Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MK-73 - 27.11.2012, 21:31:56

Otsikko: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 27.11.2012, 21:31:56
Elikkäs nyt kun tämä ko.auto on saatu toimimaan ja leimattua niin aika perehtyä muihin kysymyksiin. Olen monesti kuullut puhuttavan että volvot ovat lämpimiä autoja.., noh enpä nyt oikein ole asiasta kovinkaan vakuuttunut tämän yksilön kohdalla. Pakkasta vajaa -10, puhallin pitää huutaa 2-asennossa ja eipä tule hiki ei. Viime talvena talviauton virkaa toimitti -88 bensa 740:nen ja jotenkin tuntuu siltä että siinä tarkeni paremmin. Siinä kun oli ns.vaijerivetoinen lämmityslaite (tässä alipainehässäkkä) niin ainakin puhalluksen suunnat oli järkevämmin valittavissa, ainakin omasta mielestä... Ilmaa tuntuis kyllä tulevan mutta lämpöä ei oikein. Viisarin mukaan lämmöt nousee puoleen väliin asteikolla mutta ajattelin kumminkin jossakin vaiheessa termarin vaihtaa. Mitä tälle oikein kannattais ruveta tekemään? Lämpöhanaa en silmäillyt vielä yhtään, mitä siitä ylipäätänsä tarttis tarkastaa, aukeeko kokonaan? Pitäiskö puhdistaa kenno, miten se olisi viisain toteuttaa? Ajatuksia, ideoita..., kiitos!
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: Julma-Henri - 27.11.2012, 21:38:37
Kokeileppa kennolle menevät letkut.

Jos meno on kuuma ja paluu on viileä on kenno tukossa.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: sfrhkki - 29.11.2012, 15:01:45
tai sama kun mulla nyttemmin. tarvikenno. ei oikein tarkene, vaikka pakkasta vain 20 astetta. taidan vaihtaa takaisin sen alkuperäisen kennon. mulla tosin karvahattumalli, johon kenno sujahtaa hetkessä. verrattuna noihin ilmastoinnilla varusteltuihin...
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 29.11.2012, 21:36:48
Lainaus
Kokeileppa kennolle menevät letkut.

Jos meno on kuuma ja paluu on viileä on kenno tukossa

Huomenna testataan nuo letkut, tänään ei ollut tarvetta autoilla...

Lainaus
tai sama kun mulla nyttemmin. tarvikenno. ei oikein tarkene, vaikka pakkasta vain 20 astetta. taidan vaihtaa takaisin sen alkuperäisen kennon. mulla tosin karvahattumalli, johon kenno sujahtaa hetkessä. verrattuna noihin ilmastoinnilla varusteltuihin...

ÖÖÖ... ei sitä kyllä ole ilmastointia tuossakaan...

Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: hevonen - 29.11.2012, 22:33:40
Halpa kokeilu on panna sen alipainehanan tilalle suora putkenpätkä.
Jotkut ap-hanat ei vaan aukee kokonaan.
Jos se ei auta niin jotain on sitten tukossa.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: Juhani_80 - 29.11.2012, 23:06:21
Mul on sama ongelma , ei tuu tarpeeks lämmintä vaikka on termari ok ja alipainehana otettu pois ja letkut tulikuumat ... luulen et joku läppä jää hiukan auki tai kennon rivoissa on jtn paskaa et viilentää ... ? Kauhee homma ottaa kenno esil :)
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: TOK - 30.11.2012, 00:46:35
Nimenomaan sinne lämppärikanavaan kulkeutuu koivunlehdistä alkaen kaikkea ryönää joten kennon päällä voi olla kohtuu paksu ulkoinen eristekerros. Eihän siellä silloin ilma lämpene.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 30.11.2012, 09:33:17
Nimenomaan sinne lämppärikanavaan kulkeutuu koivunlehdistä alkaen kaikkea ryönää joten kennon päällä voi olla kohtuu paksu ulkoinen eristekerros. Eihän siellä silloin ilma lämpene.
Eli kenno käsiin ja puhdistus... ja ennenkun kenno on käsissä niin taidetaan purkaa ja PALJON... niinkös se oli?  :-\ 
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: TVS - 30.11.2012, 12:15:36
Eli kenno käsiin ja puhdistus... ja ennenkun kenno on käsissä niin taidetaan purkaa ja PALJON... niinkös se oli?  :-\
Alipainehärdellissä se on vähän kova homma kyllä. Testaa ekana ne letkut, toiseksi kuuntele tarkasti puhallin nollassa että onko alipainevuotoja, ja kolmanneksi tuon ikäisessä 740 alipainelämppärissä voi vielä olla yksi läpän säätö vaijerilla. Kokeiles vetää lämpösäädin noin puoleen ja sillain nopeasti nypätä se täysille (ei väkivaltaa, eli ei tarkoitus rikkoa). Kuuluuko pömpelin sisältä *plonk*. Liukusäätimillä olevassa pitäisi kuulua, ainakin pari vuotta vanhemmassa, tällöin kylmäpuoli on tukittuna kun tuo läppä lopsahtaa toppariin.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 01.12.2012, 11:40:02
Alipainehärdellissä se on vähän kova homma kyllä. Testaa ekana ne letkut, toiseksi kuuntele tarkasti puhallin nollassa että onko alipainevuotoja, ja kolmanneksi tuon ikäisessä 740 alipainelämppärissä voi vielä olla yksi läpän säätö vaijerilla. Kokeiles vetää lämpösäädin noin puoleen ja sillain nopeasti nypätä se täysille (ei väkivaltaa, eli ei tarkoitus rikkoa). Kuuluuko pömpelin sisältä *plonk*. Liukusäätimillä olevassa pitäisi kuulua, ainakin pari vuotta vanhemmassa, tällöin kylmäpuoli on tukittuna kun tuo läppä lopsahtaa toppariin.

Letkut tuntuivat kylmiin käsiin jokseenkin saman lämpöisiltä, varmistan vielä infrapunalämpömittarilla letkujen lämmöt. Alipainevuotoja kuuluu sellaisia olevan että kun lämmityksen suuntaa vaihtaa niin pienoinen suhina kuuluu hetken aikaa ja sitten suhina häviää... en sitten tiedä että onko normaalia vai ei... Tuo *plonk* ääni on saatu kuulumaan mainitsemallasi tavalla eli vois olettaa että läppä on kiinni... Ajattelin että josko vaihtais ihan piruuttaan nuo jäähdytysnesteet (samalla kun termari vaihtuu) niin mikä olisi sellainen aine mitä vois tuolla järjestelmässä kierrättää ja jolla olisi jonkinlaista puhdistavaa-ominaisuutta....? Ei varmaankaan auta milläänlailla asiaan mutta eihän tuo hommana olisi oikein paha...
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: J-P Heimonen - 01.12.2012, 13:51:43
lämppärin letkut irti ja porakonepumpulla kuumaa vettä jossa on vähän konetiskijauhetta kierrättää siitä kennon läpi. Omassa 760 volvossa tuli todellla paljon  moskaa tuolla menetelmällä ja rupes muuten lämmintä tulemaan.Niin ja kannattaa sitte lopuksi huuhtoa puhtaalla vedellä pari kertaa ni ei jää sitä tiskiainetta sinne järjestelmään.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 01.12.2012, 16:45:39
Näppihärö tuli tähän... ;)
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 01.12.2012, 16:53:27
lämppärin letkut irti ja porakonepumpulla kuumaa vettä jossa on vähän konetiskijauhetta kierrättää siitä kennon läpi. Omassa 760 volvossa tuli todellla paljon  moskaa tuolla menetelmällä ja rupes muuten lämmintä tulemaan.Niin ja kannattaa sitte lopuksi huuhtoa puhtaalla vedellä pari kertaa ni ei jää sitä tiskiainetta sinne järjestelmään.

Käykö pumppu suoraan noihin kennon letkuihin, mikä on putken halkaisija? olis meinaan yks porapumppu tuolla tallissa... mites tuo annostelu, keitettyä vettä+pari ruokalusikallista pesuainetta vai miten, miten pitkään kierrätetään...?
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: s73 - 01.12.2012, 17:00:40
Muistaakseni letku on 16mm.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: J-P Heimonen - 01.12.2012, 17:19:44
Itelllä oli jatkoletkut ja vati siinä auton vieressä pöydällä ja pari lusikallista ainetta. Ei sitä tarvinnu kauaa kierrättää ku alko vesi mustua ja sellasia klönttejä sieltä tulla. Saatto muuten olla että kierrätin molempiin suuntiin. ja kannattaa tosiaan puhtaalla vedellä sitte huuhtoa pari kertaa ettei jää kovin paljon jäämiä siitä pesuaineesta.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 08.12.2012, 15:09:06
Itelllä oli jatkoletkut ja vati siinä auton vieressä pöydällä ja pari lusikallista ainetta. Ei sitä tarvinnu kauaa kierrättää ku alko vesi mustua ja sellasia klönttejä sieltä tulla. Saatto muuten olla että kierrätin molempiin suuntiin. ja kannattaa tosiaan puhtaalla vedellä sitte huuhtoa pari kertaa ettei jää kovin paljon jäämiä siitä pesuaineesta.
Nyt sitten sain aikaiseksi puhdistaa tuon kennon... Kylläpä täytyy myöntää että tulipa meleko likainen vesi sieltä kennosta.., sitä tuli jokun vetäisin kennon letkut irti. En tiedä, vähä kun olis ollut jopa ruosteista se vesi, tai sitten OIKEESTI liasta ruskeaa... Tosiaan metrin pätkät molempiin kennon liittimiin, pari ruokalusikallista sitä jauhetta kiehuvan veden kans sinne järjestelmään kiertämään..., kierrättelin molempiin suuntiin useampaan kertaan. Sitten huuhtelin niin monta kertaa että vesi oli puhdasta... Lopputulos: Nyt tulee lämpimämpää kun ennen puhdistusta mutta eipä tullut kyllä mittailtua puhalluslämpötilaa ennen ja jälkeen puhdistuksen että onko suurikin ero... Mutta tähän palaan en rupea asiaan enempää paneutumaan, jossakin vaiheessa vaihdan sen termostaatin ja uudet nesteet. Mutta kiitokset kaikille jotka kantoivat "kortensa" kekoon, erityis kiitos J-P Heimoselle kun toi julki tuolle kennolle aikas hyvän puhdistus konstin!!   :hello:
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: s73 - 08.12.2012, 15:19:03
Onko kukaan puhdistuttanut liikkeessä tätä järjestelmää, tuleeko yhtä hyvä?
Itelllä oli jatkoletkut ja vati siinä auton vieressä pöydällä ja pari lusikallista ainetta. Ei sitä tarvinnu kauaa kierrättää ku alko vesi mustua ja sellasia klönttejä sieltä tulla. Saatto muuten olla että kierrätin molempiin suuntiin. ja kannattaa tosiaan puhtaalla vedellä sitte huuhtoa pari kertaa ettei jää kovin paljon jäämiä siitä pesuaineesta.
oliko molemmat letkun päät samassa vadissa vai miten ne oli?
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 01.06.2013, 09:18:42
Huomenta!
Palataanpa aiheeseen..., vaikka näillä keleillä ei hirveesti tarvitse lämpöhanaan koskea niin tein eilen illalla mielenkiintoisen "löydön" joka voi hieman vaikuttaa tuohon lämmön kulkemiseen varsinkin ajaessa... Snowcappia maalatessa poistin tuon pellin konepellin ja tuulilasin välistä niin hupsista keikkaa; löyty raitisilmasuodatin... *taavih->  Olen kyllä ollut sitä mieltä että tuossa autossa kyseistä "ylellisyyttä" ei ole mutta näkyypä sittenkin olevan... Mutta voi kiesus sentään että voi olla tuo suodatin olla tukossa.. Alkuperäiset suodattimen raudat on jäljellä mutta suurin osa "paperista" on leikattu pois ja tilalle on laitettu 2 kerrosta jotakin "suodatinharsoa"... joka on ollut paikallaan todella pitkään...  :facepalm: Nooh, nyt sitten toisen kerroksen poistin ja jäljelle jääneen harson puhdistin kunnolla ja ei muuta kun kotelo paikalleen ja odottelemaan ens talvea.. 
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: HammerDown - 16.12.2013, 17:38:25
Nimenomaan sinne lämppärikanavaan kulkeutuu koivunlehdistä alkaen kaikkea ryönää joten kennon päällä voi olla kohtuu paksu ulkoinen eristekerros. Eihän siellä silloin ilma lämpene.
Saako niitä moskia puhdisteltua muuten kuin kennon irrottamalla?
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: TOK - 16.12.2013, 18:32:43
Saako niitä moskia puhdisteltua muuten kuin kennon irrottamalla?

Luultavasti ei.

Periaatteessa voi kokeilla irrottaa lämppärin puhaltimen ja tutkia asiaa sieltä kautta, mutta ei välttämättä pääse kunnolla käsiksi.

Vaijerisäätöisestähän se kenno lähtee suht pienellä purkamisella kuskin jalkatilasta, vähemmän mukava paikka vaan. Ilmastoidussa porvarimallissa taasen se moska on ilmastoinnin kennossa ja sitä on isompi työ sieltä saada esille. Alipainesäätöinen ilmastoimaton ("esivalmius") taitaa olla myös semmoinen kombinaatio että lämppärin kenno on sijoitettu niin ettei sitä saa sieltä kuin kojelaudan purkamalla.

EDIT: Lämppärin kennon ulkoisen moskan määrää voinee koettaa arvioida siitä, paljonko ilmanvirtaus vähenee puhallin täysillä kun vaihtaa lämmönsäätimen täysin kylmältä täysin kuumalle. Jos kenno on moskassa niin sieltä tullee vähemmän puhallusta läpi. Ja jos osalämpimällä lämmönsäätö pitää laittaa melkein täyskuumalle että saa vähänkään lämmintä --> ilmavirtaus lämppärin kennon läpi heikko, tulee paljon helpommin lämppärin ohi.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: HammerDown - 17.12.2013, 16:15:45
Näin vähän pelkäsinkin. Kyseessä juurikin tuo esivalmiusalipainehässäkkä. Vähän aikaa sitten kokeilin josko kennossa hyväksi kuivuneet lehdet ja muut paskat ois lähtenyt liikkeelle ihan puhaltamalla, irrotin puhaltimen ja puhalsin lehtipuhaltimella kustakin suulakkeesta kerrallaan lämmityslaitteen eri asennoissa, lopputuloksena taisi tulla peräti kaksi havunneulasta jalkotilaan. >:( Eli aika huonosti lähtee vastakarvaan. Taivuttelin samalla ilmanottotorven päähän tiheän verkon ettei ainakaan enempää moskaa pääsisi sisään.

Pitää kokeilla tuota virtauksen eroa kylmällä ja kuumalla. Kovasti epäilen tuota kennon tukkeutumista kun on muutamaan vuoteen lämmöntuotto hidastunut ja heikentynyt selvästi.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: TOK - 17.12.2013, 16:25:25
Siellä kennon pinnassahan voi periaatteessa olla ihan vaan hienojakoista mujuakin, kaikenmaailman hiekkaa ja pölyä mikä ei lähde kuin pesemällä. Riippuu niin paljon olosuhteista missä auto on ollut.

Esim. meillä tuppaa olemaan koivunlehtiä ja koivunsiemeniä kaikki paikat täynnä, kun omalla ja naapurin pihalla paljon koivuja. Tuorein hankinta taasen on männynneulasia täynnä kun mäntyvaltaisella tontilla asunut. Pölyn määräkin riippunee ajo-olosuhteista, jos hiekkateitä ajelee paljon niin kuraa varmasti joka röörissä.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: s73 - 17.12.2013, 18:57:38
Näin vähän pelkäsinkin. Kyseessä juurikin tuo esivalmiusalipainehässäkkä. Vähän aikaa sitten kokeilin josko kennossa hyväksi kuivuneet lehdet ja muut paskat ois lähtenyt liikkeelle ihan puhaltamalla, irrotin puhaltimen ja puhalsin lehtipuhaltimella kustakin suulakkeesta kerrallaan lämmityslaitteen eri asennoissa, lopputuloksena taisi tulla peräti kaksi havunneulasta jalkotilaan. >:( Eli aika huonosti lähtee vastakarvaan. Taivuttelin samalla ilmanottotorven päähän tiheän verkon ettei ainakaan enempää moskaa pääsisi sisään.

Pitää kokeilla tuota virtauksen eroa kylmällä ja kuumalla. Kovasti epäilen tuota kennon tukkeutumista kun on muutamaan vuoteen lämmöntuotto hidastunut ja heikentynyt selvästi.
toimiiko läpät oikein, ettei olisi alipaineet hukassa?
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: HammerDown - 16.05.2014, 20:01:40
toimiiko läpät oikein, ettei olisi alipaineet hukassa?
Tuntus toimivan kaikissa asennoissa. Ilman virtauksessa juuri ja juuri havaittava ero kylmän ja kuuman välillä.

Mutta mistähän mahtaisi johtua aikas jäätävä vinkka vaihdekepin juuressa? Aivan kuin jostain tuhkakupin takaa työntäisi raakaa ajoviimaa sisään. Tulipellissäkään ei ole puuttuvia läpivientikumeja tms. Kunhan ei olisi joku putki irronnut liitoksestaan, ja osa ilmasta karkaa kennon ohi keskikonsolin sisään... :-\

Nythän tuo ei taas haittaa muutamaan kuukauteen, mutta syksyllä ois taas rystyset jäässä. :tickedoff:
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 16.05.2014, 20:53:49
Tuntus toimivan kaikissa asennoissa. Ilman virtauksessa juuri ja juuri havaittava ero kylmän ja kuuman välillä.

Mutta mistähän mahtaisi johtua aikas jäätävä vinkka vaihdekepin juuressa? Aivan kuin jostain tuhkakupin takaa työntäisi raakaa ajoviimaa sisään. Tulipellissäkään ei ole puuttuvia läpivientikumeja tms. Kunhan ei olisi joku putki irronnut liitoksestaan, ja osa ilmasta karkaa kennon ohi keskikonsolin sisään... :-\

Nythän tuo ei taas haittaa muutamaan kuukauteen, mutta syksyllä ois taas rystyset jäässä. :tickedoff:

Onkohan reumaräppänä auki...?  ::)
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: HammerDown - 16.05.2014, 21:18:31
Onkohan reumaräppänä auki...?  ::)
Ja v*tut, en käytä ja toinen on vielä nippusiteellä varmistettu... ;)

Oikeesti se pöläkkä käy keskikonsolissa, jostain sulakerasian ja lällärin välistä.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: MK-73 - 16.05.2014, 21:29:05
Lainaus
Ja v*tut, en käytä ja toinen on vielä nippusiteellä varmistettu... ;)

No sitte... Se räppänän aukiolo aiheuttaa vaan sellaisen vedon tunteen niin oveliin paikkohin jotta ei äkkiä osannu arvatakkaan..

Mutta sinun tapauksessa "vika" varmaankin muualla...
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: HammerDown - 16.05.2014, 21:39:17
Juu, viime keväänä tuli tiivistettyä molemmat räppänät kuorma-auton vannenauhalla ja nasumassalla, kun rupes autoa pestessä vesi seisomaan lattialla... :D

Taitaa vielä purattaa kojelaudan tälle kesälle, piru kun ei ole tuota joutilasta aikaa hirveenä tiedossa.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: s73 - 16.05.2014, 21:41:37
Ja v*tut, en käytä ja toinen on vielä nippusiteellä varmistettu... ;)

Oikeesti se pöläkkä käy keskikonsolissa, jostain sulakerasian ja lällärin välistä.
Lehtipuhaltimen käyttö on ilmeisesti irrottanut toisen keskikonsolin putken. Mankka ja lokerot pois, näkee mistä vuotaa. ??? ???
E: muistaakseni kojelautaa tarvitse irrottaa lämppärin kennon takia.
Otsikko: Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
Kirjoitti: HammerDown - 16.05.2014, 22:09:06
Lehtipuhaltimen käyttö on ilmeisesti irrottanut toisen keskikonsolin putken. Mankka ja lokerot pois, näkee mistä vuotaa. ??? ???
E: muistaakseni kojelautaa tarvitse irrottaa lämppärin kennon takia.
Pitääpä vilkasta, eikai sitä kojelautaa tartte irrottaa mutta keskikonsolin osat jos meinaa saada kennon näppeihin.

Pitää jossain vaiheessa huuhdella kenno sisältäpäin, ois yks purettu pyykinpesukone nurkissa niin jos siitä soveltas...