Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: tapio.leppa - 06.12.2012, 17:00:43
-
Mun Volvohan ( V70-99 ) on Saksasta tuotu, ja viileähän se on ollut alusta saakka, mutta kuitenkin on tarennut. Nyt tuntuu siltä, että lämmityslaitteen teho hiipuu entisestään, voi tietysti olla kuvitelmaakin tuo tunne, mutta uskon kuitenkin, että Volvon lämppäristä löytyy enemmän puhkua. Mistähän aloittaisin? Autossa on automaatti-ilmastointi. Onko Keski-Euroopan vehkeissä jotkut säädöt eri mallilla? Termostaatista kannattaa ehkä aloitella...?
-
missä asennossa lämppärin viisari?
-
Samanlaisia autoja kaikki on osien ja säätöjen osalta. Samaa kysyisin aluks ku edellinen, kuinka ylös lämmöt nousee koneessa. Eli termostaatin oikein toimimisesta lähtisin liikkeelle. Ja seuraavaks miettisin onko sisäkenno mahollisesti tukossa, tai tilalle laitettu pienempi tarvike kenno mahollisesti.
Nii ja millä koneella auto on? Jos diesel nii kylmyys ihan normaalia.
-
Bensakone 2.4, en usko, että kennoa olisi koskaan vaihdettu, taidanpa lähteä liikkeelle tuosta termostaatista, tarkkaillaan tilannetta !
-
Pahus, unohtui vielä kertoa viisarista: nousee tuohon klo 3, tai nippa nappa alle.
-
Missä kunnossa on raitisilmasuodatin?
-
Siihen puolee välii sitä mittaria sen kuuluuki nousta. :)
-
Siihen puolee välii sitä mittaria sen kuuluuki nousta. :)
Jep, puoleen väliin, just eikä melkein.
Jos on vähänkin alle niin termaria vaihtoon.
Tuntuu kajuutan lämmöissä merkittävästi vaikka olis vain viisarin verrankin alle puolenvälin.
Suosittelen alkuperäistä Wahleria volvolta, se ei maailmoja maksa ja toimii varmasti oikein.
-
Jep, puoleen väliin, just eikä melkein.
Jos on vähänkin alle niin termaria vaihtoon.
Tuntuu kajuutan lämmöissä merkittävästi vaikka olis vain viisarin verrankin alle puolenvälin.
Suosittelen alkuperäistä Wahleria volvolta, se ei maailmoja maksa ja toimii varmasti oikein.
Empä nyt täysin allekirjota tota. Itsellä vaihettu kahesti volvolta ostettu termari, viisarin paksuuden verran keskikohtaa alempana on ollu/on kaikilla.
-
Empä nyt täysin allekirjota tota. Itsellä vaihettu kahesti volvolta ostettu termari, viisarin paksuuden verran keskikohtaa alempana on ollu/on kaikilla.
Mulla on ollut näissä amuliinilohkoisissa viisari ihan suorassa.
Aina, kun termareilla on tulleet tunnit täyteen, niin on pudonnut lämmöt suunnilleen viisarin verran. Heti kyl huomaa, että kajuutta on jonkin verran viileämpi.
Uudella alkuperäisellä termarilla viisari on sit ihan vaakasuorassa, kun kone on normi käyntilämpöinen.
Alkanut C70;ssä taas viisari laskea, termarilla on nyt ikää n. 5 vuotta, pitäis vaihtaa kun ehtii.
Sama homma kävi 960:ssä pari talvea sitten.
-
Mitään muutosta ei ole tullu vaikka termari vaihettu.
-
Mitään muutosta ei ole tullu vaikka termari vaihettu.
Mikä lämpöarvo nissä termareissa oli/on?
Voi toki olla mittarien kalibroinnissakin eroa.
-
92 asteinen wahleri on ollu kumpiki mitkä vaihdettu, epäilen tuota mittarin kalibrointia. Joskus kesä helteillä motarilla 140 ajaessa ehkä nousee siihen tasan puoleevälii.
-
Volvolla myydään tietäkseni tuohon vain yhtä 90°C.
-
Volvolla myydään tietäkseni tuohon vain yhtä 90°C.
Itsekin ihmettelin kun myydessä aina puhuttiin 90:sestä, mutta käsiin saadessa oli 92c termarissa stanssattuna..
-
Ehkä lämppärin kennokin vois olla jo termarin lisäks valmis ja vaihtokunnossa. -05:ssa oli jo huomattavasti eroa vanhalla ja uudella lämppärinkennolla.
-
Ite en oo muita kuin 90° sieltä saanu. Mut parempihan tuon 92° pitäis suomen talvessa olla.