Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: luchadore - 26.11.2012, 00:13:30
-
Tuossa on kansi odottamassa kiinnitystä, niin siinä on pari venttiiliä jotka heiluu pikkusen ohjureissaan. Kuinka suuri väljyys on "sallittua" vai kannattaako suoraan käyttää koneistamolla. ?
Venttiilit ovat 46/36 ja mietin kun noissa KG:nkin stage 3 ja 4 kansissa on venat 46/38,5. Ihmettelin vaan tuota että kuinka ihmeessä ne mahtuu sinne ottamatta toisiinsa kiinni. Kun haluaisin tuon pakoventtiilikoon suuremmaksi tuohon omaakin kanteen muuttaa. Osaako kukaan sanoa edes suuntaa antavia hintoja koneistamohinnalle ? Varmaan tulisi ohjurit vaihdettavaksi(tai k-linerit), seetit ja venttiilit hiontaan, kannesta joku 0.5-1mm pois. Itse venat on mielestäni siistit ja hyvät, tosin ellen vaihda isommiksi pakosia.
-
Jos ne yli millin heiluu nii väljäksi vois sanoa. Lisää öljyn kulkeutumista venttiililautasen päälle joka karstoittaa ja voi aiheuttaa sen ettei venttiili sulkeudu jonka jälkeen palaa..
Hinnat on sellaista 10€ per ohjuri. Eli 80€ kaikkien vaihto.
-
Se unohtui vielä mainita tuossa että kanteen on koneistettu paikat tuplajousille ja jykevämmälle keinuvipupukille. Että lisääkö tuo miten noita ohjurien kulumista. Voisi koittaa ihan vaan läpätä tahnan kanssa jos ne saisi tiiviiksi, mutta huolettaa tuo ohjurien väljyys kyllä. Melkein jokainen vena vuoti kun bensalla kokeilin.
-
Mulla 46/38,5'ja mahtu aukeen. Väliä taitaa olla puolisen milliä lautasten välillä. K-linerit ( mulla) tai uudet ohjurit kyllä noille jo ehdottomasti laitettava. Ohjuris kyllä kuulostaa olevan vaaihdon tai holkituksen tarpeessa
-
Vaikuttaako tuo iso pakovena miten paljon koneen toimintaan ? Kannessa on verrattuna vakiokanteen erittäin suuret kaikki kanavat, mutta pako on vaan 36mm. Nokkana on K.
Niin ja sellanen vielä että uskaltaako/kannattaako ohjuria pätkästä kanavan puolelta, tai ainakin lyhentää ja ohentaa. Miten paljon tuo tuplajousitus rasittaa sitten ohjureita ? Kuuntelen mielellään miten olette muut noita toteuttanut ja miten kestänyt ?
-
Mitkä ihmeen K-linerit? :o
-
uskaltaako/kannattaako ohjuria pätkästä kanavan puolelta, tai ainakin lyhentää ja ohentaa.
Kertokaa ihmiset miten ootte tehnyt, ja onko miten paljon vaikutusta ? Voisin kuvitella että pakopuolella tuolla olisikin jotain merkitystä.
-
Mitkä ihmeen K-linerit? :o
Alkuperäinen venttiilinohjuri porataan väljäksi ja sinne sisälle pistetään k-liner holkit.
-
B20:en vakio-ohjaimiin ei pysty laittamaan k-lineria, koska ohjain halkeaa venttiilikoneiston puolelta kumin kohdalta. Mikäli vaihtaa toiset ohjaimet ( ns. pronssiset) niihin pystyy kyseiset korjausholkit laittamaan. Välykset voi linereilla tehdä pienemmäksi, mitä orkkis valuteräs ohjureilla.
Jos on tarvetta, niin privalla voipi kysellä tämmösiä koneistusjuttuja/ kansipalveluja, koska en ole kerhon yhteistyökumppaneita. Ja jos tämä oli jo liikaa mainittu, niin ylläpito sitten poistaa edellisen lauseen kuikkaan.
-
Hmm kovin mielenkiintoista, mulla on vakio-ohjaimissa k-linerit kiinni.
Ja ihan tunnettu kansipaja ne asensi siihen.
Halkeaako ne ohjurit siis jo pelkästään sen asennuksen seurauksena? Pitääkin katsella.
En kyllä muista huomanneeni mitään kun vaihdoin toiset ohjurinkumit niihin, kun ensimmäiset, vääränmalliset´
repesivät.
-
Vakio-ohjureissa mullakin on K-linerit joka venttiilille.
-
Liekkö niillä tehdessään ollut joku lisätyökalu, kun ovat laittaneet holkkia paikoilleen? Joskus saattaa auttaa jos holkkia lähtee pallotuurnalla lyömään sieltä ohjurikumin puoleisesta päästä. Tai sitten ei ole lyöty kokonan läpi tuurnaa ja loppu on kalvaimella tehty.
Herkkä se ainakin on murtumaan juuri sieltä kumin puoleisesta päästä, kun juuri kumin vuoksi sitä ohjaimen yläpäätä on kevennetty. Toki myös joissain ohjaimissa mitä markkinoilla liikkuu, saattaa olla hiukan erilaista raaka-ainetta. Ja viimeistely tulisi aina suorittaa siihen tarkoitetulla hoonaimella ( ei flexhoonain), koska se suoristaa ohjaimen, että tekee siitä lopuksi myös pyöreän.
-
Onnistuuko kotikonstein vaihtaa uudet ohjurit B20:een?
-
Onnistuuko kotikonstein vaihtaa uudet ohjurit B20:een?
Prässi auttaa
-
B20:en vakio-ohjaimiin ei pysty laittamaan k-lineria, koska ohjain halkeaa venttiilikoneiston puolelta kumin kohdalta. Mikäli vaihtaa toiset ohjaimet ( ns. pronssiset) niihin pystyy kyseiset korjausholkit laittamaan. Välykset voi linereilla tehdä pienemmäksi, mitä orkkis valuteräs ohjureilla.
Jos on tarvetta, niin privalla voipi kysellä tämmösiä koneistusjuttuja/ kansipalveluja, koska en ole kerhon yhteistyökumppaneita. Ja jos tämä oli jo liikaa mainittu, niin ylläpito sitten poistaa edellisen lauseen kuikkaan.
Kahdessa kilpakannessa ollut vakio-ohjureihin laitettuna k-linet ilman huolia ja parhaimmillaan pyörinyt yli 8000.Tai sit pahimillaan....
-
Hep! Koneremppa menossa tässä juuri ja kaipaisin tietoa tämmöiseen, kun kannessa on 42/35 venat, ja 3 pakovenaa piti vaihtaa, kun oli keinuvivusto takonut rumaksi ( kone pääsi kuivaksi).
42 imuvenat on ehjät, mutta ovat aika syvällä kannessa, tossa olisi jouten 44mm venat, mutta uskaltaako noi vaihtaa noiden 42 tilalle, mielestäni ne asettuu kannen istukoihin paremmin, ja ovat jokseenkin siistitkin.
Onko lähinnä mitään hyötyä tuosta kun kanavat on kuitenkin pienet venan alla ??? Vaihdan mikäli on mitään iloa.
-
Nythän voisit samalla asennuttaa teräs venttiilinistukat koneistamolla, niin sitten nyky lyijytön bensa ei enää kaiva venttiilejä kannen sisään ilman lisäaineita. Tietty se maksaa jotain. Isommat venttiilit voit nyt tietty sinne sovittaa, meneehän ne taas jonkin aikaa riippuen ajomääristä. Ehkä se kanavan ramppi on turhan 'raju' jos et kaiva kanavaa venttiilien läheltä. Jos vakiokone, niin tuskin se milli puolellaan niin hirveesti vaikuttaa. Venttiilin suurentamisen hyöty lähinnä siinä, että saat venttiililautasen tason oikealle korkeudelle ja puristukset taas ylös sekä venttiili aukeaa oikealla tavalla virtauksien puolesta sinne palotilaan.
-
Voiko sorvissa siistiä venttiilit ja ajaa niihin lisäviisteet ? Vai pitääkö olla sellanen hiomakivi-telinesysteemi ??? Ei sinällään ole arvoa/käyttöä niin ei mitään välttämättä menetä, harrastuksen nimissä vaan ajattelin :) Kun noita nyt on nuo kaksi settiä, niin toisiin ajattelin harjoitella :D
Niin, ja kannesta vielä, että on näköjään pakovenat uponnut senverran syvään jo, että ovat keinuvivuston puolella yli 0,5mm korkeammalla noita 42mm imuvenoja, ja jos laittaa 44mm imuvenat, niin tasoero kasvaa yli milliin jo ??? Mitenkä tuommoinen tasopinnan ero vaikuttaa keinuvivuston geometriaan ?
Pahassa kunnossa on muutenkin koko kansi, muuta vaan ei ole tähän hätään, talven ajaksi tarviisi kannen niin en hirveitä summia viitisisi sijoittaa tuohon, mutta toki se kunnossa pitää olla. Pakoseetit nimenomaan on hurjassa kunnossa, ne olisi melkein pakko käyttää korjattavana. :-\ Hyvä b18 kansi olisi joutilaana, mutta se ei varmaan passaa kyllä tohon :buck2:
-
Mulle sano kansivirittäjä että toi kansi ei hyödy edes 42 imuvenasta vakio kanavan muodolla... samassa keskustelussa sanoi että noi alkuperäiset ohjurit on jo alkujaan "väljiä", eli todella isolla välyksellä. Suositteli esim BMW:n ohjureista tekeen k-linerit kun vakiot kuulemma saattaa helposti haljeta.
-
42 mm imuvenalla paukutellaan 200 hp:n tehoja. B18 kansi on kuulemmä parempi, kun venat ei ole niin reunassa. Noi 46/38,5 venttiilijutskat on peruja kohta 40 vuoden takaa....en usko että silloin on saavutettu polttomoottoritekniikassa globaali limes. Olisi hauska rakentaa miedosti viritetty/portattu B30 megalla kaikilla pikku nykykommervenkeillä ja katsoa mikä on tulos....
-
Mulle sano kansivirittäjä että toi kansi ei hyödy edes 42 imuvenasta vakio kanavan muodolla... samassa keskustelussa sanoi että noi alkuperäiset ohjurit on jo alkujaan "väljiä", eli todella isolla välyksellä. Suositteli esim BMW:n ohjureista tekeen k-linerit kun vakiot kuulemma saattaa helposti haljeta.
Nyt meni muuten puurot ja vellit sekasi :-[
Pistin jo tietokoneen kiinni ku hoksasin että oli sillo puhe pakokanavasta ja 35 venasta...
-
Tein vielä kannelle löpötestin todetakseni että jokainen vena vuotaa, mutta ei edes vuotanut kuin kaksi pakoventtiiliä :D (Nekin päästi löpön läpi vasta n.15min jälkeen, venajouset paikallaan) Läppäämällä koitin siistiä ekaksi, on rumasti karstanpolttamia kraattereita pinnat täynnä :-\ Tosin on sitä pahemmillakin ajettu..
Hitsi kun olisi joku kätevä kotikonsti kairata itse seetit sileiksi ::)
-
Harjoittelin joskus noiden lisäviisteiden tekoa itse. Nehän onnistu kun porakoneen kiinnitti ruuvipenkkiin ja vena pyörimään siihen ja jollain viilalla/hiomakivellä raapi kulmaa loivemmaksi, mutta sorvillahan noi oikeesti tehdään.
-
Käytin sorvissa tänään nuo 44 venat. Kauhean herkästi ravistaa vaikka kuin tukee, mutta sain kuitenkin tehtyä. En mitannut niitä tms, vedin silmämääräisesti ;D Tänään läppäsin niillä imuseetit jonka jälkeen tussitin pinnat ja pyöräytin tutilla ja kaikeksi hämmästykseksi nehän oli nätit n.1mm rinkulat, kosketuspinta juuri siinä viisteiden saumassa, ja piti löpöt "sisällä". Taidan jättää nuo kiinni :)
Pakoseetit vuotaa, mutta ei mahda nyt mitään :-\ kyllä ne varmasti paremmat on nyt ainakin siitä mitä ne oli. Läppäämällä ei niitä saa "kuntoon" kun jättää niin leveää jälkeä. Itse saisin tehtyä kyllä kaiken muun paitsi istukoiden kairaamisen, siihen taas ei tunnu koneistamo suostuvan, kun haluavat tehdä koko paketin.
Huomenna teen sorvissa myös noihin 42 venoihin viisteet, huvin ja harrastuksen vuoksi :) Pääosin ajan kuluksi :D
Onko muuten hyötyä viistää pakovenoja ?
----
Tässä vielä pari kuvaa venoista
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/Amazon%20Project/20141027_171934_zps75ead33b.jpg) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/Amazon%20Project/20141027_171934_zps75ead33b.jpg.html)
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/Amazon%20Project/20141027_172018_zps93a930a9.jpg) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/Amazon%20Project/20141027_172018_zps93a930a9.jpg.html)
Jatkan tuolla projektiosion topikissa, sieltä saa seurata harjoituksia :D jos on mielenkiintoa.
-
Pakovenan ulkoreuna kannattaa pyöristää, seetiin kolmikulmat, mutta venttiiliin yksi kulma ja saa olla pykälää.