Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: Hiltsu - 18.02.2011, 00:02:07
-
Olisi vissiin alustaan panostaminen edessä, sillä keulii niin että maavaraa on ainakin 30cm ja takapäässä sitte pyörät hiertää lokareita töyssyissä.
Kysymys kuuluukin saako noin 500-600€ hintaan laadukasta alusta settiä jolla keula tulee lähemmäksi tietä, sekä kaari lähemmäksi renkasta. Ja taakse sitten vähän korkeampi ja jäykempi, jottei perä roiku. Miettiny jotain 60/40 alustaa, mutta saako tuolla rahalla hyvää, ja kuinka matalaksi tuo sitten jää, niinkun maavaran osalta?
Eli mitä sarjaa tai iskari + jousi pakettia suosittelette? Ja miksi juuri sitä, sekä hinnat kiinnostaa.
Pitääkö jotain muuten vaihtaa alustaan samalla kun madalletaan? Kelpaako aurauskulmien säätö ns. kepillä vai pitääkö käyttää siinä laitteessa jotta saa kaikki oikein?
Ja millainen on tuo sivuttais tuki sarja joka näkyy mm don:en 850:stä löytyvän? Jäykistääkö se kuinka hyvin koria, onko millainen asentaa, varsinkin tuo takapään tanko, mitä pitää purkaa tieltä? Varmaan loppus noiden muovien natinatkin siihen.
-
Omassani vedettiin kulmat kepillä ja parin kk päästä menin laitteeseen kun motarilla veteli kaistalta toiselle, että pelotti. PALJON parempi ajella. Tiedä sitten, oliko vaan huono keppi ::)
Museossa oli paljon juttua alustoista. Ei varmaan kannata linkittää sinne, mut sieltähän vois tuoda tänne parhaat palat...
-
Varmaan ois parempi ajaa suoraan kulmien säätöön, siis kunnon laitteeseen ja heittää kepit takkaan. :P
Tulee kerralla kulmat kuntoon.
-
Olisi vissiin alustaan panostaminen edessä, sillä keulii niin että maavaraa on ainakin 30cm ja takapäässä sitte pyörät hiertää lokareita töyssyissä.
Kysymys kuuluukin saako noin 500-600€ hintaan laadukasta alusta settiä jolla keula tulee lähemmäksi tietä, sekä kaari lähemmäksi renkasta. Ja taakse sitten vähän korkeampi ja jäykempi, jottei perä roiku. Miettiny jotain 60/40 alustaa, mutta saako tuolla rahalla hyvää, ja kuinka matalaksi tuo sitten jää, niinkun maavaran osalta?
Eli mitä sarjaa tai iskari + jousi pakettia suosittelette? Ja miksi juuri sitä, sekä hinnat kiinnostaa.
Pitääkö jotain muuten vaihtaa alustaan samalla kun madalletaan? Kelpaako aurauskulmien säätö ns. kepillä vai pitääkö käyttää siinä laitteessa jotta saa kaikki oikein?
Ja millainen on tuo sivuttais tuki sarja joka näkyy mm don:en 850:stä löytyvän? Jäykistääkö se kuinka hyvin koria, onko millainen asentaa, varsinkin tuo takapään tanko, mitä pitää purkaa tieltä? Varmaan loppus noiden muovien natinatkin siihen.
Tuohon omaan V70R oli edellinen omistaja laittanu kw variante 2 säädettävän madallussarjan. Ja Joka madaltamisesta tykkää niin tässä on laadukas sarja etenki kun korkeutta pystyy säätämään ja hintaa netti näyttää 1350€. Kesällä nuo on ihan hyvät mutta talvi käyttöön ei kovin hyvin sovellu.
-
(väärä linkki, katon kotona sivuhistoriasta oikean)
-
(http://i110.photobucket.com/albums/n100/Zamu81/volvo/uusi2.jpg)
DieselPowerin auto ja Lesjöfors
(http://i104.photobucket.com/albums/m177/Nakkiraketti/Volvo/Nettikevt1.jpg)
Nakkiraketin auto Sachsin vakioiskarit ja H&R:n jouset. (adrock: linkitetty kansioon, ei kuvaa, joten varauksella!)
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/Volvo/850%20GLT/DSC01509-1.jpg)
Hurm0s, auto sedan 850 ja V70:n T5-jouset edessä.
(http://www.minunauto.com/files/imagecache/picture_592x445/files/images/14031/Kuva%20148.jpg)
alien86 ja tiputettu 40/40, Cobran jouset.
(http://i390.photobucket.com/albums/oo342/Juho_M/S70/IMG_5639.jpg)
jonssonin auto FK + GTS Sport (ilmeisesti 40/40 ?)
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70/jussi08033.jpg)
remes 60/40 (FK?)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/P1030655.jpg?t=1298037550)
Puusilmän auto Lesjöforsilla -40 ja vakioiskarit.
(http://img807.imageshack.us/img807/9039/v70.jpg)
Moskaseppä. AP-Fahrwerke -merkkiset jouset ja madallus 40/30mm. Vakioiskarit.
(http://i7.photobucket.com/albums/y276/sport_traktor/rattori1-1.jpg)
sport_tractorin auto ja -35mm Eibach.
(http://i66.photobucket.com/albums/h257/LurgE/julle2.jpg)
lurgE. GTS:n 60/40.
(http://img.photobucket.com/albums/v626/v8ama/C70talvi31-1.jpg)
V-8aman C70, jossa Weitecin -35mm ja iskareina on Sachs performancet.
(http://i160.photobucket.com/albums/t163/masake/V2.jpg)
masaken auto. Lesjön jouset Sachsin kaasut. (etujousia ilmeisesti pudotettu 15mm? -> 55mm madallus)
(http://i8.photobucket.com/albums/a30/ezco/uusikuva1-1.jpg)
miska. 60/40 k.a.w. ja iskarit konin.
(http://i880.photobucket.com/albums/ac1/humsteri/10082009038.jpg)
NappiFakiiri. Eibachin jouset (-XX) ja ilmeisesti vakioiskarit.
(http://i1042.photobucket.com/albums/b425/jannemoro/DSCN1244.jpg)
volvos70. alusta fk 60/40
(http://i1042.photobucket.com/albums/b425/jannemoro/2.jpg)
volvos70. alusta fk 60/40
-
Kesällä nuo on ihan hyvät mutta talvi käyttöön ei kovin hyvin sovellu.
Meno on melkein ärsyttävän jäykkää näin talvella. Puhdas tie on ok, pienetkin lumesta/jäästä muodostuneet epätaisuudet on tuskaa. Niin jäykkyyden kuin korkeuden puolesta.
Mutta ylöspäin ei ruuvata ja pehmeemmäksi ei säädetät, eikös se nii mene. ;)
-
DieselPowerin auto ja Lesjöfors
Nakkiraketin auto Sachsin vakioiskarit ja H&R:n jouset. (adrock: linkitetty kansioon, ei kuvaa, joten varauksella!)
Hurm0s, auto sedan 850 ja V70:n T5-jouset edessä.
alien86 ja tiputettu 60/40 (FK?)
jonssonin auto FK + GTS Sport (ilmeisesti 40/40 ?)
remes 60/40 (FK?)
Puusilmän auto Lesjöforsilla -40 ja vakioiskarit.
Moskaseppä. AP-Fahrwerke -merkkiset jouset ja madallus 40/30mm. Vakioiskarit.
sport_tractorin auto ja -35mm Eibach.
lurgE. GTS:n 60/40.
V-8aman C70, jossa Weitecin -35mm ja iskareina on Sachs performancet.
masaken auto. Lesjön jouset Sachsin kaasut.
Mun vanha S70 Volvon sport jousilla:
(http://pp.kpnet.fi/huhtala/kuvat/kesarenkaat2.JPG)
-
Kuvien perusteella Eibachin -35 sarja kyllä pudottaa aika reilusti (ehkä luvattua enemmänkin). Kokemuksesta voin sanoa että tuo on myös hyvä ja pehmeä käytökseltään.
Jousien vaihdon jälkeen kannattaa käydä pyöränkulmasuuntauksessa. Tai jos teet pelkästään kotisäädöt niin käytä kuitenkin alatukivarsien pultit (apurungolta) löysällä ja kiristä uudelleen "kuorma päällä", näin puslista poistuu esijännitys ja kestävät pidempään. Tätä ei tarvi tehdä polypuslien kanssa joissa sisäholkki on irto-osa.
-
Perhana, sitä on mentävä ihan koneelle kattomaan kuvat kun puhelin ei näytä.
Varmaan tuolla tonnilla laatua saa ja ominaisuuksia, mutta itsellä ei siihen varaa, joten joku edullusempi sarja kiitos. Esim noista 60/40 sarjoista haluais tietoa.
-
Tuostaa sun kysymyksestä ei täysin selkii että haetko vain asennon korjausta johon riittää varmasti sopiva jousisarjakin vai pitääkö mukana seurata jotakin ajo-ominaisuuksia? Onko tarkoitus tehdä koivuhalkoiskarinen race, pehmeä perusalusta vai jotain siltä väliltä? Tonni tosiaan riittää moneen vaihtoehtoon, mutta 500:lla tarvii melkein valikoida noista valmiista bulkkikiteistä.
-
No siis alustan olisi hyvä olla sellainen jämäkkä, muttei mikään kivirekikään. Ja mitä halvemmalla saa laadukkaan paketin niin sitä parempi. Renkaina Kesä 225/45-17 ja talvi 205/55-16
-
Mut on jostain syystä kasvatettu siihen että Eibach olis yleensä hiukan pehmosempi kun H&R, tosin en ole missään autossa Eibacheilla ajanut, joten isojen poikien juttuja. Noi FK:t oli ainakin pintakovat ku helvetti, mut kovemmassa vauhdissa antoi periksi. Eli ihan liejua.
Mä liputan noiden H&R:ien puolesta, tarpeeks sporttinen mut jämäkkä. Iskareillahan voi sit pelata sen lopullisen jäykkyyden kanssa, sen takia Konit ois kova sana mut silloin Hiltsun budjetti kusahtaa.
-
Toi minun ex kärry oli kyl 8pätkä ;) Ja siinä oli cobran -40mm vieterit vaan. Ex ex s70:ssä oli tuo Fk -60/-40mm iskarijousisatsi.
-
Toi minun ex kärry oli kyl 8pätkä ;) Ja siinä oli cobran -40mm vieterit vaan. Ex ex s70:ssä oli tuo Fk -60/-40mm iskarijousisatsi.
-H- Kahlasin äsken Landiaa läpi ja pisti silmään vaan tuo fk 60/40. Ei tekstin määrästä johtuen tullut ihan joka riviä luettua. Vaihdetaan siis Cobraan ;)
-
Jotenkin saanu sellasen käsityken että aika onnettomia ovat noi fk:n sarjat. Kuinkas tuo gts:n sarja? Onhan silläkin tietysti hintaa lähempänä 700€ mutta pikkusen vois venyä. Mistäs muute tietää onko orkkis vai se nivomatti perä? Ja onko teillä kokemusta noista sivuttais tuista ja niiden asennuksesta?
-
Noista hyväksyntä asioista pitää mutuilla kun hokasin että sullahan on tdi tekniikka. Eikös 70:iin pitänyt olla jo jousien mukana hyväksyntäpaperit....ja Tdi:ssä on muutamankymmenenkiloo raskaampi keula joten kaikissa jousisarjoissa ei taida olla tdi:lle hyväksyntää, olikohan jotenkin näin?
Tämä voi rajata jousisarjojen valintaa entisestään.
-
Noista hyväksyntä asioista pitää mutuilla kun hokasin että sullahan on tdi tekniikka. Eikös 70:iin pitänyt olla jo jousien mukana hyväksyntäpaperit....ja Tdi:ssä on muutamankymmenenkiloo raskaampi keula joten kaikissa jousisarjoissa ei taida olla tdi:lle hyväksyntää, olikohan jotenkin näin?
Tämä voi rajata jousisarjojen valintaa entisestään.
Muistaakseni piti olla jouset suuremmalla akselimassalla, tuossa kannattaa tietenkin olla tarkkana koska 70-srj. tarvii hyväksynnät.
-
Ja kiitos adrock linkityksistä. Noista kuvista on näppärä vertailla "ulkonäkömieltymyksiä" -H-.
-
Kyllähän tuo tosiaan kiisseli on, ja jos jotain merkitystä niin manuaali ja vuosimalli -99
-
madallusjousien kaveriksi katselen iskareita :)
Harkinnassa on bilstein b4 taikka sasch.
Bilstein b4 maksaa kierrokselta 298+tk, mutta sasch:in hinnasta ei ole tietoa.
Auto on v70 2,5 20 tappinen bensa -98
Kumpihan noista olisi parempi vaihtoehto :o
madallus olisi 30-40 mm
-
madallusjousien kaveriksi katselen iskareita :)
Harkinnassa on bilstein b4 taikka sasch.
Bilstein b4 maksaa kierrokselta 298+tk, mutta sasch:in hinnasta ei ole tietoa.
Auto on v70 2,5 20 tappinen bensa -98
Kumpihan noista olisi parempi vaihtoehto :o
madallus olisi 30-40 mm
Sachsille näyttää tulevan hintaa 310 € + tk. http://www.biili.fi/products.php?g1=35e2f4&g2=f70ffb&g3=717f27&n=2
-
Sachsille näyttää tulevan hintaa 310 € + tk. http://www.biili.fi/products.php?g1=35e2f4&g2=f70ffb&g3=717f27&n=2
Kiitos :)
-
http://www.biili.fi
(http://www.biili.fi)
Itse hain juuri tuolta (hyvä pikku pulju) nuo iskarit ja jousina oli Eibach Pro Kit (30/30)+ sinisen poikkituki.
Lisäksi pistin uudet raidetangon (originaalit) sisäpäät (sinisellä 90eur per puoli) ja tämän jälkeen aurauksen säätöön.
Nyt kelpaa ajella, menee kuin juna eteenpäin löysässäkin lumessa.
Klappi ja löysyys on poissa ja autoon on parempi pers tuntuma.
Rahaa paloi mutta voin suositella tuota yhdistelmää!
Kesäkelejä ja mutkateitä odotellessa...
-
Mitenkä noissa kuvissa näyttää alustat niin erillaisille, vaikka lupaavat samoja lukemia? Tietääkö joku tuosta remeksen alustasta ja tosta rengastuksesta? Maukkaan näköinen. Ja tuossa noi cobran jouset näytti aika hyvältä minun makuun, mutta millaista iskaria kaveriks?
-
Mitenkä noissa kuvissa näyttää alustat niin erillaisille, vaikka lupaavat samoja lukemia? Tietääkö joku tuosta remeksen alustasta ja tosta rengastuksesta? Maukkaan näköinen. Ja tuossa noi cobran jouset näytti aika hyvältä minun makuun, mutta millaista iskaria kaveriks?
Tuossa kuvassa alustana Koni Sportit joko FK:n 60/40-jousilla tai H&R:n jousilla (etujouset lyhennettiin 20mm Vallilan Takomossa), en muista kummat oli tuossa alla.
Renkaat 225/35-19.
-
Mitenkäs toimii no Weitec:it V70:ssä? Audissa mulla oli, ja olin erittäin tyytyväinen, ei patikossa ollut kivikova, mutta sitten jämäköityi vauhdissa.
http://www.modificars.fi/tuotteet/weitec-volvo/weitec-madallusjouset-v70-l-28267010-
-
No ainakin s70:ssä ovat melko pintakovat, eikä madaltaneet lähellekkään sitä mitä piti
-
Useasti olen kysynyt, mutta vastausta en ole saanut.
Eli miten iso homma on vaihtaa normaalit iskarit Nivomatien tilalle?
Ainakin tuolla Biilissä (http://www.biili.fi/products.php?g1=35e2f4&g2=f70ffb&g3=717f27&n=2) näyttää tyhjää Nivojen tilalle, eikö ne toiset takaiskarit sitten käy, joita myydään vakioalustalle? Pitkään ollut jo mielessä tuo keulan pudotus, onko sitten parin tonnin vapariautoon järkeä laittaa tuhatta euroa osiin; keltaiseen Koniin ja Eibachiin. Vai Eibach ja noita Saschin iskareita, vai Motonetin jousta ja vakioiskaria.... Oi voi voi...
Kohtahan sieltä tulee veronpalautukset luukusta, niin asiaa vois taas laittaa tosissaan harkintaan. Ärsyttää se keuliminen :-[
-
Useasti olen kysynyt, mutta vastausta en ole saanut.
Eli miten iso homma on vaihtaa normaalit iskarit Nivomatien tilalle?
Ainakin tuolla Biilissä (http://www.biili.fi/products.php?g1=35e2f4&g2=f70ffb&g3=717f27&n=2) näyttää tyhjää Nivojen tilalle, eikö ne toiset takaiskarit sitten käy, joita myydään vakioalustalle? Pitkään ollut jo mielessä tuo keulan pudotus, onko sitten parin tonnin vapariautoon järkeä laittaa tuhatta euroa osiin; keltaiseen Koniin ja Eibachiin. Vai Eibach ja noita Saschin iskareita, vai Motonetin jousta ja vakioiskaria.... Oi voi voi...
Kohtahan sieltä tulee veronpalautukset luukusta, niin asiaa vois taas laittaa tosissaan harkintaan. Ärsyttää se keuliminen :-[
Haet varaosaliikkeestä normi iskarit ja normi jouset.
-
Haet varaosaliikkeestä normi iskarit ja normi jouset.
Eli normi-iskarit menee ihan heittämällä Nivomatin tilalle?
Toinen vaihtoehto olisi jättää perä tuollaiseksi ja vaihtaa vain edestä...
-
Eli normi-iskarit menee ihan heittämällä Nivomatin tilalle?
Toinen vaihtoehto olisi jättää perä tuollaiseksi ja vaihtaa vain edestä...
Vanhakoppaisessa pitäisi mennä. Tietty pitää vaihtaa jouset samalla.