Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juissi842 - 25.11.2012, 18:39:28
-
Eli kun kaasun polkaisee aivan lattiaan ja vaihteiston pitäisi saada pienempää silmään, niin kierrokset vaan nousee ja vaihde menee päälle viiveellä. tuntuu, että vaikka kaasun löysää niin kierrokset pysyy hetken ylhäällä. Ei tee mieli enää laittaa kaasua pohjaan ja melko rivakoita kiihdytyksia pystyy tekemään, kun ei aivan lattiaan paina poljinta. Muulloin en ole luistamista havainnut kun tuossa kickdownin käytössä.
Onko tälle muuta tehtävissä, kun laatikkoremontti tai laatikon vaihto? Myös pientä tärinää tuntuu ajossa, mutta en ole varma tuleeko se laatikosta, renkaista vai jostain muualta.
LISÄYS: Tosiaan auto on v70 d5 vm. 2006 ja kyseessä 6v geartronic.
-
Muulloin en ole luistamista havainnut kun tuossa kickdownin käytössä.
Olet siis kokeillut eri vaihteilla pl 1.vaihde manuaalitilassa normaalilämmöissä olevalla laatikolla, että laatikko ei luista täyskaasukiihdytyksessä? (siis kunkin vaihteen normaalilla käyttönopeusalueella jossa turbiini normaalisti pysyy lukittuna)
Onko tälle muuta tehtävissä, kun laatikkoremontti tai laatikon vaihto? Myös pientä tärinää tuntuu ajossa, mutta en ole varma tuleeko se laatikosta, renkaista vai jostain muualta.
Tuohon nyt on mahdotonta sanoa mitään näin netin välityksellä näillä tiedoilla.
-
Minkään vaihteen ei pitäisi pystyä luistamaan ilman vikakoodia. Vaihteisto menee jonkun vaihteen kytkimen liukumisesta myös vikatilaan antaen "Vaihteisto vaatii huollon" vikatekstin. Kuvauksen perusteella kuullostaisi luistamiselta?
Ominaisuutena taas on se, että tuossa kickdownnappi kiihdytyksessä moottori huutaa suurilla kierroksilla ja vaihteisto jää ihmettelemään vaihtaisiko vai ei. Sellainen tyhjäntuntuinen kohta? Jossain autossani oli parin millin muovinpala estämässä kickdown painalluksen sillä seurauksella että täyskaasukiihdytyksessä ei vaihdettu liian pienelle vaihteelle.
-
Olet siis kokeillut eri vaihteilla pl 1.vaihde manuaalitilassa normaalilämmöissä olevalla laatikolla, että laatikko ei luista täyskaasukiihdytyksessä? (siis kunkin vaihteen normaalilla käyttönopeusalueella jossa turbiini normaalisti pysyy lukittuna)
Tuohon nyt on mahdotonta sanoa mitään näin netin välityksellä näillä tiedoilla.
En ole hoksannut kokeilla manuaalitilassa, mutta kokeilen huomenna.
Automaatilla ajaessa ei tunnu luistavan muulloin, kuin kaasu aivan lattiassa kierrokset hyppää. Esim. rivakat ohitukset onnistuu kun kaasua ei laita aivan lattiaan.
-
Minkään vaihteen ei pitäisi pystyä luistamaan ilman vikakoodia. Vaihteisto menee jonkun vaihteen kytkimen liukumisesta myös vikatilaan antaen "Vaihteisto vaatii huollon" vikatekstin. Kuvauksen perusteella kuullostaisi luistamiselta?
Ominaisuutena taas on se, että tuossa kickdownnappi kiihdytyksessä moottori huutaa suurilla kierroksilla ja vaihteisto jää ihmettelemään vaihtaisiko vai ei. Sellainen tyhjäntuntuinen kohta? Jossain autossani oli parin millin muovinpala estämässä kickdown painalluksen sillä seurauksella että täyskaasukiihdytyksessä ei vaihdettu liian pienelle vaihteelle.
Ei ole tullut mitään vikailmoituksia ja vikakooditkin on tarkastettu muutama viikko sitten: ei mitään.
En jaksa oikein uskoa, että tuommoinen voisi olla ominaisuus :D
-
Oletko vaihtanut öljyjä laatikkoon?
Nimittäin minulla oli seuraava vika (V70 2.4D Aut -07 ) muutamia kertoja ryntäsi kun kiihdytti, ja yleensä silloin kun vaihtoi kaistaa. Eli 6 vaihteelta (nopeus 80-90km/h) normaalisti vaihtoi 4:lle ja kun nopeus kasvoi niin hukkasi yleensä 5:sen. Mutamia kertoja sama vika tapahtui myös 3- vaihteella kun kännyin vasemmalle risteysalueella, joten silloin aloin epäilemään öljymäärää.
Vika vihdoin viimein paljastui: liian vähän öljyä laatikossa. Ohjynvaihto tehty huuhtelemalla liikkeessä, mutta öljyn määrää ei ollut tarkistettu. Tilanne korjaantui öljyn lisäyksen jälkeen. :)
-
Oletko vaihtanut öljyjä laatikkoon?
Nimittäin minulla oli seuraava vika (V70 2.4D Aut -07 ) muutamia kertoja ryntäsi kun kiihdytti, ja yleensä silloin kun vaihtoi kaistaa. Eli 6 vaihteelta (nopeus 80-90km/h) normaalisti vaihtoi 4:lle ja kun nopeus kasvoi niin hukkasi yleensä 5:sen. Mutamia kertoja sama vika tapahtui myös 3- vaihteella kun kännyin vasemmalle risteysalueella, joten silloin aloin epäilemään öljymäärää.
Vika vihdoin viimein paljastui: liian vähän öljyä laatikossa. Ohjynvaihto tehty huuhtelemalla liikkeessä, mutta öljyn määrää ei ollut tarkistettu. Tilanne korjaantui öljyn lisäyksen jälkeen. :)
Öljyt vaihdettu säännöllisesti ja edellisestä vaihdosta on alle 10000km. Täytyy varmaan tarkastaa öljymäärä. Onnistuuko kotikonstein montulla?
-
Proseduuria en tiedä tarkalleen tässä vain lukemani tietoa, pitää tietää öljyn lämpötila ja pohjapropun keskellä tarkistusputki, jos öljyä on likaa tulee ylimääräiset pois ja jos liian vähän, niin laatikon kyljestä olevasta propusta lisää.
En tosin tiedä tarkkaa menetelmää, mutta vaatii Vidan jotta lämpötila selviää.
Öljyn lisäys ei ollut kallis operaatio, mutta kun haluavat lukea samalla vikakoodin luku taisi olla suurin yksittäinen velotus 40€. Ko häiriö ei muuten anna vikakoodia. Silloin voi olla vikakoodi jos jöljyn lämpötola on ollut liian korkea.
-
Oletko vaihtanut öljyjä laatikkoon?
Nimittäin minulla oli seuraava vika (V70 2.4D Aut -07 ) muutamia kertoja ryntäsi kun kiihdytti, ja yleensä silloin kun vaihtoi kaistaa. Eli 6 vaihteelta (nopeus 80-90km/h) normaalisti vaihtoi 4:lle ja kun nopeus kasvoi niin hukkasi yleensä 5:sen. Mutamia kertoja sama vika tapahtui myös 3- vaihteella kun kännyin vasemmalle risteysalueella, joten silloin aloin epäilemään öljymäärää.
Vika vihdoin viimein paljastui: liian vähän öljyä laatikossa. Ohjynvaihto tehty huuhtelemalla liikkeessä, mutta öljyn määrää ei ollut tarkistettu. Tilanne korjaantui öljyn lisäyksen jälkeen. :)
Hyvä huomio tuo öljyn vähyys. Ei siitä oikein voi olla varma, onko vaihto 100% onnistunut. Kaikessa voi epäonnistua.
Lisäys onnistuu kyllä kotonakin moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä jolloin ollaan siinä oikeassa lämpötilassa. Eli esim pitkän ajolenkin jälkeen. Yläpuolelta pitää irroitella ilmanputsari jotta täyttötulpan saa pois. Se on tuossa 6-vaihteisessa päällä. Pätkä letkua ja suppilo helpottaa lisäystä. Alapuolelta avataan torx-ruuvi tyhjennyspropun keskeltä ja tiivistettä ei kannata hukata. Sieltä lirahtaa heti tarkistusputkellinen öljyä. Sitten kaadetaan lisää atf3309 öljyä kunnes valuu selvästi tarkistusreiästä. Pieni määränylitys ei ole vaaraksi, mutta tuo vaihteiston lämpötila kuitenkin pitäisi olla suurinpiirtein oikein koska öljyllä on aikalailla suuri lämpölaajenemiskerroin.
-
Olet siis kokeillut eri vaihteilla pl 1.vaihde manuaalitilassa normaalilämmöissä olevalla laatikolla, että laatikko ei luista täyskaasukiihdytyksessä? (siis kunkin vaihteen normaalilla käyttönopeusalueella jossa turbiini normaalisti pysyy lukittuna)
Tuohon nyt on mahdotonta sanoa mitään näin netin välityksellä näillä tiedoilla.
Pikkasen tuossa kokeilin kiihdytellä manuaaliasennossa ja en saanut luistamista ilmenemään.
-
Eli mekaanisesti laatikko lienee kunnossa, nou hätä :)
-
Epäiletkö, että voisi olla öljyvajausta vai mikä voisi olla syynä, jos mekaanista vikaa ei olisi?
-
Epäiletkö, että voisi olla öljyvajausta vai mikä voisi olla syynä, jos mekaanista vikaa ei olisi?
Mikäli vaihteisto toimii normaalilämpöisenä manuaalitilassa virheettömästi eikä luista, se viittaa siihen, että mekaanista vikaa ei ole. Samoin manuaalitilassa toimiminen viittaa siihen, että ainakaan merkittävää öljynvajausta ei ole.
Mikäli "automaattina" on hieman omituinen se johtunee ohjelmallisesta jutusta. Ohjelma ei sinänsä voi korruptoitua ja sopeutusarvot lienee suht ok jos osaa vaihtaa manuaalitilassa nykimättä. Tosin kun autosi on 06 ja vaihteisto tuli 05 niin siihen lienee tuoreempi ohjelmisto tarjolla ellei ole päivitetty. Itse kävisin päivittämässä ohjelmiston volvolla.
-
Ohjelmasta lisäyksenä vielä senverran, että moottorin ja vaihteiston pitää olla "samaa paria". Ohjelmoinnissa käyminen ei monta kymppiä maksa. Molempiin sekä ECM, että TCM kannattaa tarjota ohjelmaa. Koko vika saattaa korjaantua sillä. Samalla voidaan nollata mukautus sekä öljynlaadunlaskuri.
-
Mikä on öljynlaadunlaskuri? ::)
-
Mikäli öljyn lämpötila nousee liian korkeaksi, tallentuu arvo muistiin. Kun näin on tapahtunut riittävn usein, syttyy näytössä kehotus viemään auto pajalle vaihteistohuoltoon (öljynvaihtoon). Toki jos vaihteistoöljy nousee yhdenkin kerran vaarallisen korkealla, syttyy varoitusteksti näyttöön vaihteiston jäähdyttämiseksi, näin ainakin muistelen.
-
Mikäli vaihteisto toimii normaalilämpöisenä manuaalitilassa virheettömästi eikä luista, se viittaa siihen, että mekaanista vikaa ei ole. Samoin manuaalitilassa toimiminen viittaa siihen, että ainakaan merkittävää öljynvajausta ei ole.
Noinhan sitä voisi päätellä, mutta ainakin minun auton laatikko-ongelmaa ei esiintynyt manuaalilla ajeltaessa. Koska silloin vaihtaminen ei tapahdu compuutterin mukaan vaan kuskin mukaan. Manuaalipuolella vian aikaaansaaminen voi olla hankalaa. Automaatilla kun kiidytetään, niin silloin myös vaide menee kickdownin takia pienemmälle ja kaasu on pohjassa jolloin kierrokset nousevat tappiin. Ja mitä enemmän kiekkoja koneessa sen nopeampaa pitää löytyä isompi pykälä, joka tarkoittaa myös suurempaa öljyvirtausta ja riittävästi öljyä. Manuaalipuolella en tosin tullut mieleenkään testata, että laitan kaasun pohjaan ja samalla heitän pykälän pienemmälle, vai suojaako ohjausyksikkö myös tässä tilanteessa ::)
-
Aika paljon vikakohteita nykyautomaateissa. Vanhojen jenkkiautojen täysin hydrauliset automaatit oli huolettomia ja varmoja. Kokemusta on monestakin automaatista. Jopa 400 heppasen koneen perässä. Ajattelin vaihtaa nyky manuaali V70:n automaattiin mutta empä taida uskaltaa. Tosin liikenteessä on varmasti monia ehjiä ja hyvin toimiviakin volvoautomaatteja. :) :)
-
Toki vanhat jenkkilootat on varmatoimisia ja elektroniikka ei voi mennä rikki jos sit ei ole. Tosin kokeileppa ajaa rankkaa ajoa jenkkilootalla alkuperäisillä mineraaliöljyilla 200-300tkm ja katsotaan pelaako. No pelaahan se varmaan ;)
-
:) :)
-
Noinhan sitä voisi päätellä, mutta ainakin minun auton laatikko-ongelmaa ei esiintynyt manuaalilla ajeltaessa. ... Manuaalipuolella en tosin tullut mieleenkään testata, että laitan kaasun pohjaan ja samalla heitän pykälän pienemmälle, vai suojaako ohjausyksikkö myös tässä tilanteessa ::)
Kyllä preussilainen analyyttinen vikapuuanalyysiin perustuva vianhaku edellyttää myös manuaalitilan käyttöä vaihteiston toimintaa testattaessa. Mikäli olet jättänyt testaamatta kaasu pohjassa alaspäinvaihdot, on manuaalitilassa testaaminen jäänyt puolitiehen. Ohjausyksikkö estää ylikierroksille alaspäinvaihdot ja tuon vaihteiston tapauksessa kannattaa lähteä testaamaan noin 80 km nopeudesta. Esim näin (tee omalla vastuulla ;) ) Kaasu pidetään pohjassa ja vaihdetaan alaspäin 6-5, 5-4, 4-3 ja samat testit ylöspäin.
Ja kyllä liian pieni öljymäärä ilmenisi pienemmilläkin kierroksilla.
-
Ja kyllä liian pieni öljymäärä ilmenisi pienemmilläkin kierroksilla.
Kyllä se ilmenikin, käännyttäessä vasemmalle ja ainoastaan vasemmalle. Samoin ohitustilanteissa, kun tehdään kaistanvaihto.
-
Nyt auto on alkanut pitämään eräänlaista ulinaa ajaessa. Ääni alkaa n.40km/h ja +100km/h on jo hiljaisempaa. Käytin juuri eturenkaita ilmassa tunkilla ja huomasin että rengasta käsin pyörittäessä tulee "kahinaa" vaihteiston suunnalta (vaihde oli N asennossa) Voiko rikkinäinen vaihteisto oireilla näin vai olisiko vika esim. Vetarin tukilaakereissa? Ääni siis tuli kumpaakin eturengasta pyörittäessä ja ei mielestäni pyöränlaakerin seudulta vaan keskempää. Ääni oli samantapainen, kuin jarrukilpi ottaisi hiukan levyyn. Renkaat myös pyöri yllättävän tahmeasti.
-
Nyt auto on alkanut pitämään eräänlaista ulinaa ajaessa. Ääni alkaa n.40km/h ja +100km/h on jo hiljaisempaa. Käytin juuri eturenkaita ilmassa tunkilla ja huomasin että rengasta käsin pyörittäessä tulee "kahinaa" vaihteiston suunnalta (vaihde oli N asennossa) Voiko rikkinäinen vaihteisto oireilla näin vai olisiko vika esim. Vetarin tukilaakereissa? Ääni siis tuli kumpaakin eturengasta pyörittäessä ja ei mielestäni pyöränlaakerin seudulta vaan keskempää. Ääni oli samantapainen, kuin jarrukilpi ottaisi hiukan levyyn. Renkaat myös pyöri yllättävän tahmeasti.
Veikkauksia?
-
Hyvä huomio tuo öljyn vähyys. Ei siitä oikein voi olla varma, onko vaihto 100% onnistunut. Kaikessa voi epäonnistua.
Lisäys onnistuu kyllä kotonakin moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä jolloin ollaan siinä oikeassa lämpötilassa. Eli esim pitkän ajolenkin jälkeen. Yläpuolelta pitää irroitella ilmanputsari jotta täyttötulpan saa pois. Se on tuossa 6-vaihteisessa päällä. Pätkä letkua ja suppilo helpottaa lisäystä. Alapuolelta avataan torx-ruuvi tyhjennyspropun keskeltä ja tiivistettä ei kannata hukata. Sieltä lirahtaa heti tarkistusputkellinen öljyä. Sitten kaadetaan lisää atf3309 öljyä kunnes valuu selvästi tarkistusreiästä. Pieni määränylitys ei ole vaaraksi, mutta tuo vaihteiston lämpötila kuitenkin pitäisi olla suurinpiirtein oikein koska öljyllä on aikalailla suuri lämpölaajenemiskerroin.
Taisi olla öljyn vähyyttä, joka on varmaan särkenyt jonkin laakerin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27798.0
Litra meni öljyä eikä vielä tullut tarkastusreijästä. lisäyksen tein seuraavalla tavalla:
Lähes tunti ajoa, seuraavaksi purin pois pohjamuovin ja ilmanputsarihässäkät-> täyttöreikään pätkä letkua, ilmanputsari takaisin ja auto käyntiin. Kävin vaihteita läpi ja jätin p-asennossa käymään tyhjäkäyntiä-> nyt otin pohjaropusta pienen torx-pultin pois ja yllätyksekseni sieltä tuli vain muutama tippa öljyä pihalle. Kaadoin lähes litran öljyä sisään. Enempää en uskaltanut laittaa, kun pelkäsin että menikö jokin vikaan tarkastuksessa. Mitä mieltä olette?
-
Taisi olla öljyn vähyyttä, joka on varmaan särkenyt jonkin laakerin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27798.0
Litra meni öljyä eikä vielä tullut tarkastusreijästä. lisäyksen tein seuraavalla tavalla:
Lähes tunti ajoa, seuraavaksi purin pois pohjamuovin ja ilmanputsarihässäkät-> täyttöreikään pätkä letkua, ilmanputsari takaisin ja auto käyntiin. Kävin vaihteita läpi ja jätin p-asennossa käymään tyhjäkäyntiä-> nyt otin pohjaropusta pienen torx-pultin pois ja yllätyksekseni sieltä tuli vain muutama tippa öljyä pihalle. Kaadoin lähes litran öljyä sisään. Enempää en uskaltanut laittaa, kun pelkäsin että menikö jokin vikaan tarkastuksessa. Mitä mieltä olette?
Toi miten teit, kuulostaa juurikin hyvältä.
Siihen asti olisit saanut kaataa ihan rohkeasti lisää, kunnes sieltä pikkureiästä alkaa tulemaan öljyä ulos, tuon tunnin lenkin jälkeen kun öljy on jo aika varmasti sen 50-60 astetta, jossa se tarkastuslämpö on, ehkäpä enemmänkin. Suuremmassa lämpötilassa öljy on enemmän laajentunut ja silloin oikea taso on jo hieman sen kohdan yläpuolella, jossa sitä öljyä alkaa valumaan ulos.
Eli laita lisää öljyä vaan.
-
No eipä ole sitten mennyt öljynvaihto nappiin, kun kesällä vaihdettu vaihteistoöljyt ja pitäisi oikein merkkiliike olla.
Nyt arvauksia, että mitä tuo öljynvajaus on särkenyt, kun renkaasta pyörittäessä kahisee vaihde N-asennossa
-
No eipä ole sitten mennyt öljynvaihto nappiin, kun kesällä vaihdettu vaihteistoöljyt ja pitäisi oikein merkkiliike olla.
Nyt arvauksia, että mitä tuo öljynvajaus on särkenyt, kun renkaasta pyörittäessä kahisee vaihde N-asennossa
Merkkiliikkeen tekemällä työllähän on aina takuu. Ongelmana lienee vaan enää osoittaa, että öljyä on laitettu liian vähän ja ongelmat johtuvat sitä :'(
-
Merkkiliikkeen tekemällä työllähän on aina takuu. Ongelmana lienee vaan enää osoittaa, että öljyä on laitettu liian vähän ja ongelmat johtuvat sitä :'(
Niinpä. Varsinkin, kun matkaa liikkeeseen taitaa olla kuutisensataa kilometriä.
Mikähän tuota kahinaa voisi aiheuttaa, kun vaihde on vapaalla?
-
Jos vika oli liikkeen, niin kannattiko itse ruveta korjaamaan? Nyt jos liike on mokannut ja olet itse korjaillut milläs todistat heidän virheensä. Eihän uusi geartornic kovin montaa tonnia maksa (Muistaakseni 6000 euroa uusi).
-
Jos vika oli liikkeen, niin kannattiko itse ruveta korjaamaan? Nyt jos liike on mokannut ja olet itse korjaillut milläs todistat heidän virheensä. Eihän uusi geartornic kovin montaa tonnia maksa (Muistaakseni 6000 euroa uusi).
Laatikon öljyn vähyyttä ei tietääkseni muuten pysty toteamaan, kun lisäämällä öljyä? Olisi pitänyt ajaa 600km liikkeeseen ja sanoa, että tarkastakaa oletteko laittaneet öljyä tarpeeksi?
Noin 1,5litraa sai laittaa öljyä, että tuli tarkastusaukosta.
Öljyn lisäyksen jälkeen en ole saanut tuota luistamista tulemaan, mutta tuo ylimääräinen ääni on ilmestynyt. Mikä osa olisi voinut kärsiä öljyn vähyydestä?
-
Mikä osa olisi voinut kärsiä öljyn vähyydestä?
Tähän lienee täysin mahdotonta vastata. Käytännössä öljy voitelee laakereita, rattaita ja kytkimiä joten siinä kai ne mahdollisuudet suurin piirtein on...
-
Tähän lienee täysin mahdotonta vastata. Käytännössä öljy voitelee laakereita, rattaita ja kytkimiä joten siinä kai ne mahdollisuudet suurin piirtein on...
Tuo kahina siis kuuluu myös vapaalla, kun rengasta pyörittää. Sulkee varmaan jotain vikakohteita pois?
-
Sulkee varmaan, mutta hankala sanoa silti kun ei ole tuollaista vaihteistoa tullut purettua (tai no...vaihteistoa ylipäätään).
Auto pukeille, ruuvari korvaan ja etsimään äänen lähdettä. Tuolla keinolla pystynee aika tehokkaasti sulkemaan pois että ääni tulisi vaihteiston ulkopuolelta. Saat myös mahdollisesti pääteltyä tuleeko ääni läheltä vetoakseleita vai turbiinia.
EDIT: toisaalta kun kerran vapaallakin pyöritellessä kuuluu niin ensiöakseleli ja turbiini ei oikein tuota ääntä voi pitää. Melkein mikä muu tahansa sitten voi.
-
Sulkee varmaan, mutta hankala sanoa silti kun ei ole tuollaista vaihteistoa tullut purettua (tai no...vaihteistoa ylipäätään).
Auto pukeille, ruuvari korvaan ja etsimään äänen lähdettä. Tuolla keinolla pystynee aika tehokkaasti sulkemaan pois että ääni tulisi vaihteiston ulkopuolelta. Saat myös mahdollisesti pääteltyä tuleeko ääni läheltä vetoakseleita vai turbiinia.
EDIT: toisaalta kun kerran vapaallakin pyöritellessä kuuluu niin ensiöakseleli ja turbiini ei oikein tuota ääntä voi pitää. Melkein mikä muu tahansa sitten voi.
Ääni kuuluu myös niin selvänä, että en usko sen tulevan kovinkaan syvältä vaihteiston uumenista. Täytyy tutkailla, kun pakkaset laskee. Onneksi nyt ei ole autolle käyttöä.
-
Päivitetään:
Nyt on reilu 4v ja yli 100000km yritetty ajaa vikaa pihalle, mutta vielä kulku jatkuu.
Ohitukset on tehtävä maltilla tai kierrokset nousee ja vaihde menee päälle rytkähtämällä.
-
Päivitetään:
Nyt on reilu 4v ja yli 100000km yritetty ajaa vikaa pihalle, mutta vielä kulku jatkuu.
Ohitukset on tehtävä maltilla tai kierrokset nousee ja vaihde menee päälle rytkähtämällä.
Ilmeisesti kovat vaihdot johtuvat sisäisistä öljyvuodoista minkä vuoksi öljynpaineet laskevat siellä missä ei pitäisi.
näin olen täältä lukenut ja oikeastaan olen tullut omassa samaan päätelmään...
-
Edit: