Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: pelleeee - 07.12.2012, 16:28:18
-
Morjes
Vanhemmat pyöräyttivät liukkailla 745 -90 kyljelleen (hämmästyttävästi ehjin nahoin selvisivät). Tuossa pikadiagnoosina putki poikki, pelkääjän ovi sisässä, pelkääjän puolen takalasi rikki, tuulilasi rikki, vähän lamppua, maskia jne rikki. Auto lähti käyntiin ja tuntui toimivan, paljoa ei pihassa pystynyt sanomaan että onko alustassa jotain mennyt...
Mieli tekisi ehjätä luottopeli. Mitä tässä kannattaa tarkistaa ennen kuin alkaa ostella osia? Ilmeisesti melko nätisti kääntynyt kyljelleen ja liukunut puiden väliin, nokka siis ei varsinaisesti ole törmännyt mihinkään.
-pelleeee
-
Pura nyt ainakin kaikki rikkinäiset osat, jolloin pääset vasta auton "sisimmän" kimppuun.. Sieltä selviää aika hyvin et onko enempää rikkoutunut ja jos ei ole (toivotaan näin, ettei taas yhtä ikiliikkujaa suomen teiltä viedä pois) niin laskeskelet irtonaisten osien kustannuksia.. Kannattanee kysellä osia mahdollisimman paljon käytettyinä esimerkiksi foorumin käyttäjältä "Juzi":lta, hän on näitä purkanut jonkinverta. Säästät paljon rahaa jolloin korjauskustannukset ei välttämättä nouse ylitsepääsettömäksi :)
-
Jep täytyy purkaa tuossa kun ehtii... Mites muuten vanhakorisen 745 osat sopii tohon uudempaan? Näyttäs olevan tos lähistöllä purussa semmonen.
-pelleeee
-
Missä päin vaikutat? Minulla tuli -92 745 kuskinoveen kopiksi volkkari ja se auto taitaapi purkautua pikkuhiljaa. Helma on reilusti sisällä ja samalla meni ilmeisesti b-pilari niin ei jaksa alkaa korjaamaan. Apparin puoli on ehjä. Joensuussa tämä minun surkutapaus.
-
Tampereen seudulla vaikutan että vähän on välimatkaa.
Tänään aikeissa mennä kurkkimaan tarkemmin vikoja. Katsotaan ja toivotaan...
-pelleeee
-
Eipä näy mitään fataalia muuallakaan. Missähän voi mittauttaa ton korin suoruuden? Katsastus?
Kohta olis siis luultavasti hakusessa 604 Midnight blue -väriset nokkapelti ja pelkääjän ovi (laseineen). Laitan tämän vielä erikseen tuonne ostoilmoituksiinkin kun hommat vähän selviää...
-pelleeee
-
Jos kerran tampereen alueella vaikutat niin kysele ihmeessä ylhäällä mainitsemaltani käyttäjältä osista!
Hän kun vaikuttaa tuossa multisilta akselilla niin ei tarvitse kaukaa hakea ;)
Hyvä jossei isompaa remonttia tarvitse tehdä! Saadaan pitää tämäkin tampereen katukuvassa vielä jatkossakin ;)
-
Juzilta hoidettu oikean väriset nokkapellit ja ovi :pomo: Kiitos siitä! Katsotaan mikä päivä pääsee sovitteleen paikalleen...
Saatanpa laittaa vitsillä ennen/jälkeen kuviakin =)
-pelleeee
-
Juu laita ihmeessä foorumilaisille ihmeteltävää "ennen & jälkeen kuvia"!
Hyvä että osat löytyivät vaivattomasti 8)
-
Eipä muistanut kuvia ottaa kiireessä ::)
Mutta nyt on vaihdettu ovi ja nokkapelti. Ovea ei saatu oikein kunnolla istumaan ja vähän alkoi pelottaa onko etukulma sittenkin korista voinut mennä jotenkin vinoon... Lommoa on poskessa ainoastaan pikkuisen, mutta auto kyllä lepäsi etukulmallaan ojassa ollessaan.
Tietäskö kukaan järkevää tapaa miten vois yrittää mittailla ennen kun enempää sijoittaa rahaa tuohon?
-pelleeee
-
Kannattaa ottaa konehuoneesta ristimittoja. Valitset joitakin kiintopisteitä jotka ovat oikealla ja vasemmalla puolella symmetriset, esim. iskaritolppien kiinnityspultit ja lokasuojien kiinnityspultit. Lukkopellissäkin lienee joitakin käyttökelpoisia pultinkantoja taikka reikiä.
E: Jaaa vois lukea tarkemmin, olikin näemmä lähinnä oven istuvuuden kanssa ongelmaa.. Noh kyllähän ristimittausta voi siihenkin paikkaan soveltaa, tiivistelistaa vaan pois ja oviaukkojen reunoista mittailemaan.
-
Juu tuohan on kyl aika helppo tapa. Täytyypä koittaa, kiitoksia.
-pelleeee
-
Me linjattiin joskus autoa sillai, että helman pohjan tasasta pintaa pitkin linjaus sopivalla työkalulla(rengas ja roiskeläppä tarvii irrottaa ellei tee sivullepäin viettävää työkalua) ja siitä mitta esim lokarin ylänurkkaan. Puskuri ei ole hyvä mittapiste, kiinnikkeet on sevverta isosti säädettävissä. Lokarin korkeussuunta taas ei ole säädettävissä, joten siitä saa mitan aika hyvin.
-
740 ovia en ole asennellut, mutta työn ja tuskan takana on ollut mulla saada samasta autosta irroitetut ovet uudelleen linjaan vaikka auto ei olisi kipeää saanutkaan.
-
Oven asentamisessa on aina hieman säädettävää. Ehjässäkin autossa jossa ei mitään kolhuja olisikaan, ovia saa tarkkuuttaa paikalleen välillä ihan reilustikin, kuten yllä o_j jo mainitsikin.
-
Sen verran edistystä että ovi istuu ihan kohtuullisesti paikalleen. Pikkiriikkisen meinaa ottaa takaoveen kiinni kun sulkee mutta ei oo niin justiinsa.
Vanteethan meni mällissä kanssa muusiksi mutta uudet ostettu ja rengastettu. Jos vaikka huomenna pääsisi heittämään rinksat :)
Sitten pitää vielä etulasi ja tavaratilan pelkääjän puoleinen lasi vaihdattaa. Hintaa vähän kyselin niin menee johonkin 350e tietämiin.
-pelleeee
-
Kontinsivulasin vaihtaa helposti itsekkin ja laseja saa ilmaiseksi(kin). Tuulilasin(etulasin?) vaihtaa myöskin itse, mutta siinä hommassa kannattaa olla jo vähän tietotaitoa.. :hello:
Mutta, jos itsellä ei ole taitoa/ mahdollisuutta vaihtaa, niin pakkohan se on muilla teetättää. :(
-
Aika helposti voi mennä runko kieroon kuin korkkiruuvi vaikka sitä ei heti huomaakkaan. Sisko tuuppas 90 luvullä Camry suoraan tieltä pellolle. Auto ei tehnyt muuta kuin n 10m loikan 1,5m korkeudelta ja jatkoi pyörillään. Auto oli laskeutunut hiukan hanttarin kulmalle. Ainoa mistä huomasi niin takalasi oli noussut kulmasta 5mm irti. Vakuutusyhtiö tarkastaja huomasi sen mutta itse en ihan heti hoksannut. Paalaukseen meni.
-
ässäarpa: ei oo oikein itsellä aikaa eikä taitoakaan... Se sivulasin osuus on kuitenkin tosta vaan se noin 100e niin ei viitti lähtee leikkiin.
Raid: Eihän VOLVO nyt kai helposti kieroon mene :) ja tosiaan muut ovet toimii ihan hienosti, siitä päättelin että tuskin on kiero.
Pitäsköhän se kuitenkin nelipyöräsuuntauksessa käyttää ennen kun niitä laseja ottaa?
-pelleeee
-
Voihan sen suuntauksessa käyttää ennen lasien vaihtoa, jokatapauksessahan se on edessä. 90-luvun/vanhemman camryn on helppo uskoakkin antautuvan moisesta, ei oo tervepeltisenäkään hirmu jykevätekonen auto. ;)
-
Koeajo suoritettu.
Käsittämätöntä kyllä, mutta helposti pysty 100 irrottaan kädet ratista. Ei vetele. En taida ees suuntauksessa käyttää kun ei tunnu tarvetta olevan. Semmonen pieni hämmästyksen aiheuttaja tossa ilmeni että ratti on noin 45 astetta vinossa? Mistä se on oikeen voinu noin pyörähtää?
Lisäksi löyty aikamoinen painauma (parin kolmen nyrkin kokoinen) helmasta takaa läheltä tunkin paikkaa. Mitä katsuri mahtaa tämmösistä sanoa?
-pelleeee
-
Osaako joku sanoo jotain tohon ratin kääntymiseen? Onko se voinu jotenkin booreilla pyörähtää?
-pelleeee
-
ei ole voinut,kulmienmittaukseen ja ratti suoraan ja :3/4 jättää sen: ratti varmasti ollut suorassa ennen tapahtunutta?
-
Kyllä jotain on vääntynyt ohjauksesta, mikäli on ratin asento muuttunut. Ja mikäli on helmassa reilu painauma, niin voisi olla eehkä fiksua käydä nelipyöräsuuntauksessa. Jos on esim. etutolppa vääntynyt sopivasti, niin menee vielä vakaasti suoraan mutta ratti minne sattuu.
-
Voipi olla raidetanko aavistuksen vääntynyt, sehän siellä heikointa on. Ei edes silmällä välttämättä huomaa mutta jos sen pystyy säätämään niin ei se pieni taipuma mitään haittaa.
Kun kerran kerroit että vanteetkin meni muusiksi... :o
-
Huhhuijaa. Meni suuntauksella. Sen verran itelle outoa ton toiminta ettei pystyny hahmottan, mutta hyvä näin. Nyt siis ratti suorassa!
Vaihdoin hajonneen vilkunkin niin wanhukset pääsee ajeleen volvolla. :hello: