Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: lefa1 - 05.12.2012, 18:18:15

Otsikko: sähköt sekaisin
Kirjoitti: lefa1 - 05.12.2012, 18:18:15
eli auto on s80 99vm 2.5 tdi automaatti ajettu 421 000

aamulla auto toimi hyvin kun ajelin kauppaan sen jälkeen olin lähdössä niin mittaristo oli himmee ja mittarit ei toiminut ja air bag valo paloi ja abs valo myös s-lasit ei toiminut eikä ajovalot eikä takaluukku aukea napista otin sitte akun kengän irti ja ootin joku 5min ja laitoin takasi kaikki toimi taas mutta ajo tietokoneeseen jäi viesti srs huolla heti

ajelin sitte korjaamolle ja katsottiin vikakoodit airbag puuttuu singaali ja mittaristosta se sano jotakin config tai jotain
nollattiin vikakoodit ja sitte hävis viesti ajo tietokoneesta

ongelmana on nyt että takaluukku ei aukea kun avaimella ja kattovalot ei syty nappiloista ainoastaan jos ovi on auki

olisko mitään keinoja saada kuntoon nuita
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: lefa1 - 06.12.2012, 13:18:55
mistähän vois alkaa etsimään vikoja takaluukun sulakkeen katsoin ja ehjä oli
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: lefa1 - 07.12.2012, 20:59:28
eikö kellään olismitään aupa tähän ongelmaan
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: anssi68 - 07.12.2012, 21:14:49
Akku ja sen kunto ?? 
Muuten alkaisin tutkia tuota takaluukun johtosarjaa siitä saranan kohdalla, siellä voi olla johtoja poikki..
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: Jantunen - 07.12.2012, 23:20:34
Mahdollisesti myös CEM voi olla vian aiheuttaja
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: Ribbe - 07.12.2012, 23:25:22
Mahdollisesti myös CEM voi olla vian aiheuttaja
Samalle vialle täältäkin ääni. Oireet kuulostavat samalta kuin isoveljen V70:ssä jossa oli lopulta CEM vika.
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: lefa1 - 08.12.2012, 17:54:20
paljonha tulis maksaa se CEM remontti

se takaluukku ei aukea kun avaimella ennen toimi ihan normaalisesti napista mutta sillon kun nuo sähköt alkoi sekoilemaan niin se lopetti toiminnan auttasko akun kengän irroittaminen
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: lefa1 - 11.12.2012, 16:00:04
morjesta tänään alkoi taas sähköt temppuilemaan mutta lievemmin eli vilkut ei toiminu eikä pitkät ym
(kesällä teki yhden kerran samalla tavalla mutta tarkistin sulakkeet ja painelin niitä paremmin paikalleen ja kaikki toimi)
tänään otin akun irti ja laitoin takasi nii kaikki toimi taas
olisko kellään tietoa Pohjois-Karjalan alueella laittajaa tuolle CEM systeemille
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: Jantunen - 11.12.2012, 21:45:19
CEM on todella helppo ottaa pois autosta... ja sen jälkeenhän esim. MH kuljettaa paketteja...
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: nmmake - 11.12.2012, 22:00:54
Kuulostaa aivan samanlaisilta CEM-oireilta kuin omassakin oli, lähetä se CEM SerCapille hoivattavaksi :)
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: lefa1 - 12.12.2012, 19:48:13
pari kysymystä tuon CEM irroituksesta

missä se sijaitsee ja miten se irroitetaan

pitääkö akku ottaa riti ja pitääkö se olla niin pitkään irti ennenkun korjattu CEM on paikoillaa

sen jälkeen pitääkö volvolla käydä päivittämässä jotain tai vika koodit katsottamassa

kertokaa jos pitää ottaa jotain muuta huomioon
Otsikko: Vs: sähköt sekaisin
Kirjoitti: Jantunen - 12.12.2012, 21:52:23
pari kysymystä tuon CEM irroituksesta

missä se sijaitsee ja miten se irroitetaan

pitääkö akku ottaa riti ja pitääkö se olla niin pitkään irti ennenkun korjattu CEM on paikoillaa

sen jälkeen pitääkö volvolla käydä päivittämässä jotain tai vika koodit katsottamassa

kertokaa jos pitää ottaa jotain muuta huomioon

Akun miinuskaapelin voi ottaa irti, ei siitä ainakaan haittaa ole.

CEM sijaitsee kuskin jalkatilassa.
- irroita 2 kpkl t25 ruuvia jalkatilan yläpuolella olevasta muovista (muovi menee polkimien väliin)
- irroita OBD liitin 2kpl ruuveja
- Kun työnnät pääsi jalkatilaan näet a-pilarin kohdalla releitä, jotka ovat kiinni muovisessa kehikossa. Tämä kehikko on kiinni valkoisessa peltikiinnikkeessä.
Tuossa valkoisessa kiinnikkeessä on a-pilarin puolella sellainen pieni "lipare" jota ulospäin painamalla ja samaan aikaan muovista kehikkoa pitää vetää taaksepäin auton suuntaisesti.
Näin muovi kehikko pitäisi pudota alas jalkatilaan.
- helpointa tässä vaiheessa on kun valokuvaa releiden sijannin, koska seuraava työvaihe on irrottaa releet kehikosta.
- ota tämän jälkeen liitin irti löysäämällä 10mm pultti ja sen jälkeen vedä liitin irti (älä ota pois tai ainakaan jätä liittimestä pois sitä mustaa muovia joka on liittimien suojana. (Näin et laita vahingossa liitintä väärinpäin kun asennat sitä takaisin)
-Kehikon takapuolella näkyy liittimen irroituksen jälkeen klipsi joka pitää CEM:ä kehikossa. Vapauta tämä klipsi esim kynnellä ja vedä CEM ulos kehikosta...


Meillä tehdyn korjauksen jälkeen ei tarvitse tehdä mitään ohjelmointi juttuja, vaan yksikkö toimii suoraan