Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: 7 neliskantti - 16.02.2011, 22:33:07

Otsikko: V70 -97 Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: 7 neliskantti - 16.02.2011, 22:33:07
moro. semmosta oisin kysyny että kannattaako ilmastointi olla päällä myös talvella. auto on volvo v70 vm:97 aut-ilmastointi. ilmastointihan vissiin menee automaattisesti päälle, ainaki valo syttyy että ilmastointi ois päällä kun laittaa ikkunoihin puhaltaan. eli oisko se sama vaikka ois koko ajan päällä.

koittakaa saada selvää tuosta sepustuksesta. ;D


Edit: Muokkasin otsikkoon auton mallin T: (Miksu)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: (Miksu) - 16.02.2011, 22:52:42
Tein tästä kysymyksestäsi oman aiheen, kun ei oikein sovi tuonne lisälämmitin keskusteluun.

Ilmastoinnin voit pitää päällä läpi vuoden, kompressori ei kytkeydy pakkasella päälle, joten siitä ei ole mitään hyötyä, joskaan ei mitään haittaakaan.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Silverfang - 17.02.2011, 13:01:00
Tein tästä kysymyksestäsi oman aiheen, kun ei oikein sovi tuonne lisälämmitin keskusteluun.

Ilmastoinnin voit pitää päällä läpi vuoden, kompressori ei kytkeydy pakkasella päälle, joten siitä ei ole mitään hyötyä, joskaan ei mitään haittaakaan.

Eikö kuormita kompuraa pakkasella ollenkaan?? Tämä on ihan uutta mulle  :o
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: TOK - 17.02.2011, 13:13:50
Eikö kuormita kompuraa pakkasella ollenkaan?? Tämä on ihan uutta mulle  :o

Ei se ainakaan manuaalin mukaan käy ollenkaan. Syyhän on se, että kondenssivesi ei valu ulos jos ulkolämpötila on miinuksella.

Antaa vaan ilmastoinnin napin olla päällä, niin se sitten automaattisesti käypi aina silloin kun sattuu ympäristö menemään plussalle.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Irual - 17.02.2011, 14:00:50
Niin on joo. Oisko se ollu jopa jotain +4 astetta minkä jälkeen kompura ei kytkeydy päällä enään. Mulle neuvoivat ilmastointi huollossa että olis talvella hyvä käyttää kerran kuussa jossakin lämpimässä hallissa hetken aikaa, että pääsisi kompura pyörimään. Ettei stefat kovetu. En sit tiä miten totta tuokaan on.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Silverfang - 17.02.2011, 17:40:33
Just tuon takia sitä mietin, että jonkinlaisen nyrkkisäännön mukaan kerran kuussa vähintään olis hyvä käyttää ilmastointia ettei tiivisteet kovetu ja kylmäaineet karkaa harakoille... Kait sitten pitää mennä parkkihalliin käyttämään kun talvet on ilmaston lämpenemisen myötä tulleet takasin  ;)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: 7 neliskantti - 18.02.2011, 13:51:35

Ilmastoinnin voit pitää päällä läpi vuoden, kompressori ei kytkeydy pakkasella päälle, joten siitä ei ole mitään hyötyä, joskaan ei mitään haittaakaan.
[/quote]

ahaa kiitos tiedosta :)

olen minäki kuullu että ilmastointia olisi hyväkäyttää päällä sillon tällön talvellaki. pitänee ajaa johonki lämpimään että sais vähä pyöritettyä kompuraa.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.02.2011, 20:09:19
Niin on joo. Oisko se ollu jopa jotain +4 astetta minkä jälkeen kompura ei kytkeydy päällä enään. Mulle neuvoivat ilmastointi huollossa että olis talvella hyvä käyttää kerran kuussa jossakin lämpimässä hallissa hetken aikaa, että pääsisi kompura pyörimään. Ettei stefat kovetu. En sit tiä miten totta tuokaan on.

+4 - +5 astetta vois olla hyvinkin semmonen raja ettei ilmastointi mene päälle. Itse voisin kuvitella tähän syyksi sen että sisäkenno (ilmastoinnin) on hyvin kylmä, viisaammat vois kertoa että kuinka kylmä, niin se rupeis jäätymään tai viimestään kondensiovesi jäätyis joko kennoon tai poistokanavaan. Nokalla oleva kenno kyllä pärjää vaikka siperiassa kun siitä ajetaan lämpöä harakoille.

Itse olen kanssa kuullut tämän että kerran kuukauteen olis hyvä käyttää. Satunnaisesti itse tulee tätä tehtyä.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: (Miksu) - 22.02.2011, 20:32:31
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.

Näissä 2000-luvun kulkineissa on lisäksi höyrystimen lämpötila-anturi joka katkaiseen kompressorin käynnin, kun lämpötila siinä höyrystimen vieressä on laskenut 3-4 asteen tuntumaa (kesälläkin).
Mutta pääsyy silloi toimimattomuudelle on mielestäni tuo kylmä-aineen paine joka on liian matala.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Silverfang - 22.02.2011, 21:30:55
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.

Mielenkiintoista... Missäs kohtaa sellanen paineanturi on? Ei kait siellä kovasti painetta normaalisti ole silloin kun kompura ei kuormita...
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: (Miksu) - 22.02.2011, 21:50:47
Mielenkiintoista... Missäs kohtaa sellanen paineanturi on? Ei kait siellä kovasti painetta normaalisti ole silloin kun kompura ei kuormita...

Se riippu täysin järjestelmästä, että missä anturi on.

n. 5bar luokkaa on muistaakseni r134a:n ominaispaine +25-asteen lämpötilassa (paine ja lämpö mutua ja huonon muistin varaista)
Mitä kylmempi, sen pienempi paine.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Silverfang - 22.02.2011, 23:24:30
Se riippu täysin järjestelmästä, että missä anturi on.

n. 5bar luokkaa on muistaakseni r134a:n ominaispaine +25-asteen lämpötilassa (paine ja lämpö mutua ja huonon muistin varaista)
Mitä kylmempi, sen pienempi paine.

Ja sitten kun ne aineet on vuotanu osittain pois niin paine on varmaan jonkun verran alhasempi senkin takia (pitäis varmaan täyttää omakin).

Olisko -30C:ssa painetta noin 4,5 bar tuon oletuksen mukaan... Tärkeintä ettei ilmastointia pysty vahingossa väärällä käytöllä rikkomaan.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: (Miksu) - 23.02.2011, 07:01:15
Jos tätä pystyy tulkitsemaan siten, kuin kuvittelen, niin paine olisi 2,5bar tietämissä +5 asteessa  ja -30 asteessa aine supistuisi kasaan niin paljon, että olisi alipainetta :)
http://www.csgnetwork.com/r134apresstempconv.html

Mutta itseppä en tiedä paine ja aine jutuista niin paljoa, että kannattaisi kirjoitukseni tähän topic:iin ottaa kovin vakavasti tai täytenä faktana.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Silverfang - 23.02.2011, 10:41:13
Jos tätä pystyy tulkitsemaan siten, kuin kuvittelen, niin paine olisi 2,5bar tietämissä +5 asteessa  ja -30 asteessa aine supistuisi kasaan niin paljon, että olisi alipainetta :)
http://www.csgnetwork.com/r134apresstempconv.html

Mutta itseppä en tiedä paine ja aine jutuista niin paljoa, että kannattaisi kirjoitukseni tähän topic:iin ottaa kovin vakavasti tai täytenä faktana.

Vilkasin taulukkoa... päällimmäisenä otti silmää psi:t! Ne vois työntää sinne minne aurinko ei paista  :2funny: No olihan siinä sentäs bar:it myös...
Täytyy joskus kattella jos sattuu sopivat diagrammit käteen :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.03.2011, 00:28:06
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.

Näissä 2000-luvun kulkineissa on lisäksi höyrystimen lämpötila-anturi joka katkaiseen kompressorin käynnin, kun lämpötila siinä höyrystimen vieressä on laskenut 3-4 asteen tuntumaa (kesälläkin).
Mutta pääsyy silloi toimimattomuudelle on mielestäni tuo kylmä-aineen paine joka on liian matala.

Sotketaas ilmalämpöpumput mukaan tähän kylmäaineen paine-keskusteluun. Noissa on tosin eri kylmäaine, eli voiko se sitten olla syy miksi ilmalämpöpumppu käy vielä -30oC pakkasella?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Silverfang - 01.03.2011, 23:02:41
Sotketaas ilmalämpöpumput mukaan tähän kylmäaineen paine-keskusteluun. Noissa on tosin eri kylmäaine, eli voiko se sitten olla syy miksi ilmalämpöpumppu käy vielä -30oC pakkasella?

Eri aineilla eri ominaisuudet, vaikuttaa sekin jotain. Lämpöpumpuissa on sulatusautomatiikka joka sulattaa tarvittaessa tai ajastetusti ulkoyksikköä ottamalla lämpöä sisäilmasta. Ulkoyksiköiden pohjassa on myös vastukset kondenssivettä varten. Tuollainen toiminta vois olla mukava autossakin :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.03.2011, 00:06:17
Eri aineilla eri ominaisuudet, vaikuttaa sekin jotain. Lämpöpumpuissa on sulatusautomatiikka joka sulattaa tarvittaessa tai ajastetusti ulkoyksikköä ottamalla lämpöä sisäilmasta. Ulkoyksiköiden pohjassa on myös vastukset kondenssivettä varten. Tuollainen toiminta vois olla mukava autossakin :)

Jos tarkkoja ollaan, ei ilmalämpöpumppu ota sisäilmasta lämpöä ulkoyksikön sulattamiseen. Toiminta kääntyy toisinpäin ja ulkokenno ajetaan kuumaksi kääntämällä kylmäaineen virtaus päinvastoin. Näin olen sen ymmärtänyt.

Pahoittelen OT:ta.  :-[
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
Kirjoitti: Silverfang - 02.03.2011, 15:33:26
Jos tarkkoja ollaan, ei ilmalämpöpumppu ota sisäilmasta lämpöä ulkoyksikön sulattamiseen. Toiminta kääntyy toisinpäin ja ulkokenno ajetaan kuumaksi kääntämällä kylmäaineen virtaus päinvastoin. Näin olen sen ymmärtänyt.

Pahoittelen OT:ta.  :-[

Nimenomaan juuri näin tarkoitin. Ehkä kirjotukseni oli epäselvä tai vaikeasti ymmärrettävä.
Jos koitetaan aiheeseen palata niin ei kai autossa ole mitään mikä estäis vastaavan toiminnan. Kesällä jäähdyttää ja talvella lämmittää. Pohjoisen automarkkinat ei taida olla riittäviä että autotehtaan viitsis kehitellä systeemiä  :o