Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: csell - 16.02.2011, 23:20:15

Otsikko: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: csell - 16.02.2011, 23:20:15
Moi,
Eli thjäkäynnillä arvot ok, mutta kierroksilla
CO 1,98
HC 165
ja muista en saa selvää, katsastusmiehen käsiala hirveä :nohnoh
Lambda arvo heittelehti hieman, mutta merkitty 0,835.
Auto on seissyt toista vuotta käyttämättä kunnes nyt yritin katsastaa. Kun auto oli tyhjäkäynnillä n 5 min. syttyi yllättäen lambdan valo. Liittyiskö tämä samaan ongelmaan?

Miten sais nämä arvot kohdilleen? Onko uuden lambdan paikka vai pitäiskö putsata vanha? tulee sillekin hintaa kun putsaa lambdan ja vie mitattavaksi jos se ei auta vaan uuestaan uuden lambdan kanssa...

Kellään ideoita tai ehdotuksia?
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: janne81 - 17.02.2011, 08:31:48
Lukase aluksi vikakoodit ja laita tänne, tuumataan lisää.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: Acke - 17.02.2011, 13:20:58
Mulla oli ex. 940:ssa samat oireet. Aihe löytyy täältä (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=48740.0) landian puolella. Vaihdoin vielä jakajan ja pyöriän myöhemmin ja käynti paraantui siitäkin.
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: Juniku - 17.02.2011, 22:58:40
Moi,
Eli thjäkäynnillä arvot ok, mutta kierroksilla
CO 1,98
HC 165
ja muista en saa selvää, katsastusmiehen käsiala hirveä :nohnoh
Lambda arvo heittelehti hieman, mutta merkitty 0,835.
Auto on seissyt toista vuotta käyttämättä kunnes nyt yritin katsastaa. Kun auto oli tyhjäkäynnillä n 5 min. syttyi yllättäen lambdan valo. Liittyiskö tämä samaan ongelmaan?

Miten sais nämä arvot kohdilleen? Onko uuden lambdan paikka vai pitäiskö putsata vanha? tulee sillekin hintaa kun putsaa lambdan ja vie mitattavaksi jos se ei auta vaan uuestaan uuden lambdan kanssa...

Kellään ideoita tai ehdotuksia?

Ihan selvästi kyse on siitä että bensa ei pala (HC yli 100, lambda alle 0,97  ja CO yli 0,5),
Bensa ei pela asetettujen normien mukaisesti jos tulpan nokassa ei ole kunnon kipinää, bensapaineensäädin päästää liian suurella paineella tavaraa bensatukkiin tai pakoventtiili vuotaa, tai se ei saa kierroksilla ilmaa, jostain syystä.

Kun ne idlauksessa kuitenkin on ilmeisesti kohdallaan, herää kysymys ilmanputsarista ja sytytyksen ajoituksesta?
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: csell - 18.02.2011, 10:23:11
Noniin, eli tässä lisätietoa:

Arvot   Tyhjäkäynti      > 2000 kierr.
CO          0,21                 1,98
HC          63                     165
O2          4,7                    0,4
CO2        12,4                  11,5
LAMBDA                         0,875

Vein auton pihalle ja irroitin akun. 30min myöhemmin kytkin akun taas ja ajoin takaisin talliin (n 7 metrin matka).
Sitten luin vikakoodit seuraavasti:

Mode 1:
1-1-1

Mode 2:

(reikä 6) 3-3-4
ja startin "crank":in jälkeen 1-4-1

(reikä 2) 3-3-2

Mode 3:

klikkasi paljon eri paikoissa mutta en tiedä oliko kaikki ok. Misatä sen tietää kun ei anna koodia täsä modessa?

Antavatko nämä tiedot aihetta uusiin teorioihin, vai vahvistavatko aiemmat?

Kiitos kaikille avuliaisuudestanne!!
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: Huikkoster - 18.02.2011, 11:32:31
Tyhjäkäynnin happiarvo on reippaasti koholla eli pakoputki vuotanee jostain?
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: Juniku - 18.02.2011, 11:38:13
Tyhjäkäynnin happiarvo on reippaasti koholla eli pakoputki vuotanee jostain?

No eikai, kun kieroksilla on hyvinkin matala.
Tyhjäkäynninsäätömoottori taitaa antaa ilmaa aikalailla ja siitä tuo korkea happiarvo.

edit: ei levitellä väärää infoa enempää, kiitos mikan opastuksesta.
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: WEBERMAN - 18.02.2011, 11:57:29
Mitenkäs ne johtoliitokset voivat? lähinnä lambdaa tarkoitin, minlla 960 ssä se valo palaa kokoajan , koodit lambda, mutta arvot erinomaiset, ei moittimista, joten en ole stressannut vian vaarallisuudella. itse epäilen noita liitoksia, kunhan pääsee joskus auton alle katsastamaan, niin kerron sitten myöhemmin, löytyikö mitään.
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: TVS - 18.02.2011, 12:00:14
No eikai, kun kieroksilla on hyvinkin matala.
Juuri tämä viittaa vuotoon, kun virtaus kasvaa niin vuoto ei vaikuta putken sisäänpäin enää niin paljoa.

Tyhjäkäynninsäätömoottori taitaa antaa ilmaa aikalailla ja siitä tuo korkea happiarvo.
Ja tämä liittyy seokseen siten että?
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: hevonen - 18.02.2011, 23:59:21
Ja tämä liittyy seokseen siten että?
Vastaan vain omasta puolestani, ei mitenkään. Kyllä se boksi sitä seosta säätää, ei lisäilmaventtiili. Vaikka venttiili olisi auki, boksi yrittää korjata niin pitkälle kuin ikkuna siintää...
Näin runollisesti ilmaistuna. :o
Otsikko: Vs: 740 1990 B230F Liian korkeat arvot 2000+ kierroksilla
Kirjoitti: mikan - 19.02.2011, 02:05:36
Lisäilmaventtiili ei vaikuta seoksiin mitenkään, sillä se säätää vain kaasuläpän ohitse pääsevän ilman määrää ja siinä samassa tyhjäkäynnin kierroslukua.... 

Joten se kaikki ilma on ohittanut IMM:n ja siten se sisältyy IMM;n mittaamaan kokonaismäärään. Eikä siten vaikuta mitenkään systeemin toimintaan seosten osalta. 

Ei meillä tarkkoja olla, mutta...    :juhau: