Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tomba852 - 02.12.2012, 20:08:20

Otsikko: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: Tomba852 - 02.12.2012, 20:08:20
Kävin tämän foorumin aiheet lävitte ja huomasin yhtäläisyyden muutamissa tapauksissa oman ongelmani kanssa. Eli tuo starttausongelma. Nyt pakkasilla, noin tunnin lämmityksellä, ensimmäinen käynnistyskerta päättyy sammahtamiseen. Toisella yrityksellä onnistuukin jo.  Useimmissa tapauksissa vika koski Diesel versiota, mutta nyt kysessä on 1.8 bensa. Onko tähän kukaan löytänyt ratkaisua?

Lisäksi volle teki mielenkiintoisen tempun viikonloppuna ajettuani auton kylmästä lämpimään talliin. Auto seisoi tallissa ehkä noin 5 tuntia, jonka jälkeen tarkoituksena oli siitää se takaisin pihalle. Virta-avainta käännettäessä syttyi vain moottori valo ja pyyhkijät käynnistyivät... Eli PYYHKIJÄT lähtivät päälle itsekseen eikä merkkivalot syttyneet kojetauluun (moottorivaloa lukuunottamatta). Vähä aikaa sai miettiä et mitäs ihmettä oikeen tapahtuu! kolmannella yrittämällä merkkivalot syttyivät ja auto käynnistyi.. Onko tuttua?!

Sitten kaipailisin vielä kokemuksia 1.8 koneella varustetusta volvosta talvikäytössä? Itselläni on ensimmäinen talvi edessä. Tämän hetkisten pakkasten pohjalta tuntuu, et on kaikkea muuta kuin talvi auto. Muun muassa lämmöt nousevat koneessa hämmästyttävän hitaasta.. Voisiko termostaatti vuotaa jatkuvasti vai onko vain ominaisuus?

Tällä hetkellä luottamus kyseiseen autoon  melko alhaalla. 




Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: VäLKKy - 03.12.2012, 15:02:09
Kävin tämän foorumin aiheet lävitte ja huomasin yhtäläisyyden muutamissa tapauksissa oman ongelmani kanssa. Eli tuo starttausongelma. Nyt pakkasilla, noin tunnin lämmityksellä, ensimmäinen käynnistyskerta päättyy sammahtamiseen. Toisella yrityksellä onnistuukin jo.  Useimmissa tapauksissa vika koski Diesel versiota, mutta nyt kysessä on 1.8 bensa. Onko tähän kukaan löytänyt ratkaisua?

Lämmitin lämmittää moottorin lämpötila-anturia (johtumalla) ja moottori luulee että on lämpöisempää kuin onkaan. Itsellä sama ilmiö oli T5:ssä ja ST Voortissa...
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: Masked Jackal - 03.12.2012, 22:28:52
Eli vois kokeilla, että helppaako jos irroittaa lohkarin johdon ja odottaa vaikka muutaman min. lämpöjen tasaantumista.
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: VäLKKy - 04.12.2012, 07:49:43
Eli vois kokeilla, että helppaako jos irroittaa lohkarin johdon ja odottaa vaikka muutaman min. lämpöjen tasaantumista.

Jotain tuommosta vois kokeilla...

Muistaakseni itellä autto jonkun verran kun lämmitti pidempään, 2 h tai yli.
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: Tomba852 - 05.12.2012, 17:47:17
Eli vois kokeilla, että helppaako jos irroittaa lohkarin johdon ja odottaa vaikka muutaman min. lämpöjen tasaantumista.

Tuota tosiaan vois kokeilla, et antaa lämpöjen tasaantua. Nyt pakkaspäivien jatkuessa tuo moottorin kylmänä käyminen alkaa tuntumaan karulta. Kaupunkiajossa lämmöt ei nouse normaaliin käymislämpöön ollenkaan.  :(
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: Pietilä - 05.12.2012, 17:57:11
Itsellä kans tuota, että lämmitettynä ei lähde käyntiin/ niin helposti. Esim tällä viikolla mitä nykiny ilman lämmitystä käyntiin, lähtee ihan ensimmäisellä yrittämällä ja ilman ongelmia, pakkasta ollut -20c ----  -24c. Tänään auto 2h lämmityksessä ja pakkasta vain -18c ja eihän se ensimmäisellä yrittämällä lähtenyt.

Olikohan tuohon anturi hommaan mitään ratkaisua?
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: Hese_57 - 06.12.2012, 12:45:55
Tuota tosiaan vois kokeilla, et antaa lämpöjen tasaantua. Nyt pakkaspäivien jatkuessa tuo moottorin kylmänä käyminen alkaa tuntumaan karulta. Kaupunkiajossa lämmöt ei nouse normaaliin käymislämpöön ollenkaan.  :(
Koetappas ylävesi letkua kun moottorinlämpömittari on neljänneksen noussut. Jos hiemankin lämmin niin termostaatti "vuotaa". Mitenkäs tuo viima suoja nokalla? Kylmä viima käy suoraan moottoriin ja lämmityslaite täysillä, eipä oikein lyhkäsellä ajolla lämpiä. Minulla ollut jo +2 keleistä asti puskurin alla oleva aukko tukossa.
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: EMX - 07.12.2012, 13:11:57
Olikohan tuohon anturi hommaan mitään ratkaisua?

Löytyykö lämmittimelle vaihtoehtoista paikkaa joka olisi kauempana anturista?
Saako näihin letkulämmittimiä? Olisi tehokkaampi ja levittää lämmön tasaisemmin.
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: VäLKKy - 08.12.2012, 17:44:15
Olikohan tuohon anturi hommaan mitään ratkaisua?

T5:seen ainakin oli silloin kun mulla sellanen oli, muista en tiedä. Siirsivät Käyttöautossa lämmittimen kaemmas anturista...
Otsikko: Vs: Volvo s40 -05 1.8 talviautona & toisella vasta käyntiin
Kirjoitti: shift-up - 11.01.2013, 11:49:19
Itsellä oli tuollainen 1.8 s40 -08 ja ihan samat jutut kun kuvailit. Calix myy Pumpkitillä,Tuotenumero: 17 62010. En tiedä toimiiko mutta miellessä ollut että ostais tohon T5 sen kun ei lähe käyntiin. Itse annan startat 2s ja sitten käännän virrat pois ja sit uudestaan niin lähteen samantien käyntiin. Ongelma siinä että ohjainlaite luulee että vesi on lämmintä ja sit kun vesipumppu pyörittää kylmää vettä anturiin niin se ei osaa säätää seosta oikeaksi niin nopeasti kuin pitäisi. Että ominaisuus on. Itse olen kylmästi talvisin pistänyt nokan tukkoon jollain, eikä keittämis vaaraa ollut kertaakaan. Vaikka asunkin etelä-suomessa.