Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volgaman - 06.12.2012, 19:54:46
-
joo ei menny itsenäisyys päivä putkeen ku vaihdoin kartaanin laakerin ja sen kumin niin nyt täryttää melkosesti ja mitään olennaista ei näy. :idiot2: onko kartaanit tasapainoitettu erikseen vai yhteen kytkettynä, niin että menikö väärille rihloille?
-
niin ja auto 940 m90
-
Tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan :2funny:
Samanlaisten mystisten tärinöiden kanssa on paininut yksi, jos toinenkin 900-sarjan omistaja. Kokeile siirrellä ja käännellä sitä kannatin kumia eri asentoihin. Omasta autosta häipyi tärinät, vaikka en oikeastaan edes tehnyt mitään, kunhan vaan irroitin ja asensin kardaanin monta kertaa :(
-
kolme kertaa laitettu >:( eikä mitää auta.. aattelin vaan että mikäs se pusla on joka on etupään kartaanin sisällä laatikon päässä
-
Se keskittää kardaanin siihen laatikon laippaan. Se ei ole pelkästään sen kumilaipan varassa.
En usko, että keskiboorin väärä asento aiheuttaa suurtakaan tärinää. Olen jatkanut, lyhentänyt ja sotkenut eri kardaanien osia vaikka kuinka paljon, eikä ikinä ennen ole ollut tärinäongelmia, paitsi kunnes hommasin 900-sarjan.
-
varmaan se. liitikon laipan keskellä on tappi joka menee kartaanin sisään niin siinä oli joku pikku pusla joka on rikki
-
No jos se kardaani on löysä siihen tappiin, niin saattaa aiheuttaakkin tärinää.
-
80 ylös päin tärrää ja kun moottori jarruttaa niin tuntuu et pian joku yrittää sisälle, eli pahenee
-
Aivan sama ongelma tuli omassani motonetin tukikumin kanssa, alkuperäinen vanha takasin niin värinät loppu.
-
Täällä toinen, jonka kardaaniongelmat loppui viemällä uusi motonetistä haettu scantech kumi poies ja laittamalla vanha, sikakitillä kasaan parsittu takaisin.
-
se kartaani ei pääse liikkumaan ylösalas tarpeeks sillä tarvikekumilla. Itse tein tuolle ex ysille niin,että tukikumin sisäkehästä leikkasin mattopuukolla koko kierroksen verran siivua niin että kumin keskiosa liikkuu hyvin ulkokehän sisällä ylösalas. Toimii!
-
Tuo edellinen vinkki saattaa pitää paikkansa. Minulla oli joskus kauan sitten Fiat Mirafiori, johon edellinen omistaja oli vaihtanut Fiatin twincamin-moottoriin. Siitä oli tuo tukilaakerin kumi kulunut niin että kardaani pääsi huomattavasti liikkumaan, mutta eipä värissyt lainkaan vaikka auto oli aikaansa nähden sangen nopea. Toinen 740 GLT malliin tekemäni asennus tehtiin käyttäen apuna kumirasvaa (runsaasti), jolloin se asentuu helpommin ilman jännityksiä kuin "kuivana". Tämä kardaani on kokonaan nivelristikoilla koottu eli ei sitä "rättiniveltä". Joudun hakemaan sitä "hiljaisinta asennusta" muutaman kerran ja noin1000 ajokilometsrin jälkeen akseli oli hiljainen. Kaikki nuo pikkutekijät voivat vaikuttaa lopputulokseen. Kumiosa ja laakeri oli Scan-Tech tuote.
Mitä taas itse kardaaniin tulee, se on periaatteesa Volvossa kolmella nivelellä rakennettu. Niveliä pitäisi taas olla 2 kpl / kardaaniosa ja esim kuorma-autoissa käytetään näitä "kahden rakenteita" usampia peräkkäin jos halutaan ns "varma tulos". Asia voidaan ilmaista myös siten, että Volvon epäparillisessa kardaanissa siinä "orvossa" voi olla vain 1/2 astetta kulmaa ja tämäkin siksi että nivelet pääsevät tavallaan ajossa "pyörimään". Täysin suora tuhoaa itsensä joskus nopeasti.
-
Täällä toinen, jonka kardaaniongelmat loppui viemällä uusi motonetistä haettu scantech kumi poies ja laittamalla vanha, sikakitillä kasaan parsittu takaisin.
Tähän lopputlokseen olen myös päätynyt,kokeiltuani kahta Scan-Tech`in kumia.Melko resulla alkuperäisellä pääsee parempaan lopputulokseen,mitä uudella Scan-Techillä.
Kardaanin tehtaan keskitysmerkit voi löytää hyvällä tuurilla "paskan" alta. Keltaiset täplät.Ohessa kuva
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Koukku138.jpg)
-
no joo täytyy hakea vissiin vanha takas mut millä ihmeellä sen laakerin saa ehjänä irti kartaanista? joo tosiaan oon väännelly ja käännelly kartaania eri kohtiin 6 kertaa ja nyt on vissiin kohillaan mut tärrää vielä vähän ja se on jännä ku moottori jarruttaa niin sillon rupee oikeen huolel jyryttää
-
se on jännä ku moottori jarruttaa niin sillon rupee oikeen huolel jyryttää
Samanlaisia oireita oli täälläkin.
-
noniin nyt koitin veistää kumista puol senttiä niin pitäs päästä liikkumaan mutta ei vaikutusta. >:(
(http://i1128.photobucket.com/albums/m485/volgaman/PC070010.jpg)
ja mikä toi näppy on? oisko se joku merkki mut toises kartaanis ei ollu mitää vasta merkkiä...
(http://i1128.photobucket.com/albums/m485/volgaman/PC070008.jpg)
-
Tuo ei ole se merkki. Se on tuossa putkessa, sellainen meistattu nuoli. Vastamerkki on kannatinkumin toisella puolella, niin ikään siinä sileässä putken pinnassa. Näkyvät välillä aika huonosti, mutta kun putsaa pinnat hyvin, niin kyllä ne löytää.
-
raaputtelin koko kartaaanin ja ei mitää löytyny. mutta hain ladosta toisen laatikon kartaanin ja siinä oli merkit mutta oisko ny sitte se että tää on niin paljo uurempi.. ja viel semmonen että 2 kuvan kartaanista puuttuu yksi rihla eli on yksi leveä ura, onko normaalia? :idiot2: sitä ei vaan kuvassa nää....
-
raaputtelin koko kartaaanin ja ei mitää löytyny. mutta hain ladosta toisen laatikon kartaanin ja siinä oli merkit mutta oisko ny sitte se että tää on niin paljo uurempi.. ja viel semmonen että 2 kuvan kartaanista puuttuu yksi rihla eli on yksi leveä ura, onko normaalia? :idiot2: sitä ei vaan kuvassa nää....
Joissain (lue: uudemmissa) on juurikin tehty booritukseen tommonen källi, että menee vain yhdessä (oikeassa) asennossa.
-
nyt toimii, ei enää tärrää kiitos kaikille erityisesti käyttäjälle (rokkiarska)....
-
nyt toimii, ei enää tärrää kiitos kaikille erityisesti käyttäjälle (rokkiarska)....
No millä ongelma sitten ratkesi?
-
No näinhän tuo rokkiarska kirjoitteli tuossa aiemmin, liittyiskö siihen?
se kartaani ei pääse liikkumaan ylösalas tarpeeks sillä tarvikekumilla. Itse tein tuolle ex ysille niin,että tukikumin sisäkehästä leikkasin mattopuukolla koko kierroksen verran siivua niin että kumin keskiosa liikkuu hyvin ulkokehän sisällä ylösalas. Toimii!
-
joo eli piti silputa se kannatin kumi oikeen huolella niin että pääsee reilusti liikkumaan. tost vois laittaa faq osioon juttuu koska varmaan aika monella on ollu ja tulee olemaan sama ongelma ja sinisellähän toi kumi ei oo mikää halpa
-
joo eli piti silputa se kannatin kumi oikeen huolella niin että pääsee reilusti liikkumaan. tost vois laittaa faq osioon juttuu koska varmaan aika monella on ollu ja tulee olemaan sama ongelma ja sinisellähän toi kumi ei oo mikää halpa
Omaani laitoin volvon kumin ja laakerin, sama ongelma tuli..
Edit: Mullakin oli se kardaanin päädyssä oleva pieni kumiholkki rikki, sitä ei saa volvolta uutena.. Voisi kokeilla sorvata nailonista tai jostain siihen uuden..
-
Edit: Mullakin oli se kardaanin päädyssä oleva pieni kumiholkki rikki, sitä ei saa volvolta uutena.. Voisi kokeilla sorvata nailonista tai jostain siihen uuden..
Kyllä mä Biiliasta hain vielä vuosi sitten. Oliko viiminen.... ???
-
Mulla se holkki oli viimoisessa versiossa ihan metallia. Ei kait sen oo väliä kunhan vaan keskittää ja on rasvattu ettei jumitu huolella?
Eihän siinä tule mitään pyörimisnopeus eroja, on vain keskitystä varten. Kyllähän tommosen jostain tekee tai sorvaa.
-
Asensin tänään erääseen kardaaniin Volvolta ostetun kumin ja tosi tiukan tuntuinen sekin oli. Liikkumavaraa ei ollut juuri nimeksikään ja tosi paljon vanhaa väsynyttä orkkiskumia jäykempi. Lienevätkö jotain tarvikeosia, jotka vaan myydään sinisessä pussissa.