Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volmanni - 01.12.2012, 18:08:18
-
Mistä näkee onko bixenonit vai ei? Täytyykö umpio ottaa irti?
-
NO aja vaikk seinää vasten keula ja katso nouseeko valokuvio kun pitkät räppäät päälle ;)
Luulen et Sinulla H7 pitkissä + bi xenon
-
Onko noita "ei-bi-xenoneita" muissa kuin Skodillac Octavioissa? Jotenkin ne ovat ajatuksenakin typerät.
-
Mistä näkee onko bixenonit vai ei? Täytyykö umpio ottaa irti?
Lasissa olevasta merkinnästä. Jos löytyy DCR tai DC DR on kyseessä bi-xenon valot.
Jos on sitten esimerkiksi DC HR ei ole bi-xenon
-
Jos autossasi on linssi malliset valot niin siinä on bi-xenonit.
Onko noita "ei-bi-xenoneita" muissa kuin Skodillac Octavioissa? Jotenkin ne ovat ajatuksenakin typerät.
Hyundai i40 mallissa on ainakin pelkät lähivalo xenonit. On niitä vielä joissakin.
-
Jos autossasi on linssi malliset valot niin siinä on bi-xenonit.
Hyundai i40 mallissa on ainakin pelkät lähivalo xenonit. On niitä vielä joissakin.
Kumma juttu. Työkaverilla oli Octavia aikaisemmin, ja hänen mukaansa siinä ero pitkien ja lyhyiden välillä oli keltainen häivähdys pitkien ollessa päällä. Tosin mainittakoon, että 2007 Passatissani oli bi-xenonit, eikä nekään kyllä kovin paljoa valaisseet. -01 V70:n halogeenitkin oli paremmat, ja nykyisessä Xenonit 2x paremmat, vaikka taitavat olla vaihtokunnossa.
-
Jos on tälle alueelle kuuluva volvo, niin niissä on joko halogeenit tai bi-xenonit. Momentumissa ja siitä ylöspäin aina BI-xenon. Ja sinällään bi-xenonit ei todellakaan takaa hyviä valoja. Esimerkkinä uusi avensis onnettomine bi-xenon valoineen on valoteholtaan parempi niillä perus halogeeneilla ja Hieman kärjistäen kaikissa VV-konsernin tuotteissa on surkeat kaukovalot, kun niissä ei ole halogeenejä Bi-xenonin rinnalla. Tai jos onkin niin ne ei pala, kuin kaukovalovilkkuina. Aivan jäätävää suunnittelua :facepalm:
-
Hieman kärjistäen kaikissa VV-konsernin tuotteissa on surkeat kaukovalot, kun niissä ei ole halogeenejä Bi-xenonin rinnalla.
Audihan on ratkaissut tämän ongelman suuntaamalla A4:ten xenonit aivan stnan ylös. Aina kun joku tulee "pitkät" päällä vastaan, niin A4:hän se on. Ennen oli vanhakoppainen Ocu, mutta niistä on xenonit hyytyneet jo vuosia sitten. Eikä skodamies niitä vaihda kun säästyy rahaa.
-
Auttaa nuo Volvon apupitkät edes vähän, tässä tapauksessa V70 -08:
(automaattikameralla otetut kuvat, ei tasavertaisia kuvia, mutta kait selvää saa)
Kuvat vasemman puoleisen umpion valokuvioista
lähivalot (näitä joutui parantamaan ihan omin konstein)
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/auton%20valot/P8180001.jpg)
pelkät bi-xenon pitkät
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/auton%20valot/P8180002.jpg)
bi-xenon pitkät ja apupitkät
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/auton%20valot/P8180003.jpg)
pelkät apupitkät, H7
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/auton%20valot/P8180004.jpg)
-
Jos on tälle alueelle kuuluva volvo, niin niissä on joko halogeenit tai bi-xenonit. Momentumissa ja siitä ylöspäin aina BI-xenon.
S80 ja V70 malleissa tuli vasta Summumissa. Muissa jo momentumissa ;)
-
S80 ja V70 malleissa tuli vasta Summumissa. Muissa jo momentumissa ;)
Piti ihan vilkaista vanhoja hinnastoja ja todeta, että olen osittain väärässä ja sinä osittain oikeassa :P
Hinnastojen mukaan vuosimallissa 2008 Xenonit tuli tosiaan vasta summummissa, mutta ainakin jo 1.1.2009 ja siitä eteenpäin Xenonit on jo momentumissa. Siis kun puhutaan suomen markkinoista.
PS: oli muuten Samu rai hyvin havainnollistavat kuvat. Kudos
Ja ei se audi niitä lähivaloja ole ylös suunnannut. Laki määrää aleneman. Kyllä ne on huonoihin valoihinsa tyymättömät asiakkaat itse ruuvannut valonsa, jos nyt ei puhuta siitä huonosti suunnitellusta umpiosta joka ocusssakin vuotaa hajavaloa ylöspäin.
-
off-topiccia Audista vielä...Taisi TM:n testeissäkin A4 "pärjätä" erittäin hyvin lähivalojensa kanssa. Valokeila on lähes samaa luokkaa mitä muissa autoissa pitkät. Tämä tietenkin sillä hinnalla, että muita tienkäyttäjiä häikäisee ja hermostuttaa. Mutta sehän kuuluu Audimiehen elämään 8)
-
off-topiccia Audista vielä...Taisi TM:n testeissäkin A4 "pärjätä" erittäin hyvin lähivalojensa kanssa. Valokeila on lähes samaa luokkaa mitä muissa autoissa pitkät.
Ja offtopic-jatkuu...
Uusin vertailutesti, joka silmiini sattui oli 1/2011, josssa A4:n lähivalojen kantama oli 105m ja volvon noin 95m. kaukovalot A4130m ja S60noin 180m. Valokeilan leveys ja muoto vaikuttavat toki asiaan ja volvossa oli mm kaukovalojen keila kaikkein levein. Vaikka A4:n lähivalot ovat hyvät, eivät ne ole todellakaan lähelläkään samaa luokkaa muiden kaukovalojen kanssa ( 105m vs 180m ). Toki ne ovat lähes yhtä hyvät, kuin A4:n kaukovalot. Kuitenkin loppupisteissä volv 10 ja audi 9 surkeista kaukovaloista huolimatta (. Tuli varmaan osittain trendikkäistä Ledi-päiväajovaloista jotka on niiin päheet.
-
Ok, I stand corrected ;) 100km tulee vain päivittäin ajettua pimeää maantietä ja motaria, ja aina kun häikäisee, on kyseessä A4. Poislukien vanhat tuunatut mersukorollat, mihin on lyöty 5kW kiina-xenonit. Tai normiautot, joissa valot on mallia väyrynen. Toinen lamppu alas ja toinen sojottaa ylös.
-
Ne audikuskit ajaa varmaan pitkät päällä koko-ajan :P