Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Peku79 - 26.11.2012, 16:23:56
-
Onko tietoa, että onko V40 1.8 Classicissa vm.2004 kaksoismassavauhtipyörä? Autolla ajettu nyt 197 tkm ja alkanut ravistamaan tyhjäkäynnillä todella paljon. Kierrokset myös nypyttää ja auto röpöttää tyhjäkäynnillä. Ajettaessa 30-60 km/h vauhtia auto nykii nopeita nykyjä koko ajan. Autoon vaihdettu juuri vvt-pyörä, nokka-akselin asentotunnistin, tulpat ja moniurahihna. Autosta kuuluu kolinaa kytkimen ja moottorin välistä,kun auto on ylhäällä ja kuuntelee. Oireet sopisi kyllä vauhtipyörään. Jotenkin noita nettikeskusteluja selanneena näyttää siltä et remontti ei ole todellakaan halpa! Toisaalta kukaan ei osaa myöskään sanoa kauan autolla voi ajaa ennen kuin seuraa suurempi tuho,mut kukapa sitä pystyis edes ennustaa...
-
Kyllä tässä semmoinen DMF on mutta oireet ei kyllä (kolinaa lukuunottamatta) sovi kuvaan.
En siis lähtökohtaisesti usko, että vika olisi em.pyörässä.
Kyllä tässä on todennäköisimmin kyse sytytyskatkoksista. Onko vika siis koko ajan "päällä"?
-
Komppaan ylläolevaa, eli enemminkin kuvauksen perusteella kyse olisi katkomisesta, tyypillinen vikahan näissä on sytytyspuolan halkeaminen (puolia on 2kpl)
Ja koska tuolla sytytysosien suunnalla on tehty toimenpiteitä ja jos vika on tullut sen jälkeen, niin voi esim. jokin johto olla jossain välissä, liitin löysällä tms.
-
Vika ilmeni ennen kuin tulpat vaihdettiin.Nykimistä ilmeni ennen kuin vvt-pyörä vaihdettiin.Itse asiassa vvt-pyörän vaihdon yhteydessä korjaamolla olivat unohtaneet kiinnittää nokka-akselin asentotunnistimen ja kun lähdin ajamaan auto kävi todella huonosti.No ajoin takaisin korjaamolle ja laittoivat lukijan kiinni ja testeri antoi tietenkin koodin asentotunnistimesta.Laittoivat asentotunnistimen kiinni mut ei auttanut.Mittasivat arvot ja huomasivat ettei asentotunnistimen arvot muutu ja kertoivag et tunnistin rikki.Sitten vaihdettiin tunnistin ja auto toimi muuten normaalisti mut nykiminen ja kierrosten seilaaminen ei loppunut. Tärinä alkoi tämän jälkeen tuntua voimakkaammin kuin ennen kun auto kävi tyhjäkäyntiä.En tiedä onko tällä vaikutusta mut jotenkin kaikella ihmeellinen yhteensattuma. Nyt tärisee tyhjäkäynnillä ja aikaisemmin mainitsemani ääni kuuluu ja loppuu kun kytkimen painaa alas. Nyt tosiaan olivat sitä mieltä et vika kaksoismassavauhtipyörässä. Olen myös huomannut et auto nykii tai tuntuu samalta kuin ajaisi kovassa vastatuulessa kun sillä ajaa alamäkeen ja antaa auton tehdä moottorijarrutusta.
-
Nyt on kyllä paha paikka: vaikea on täältä kuulematta/näkemättä/kokematta vastaankaan inttää mutta silti vaan tuntuu, että vauhtipyörä se ei olisi.