Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Tome- - 29.11.2012, 22:23:21
-
Kattelin tossa Motonetin sivuilta, että tollanen tyhjää parempi moottorinlämmitin ei ole edes hirveän kallis.
Defa-elementti Volvo D5 45-9888 D5-Diesel Defa-elementti (ei XC70/AWD 06->) [2000 - 2007] 99.90 €
DEFA lämpösuoja 45-9072 V70-MkII Defa-lämpösuoja [2000 - 2007] 12.90 €
Defa-johtosarja mini 915+920 45-4915 V70-MkII Defa-johtosarja 2,5 metrin tolppajohdolla [2000 - 2007] 49.90 €
Defalta ei näkynyt asennussarjaa, eikä Calixilla vastaavasti elementtiä. :idiot2:
Millanen toi on laittaa itse? Onko valmiit simppelit paikat vai pitääko varata asennuskaljaa läpi viikonlopun?
Mitä muita edullisia vaihtoehtoja on? Mites letkulämmittimet, mitä tarviin ja miten niiden kanssa tulee toimeen?
Kyseessä V70 2005 2.4D
-
Laita Calixin letkulämmitin. http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M15.pdf (http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M15.pdf)
Defan letkulämmitin 701 saattaa sopia. Se on ilmeisesti "yleismalli", tietääkö joku sopivuutta?
-
Laita Calixin letkulämmitin. http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M15.pdf (http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M15.pdf)
Defan letkulämmitin 701 saattaa sopia. Se on ilmeisesti "yleismalli", tietääkö joku sopivuutta?
eli tommonen: http://store.autovisionfinland.com/calix-moottorilammitin-re480-p-8392.html?manufacturers_id=90#.ULfH9oZU18E
kaveriksi tuolle johtosarja ja jäähdytin-nestettä pönttöön valmiiksi? tarviinko muuta?
-
Täältäkin ääni calixin letkulämppärille.. huomattavasti parempi hyöty kuin säteilijässä.. paketissa on kerrottu tarkka asennuspaikkakin ja ei oo ees paha rasti asentaa.. :)
-
Eikös tuon ikäisessä kiisselissä ole myös Ardic valmiina. Siniseltä vaan ajastusohjelma sisään ja siinä on lämmitin, tai vaihtoehtoisesti se kaukokäynnistin mistä ne oikein mainoksen lähettivät. Vai missaanko nyt jonkun pointin täs lämmittimen asennuksessa... ???
-
Eikös tuon ikäisessä kiisselissä ole myös Ardic valmiina. Siniseltä vaan ajastusohjelma sisään ja siinä on lämmitin, tai vaihtoehtoisesti se kaukokäynnistin mistä ne oikein mainoksen lähettivät. Vai missaanko nyt jonkun pointin täs lämmittimen asennuksessa... ???
Huhuja olen samasta kuullut, mutta faktoista ei ole sen koomin kuulunut. Kai se pitää kaivaa apparin sisälokari pois, niin näkee mitä sieltä löytyy. Pitäs vaa hommata valmiiks niitit millä iskee sen takas, oem-tyyliin tottakai, ei mitään kirkkaita.
Edit: vai onko se täydellinen setti = näenkö jostain purkamatta isommin osia, löytyykö sieltä lisälämmitin? Mihin esim. pakoputki noissa tulee?
-
Joo - pyörittele ajotietokoneen valikkoja, jos sieltä löytyy "suorakäynnistys" niin polttoainetoiminen lämmitin löytyy. Vakiona ainakin nordic-versioissa.
-
kuskin puolelta kun kurkkaa etu kulmaa ,niin pitäis näkyä noin 30mm pakoputki .Omassa ohjain kortti rikki niin ei toiminut,ja kun on tuo automaattikäynnistys nii niin ei näy tuossa ajo tietokoneesa. BOKSIN VOI KORJATA (vekatronic vaasa)
-
Huhuja olen samasta kuullut, mutta faktoista ei ole sen koomin kuulunut. Kai se pitää kaivaa apparin sisälokari pois, niin näkee mitä sieltä löytyy. Pitäs vaa hommata valmiiks niitit millä iskee sen takas, oem-tyyliin tottakai, ei mitään kirkkaita.
Edit: vai onko se täydellinen setti = näenkö jostain purkamatta isommin osia, löytyykö sieltä lisälämmitin? Mihin esim. pakoputki noissa tulee?
Jos ardic siinä on, niin se löytyy ihan vain kurkkaamalla kuskinpuolen etupuskurin kulman sisään etusumuvalon takapuolelle, jos sielä on paljon tyhjää tilaa, niin sillä ei ole ardic:a, jos taas tilaa on hitsusti ja näkyy haitari-metalliputki siinä alla, niin siellä on ardic.
Ei noissa vissiin vaikiona oo ajastinta/suorakäynnistä ollut, vaan se on ollu lisälämmittimenä, eli ajonaikaisena lämmittimenä
-
Tuo voi olla totta... Omassa oli kello - oletin että toi suorakäynnistys löytyisi kaikista. Vai tuliko mielikuva tuoreemmasta, joka ei näytä ajon aikana kelloa, vain tuon suorakäynnistys tekstin,
EDIT: 2005 malliin kelloajatus piti tilata erikseen 220e..
-
Tuo voi olla totta... Omassa oli kello - oletin että toi suorakäynnistys löytyisi kaikista. Vai tuliko mielikuva tuoreemmasta, joka ei näytä ajon aikana kelloa, vain tuon suorakäynnistys tekstin,
EDIT: 2005 malliin kelloajatus piti tilata erikseen 220e..
Se suorakäynnistys tulee ajastinsoftan mukana, eli ei ole yksinään koskaan.
-
Jos ardic siinä on, niin se löytyy ihan vain kurkkaamalla kuskinpuolen etupuskurin kulman sisään etusumuvalon takapuolelle, jos sielä on paljon tyhjää tilaa, niin sillä ei ole ardic:a, jos taas tilaa on hitsusti ja näkyy haitari-metalliputki siinä alla, niin siellä on ardic.
Ei noissa vissiin vaikiona oo ajastinta/suorakäynnistä ollut, vaan se on ollu lisälämmittimenä, eli ajonaikaisena lämmittimenä
Jaa, se oli kuskin puolella. Täytyy käydä huomenna kattomassa miltä tuolla suunnalla näyttää. Mun tuurilla tyhjää tilaa on paljon...
-
Varmaan tiedät onko auto ns. suomipeli vai tuotu esim. Saksasta, Jälkimmäisessä todennäköisyys tyhjälle tilalle on suuri, ensimmäisessä siellä on ainakin jokus ollut täytettä..
-
Varmaan tiedät onko auto ns. suomipeli vai tuotu esim. Saksasta, Jälkimmäisessä todennäköisyys tyhjälle tilalle on suuri, ensimmäisessä siellä on ainakin jokus ollut täytettä..
Juu, tuontipeli. Varustelu tosin on kuten vois kuvitella suomiautoon, vaikka ei kaikkea löydykään. On kummiskin mm. DSTC, eikä vain STC. Noh, huomenna selviää, ei jaksa arvuutella tänää enempää. <Kippis>
-
Mulla oli tuontiautossa lämmitin. Ohjelman jouduin hankkimaan ja lämmittimen huollattamaan.
Muita varsinaisia talvivarusteita ei ollut (persgrillejä, toisia renkaita). S60 -05, saksan tuonti.
Lämmittimen pakoputki on kyl helppo havaita jos vaan saa pään mahdutettua kunnolla puskurin alle.
-
Ei kellään kuvaa olis heittää mitä tarkasti etsin auton alta? Ei kiinnostais huomenna liikaa aikaa viettää auton alla, ainakaan heti aamusta... <Kippis>
-
Tossa, mutta normaali tilanteessa siinä on puskuri edessä
(http://volvo-club.by/images/stories//fotootchet/rem_st_ob_ustr_dim/1/1.jpg)
-
Tossa, mutta normaali tilanteessa siinä on puskuri edessä
(http://volvo-club.by/images/stories//fotootchet/rem_st_ob_ustr_dim/1/1.jpg)
tack -H-
-
Jaahas, valitettavasti näytti mun autossa olevan tuolla vähän liikaa tilaa. Ei siis löydy lisälämmitintä. Letkulämmitin hankintaan siis.
-
Itse saattaisin laittaa sen muutaman satasen mikä menee lohkolämmittimeen käsirahaksi Ardicciin/Webastoon. Kylmä on moottorin käydessä pakkasella.
-
Itse saattaisin laittaa sen muutaman satasen mikä menee lohkolämmittimeen käsirahaksi Ardicciin/Webastoon. Kylmä on moottorin käydessä pakkasella.
Täältä tulee myös ääni Webastolle, vaikka kovin on kallis laite. Ei se lohko -25 asteen pakkasilla auto paljon mitään. Itsellä menee ensi talveksi kanssa tilaukseen Webasto, saa nyt tämän talven kärvistellä lohkon kanssa :D
-
Tomehan kirjoitti hankkivansa letkulämmittimen, ei siis lohkoon tulevaa "säteilyhohkaa" kuten muutamat näyttävät käsittäneen.
-
Jaahas, valitettavasti näytti mun autossa olevan tuolla vähän liikaa tilaa. Ei siis löydy lisälämmitintä. Letkulämmitin hankintaan siis.
Tomehan kirjoitti hankkivansa letkulämmittimen, ei siis lohkoon tulevaa "säteilyhohkaa" kuten muutamat näyttävät käsittäneen.
Juurikin näin!
-
Menikö jotain sekaisin ajatuksissa?
Nämä vehkeet lähtee käyntiin vaikka ilman lämmittimiä, lohkolämppärillä toki kevyemmin ja varmemmin, mutta ajaessa tilee kylmä, jos pa-toimista lämmitintä ei ole.. Siksi suosittelin tuota kalliimpaa ratkaisua ja lohkolämppärin unohtamista, jos molempia ei halua hankkia.
-
Menikö jotain sekaisin ajatuksissa?
Ei mennyt minulla, eikä vissiin Tomellakaan. Näihin ei lohkolämmitintä saa mistään.
-
Eli jos on sähkölämmitin niin se on näissä aina mallia letku? Mulla on sattumoisin sekä ardic että myös sähkölämmitin. Nyt kun tuo ardic on alkanu pirisemään niin kummasti kiinnostaa että mitä sorttia se sähkölämppäri on. Ne säteilyhärpäkkeet on tosiaan aneemisia
-
Eli jos on sähkölämmitin niin se on näissä aina mallia letku? Mulla on sattumoisin sekä ardic että myös sähkölämmitin. Nyt kun tuo ardic on alkanu pirisemään niin kummasti kiinnostaa että mitä sorttia se sähkölämppäri on. Ne säteilyhärpäkkeet on tosiaan aneemisia
Pääsääntöisesti näissä on malliltaan säteilylämmitin.
-
Pääsääntöisesti näissä on malliltaan säteilylämmitin.
Saken klar. Kiitos taas kerran
-
Ei mennyt minulla, eikä vissiin Tomellakaan. Näihin ei lohkolämmitintä saa mistään.
Ollaanpas sitä tarkkoja - lohkolämppäri, ns. letkulämppäri ja ns. säteilylämmitin on mun silmissä suht sama asia, vaikkei niin teknisesti tietysti ole..
-
Yhden talven rikkinäisen Ardicin kanssa (tuontipirssi, Ardicia ei koskaan huollettu, onko lie koskaan käynykään kun oli se "pakoputki" ihan metallisen puhdas) selvinneenä voin sanoa, että kun pakkanen laskee ulkona alle -20 niin turha odottaa lämmintä sisälle ilman webastoa/ardicia/mitämuitanäitä nyt on. Toi D5 ei vain lämpiä kovilla pakkasilla, käyntiinhän se kyllä lähtee kun on ehjä akku ja ehjät hehkut...
Onneks se Ardic kuitenkin sieltä löytyi ja muutaman saturaisen edestä osia vaihdettiin ja nyt toimii ku junan vessa...
-
Katsotaan nyt, auto on tällä hetkellä "pajalla" ja letkulämmittimen romut kävin aamulla haalimassa kasaan. Heti kun puussa alkaa kasvaa satasen (tai edes 50€) seteleitä, niin sinne sujahtaa polttoainelämmitin. Monta vastaavaa autoa tiedän, joissa ei lisälämmitintä ole ja kyllä niilläkin on pärjätty.
Noh, aika näyttää mitä tuleman pitää.
-
Monta vastaavaa autoa tiedän, joissa ei lisälämmitintä ole ja kyllä niilläkin on pärjätty.
Kyllähän sitä ilman lämmitintäkin pärjää, kun on pärjätty kuplavolkkareilla ja välikoppa escorteillakin. Mulla ainakin escosta oli lasit jäässä lokakuusta toukokuuhun.... Tosin sillo ennen oli pakkastakin ainakin viiskytä astetta joka talvi kolme kuukautta.... ;D
-
azzyyr on oikeassa, harkitse vielä ennen kuin sijoitat johdon päässä oleviin. Bildelsbasenissa on aika monta käytettyä, eikä hinta enää päätä huimaa.. jos softan hinta ei karkaa.. Sitten, jos hilloa riittää voi laittaa vaikka molemmat.
Itse jättäisin letkulämppärin ostamatta ja säästäisin vähän lisää kunnes pa-toimisen hankkiminen on mahdollista. No onhan mukava lähteä lämpimällä kärryllä, joka jäähtyy ajaessa. Pahvia keulaan?
-
Calix 480 letkulämppäri + sisähaara on eilen autoon heitetty. Lämmittää todella tehokkaasti, rapeaa -20 asteen pakkasta oli ja reilun tunnin jälkeen (yön yli auto seissyt), niin kädellä koettaessa oli lohko lämmin. Moottori lämpes tosi nätisti, enää ei ikinä tuu ainakaan säteilylämmitintä. Eroa kuin yöllä ja päivällä.
Lämmintä autoon tuli kokolailla samalla viiveellä, kuin normaalistikin (+14 - +18 asteisesta tallista). Ihan mittari ei noussut suoraan paikalleen, kuin sitten reilummalla viiveellä. Ei silti autossa kylmä tullut ainakaan vielä -20 asteen pakkasella. Toistaiseksi olen todella tyytyväinen ostokseen. Osat noin 170e ja työt (http://www.tm-autopalvelu.com/) noin 170e (sis. jäähdytinnesteet ja sisähaaran asennus).
Showroomiin täytyy kirjotella vähän lisäkokemuksia jatkossa.
edit: Ehdottomasti aiempien ja muiden autojen kokemuksien perusteella silti suosittelen polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Pelkällä silläkin pärjää aika pitkälle ja auttaahan se ajossakin. Tämä letkulämmitin on kuitenkin ns. hyvä lisä ja niin edelleen. Tähänkin olisin sen valinnut, jos valuuttaa olisi ollut enemmän. Ei vaan viitti näillä pakkasilla autoa kiusata kylmäkäynnistyksillä, vaikka auto pääosin majaileekin lämpöisessä tallissa.
-
Oma kokemus calixin re 480 on se, että hiukan liian vaisu 12l nestetilavuuteen.. 1.9 vag tdi sillä lämpesi kohtuullisesti, mutta nestettäkin oli vain 60% volvon viitosen määrästä.
-
Zeron jäähdytysmanuska sanois 8,5l D5 -koneiden nestetilavuudeksi.
-
2008 ohjekirjan tilavuustaulukko sanoo dieseleille 12,5 litraa ja bensakoneille tuon 8-8,5 litraa.
-
Ok. Mä katoin vaa ´02-06 autoihin. Sen uudempia siinä ei ollukaan, oisko ollu ´06 vuoden manuska.
-
06 dieseleissä 12.5L sanoo manuaali. Minusta aikas järeä latinki. Öljyäkin menee 6.2L mutta silti vaihdettava 20tkm välein :o
-
Eihän sitä 80 asteiseksi olekaan tarkoitus lämmittää, eihän? En tiedä mitä muut hakee, mutta tuntuu että osalla on se ajatusmaailma että tollasen lohkolämmittimen (oli se sitten mikä tahansa) pitää lämmittää moottori kuumaksi asti.
Nyt on kolme lämmityskertaa takana ja kyllä tuossa on vaan ihan älytön ero säteilylämmittimeen. Ihan sama mikä se nestetilavuus on, sillä nyt vain kokemus ratkaisee. Lohko on kuitenkin kauttaaltaan selkeästi lämmin, joten mitä muuta tarvii?
Tälläseen (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=65237&start=0&st=0&sk=t&sd=a) törmäsin etsiessäni lisätietoa tosta letkulämppäristä. Hyvät kuvalliset ohjeet + on siellä lämpötiloistakin havainnollistettuja kuvia.
En ole verrannut miten omani on asennettu tuohon nähden, mutta ainakin kaikki toimii. Plussana vielä että olen tyytyväinen tuohon letkulämmittimeen. :)
-
Eihän sitä 80 asteiseksi olekaan tarkoitus lämmittää, eihän? En tiedä mitä muut hakee, mutta tuntuu että osalla on se ajatusmaailma että tollasen lohkolämmittimen (oli se sitten mikä tahansa) pitää lämmittää moottori kuumaksi asti.
Nyt on kolme lämmityskertaa takana ja kyllä tuossa on vaan ihan älytön ero säteilylämmittimeen. Ihan sama mikä se nestetilavuus on, sillä nyt vain kokemus ratkaisee. Lohko on kuitenkin kauttaaltaan selkeästi lämmin, joten mitä muuta tarvii?
Tälläseen (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=65237&start=0&st=0&sk=t&sd=a) törmäsin etsiessäni lisätietoa tosta letkulämppäristä. Hyvät kuvalliset ohjeet + on siellä lämpötiloistakin havainnollistettuja kuvia.
En ole verrannut miten omani on asennettu tuohon nähden, mutta ainakin kaikki toimii. Plussana vielä että olen tyytyväinen
tuohon letkulämmittimeen. :)
... Aikas hienosti nysvätty toi sisätilanpistoke ;)
-
Tuosta lämmitettävän veden määrästä: letkulämppärihän lämmittää varsinaisesti vain sitä määrää, mikä on lohkossa ja kannessa, siis maksimissaan kait jotain 5-6 litraa.
-
Nyt on kolme lämmityskertaa takana ja kyllä tuossa on vaan ihan älytön ero säteilylämmittimeen.
Vaihdoitko säteilylämmittimen letkuversioon?
-
Eihän sitä 80 asteiseksi olekaan tarkoitus lämmittää, eihän? En tiedä mitä muut hakee, mutta tuntuu että osalla on se ajatusmaailma että tollasen lohkolämmittimen (oli se sitten mikä tahansa) pitää lämmittää moottori kuumaksi asti.
Eihän sen tarvi kuumaksi asti lämmetä, mutta tuskin siinä haittaakaan on vaikka kone on tehokkaammalla lämmittimellä lämmitetty lähemmässä ajolämpöä.
Mä ostin Defan 1500W letkulämpän jossa on sisäinen termostaatti joka muistaakseni kytkee alle 60c ja katkaisee 80c lämmössä.
edit: en oo vielä asentanu paikoilleen, et ei oo vielä käyttökokemuksia.
-
Vaihdoitko säteilylämmittimen letkuversioon?
En kyseisessä autossa. Kokemukset pohjaan muihin autoihin, myös vastaaviin ja vastaavilla moottoreilla.
-
Kriteeri riittävälle teholle voisi olla vaikka se, että 2 tunnin lämmitys riittää auton käynnistymiseen normaalille joutokäynti nopeudelle, eikä millekkään ”kylmäkäynnistys-modelle”? Omassani tämä ei toteudu -25 asteen keleillä, vaan käynnistys on huomattavasti raakempi, kuin esim. 6 tunnin lämmityksen jälkeen. Toki se on asiassa eteenpäin noinkin.
-
Kriteeri riittävälle teholle voisi olla vaikka se, että 2 tunnin lämmitys riittää auton käynnistymiseen normaalille joutokäynti nopeudelle, eikä millekkään ”kylmäkäynnistys-modelle”? Omassani tämä ei toteudu -25 asteen keleillä, vaan käynnistys on huomattavasti raakempi, kuin esim. 6 tunnin lämmityksen jälkeen. Toki se on asiassa eteenpäin noinkin.
Ainakin 21 pakkasella kaksi tuntia riitti em. käynnistykseen.
-
En kyseisessä autossa. Kokemukset pohjaan muihin autoihin, myös vastaaviin ja vastaavilla moottoreilla.
Erittäin hyvä päätös. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2533.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2533.0)
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=RE480 (http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=RE480) Käy aika moneen malliin.
-
Onko kenellekkään karttunut kokemusta Defa 701 lämmittimestä? Eli voiko sillä korvata Calixin re480.
-
Asensin omaan S80 -01 2,5 TDI TT-themon 1000 KLD:n. Asennuspaikka Articilta menevä letku lämppärin kennolle. Vielä kun osaisi kytkeä lämppärin puhaltimen hiljalleen pyörimään niin olisi haalea sisältäkin valmiiksi ::)
http://www.tt-thermo.fi/
-
...Vielä kun osaisi kytkeä lämppärin puhaltimen hiljalleen pyörimään niin olisi haalea sisältäkin valmiiksi ::)
Ota raikkari pois talveksi ja askartele suodattimen muotoinen kehys johon upotat 120mm tai 180mm tietokonetuulettimen ;)
(Hyvä kehys tulee ainakin pullakorin pohjasta, harvaa ritilää ja paksuus sama kuin suodattimessa/tuulettimessa)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/IMG_7650_zpsl5nb1mbt.jpg)