Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Salek - 28.11.2012, 14:41:08

Otsikko: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Salek - 28.11.2012, 14:41:08
Kyllä alkaa vituttaa tuo Volvo huollon meininki. Tilasin sieltä uuden kaasuläpän, korjatin muualla, niin eivätpä kertoneet, että osa pitää ohjelmoida erikseen. Olisin mieluummin korjauttanut vanhan osan niin olisi käynyt suoraan autoon ilman mitään ohjelmointia.

Viime lauantaina kävin ajelemassa autolla, niin syttyi oranssi merkkivalo ja moottorisysteemi korjaa heti vikailmoitus. Se johtui siitä, kun ei ollut asennettu sitä ohjelmaa, ainakin Volvon mukaan näin oli. Ohjelmoinnista maksoin sit vähän vajaat 100 euroa.

Sitten lähdin ohjelmoinnin jälkeen ajelemaan, niin palasipa alkuperäinen vika muutaman tunnin takasin, eli ei ajaessa antanut nostaa kierroksia kuin korkeintaan 2000 asti. No vein auton Volvolle tänä aamuna, ja eivät löytäneet mitään vikaa ja taas saisi maksaa ittesä kipeeks niitten tutkimuksista mistä ei ollu mitään hyötyä.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia tai tietoutta ko. asiasta? Alkaa vituttaa tuo Volvon rahastus meininki....
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: jp_olli - 28.11.2012, 16:49:08
Mitkä vikakoodit olivat moottorinohjaimessa ennen ja jälkeen korjauksen? Ilman koodeja on edes turha arvailla mahdollista vian aiheuttajaa.

Joskus epämääräisen vian tullessa esiin olisi hyvä päästä vikakoodin lukuun ilman, että autoa sammutetaan välissä, jos kyse on hetkellisestä häiriöstä / viasta, joka nollautuu uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Salek - 28.11.2012, 17:58:22
silloin kun ekan kerran sytty tuo moottorisysteemi huolla heti, 2 vikakoodia oli kaasuläppäkotelo epälooginen signaali ja 1 vikakoodi oli että epälooginen kaasupolkimen tunnistimen toiminta. Volvon mukaan tarkoitti sitä että kun ei oltu ohjelmoitu kaasuläppäkoteloa niin johtuu siitä...

Sitten kävin asennuttamassa volvolla sen ohjelman kaasuläppäkoteloon, mutta oireet vain pahenivat..tyhjäkäynnillä pörpötti kuin traktori ja ajaessa ei suostunut nostamaan kierroksia..niinkuin ennen kaasuläppäkotelon vaihtoa..

tänään vein volvon sinne aamulla ja sanoivat etteivät löytäneet missä vika piilee..huomenna yrittävät selvittää lisää. Mitään vikakoodeja eivät antaneet...pitää kysästä huomenna..sanoivat vain että vika ei ollut kuulemma ohjelmassa..
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Salek - 28.11.2012, 17:59:35
jäi vastaamatta vielä ennen korjausta vikakoodit, 2 vikakoodia oli kanssa silloin että kaasuläppäkotelo epälooginen signaali, toinen oli lambda anturin epälooginen toiminta tai joku sellainen. mutta hävisi korjauksen jälkeen..luultavasti liittyi kaasuläppäkotelon toimintaan jotenkin?
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Teutori - 28.11.2012, 18:53:28
Heitän ihan mutuna " kaasupolkimen asentoanturi "
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Plats - 28.11.2012, 21:51:09
Omassa T5 vastaavat oireet keväällä.. parantui kaasuläppäkotelon ja ilmamassamittarin vaihdolla :o
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Koljis - 29.11.2012, 03:39:54
Täällä oli myös sama ongelma uuden läppäkotelon asentamisen jälkeen. Auton käynnistäessä välillä ilmoitti tuota "moottorijärjestelmä huolla pian". Nollailin pari kertaa irrottamalla akun, mutta sitten muutaman kerran puutui kesken ajon eli ei kierrättänyt yli 2000rpm. Parantui vasta kun vein takaisin volvolle ja vaihdettiin takuutyönä uusi kotelo tilalle. Asentaja sanoi vaan, että aina välillä näitä viallisia koteloita tulee tehtaalta.  :(

Takuu volvolla toimi ainakin hyvin. Uusi kotelo+työt meni takuun piikkiin, kuten pitääkin.  :) Mielestäni tuo vähän kalliimpi asennushinta kannattaa volvolle maksaa, koska välttämättä kaikki muut liikkeet eivät anna työlle takuuta, jos asiakas on itse tilannut kotelon jostain muualta ja toimittanut liikkeeseen.
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Salek - 29.11.2012, 12:56:13
Volvo tuli nyt sitten huollosta, eivätkä löytäneet mitään vikaa laitteesta, vaikka antoi useamman vikakoodin kaasuläpästä. olivat ottaneet läpän irti ja katsoneet päällisin puolin että oli näyttänyt ehjältä. Tästä tiedosta että eivät osanneet sanoa mikä vikana sai taas maksaa kivat maksut..

Vikakoodeja ECM-903F läpän asento- signaali puuttuu
ECM-9190 Läpän asento (TP) - Virheellinen virta
ECM-91F0 Läpän asento (TP) - virheellinen virta

Olivat käyneet koeajolla niin oli kuulemma toiminut ihan normaalisti. Kyllä palaa hermot jos vielä rupee tekemään samaa vikaa..
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Salek - 30.11.2012, 09:06:18
Eilen tuli auto huollosta ja kävin illlalla ajelemassa, niin puskipa sama vika taas esille. Aika varmasti kaasuläppäkotelo paskana. Ei tainnu volvolla vaan kiinnostaa, kun en vaihtanut osaa siellä. Maanantaina auto huoltamolle, jossa osan vaihdatin.
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: cc - 06.12.2012, 17:11:02
Varaosilla on vuoden takuu,riippumatta siitä kuka on sen autoon asentanut! Tilattua työtä ei tarvitse maksaa,jos sitä ei pystytä hoitamaan..tässä tapauksessa löytämään vikaa.Itse ostin s60:een siniseltä sen kotelon pariviikkoa takaperin ja varmasti ei ole uusi,ainoastaan tehdaskunnostettu.Jos olisi uusi,kaasuläppä ei olisi jo valmiiksi tummunut.Aivan varmasti joukossa on myös valmiiksi viallisia.
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Koljis - 06.12.2012, 21:27:57
Varaosilla on vuoden takuu,riippumatta siitä kuka on sen autoon asentanut! Tilattua työtä ei tarvitse maksaa,jos sitä ei pystytä hoitamaan..tässä tapauksessa löytämään vikaa.Itse ostin s60:een siniseltä sen kotelon pariviikkoa takaperin ja varmasti ei ole uusi,ainoastaan tehdaskunnostettu.Jos olisi uusi,kaasuläppä ei olisi jo valmiiksi tummunut.Aivan varmasti joukossa on myös valmiiksi viallisia.

Tottakai varaosilla onkin takuu. Volvolla siten, että korvasivat jopa tuon minun Englannista tilatun viallisen kotelon suomessa volvolla ja tekemänsä asennustyönkin. Jos kuitenkin työn teettää jossakin muualla kuin volvolla ja siten, että olet itse hankkinut kotelon jostain niin korvaako asentanut yritys silloin tekemäänsä työtä?
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Salek - 10.12.2012, 07:30:18
Käytin viime viikon perjantaina auton huollossa ja todettiin nyt viimein että kaasuläppäkotelo paskana ja uutta tilalle. Pitää samalla kysyä kun vien auton volvolle ohjelmoitavaksi miten on sen maksun laita kun eivät löytäneet mitään vikaa..kaikki asennukset menevät onneksi takuutyönä..
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: roilo - 10.12.2012, 11:47:51
todettiin nyt viimein että kaasuläppäkotelo paskana ja uutta tilalle

Mittasivatko missään välissä läpälle (/sulakekotelolle) tulevaa jännitettä?
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Salek - 19.12.2012, 19:18:09
Eivät ainakaan siellä, missä kaasuläpän vaihtoivat. En tiedä mitä volvolla ovat katsoneet, kun en ollut itse paikalla.

Vaihdettiin takuutyönä uusi kaasuläppäkotelo tilalle ja nyt auto toimii taas kuin unelma.

Sain jopa Volvolta valohoidosta veloitetun rahankin takaisin. Osa ja työt menivät kaikki takuuseen..
Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Keepperi - 15.07.2017, 11:18:10
Volvo s60 2.4 2002 bensa automaatti 270000km
Auto jätti tienpäälle kun vedot lähti eikä anna nostaa kierroksia kun 2500. vaikka kaasu olisipohjassa. Kierrokset tyhjäkäynnillä jää niin sanotusti päälle mutta laskee noin 20'sekunnissa niin alas että alkaa röpöttää mutta ei sammu. Kaasuläppä ei ole oireillut ennen.Puhdistin läpän ei auttanut. Auto nollattu akkua pidetty irti. Aina sama homma kun  käynnistää uusiksi.

Voiko kaasuläppäkotelo hajota yks kaks ilman alku oireita?

Vikakoodeja löyty heti hajoamisen jälkeen.
 Ecm-980f
Ecm-903f
Ecm-91a7
Ecm-9520
Ecm-902b
Cem-1a5D
 Jonka jälkeen tarkistin kaasuläpän sulakkeen mikä oli mennyt rikki. Nykyään pysyy ehjänä
Nollauksen jälkeen aktiivisena
Ecm-91a7


Otsikko: Vs: Volvo s60:n kaasuläppävika
Kirjoitti: Lankku - 15.07.2017, 15:06:44
Ihan normaalia, että joskus hajoaa kerralla kunnolla. Monesti voi olla pieniä alkuoireitakin, mutta ne pitää melkein tietää/tuntea.