Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvob230f - 05.12.2012, 12:40:26
-
elikkä ostinpa ensimmäisen volvoni 740 b230f autossa oli huono akku vaihdoin sen muttta sitten ei tullutkaan enää virtoja avaimesta?? mitäs pitäs tehä laitoin vanhan akunki takasin ja kokeilin sillä... mutta tuloksetta. apuja kiitos
-
liittimet oikeissa paikoissa? hapettumaa?
-
joo plussa on plussassa ja miinus miinuksessa hieroin niitä kenkiä siinä napoihin luulis että riittäs siihen että tulis jonkin näköstä virtaa muttakun ei tule mitään virtaa avaimesta kun kääntää ja alunperin akussa oli sen verran virtaa että mankka pelissi ja mittariston valot mutta nyt ei avaimesta tapahu kertakaikkiaan yhtään mitää? voiko ola mahollista että siinä on jotaki estoja??
-
siinä + kengässä ollu varmaan semmonen ohuempi johto kiinni mikä jääny nyt irti. vai onko jokin sulake palanu
-
joo plussassa on ohuenpiki johto on kiinni justiinsa kävin vähän putsaamassa napoja ja kenkiä ja katoin että se ohuempikin johto oli kiinni ja ehjä. sulakkeista kattelin läpi ne pienet keskikonsolista. en tiiä mikä tässä nyt mättää eikö se akun vaihtaminen ookkaa nii yksinkertasta.
-
mistä löytys pääsulake 740 vm 91 kun ei virta kulje yhtään mihkään entinen akku vain 55ah ja "uus" 60ah vähän aikaa sisällä seissyt akku virtaakin oli 12.56 että luulis toimivan
-
Ei ole Volvossa sellaista hienoutta kuin pääsulake. Jos saa veikata niin maajohto on hapantunut ja mennyt poikki kun olet liikutellut johtoa akkua vaihtaessa, saattaa olla virtapiuhakin kokenut saman kohtalon. Pika-apuna laitat akun miinusnavasta apukaapelin koneen kylkeen kiinni, jos rupeaa vörkkimään niin maakaapeleita uusimaan.
-
ei muutakun kokeilemaan! kaikki neuvot otetaan vastaan ite oon volvonkanssa vielä peukalokeskellä kämmentä kun on niin "uus" auto
-
apukaapeleita ei ole mutta kokeilin ottaa sitä maata kaijutin piuhalla sillä ei ainakaan pelittäny... tähän hätään en paksumpaa piuhaa löyä.
-
apukaapeleita ei ole mutta kokeilin ottaa sitä maata kaijutin piuhalla sillä ei ainakaan pelittäny... tähän hätään en paksumpaa piuhaa löyä.
Kaiutinpiuhalla :nohnoh
Lainaa joltakin kaveriltasi apukaapeleita ...
Ja tehkää muutama ns koe ... mm toi ns lisämaadotus
-
alkaa tuo ulkoilma olemaan sellanen ettei kehtaa enää mennä tänää rönkläämään mitään, mutta jatkan testejä huomenna ja kertokaa ihmeessä jos löytyy mielipiteitä tähän pulmaan!
-
Tarkista runkopalkkiin tulevan maajohdon kiinnitys, siinä akun vieressä. Voi olla molemmat akut hajalla tai ei maadota jos vain kuskin ovi aukeaa ja lukitus toimi ennen akun vaihtoa.
-
okei kohta saan kaapelit ja pääsen kokeilemaan että mikä tilanne ja kyllä tää sisällä muutamia kuukausia ollu akku antas virtaa 12.52 eikös se oo ihan riittävästi 60ah onhan se pieni tällein talvikelillä ja ollu aika hyvässä kolarissa mukana :P mutta mutta virran pitäs kai kuitenki riittää edes mittarivaloihin tai keskuslukkoon koitan nyt kuitenki ton maapiha homman että mitä siitä tulee! TAI eihän sitä tiiä vaikka toi FORDIN akku olis pilannu auton >.<
-
Pelaako keskuslukko tai esim ajovalokatkasijasta kääntämällä parkit?
-
avaimesta ei saa yhtään mitään virtaa.. ei pelitä keskuslukko eikä parkit. jätin huonomman 55 ah akun kiinni ja toin paremman takasin lämpimään. kohta saan kaapelit ni koitan onko tossa maapiuhassa se ongelma. kyllä varmastikkin saan edes jotakin virtaa tolla huonommalla akulla aamulla sillä kuitenki pyöri startti aika heikosti.
-
eipä auttanut vaikka vedin maalle kaapelin...
-
Startti oikosessa?
Mittaa tuleeko startille asti jännite?
-
Yleismittari kouraan ja mittaamaan.
Ensin autoon virrat päälle, eli virta-avain käyntiasentoon ja sitten mittaat.
Ensin akun miinusnavan ja moottorin (vaikka imusarjan) väliltä. Jos sieltä löytyi akun jännite tai enemmän kuin 0V, niin akun miinuskaapeli on poikki. Jos taasen siinä on 0V, niin akulta auton johtosarjaan lähtevä plussa johto on irti tai poikki. Jos jännitteet ovat jotakin muuta kuin akun jännite tai 0V, niin silloin auton johtosarja alkaa olla "todella" rapea!
Nopea ja helppo tapa löytää vika, kun pakkasessa ei harmaankaan halua askarrella liikaa! ::)
-
Onko akunkengät kuinka hapettuneet? Putsaa vaikka hiekkapaperilla reiät kiiltäviksi. Maapuolelle tai akunkenkiin minä tuon vian paikallistaisin jos ei kerran mihinkään tule virtaa missään virta-avaimen asennossa. Plussan puolelta tuskin kaikki kaapelit olisi yhtäaikaa menneet poikki. Tai sitten molemmat akut ovat paskoja, se kolarissa ollut akku ainakin saattaa olla kärsinyt. Apukaapeleilla apuvirtaa ja jos tulee eloa niin ne akut on rikki särki.
-
virtapiuha poikki nyt volvo toimii kun uus !! kiitos avusta!