Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: retox - 28.11.2012, 07:30:55
-
Tuli tuossa hommattua uusi moottori, vaihdelaatikoineen ja sähköineen.
Mitä erikoista pitää tietää vaihtaessa moottoria? Mitä pitää hommata kun vaihtaa päätyjakajasta lohkojakajaan? Tietty hall anturilla oleva jakaja ja apu akseli? Mistä akseli? Miten lohkosta saa sen jakajan paikan auki? Mukaan tuli 740n bensapumppu+suodatin ja teline, kulkee bensa tarpeeksi tällä paketilla? Laitan jonkusen kuvan tänne ohjaustehostetuista vermeistä kuhan koneelle pääsen. En ole varma onko ne 240stä vai 740. Kaikki avut ja vinkit on tervetulleita
-
Tänään alko moottorin purku, littu pyörää ja aselmaa+kytkintä saa tyrkyttää. Mistä ootte yläkerran tiivistesarjoja tilannu?
-
Tarvihteeko 240:n johtosarjaa vai voiko tuosta 740:n johtosarjasta karsia käypäsen?
-
Neuvoja ei oikein satelemalla tule mutta jatketaan yksinkirjottelua.. :2funny: Vaikuttaako pakokaasunkierrätys härpäkkeiden poisto mitenkään moottorin toimivuuteen? Ensimmäinen tapaus minulle tälläinen kierrätyshässäkkä :idiot2:
-
Vaikuttaahan se, meinaan positiivisesti.
En mä kyllä rupeais sitä 740:n johtosarjaa soveltamaan, roskiin vaan. K-Jet ei kummosesti sähköjä vaadi ja kytkentäkaaviot on olemassa.
-
Vaikuttaahan se, meinaan positiivisesti.
En mä kyllä rupeais sitä 740:n johtosarjaa soveltamaan, roskiin vaan. K-Jet ei kummosesti sähköjä vaadi ja kytkentäkaaviot on olemassa.
Moottorin johtosarjahan on suurimmaksi osin sama, jos jättää nykysen sytkän käyttöön. Kytkee vaan moottorin johtosarjan liittimestä pinnit kytkärin mukaan niin saa k-jetin moottorin johtosarjalla kytkeä kaiken tarvittavan.
-
Mistähän saisi helpoiten kytkentäkaavion? Löytyykö Alfamerin tuotoksista kaavioita? Linkkikin kelpaa nii pääsisi tutkailemaan.
-
Käykös b230 koneiden männät päikseen? Kun tuossa sattuu olemaan kuopat männissä niin voiko laittaa tasapäiset männät esim b230f koneesta?
-
Käykös b230 koneiden männät päikseen? Kun tuossa sattuu olemaan kuopat männissä niin voiko laittaa tasapäiset männät esim b230f koneesta?
Käy. Puristussuhde nousee vähän, mikä on pelkästään positiivista vaparissa.
-
Se jakajan tulppa avataan niinkuin esim.. Automaali purkki eli ruuvimeisselillä vaikka, Se tulppa on saman mallinen kuin maalipurkin kansi :)
-
Nyt sitten metsästetään tasalakisia mäntiä, ovat kuulema harvassa. Niillä selviäisi vissiin lohkon madaltamiselta.. Tiivistesarjan ja laakerit sain aikaseks jo tilattua. Enää pitäisi imusarja tehä/ostaa solexin tuplille. Nuita topikkeja lueskelin niin kannattaako käyttöautoon tehdä pitkä vai lyhyt imusarja? Mitenkä kannattaa sytytys puolen kanssa taistella? Tälle hetkellä ihan vakiona..
-
Nyt sitten metsästetään tasalakisia mäntiä, ovat kuulema harvassa. Niillä selviäisi vissiin lohkon madaltamiselta.. Tiivistesarjan ja laakerit sain aikaseks jo tilattua. Enää pitäisi imusarja tehä/ostaa solexin tuplille. Nuita topikkeja lueskelin niin kannattaako käyttöautoon tehdä pitkä vai lyhyt imusarja? Mitenkä kannattaa sytytys puolen kanssa taistella? Tälle hetkellä ihan vakiona..
Olikos se niin että lyhyellä sarjalla saadaan kieroksia ja pitkällä vääntöä
+ mitkä imutorvet sinne tökkääpi, näissäkin ilmeisesti pätee sama teoria
korjatkaa jos olen väärässä?
En nyt lähtisi muuttamaan sytytystä, kerran ei turboa tule
korkeitaan 3 tai 4 -kärki kynttilät ja tehokkaampi puola
-
Päätin sitten ruveta tekemään ite imusarjan nuille solekseille, ei tunnu löytyvän valmiita mistään? Mitenkäs putkien paksuus? Onko se 32mm nuille 40mm kaasuttimille?
Ja sitten nuista tasalakisista männistä sen verran että mistä niitä saattaisi löytyä? Itsellä tuntuis olevan melko syvät kuopat nuissa männissä. Ei kuitenkaa pitäisi olla palotilalliset männät :idiot2:
Mäntiä saa tarjoilla :)
-
Jos nyt en ihan päin persiettä muista niin B230A:ssa tais olla tasalakiset männät.
-
Männät hommattu. Pitäis käydä männän renkaat tilaamassa ja kansi viemässä jonnekki koneistamolle (pohjois-savossa?)
Tupla soleksit tuli kaverilta, kohta ruveta niitä tutkimaan... :buck2:
Onko kellään kokemusta b230e lohkosta? tuntuu tulevan niitä "reikiä" ku poisti mekaanisen ruiskun määräjakajan ja muut hilppeet. :nohnoh
Saako mistään tilattua niitä lätkiä millä sais tukittua vai pitääköhän ne ite väkerrellä?
Koitan muutaman kuvan saada tänne lisättyä :)
-
http://s1308.beta.photobucket.com/user/retox94/library/volovo (http://s1308.beta.photobucket.com/user/retox94/library/volovo)
3 kuvaa kerkesin ottaa ennen kuin akku loppu lumiasta.. :nohnoh
Lisäilen tuonne huomenissa varmaan ihan järkeviäkin kuvia mistä näkis myös jotain >:(
-
http://s1308.beta.photobucket.com/user/retox94/library/volovo (http://s1308.beta.photobucket.com/user/retox94/library/volovo)
3 kuvaa kerkesin ottaa ennen kuin akku loppu lumiasta.. :nohnoh
Lisäilen tuonne huomenissa varmaan ihan järkeviäkin kuvia mistä näkis myös jotain >:(
Huohotuspönttö ja mekaaninen bensapumppu takasin niin et tarvi mitään lätkiä.
-
Mitenkä on, riittääkö vakiopumpun tuotto nuille tuplille? hyllystä löytyisi b230e:n pumppu. Kaaasari versioissa ei vissiin ole b-paluu linjaa? Tarvitseeko tehdä?
-
Mitenkä on, riittääkö vakiopumpun tuotto nuille tuplille? hyllystä löytyisi b230e:n pumppu. Kaaasari versioissa ei vissiin ole b-paluu linjaa? Tarvitseeko tehdä?
Kyllä B200K:ssa on paluulinja. B230E:n pumpun tuotto riittää takuulla, tosin paineensäätimen tarvit, ei tykkää Solexin neulaventtiilit oikein k-jetin suuttimille tarkotetuista paineista.
-
Kyllä B200K:ssa on paluulinja. B230E:n pumpun tuotto riittää takuulla, tosin paineensäätimen tarvit, ei tykkää Solexin neulaventtiilit oikein k-jetin suuttimille tarkotetuista paineista.
kiitos tiedosta, paineensäädin on ostoslistalla tietysti.
-
Mekaaninen pumppu piisaa tuplille. K-jetin pumppu tuottaa liki 20-kertaisen paineen mitä kaasarit kestää tulvimatta. Ja en tiedä löytyykö sellaista säädintä, jolla saa sen k-jetin pumpun paineen laskettua kaasareille sopivaksi. Ruiskuille tarkoitetut säätimet eivät ole riittävän tarkkoja alle 2 barin paineella (tai säätö ei riitä alemmas) ja kaasareille tarkoitetut eivät tahdo kestää sitä k-jetin pumpun painetta. Tietysti jos haluaa eksoottisen konehuoneen niin laittaa ensin ruiskulle tarkoitetun säätimen ja sitten kaasareille tarkoitetun ;D Jos ei mekaanista pumppua halua niin sitten sähköinen kaasareille tarkoitettu imevä pumppu konehuoneeseen (ja sekin voi tarvita säätimen).
-
Mekaaninen pumppu piisaa tuplille. K-jetin pumppu tuottaa liki 20-kertaisen paineen mitä kaasarit kestää tulvimatta. Ja en tiedä löytyykö sellaista säädintä, jolla saa sen k-jetin pumpun paineen laskettua kaasareille sopivaksi. Ruiskuille tarkoitetut säätimet eivät ole riittävän tarkkoja alle 2 barin paineella (tai säätö ei riitä alemmas) ja kaasareille tarkoitetut eivät tahdo kestää sitä k-jetin pumpun painetta. Tietysti jos haluaa eksoottisen konehuoneen niin laittaa ensin ruiskulle tarkoitetun säätimen ja sitten kaasareille tarkoitetun ;D Jos ei mekaanista pumppua halua niin sitten sähköinen kaasareille tarkoitettu imevä pumppu konehuoneeseen (ja sekin voi tarvita säätimen).
tuo on hyvä tietää! Eli olkoot pumppu hyllyssä. Mitenkäs tuon säätimen kanssa? Kannattaahan se laittaa niin saa säädettyä paineet sopivaksi, syöpi kuulema vähemmän säätimen kanssa kun laittaa säädöt kohdilleen. Auttaakos säädintä laittaa jo tuolle b200k koneelle? Tuolta foorumilta luin että vääntöjä oli löytynyt ja kulutus tippunut? ::) Jos pitänee paikkaa niin paljonko tulle vakio kaasuttimelle laittaa paineitta? Ja mistä ihmiset on nuita mittareita hommaillut?
ps. Tällä lumia 800 on melko könkkästä kirjotella, liian pienet "näppäimet"
-
B200K:n vakio-Siksakin kanssa on ihan turhaa säätää paineita, kun sen pumpun paineentuotto on sille mitoitettu. Asia on eri, mikäli on asennettu korvauskaasutin, esim. Weber DGV kuten allekironneella, ja halutaan saada kulutus/mahdollinen tulviminen kuriin.
-
Hoplaa, tiivisteet,laakerit ja männänrenkaat haalittu. Aamuviikolla hain k-nokka akselin.
tänään matkahuolto toi minulle 13 millin kierokanget, riittänee vaparikoneen tehoille..
Ensviikko on hiihtolomaa joten silloin niputetaan alakerta kasaan, mitenkäs tämän k-jetin kannen kanssa, kun siinä on suuttimille ja egr:lle reijät? Kannattako nuita ruveta tukkimaan vai hommata toinen kansi, kansi mallia 530.
Mitenkäs kahenlitran kansi istuu 2.3:n päälle?
Jakun moottori tulee käyttöautoon niin mikä on "maksimi" mitä kannatta laskea kantta?
Tovereiksi littupyörä,k nokka ja tupla solexit. Mitähän katsuri sanoo tämmöisiin? Joutuuko käyttämään penkissa "tehojen" puolesta. Kestääkö mätänetin vakiolevyt vielä tälläistä?
Paljon kysymyksiä mutta en kehtaisi kaikkea oppia kantapään kautta :)
-Tero
-
Kumpiinko ohjeisiin luottaa enemmän, autodata vai volvon korjausoppaaseen? Erillaisia kiristystapoja ja tietoja, hämmentävää >:(
-
Kumpiinko ohjeisiin luottaa enemmän, autodata vai volvon korjausoppaaseen? Erillaisia kiristystapoja ja tietoja, hämmentävää >:(
Mikäli Volvon alkuperäinen korjaamokäsikirja, nk. vihreäkantinen, niin se on luotettavampi lähde kuin Autodata.
-
Asiaa kampiakselista, nr.3 pukkiin tulevat säätölevyt, onko niitä 2 vai 4 kappaletta? Koska 2 löysin, kirjan kuvien mukaan 2 myös. Miksi sitten laakeripukin kannessa nr.3 on urat mutta muissa ei? Hölmöltä tuntuu jos vain toisella puolla on säätölevyt.. :o
Kiriminen tapahtuu keskeltä sivulle, niinkuin normaalistikkin? ei löytynyt mistään kuvista varmistusta. >:(