Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nmmake - 01.12.2012, 16:28:28
-
Missäs mahtaa D5252T-koneisessa S80:ssä sijaita öljynpaineanturi? Kesällä pesin moottorin ja sen jälkeen herjaili öljynpainetta ja väillä kosteilla ilmoilla on vilautellut valoa. Nyt pakkasilla meinaa taas vilahdella, joten saattaisinpa uusia öljykellon, mutta missäs se sijaitsee?
-
Ilmastoinnin kopuran takapään vieressä näkyvä turkoosin värinen pieni osanen.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/940%20tdi/Moottori.jpg)
-
Okei, kiitoksia hyvästä kuvasta! Ilmeisesti altapäin pääsee kohtuudella käsiksi, täytynee vierailla Keskusautoh... eikun Palinilla hakemassa uusi anturi. Suodatinhan jää tuon yläpuolelle, mietin vain, että pitääkö odottaa seuraavaan öljynvaihtoon, kun ölpät lasketaan muutenkin ulos, ettei vaihdossa tyhjene montaa litraa käsille... ::)
-
Suodatinhan jää tuon yläpuolelle, mietin vain, että pitääkö odottaa seuraavaan öljynvaihtoon, kun ölpät lasketaan muutenkin ulos, ettei vaihdossa tyhjene montaa litraa käsille... ::)
Meinaatko, että öljynpinta olisi noin korkealla koneen ollessa sammuksissa?
Ei se suodattimen sijainti automaattisesti tarkoita sitä, että öljytaso olisi noin korkealla. Esim monissa uudehkoissa audin v-koneissa on öljynsuodatin koneen päällä, eikä moottoria ole täytetty öljyllä piripintaan.
-
Meinaatko, että öljynpinta olisi noin korkealla koneen ollessa sammuksissa?
Ei se suodattimen sijainti automaattisesti tarkoita sitä, että öljytaso olisi noin korkealla. Esim monissa uudehkoissa audin v-koneissa on öljynsuodatin koneen päällä, eikä moottoria ole täytetty öljyllä piripintaan.
No eihän se toki ole noin korkealla, mutta lähinnä mietin linjastoissa olevaa öljyä, ettei nyt turhaan lorottaisi niitä maahan kun parkkipaikkaremontiksi tuo menee...
-
Sillä asialla että onko koneesta laskettu öljyt pois ei ole mitään merkitystä siihen öljynmäärään joka tulee ulos anturin irroittamisen yhteydessä.
Moottorit ovat rakennettu niin ettei öljykanavat valu tyhjäksi seisoessaan. Jos noi kävisi niin käynnistyksen yhteydessä kone kävisi aina hetken ilman voitelua mikä lyhetäisi ratkaisevasti kestoikää. Taikka valuuhan ne ajan mittaan tyhjäksi mutta sitä aikaa mitataan kalenterilla.
-
Alkaa jutut olla sitä tasoa, että aiheen aloittajaa pidetään vähän turhan tyhmänä ihan syyttä. Kai sen nyt kaikki tajuaa, että ei sitä moottoriöljyä korkkiin asti täytetä, mutta kyllähän se suodattimellinen sitä öljyä valuu siitä anturin reiästä ulos mitä suurimalla todennäköisyydellä.
-
Kiitos Kulmamies!
Omapa on vikani, näyinpä kirjoittaneen "ettei vaihdossa tyhjene montaa litraa käsille... ", vaikka toki itsekin tajusin, ettei tässä asiassa puhuta litroista.
Vähän tuntuu, että nykyinen tarvikesuodatin valuttaa itsensä aika tyhjäksi, lämpöisenä öljyvalo palaa muutenkin aika kauan, enkä usko, että on yhteydessä tähän öljyvalon räpsimiselle, koska öljyvalon sammuessa startin jälkeen hiljenee myös nostimien kalkatus. Edellisellä suodattimella valo sammui välittömästi, kerran aikaisemmin oli Topranin suodatin, jonka vaihdoin kesken vaihtovälin pois, kun poltti valoa todella pitkään.
-
Öljynsuodattimella on todellakin merkitystä tämän ongelman kanssa. Kokeilin useampia eri tarvikemerkkejä ja huomasin että paineiden nousu on paljon hitaampaa halvoilla suodattimilla. Kun laittaa alkuperäisen suodattimen, niin merkkivalo sammuu heti vaikka moottoria ei olisikaan käytetty moneen päivään.
Huonoimmilla suotimilla ajotietokone herjaa öljynpaineesta ( ja merkkivalo palaa tuskastuttavan pitkään) kun seuraava startti tehdään muutaman tunnin päästä edellisestä sammutuksesta.
-
Mulla haettu alkuperäinen suodatin ja polttaa valoa välillä tustastuttavan kauan :o
-
Upataanpas vanhaa aihetta, itsellä sama vag 2.5 moottori ja vilauttelee öljynpaine valoa satunnaisesti ja välillä se jää palamaan. Paineet mitattu, ja ovat kuumana 1.2-4bar asensin mittarin juuri tuon orkkis anturin paikalle. Missä muualla mahtaa olla öljynpaine anturi koska öljynpaine valo vilkkuu siitäkin huolimatta että lohkon etupuolella oleva anturi on purettu irti? Anturin poistolla ei muuta vaikutusta ollut kuin öljynpaineen valo ei syty enää kun kääntää virrat päälle.