että C70 vuosimalli -01:sessä on kaikkien koneiden jatkona 5 vaihteinen aisini.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: janne81 - 25.11.2012, 20:22:56
Tänään oikein otin ja kurkistin mitä laatikon kilvessä lukee ja AW50-42LE siellä oli. Auto tosiaan S70 2.5D -00 ja nappuloita tosiaan tuo W-nappi pelkästään.

Sisuskaluiltaanko tuo on kuitenkin samanlainen mitä aiemmat 50-42 lootat vaikka on oppiva?
Samaa öljyä voi varmaan laittaa eli esim. Teboil fluidE kelpaa?
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: sheiggi - 25.11.2012, 22:14:54
Näin ainaki olen ymmärtänyt että mekaanisesti nuo kaikki 4 vaihteiset samanlaisia, siinä vaiheessa kun tuli oppivat niin ohjaava matolaatikko ja napit kepin takana vaihtu kolmesta yheks.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: hevonen - 25.11.2012, 22:53:48
Näin ainaki olen ymmärtänyt että mekaanisesti nuo kaikki 4 vaihteiset samanlaisia, siinä vaiheessa kun tuli oppivat niin ohjaava matolaatikko ja napit kepin takana vaihtu kolmesta yheks.
Oma kokemus on että tuo oppiminen ei korvaa esim. sitä sport asentoa...
Ylämäkeen jos lähtee kiihdyttämään vähän varovaisemmin ja lyö lämän tiskiin jossain 50kmh nopeudessa, se ei vaihda pienempää ja vaparille jäädään...Kokeiltu c-70 193hp(ajoviima-ahtopaine :) ) ja s-70 170hp vapari, tuonne n. 120kmh asti vapari vetää rakoa manuaalilootalla. :buck2:
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: sheiggi - 25.11.2012, 22:58:35
Oma kokemus on että tuo oppiminen ei korvaa esim. sitä sport asentoa...
Ylämäkeen jos lähtee kiihdyttämään vähän varovaisemmin ja lyö lämän tiskiin jossain 50kmh nopeudessa, se ei vaihda pienempää ja vaparille jäädään...Kokeiltu c-70 193hp(ajoviima-ahtopaine :) ) ja s-70 170hp vapari, tuonne n. 120kmh asti vapari vetää rakoa manuaalilootalla. :buck2:

Iteki samoilla jäljillä, se S/E homma olis paljon järkevämpi. Viikolla tuo oma pysyy mukavan ripeenä ja vaihtaa sopivissa kohtaa ja nopeesti kun tarvitsee, koska työmatka maantietä. Mutta jos viikonlopun aikana ajelee hissuksii toria ympäri tai vastaavaa kaupunkiajoa pikkukaasulla, niin maanantaina tuntuu että olis pullo polkime alla ja vaihtaa pikku kierroksilla. Saa melkein tiistaihin tai keskiviikkon asti taas kouluttaa "sopivaksi" laatikkoa. :-\
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: pomo - 25.11.2012, 23:11:30
Oma kokemus on että tuo oppiminen ei korvaa esim. sitä sport asentoa...
Ylämäkeen jos lähtee kiihdyttämään vähän varovaisemmin ja lyö lämän tiskiin jossain 50kmh nopeudessa, se ei vaihda pienempää ja vaparille jäädään...Kokeiltu c-70 193hp(ajoviima-ahtopaine :) ) ja s-70 170hp vapari, tuonne n. 120kmh asti vapari vetää rakoa manuaalilootalla. :buck2:
Kyllä tossa mun dieselissä vaihtaa. 80 nopeudessakin kaks pienemmäks.
Mä oon varmaan opettanu sen hyväks.   :D
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: sheiggi - 25.11.2012, 23:15:10
Kyllä tossa mun dieselissä vaihtaa. 80 nopeudessakin kaks pienemmäks.
Mä oon varmaan opettanu sen hyväks.   :D

Sulla sitte sopivan tasasta ajoa  :) , sais meinaa tossa omassaki olla hiukan pitempi aika väli ku laatikko oppii.. ::)
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: pomo - 25.11.2012, 23:30:51
Sulla sitte sopivan tasasta ajoa  :) , sais meinaa tossa omassaki olla hiukan pitempi aika väli ku laatikko oppii.. ::)
Aika paljon on nurkka ajoa.
Otsikko: Vs: S/V70 automaattivaihteistot
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.11.2012, 06:19:33
Itsellä pers-dyno vakuuttaa, että kun tulee paikka jossa pitää saada "kiulu lentämään" on ollut tapana vaihtaa ennen kiihdytystä 3-vaihteelle.