Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: gnu - 03.12.2012, 21:42:41

Otsikko: S80 valojen välke
Kirjoitti: gnu - 03.12.2012, 21:42:41
Potilas on S80 2,5tdi aut 1999, jonka kävin Hollannista koukkaamassa tänne palelemaan. Ajettu vissiin 186tkm, vaan eipä tuota ole syytä kummemmin epäilläkkään....
Ja asiaan: Jos ajaa useamman lyhyen pätkan, alkaa valot jonkin startin jälkeen hienoisesti välkkymään. Välke ei ole  voimakasta, juuri havaittavaa. Samalla välkkyy myös ainakin mittarivalot. Hetken ajon jälkeen homma rauhoittuu, mutta jos sitten heti kokeilee pitkiä valoja, niin taas välppää. Vähän ajan päästä ei välky pitkilläkään.
Mittailin hätäpäissäni jännitteitä akulta: akku levossa antoi n.12,6V, sitten moottorin käydessä 14.0V, eli jotain se laturikin tuottaa.
Nyt pääsin kokeilemaan kylmänäkin käynnistystä. 14-16 asteen pakkasessa yön seisottuaan akku pyöritti hienosti starttia ( ja yllättäen toosa käynnistyi kuin kotomaassaan). Juuri kun vehjettä ostaessani tutkin, se herjasi akun matalasta jännitteesta, olihan se seisonut tyhjän panttina siellä viisi kuukautta.
Eli akkua ensin epäilin, mutta kun se pyöritti hyvin kylmän pakkasyön jälkeen. Toisena mielessä on käyny joku jännitteen säätäjä / hiilet laturin puolella. Joku varmaan voisi heittää kolmannen teesin viasta, onko jotain muuta kivaa (ja kalliimpaa) joka säähköä säätelee.

Jaa niin, huomio on kiinnittynyt myös sellaseen, että koleella kelillä (0 - 7) hehkuttaa aivan vilauksen verran ja ei käynnisty kunnolla, ihan kuin ei hehkuttais tarpeeksi. Sitten kun on tosi kylmä (-1 ja kylmempi) hehkuttaa kunnolla ja lähtee nätisti heti hyrisemään.
Mikä noita hehkuaikoja säätää?
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: Lentäjä - 03.12.2012, 22:29:33
Terveeee.
Laturin säätimen pienoiselta häiriöltä tuo minun mielestäni vaikuttaa,vai onko kseenonit ne kun käyttää käynnistyksessä virtaa eritavalla kuin perinteiset popat.
Sitten hehkuista,järjestelmä tunnustelee moottorin lämpötilaa ja säätää hehkuaikaa sen mukaan,voipi olla pientä häikkää tuossa lämpötiedossa mutta.
Hehkutus ei kuitenkaan lopu välittömästi kun valo sammuu vaan toimii taustalla,pätkittäin tai jotenkin kunnes lämpö noussut tarpeeksi,kokeileppa kytkeä virrat kahdesti so.kaksi lyhyttä hehkutusta tai odota par sekkaa ekan kytkennän jälkeen ja starttaa vasta sitten.
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: gnu - 04.12.2012, 09:34:23
Moi vaan!

Kiitokset virkaveljelle, ei tässä mitään hi-tech valoja, ihan tavalliset tuikut vaan... Tässä lienee se säätäjä siellä laturissa, ihan niin kuin vanhemmissakin. ( tää kun on niiin uusi!)
Mistähän se hehkuosasto sen lämpötilatietonsa saa? Meinaan, jos jonkin anturin vois vaikka vaihtaa, tai jotai...
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: Harjus - 04.12.2012, 09:44:58
yhden tapauksen tiedän missä valot vilkkui niin syyksi paljastui löysällä oleva akkukenkä. Tai oikeammin konehuoneessa oleva kaapeli kun akku on peräloosterissa. Nuo on helppo tarkistaa. En tiedä vaikuttaako anturin vaihto, mutta tosiaan kun et starttaa hehkuvalon sammuttua vaan annat avaimen olla hehkuasennossa vielä 5-8sek niin luultavasti lähtee nätimmin käymään.
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: gnu - 04.12.2012, 09:49:44
Ok, täytyypä käydä kaikki liitokset läpi. Jaa, niin että hehkun kanssa ei saa olla hätänen. Kiitokset!
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: LK - 04.12.2012, 10:59:01
Veikkaanpa ettei jännitteen muutos siitä 12V -> 14V ole silmällä havaittavaa eroa valon kirkkauteen.
Sen 12V se pukkaa kuitenkin aina akusta ja laturi ei enempää kun sen 14V. Eli unohda se laturi nyt ainakin alkuun ja katso ne maadoitukset ja akun kengät.

Huonoon käynnistyvyyteen: jos jätät kakkos asentoon hehkun jälkeen vielä 5 sekunniksi ja sitten starttaa paremmin, niin tod näk sulla on pumpun ajoitus myöhäisellä.
Käsittääkseni muuttaa ajoitusta tuon 5 sek jälkeen vähän enemmän ennakolle.
Joka tapauksessa kannattaa tarkistaa hehkut ja ajoitus, ellei ole varma että ne on lähiaikoina tsekattu.
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: eki_j - 05.12.2012, 12:54:40
Kertoile ihmeessä, kun jos löydät tuon välkynnän aiheuttajan. Tuossa omassa bensavehkeessä sama ongelma, valot välkkyy hienoisesti ja koko ajan. Laturi vaihdettu, liitokset tutkittu, mutta välkehtii vaan. Menoahan se ei haittaa, mutta ärsyttää.
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: Teutori - 05.12.2012, 13:31:44
Moi vaan!

Kiitokset virkaveljelle, ei tässä mitään hi-tech valoja, ihan tavalliset tuikut vaan... Tässä lienee se säätäjä siellä laturissa, ihan niin kuin vanhemmissakin. ( tää kun on niiin uusi!)
Mistähän se hehkuosasto sen lämpötilatietonsa saa? Meinaan, jos jonkin anturin vois vaikka vaihtaa, tai jotai...
Mittaahan tuo akkujännite niin, että auto ei käy, sen jälkeen auto käymään, ja sitten mittaus uusiksi, ja nimen omaan akun navoista,,,,katsele heittääkö jännite, koska jos akku alkaa olla finaalissa, se ei ota virtaa vastaan, eikä pura sitä kunnolla, ja jos jännitteensäädin laturissa toimii oikein, niin siitä tämä valojen välke voisi johtua, koska akku ei enää toimi varaajana, vaan kaikki jännite tulee nk. laturin säätäjältä.
Ja sen verran, että valojen jännitteen vaihdellessa 12 -14 Voltin välillä, sen kyllä huomaa silmällä välittömästi, sillä onhan tuo prosenttuaalisesti paljon.
Otsikko: Vs: S80 valojen välke
Kirjoitti: gnu - 06.12.2012, 14:44:27
Jep jep.
Mittailin jännitteet ja levossa se oli 12,5V jaekan käynnistyksen jälkeen jännite ensin heitteli alle 14 ja 14,5:n välillä ja stabiloitui sitten 14,2V. Toisen käynnistyksen jälkeen luku alkoi nousta 13,5:stä hiljalleen 14,5:en, ei kuitenkaan jäänyt tasaiseksi, vaan teki pikkusen nyppäsyjä alaspäin.
Vaimon vastaavasta bensavehkeesta vertailunvuoksi levossa 12,5V ja käynnissä tasaisesti 14,5.
Että tuleepa mieleen, kun Teutorin vastausta miettii, että se akku taitaa kuitenkin olla ehtoopuolella.