Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Volvoholisti - 04.12.2012, 18:52:05
-
Elikkäs tänään kyseinen kapistus alkoi inisemään/hieman ehkä ulisee ääni kuuluu selvästi moottorista päin öljyt oli tallella kun tikusta katsoi. Elikkäs mitä hieman kokeneemmat heput lähtisivät tässä tilanteessa tekemään? Moottorin on täydellinen yläpää+jakopää remontti tehty alta 1tkm.
-
apulaitehihnat vex,niin iniseekö vieläkin?
-
Laturin tai vesipumpun laakerit, ohjaustehostimen pumppu (jos on)?
-
yks mahollisuus on vuotava imusarjan tiiviste. itellä se aiheutti kierrosten mukaan muuttuvaa vihellystä/ininää
-
konepelti ylös,kone käymään ja kuuntelemaan. varmaankin toinen kiilahihna löysä,toinen kireä.
-
Mulla on kaksnelikymppisessä vähän samanlainen vika päällä. Tosin alkaa viheltää vasta kun vauhtia on 60-80 kmh. Tänään kun asiaa tutkailin niin tulin siihen tulokseen että vaihdan sen mötikän missä jarrunestesäiliö on kiinni. Auton kun sammuttaa niin jää hetkeksi pihisemään ja melko varma olen että juuri tuo kyseinen palikka päästelee paineita ja vinkuu ajaessa.
Pariviikkoa takaperin vaihtelin kaasarin ja imusarjan tiivisteet kun vihellys oli jatkuvaa ja erittäin kova äänistä myös tyhjäkäynnillä eikä autoa voinut ajaa ilman että oli huikka päällä koko ajan. Se puoli tuli kuntoon mutta nyt pitää tuo edellämainittu värkki uusia.
-
niin säiliöhän on kiinni pääsylinterissä,se ei vikise,mutta tarkasta nyt ekax jarrutehostajan letku+liitännät molemmista päistä ennenkun alat tehostajaa vaihtamaan. :hello:
-
Letkut ok. Vuotoa sylinterin ja tehostajan liitoskohdassa(siitäkö pihinä/vihellys?). Säiliö tuntuu olevan aika höllästi kiinni. Osa on halpa ja uusi on aina uusi.
Vihellys kuuluu kabiiniin erittäin selvästi (todella korkea ääni) kun vauhtia on siinä 60+kmh oli veto päällä tai ei. Tyhjäkäynnillä kuuluu hyvin vaimeaa vihellystä/suhinaa/pihinää (konepelti auki) johon ei vaikuta moottorin kierrokset. Sammutuksen jälkeen pihisee 10-30 sek nimenomaan tuossa jarrutehostajan"edessä" missä se sylinteri on.
-
Letkut ok. Vuotoa sylinterin ja tehostajan liitoskohdassa(siitäkö pihinä/vihellys?). Säiliö tuntuu olevan aika höllästi kiinni. Osa on halpa ja uusi on aina uusi.
Vihellys kuuluu kabiiniin erittäin selvästi (todella korkea ääni) kun vauhtia on siinä 60+kmh oli veto päällä tai ei. Tyhjäkäynnillä kuuluu hyvin vaimeaa vihellystä/suhinaa/pihinää (konepelti auki) johon ei vaikuta moottorin kierrokset. Sammutuksen jälkeen pihisee 10-30 sek nimenomaan tuossa jarrutehostajan"edessä" missä se sylinteri on.
niin,siinä tehostajassa mihin tulee alipaineltku on takaiskuventtiili mikä on kiinni siinä kumissa mikä taas kiinni tehostajassa, eihän se venttiili vuoda?se itse pääsylinteri on mekaaninen laite,eihän siinä itsessään ole minkään-näköstä yli/alipainetta,itse tehostaja voi kyllä vuotaa mutta se sylinteri ei vuoda muuta kun jarrunestettä joko ulos tai yleensä kumirenkaat päästää läpi eli poljin pehmeä/painuu syvään,ja se jarrunestesäiliö ei ole muuta kun niitten kumienvarassa eli nousee nykäsemällä vex ja niin sen kuuluukin olla.
-
Hyviä vinkkejä. Kiitos. En nuista paljoa tiedä mutta halu oppia on kova :D Nyt en äkkiseltään muista että missä tarkalleen vuotaa mutta näyttäis tulevan siitä tehostajan ja sylinterin välistä. Toisaalta eipä jarrupolkimessa tunnu mitään erikoista. Ihan normaalin oloinen poljin :D Sylinteri silmämääräisesti ok kunnossa. Onko noissa volvoissa yleensä ollut tehostajan vuotoja? Pitää huomenna tutkia asiaa tarkemmin että mistä se suhina on peräisin. Voi toki olla että tulee jostain tehostajan alareunasta tai jotain... Taidanpa käydä kaikki letkut huolellisesti läpi ja sitten tutkin tehostajaa lähemmin. Eipä tuo ääni ole muuta kuin ärsyttävä, eli mihinkään se ei suoranaisesti tunnu vaikuttavan.
-
Alipainevuodon löytää tippakannun avulla. Öljy tai nafta tukkii vuodon hetkeksi, ja sihinä/ininä lakkaa tai muuttuu. Jos vuoto on iso, pöllähtää pakoputkesta savua. ATF:ää kehottivat jenkkien foorumilla käyttämään, se kun savuttaa kovasti.
-
Eipähän sieltä mitään vikoja löytynyt. Jarrutehostin pihisee sammuttamisen jälkeen mutta niin kai sen kuuluukin...
-
ei sen kuulu pihistä..
-
ei sen kuulu pihistä..
ei kuulu ei,tarkasta se takaiskuventtiili vuotaako se?
-
Ei kyllä kuulu pihistä. Kun sammutat auton ja odotat hetken niin onko jarrupoljin aivan kova ja ei painu alaspäin juurikaan yhdellä polkaisulla? Entäs kun auto seissyt muutaman tovin (tai vaikka yön yli), painat poljinta (älä pumppaa vaan painat kerralla niin syvän kuin menee ja pidät pohjassa) ja laitat auton käyntiin niin painuuko poljin syvempään? Jos molemmat toteutuvat niin tehostin vuotaa ja ei pidä alipainetta. Kun jarrutehostin on kunnossa kärsii poljinta pumpata auton ollessa sammuksissa pari-kolme kertaa ennenkuin muuttuu jäykäksi tehostuksen hävitessä. En muista onko lankussa pääsylinterin ja tehostimen välissä kummoistakaan tiivistettä, Foortissa oli O-rengas tehostimen ja pääsylinterin välissä ja kun se katkesi piti pihinää ja vihelsi. Takaiskuventtiilin saa vetämällä irti tehostimesta (on kyllä enemmän vähämmän tiukassa), puhaltamalla ja imemällä sitten koittaa, että ilma kulkee vain toiseen suuntaan.
-
täälläpä ääni on sellaista ulinaa ;Djarrutehostin toimii normaalisti.ääntä on vaikea paikallistaa,tuntuisi kuitenkin tulevan alustasta.pakkasella ,ei kesällä ollenkaan.pitääkö kannatinlaakeri ulinaa tai mitään ääntä.ääni on aika samanlainen kuin kuuntelisi formuloita TVstä :D .jaa voisiko tuo olla se ruiskupumppu ja mitäs se sitten kertoo.
-
täälläpä ääni on sellaista ulinaa ;Djarrutehostin toimii normaalisti.ääntä on vaikea paikallistaa,tuntuisi kuitenkin tulevan alustasta.pakkasella ,ei kesällä ollenkaan.pitääkö kannatinlaakeri ulinaa tai mitään ääntä.ääni on aika samanlainen kuin kuuntelisi formuloita TVstä :D .jaa voisiko tuo olla se ruiskupumppu ja mitäs se sitten kertoo.
Tuossa muutama vuosi sitten oli sama tilanne. Pakkasella kuului ulinaa pari ekaa kilometriä. Sen jälkeen ei mitään. Kesällä vaimon ollessa tien päällä, matka sitten stoppas. Pajalle kitkuteltiin 10km kardaanin hakatessa pohjaan julmetusti.
-
Ton ihme ininän voi yrittää paikallistaa vaihtamalla letkut, väliaikasesti käy vaikka ehjä ja toimiva puutarhaletku. Kaikissa autoissa ei taida edes olla takaiskuventtiiliä.
Kardaanintukilaakeri onkin toinen juttu, kun on veto päällä nii menee ihan ok mutta kun höllää kaasua niin kyllä hakkaa pohjaan niin että nyytit saa kyytiä housuissa.
-
täälläpä ääni on sellaista ulinaa ;Djarrutehostin toimii normaalisti.ääntä on vaikea paikallistaa,tuntuisi kuitenkin tulevan alustasta.pakkasella ,ei kesällä ollenkaan.pitääkö kannatinlaakeri ulinaa tai mitään ääntä.ääni on aika samanlainen kuin kuuntelisi formuloita TVstä :D .jaa voisiko tuo olla se ruiskupumppu ja mitäs se sitten kertoo.
vika voi olla jakohihnan kiristimessä, omassa autossa vika ilmeni vain yli -10 asteen pakkasessa. Ääni tuli vain ajaessa 40-70km. Nopeuksissa.
-
tämä ulina ei vastaa moottorin kierroksiin lainkaan eikä siihenkään onko veto päällä vai moottorijarrutus.
-
Itellä ulisi 245:nen tässä mitä nyt talvea täällä pohjolassa on ollu. Ääni alko koveneen hieman, noin pari viikkoa sitten. Viime viikonloppuna, kun oltiin kauppaan menossa, niin pihalla ajoin kuoppaan ja PAM. Kilkuteltiin 10km kotia kartaanin hakatessa pohjaan. Tukilaakeri oli jummannu ilmeisesti ekoilla pakkasilla? Oli sitten kuluttanut tukikumin puhki kokonaan. Tänään tuli jo tapeltua sen kanssa, mutta ei ollut ihan kiinnostusta läjätä loppuun tuolla lumisateessa S*