Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jaro - 09.12.2012, 16:29:20

Otsikko: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Jaro - 09.12.2012, 16:29:20
Terve.Olisi tollanen v70 t5 -05, ja tossa nuoskakelillä kun olin liikenteesä niin oikeele kääntyessä löi luistoneston päälle ja helvetin moinen rutina kuului.Aivan peljästytti moinen ääni,osaiskohan kukaan arvella mistä moinen ääni voi tulla.Duunissa kokeilin sisällä ratti kenossa ajaa niin ei mitään kuulunut joten vetonivelen vois kai sulkea pois.Vasemmalle kääntäessä sama ääni liukkaalla mutta sillä volyymillä että just ja just kuulin sen.Oikeelle kääntäessä aivan perskuleen paha oli se rutina.Koitin sitten kunnella mistä  se tulee mutta auton sisään paikaallistaminen on aika vaikeeta. :-\ :'(
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Teutori - 09.12.2012, 17:46:52
Luiston estohan rajoittaa pyörien pyörimistä, ja käyttää tähän hommaan ABS antureilta tulevaa tietoa, ja kuten kuuluukin, niin absit rutisevat kuuluvasti.  ;)
Kyllähän tuo rutina pyörät linkussa ilman että luistonesto menee päälle, johtuu pitkältikkin vetonivelten vetäessä viimeisiään.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Jaro - 09.12.2012, 18:23:30
oookkeiii.,.,paitsi että tuo ääni on kyllä sen verran sydäntä raastava ettei heti uskoisi ole van normia.joo ei tosiaan rutinaa tule ratti linkussa kuivalla kelillä saati hallissa sisällä,eli vetarit on ok.tai pitäs olla. ???
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Fact0ry - 09.12.2012, 22:48:48
Jep, ihan normaalia on melko kovakin ääni kun ajonvakautus iskee peliin.

Liikkeelle lähdössä rutinaa voi kuulla myös jos vetävien pyörien nopeusero pääsee sureksi, jolloin rutinan aiheuttaa abs-pumpun avulla toimiva "tasauspyörästön lukko". Toimii siis siten, että hitaassa vauhdissa kun toinen vetävä pyörä sutii reilusti niin sutivaa pyörää jarrutetaan, jolloin toiselle pyörälle saadaan siirrettyä tehoa. Auttaa enemmän tai vähemmän liikkellelähdössä liukkaalla pinnalla.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Jaro - 10.12.2012, 16:11:46
Kiitos vastauksista,nyt voi sitten hengähtää ja ostaa vaimolle ja koirille joululahjoja sen sijaan että pitäs autolle lahjoja ostaa korjaamopalveluiden muodossa,tänks vaan. :hello:
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Teutori - 10.12.2012, 19:42:37
Kiitos vastauksista,nyt voi sitten hengähtää ja ostaa vaimolle ja koirille joululahjoja sen sijaan että pitäs autolle lahjoja ostaa korjaamopalveluiden muodossa,tänks vaan. :hello:
Tuhlaile vaan reilusti, ja pidä hyvää huolta sekä vaimosta, että koirista.  :tonttu:
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: muffe - 29.12.2012, 22:58:47
Mikä oli diagnoosi??? kuluneet vetarit???
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Fact0ry - 29.12.2012, 23:11:51
Mikä oli diagnoosi??? kuluneet vetarit???
Kannattaisi "ehkä" lukea ne muutkin viestit kun aloituspostaus niin selviäisi kysymättä.

Mitään vikaa autossa siis ei ollut.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Jaro - 30.12.2012, 11:33:49
ei oo vetareissa mitään feelua,vielä.tuntuu täysin turhalta koko luistonesto,mökin pihaan pääsin paremmin kun otin ko. eston pois päältä.autossa ei ole vakautus systeemiä,vain luistonesto.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Teutori - 30.12.2012, 11:49:30
 
ei oo vetareissa mitään feelua,vielä.tuntuu täysin turhalta koko luistonesto,mökin pihaan pääsin paremmin kun otin ko. eston pois päältä.autossa ei ole vakautus systeemiä,vain luistonesto.
:D Kyllhän siitä on maininta ihan käyttiksessäkin, että kun ajelee todella huonossa paikassa ( syvää lunta/loskaa ) niin kannattaa otta tuo vetoluiston esto pois päältä, koska muuten voi meno loppua kokonaan.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: volvo T6 - 30.12.2012, 14:02:31
Joo luistonesto pois päältä myös ohitustilanteessa jos on loskaa/lunta muutama sentti, muuten loppuu vauhti kesken ohituksen ja voi tulla vaaratilanne. Kokemusta on  ;)
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Jaro - 30.12.2012, 15:04:35
Meinas edellisellä autolla olla kusessa aina kun oli lunta enemmän kun ei saanut siitä otettua luistonestoa pois päältä.onneksi volvossa saa sen pois.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: remes - 30.12.2012, 17:02:52
Mulla on toi paholaisen keksintö dstc, tai lähinnä se että sitä ei saa pois päältä. Napista otan aina käynnistäessä ton perkeleen pois, mutta eipä edelleenkään salli kuin hyvin pienen luiston ja käsijarrustahan se vetää viimeistään herneet.
Tuon toiminnan ku sais käännettyä niin että pahalla kelillä maantiellä/motarilla lipsutellessa vois laittaa päälle...
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Teutori - 30.12.2012, 17:58:07
Mulla on toi paholaisen keksintö dstc, tai lähinnä se että sitä ei saa pois päältä. Napista otan aina käynnistäessä ton perkeleen pois, mutta eipä edelleenkään salli kuin hyvin pienen luiston ja käsijarrustahan se vetää viimeistään herneet.
Tuon toiminnan ku sais käännettyä niin että pahalla kelillä maantiellä/motarilla lipsutellessa vois laittaa päälle...
DSTC:stä ei saa pois kun vetoluiston eston, mutta miksi pitää ottaa ajonvakautusta pois,,,, ::)
Siis, tuon vetoluiston saa pois, mutta ajovakaus järjestelmää ei saa pois.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: remes - 30.12.2012, 19:38:39
DSTC:stä ei saa pois kun vetoluiston eston, mutta miksi pitää ottaa ajonvakautusta pois,,,, ::)
Siis, tuon vetoluiston saa pois, mutta ajovakaus järjestelmää ei saa pois.
Just tuon takia että voisi joskus jelpata hieman käsijarrulla, ja välillä ihan hauskuuden vuoksi antaa mennä isommalla sladilla. Ykköskoppaisella 70:llä pelastin joskus eturipustukset mustalla jäällä kun ehti käsijarrulla korjaamaan, takavanne tosin sai hieman kosketusta.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Teutori - 30.12.2012, 19:47:11
Joo luistonesto pois päältä myös ohitustilanteessa jos on loskaa/lunta muutama sentti, muuten loppuu vauhti kesken ohituksen ja voi tulla vaaratilanne. Kokemusta on  ;)
Noo,,,vetoluiston estohan ei ole aktiivisena kun noin 50km/h nopeuteen asti, joten sillä tuskin on vaikutusta ohituksiin  ;) tämän jälkeen tulee tuo ajovakautus mukaan,,,,,
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Teutori - 30.12.2012, 19:50:59
Just tuon takia että voisi joskus jelpata hieman käsijarrulla, ja välillä ihan hauskuuden vuoksi antaa mennä isommalla sladilla. Ykköskoppaisella 70:llä pelastin joskus eturipustukset mustalla jäällä kun ehti käsijarrulla korjaamaan, takavanne tosin sai hieman kosketusta.
No, jos leikkiä haluaa, nin ei siinä mitään, kannatta muistaa kuitenkin se, että Volvon käsijarru on "seisonta" jarru, ja kun sieltä saa palikat irtoamaan, niin jossain kohtaa pamahtaa ja kunnolla, ja on iso remontti edessä.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: remes - 30.12.2012, 20:02:35
No, jos leikkiä haluaa, nin ei siinä mitään, kannatta muistaa kuitenkin se, että Volvon käsijarru on "seisonta" jarru, ja kun sieltä saa palikat irtoamaan, niin jossain kohtaa pamahtaa ja kunnolla, ja on iso remontti edessä.
Okei, tämä ei ole ollut tiedossa että on herkkä tuolle käsittelylle. Käsijarrusta kuitenkin on yleensä apua etuvetoisen kanssa puskutilanteessa kun pelkkä kaasun nosto ja keulan "nyökkääminen" ei auta.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Grimmy - 30.12.2012, 20:10:36
Noo,,,vetoluiston estohan ei ole aktiivisena kun noin 50km/h nopeuteen asti, joten sillä tuskin on vaikutusta ohituksiin  ;) tämän jälkeen tulee tuo ajovakautus mukaan,,,,,

Ei se nyt ihan noin mene.

Kyllä luistonesto on aktiivisena isoillakin nopeuksilla. Tällöin tosin ei jarrutella renkaita vaan vähennetään moottorin momenttia. Tossa on ikään kuin kaksi moodia.  DSTC on ihan vaan ajonvakautus.

Ja kun mulla oli 2001 T5 jossa oli tuo DSTC niin sen sai kyllä ihan kokonaan pois nappia pitkään painamalla, tähän on vissiin tullut jossain vaiheessa joku muutos.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: remes - 30.12.2012, 20:19:55
Kuinkas pitkään nappia pitää painaa että ajonvakautus poistuu kokonaan, ja tuleeko siitä erillinen ilmoitus ajotietokoneelle? Oma auto on allekirjoituksessa.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: ARonkko - 30.12.2012, 20:32:01
Jarrua vasemmalla, ai niin kun teillä on nuo 'AjoaHaittaavatLaitteet'.
Tosin joissakin tapauksissa on oikealla ' rytmillä' pystynyt kuitenkin käyttämään.
Muutama Vollekin, mutta enimmäkseen VAGinaisia millä menty.
Omassa vain ABS ja automaatti=ei niin Hjuva :( 'ovet edellä kulkemiseen'.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: remes - 30.12.2012, 20:42:09
-09 Octaviassa poistui kaikki avustajat kun painoi nappia, tosin kuuleman mukaan siinäkin ne tuli ainakin osittain toimintaan yli 80kmh nopeuksissa. Ainoastaan kerran sain siinä jonkun avustimen tökkimään vastaan isommassa nopeudessa joten ei ole tarkkaa tietoa.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Ribbe - 30.12.2012, 21:58:49
-04 ja uudemmissa ei saa kaikkia pois millään päältä. Ajonvakautus jää aina taustalle päälle. Tai no muistelen että joku tehtaan testimoodi näissä olisi, tyyliin pitää peruttaa 100m kaasu pohjassa niin lähtee kaikki pois.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: volvo T6 - 31.12.2012, 00:36:14
Noo,,,vetoluiston estohan ei ole aktiivisena kun noin 50km/h nopeuteen asti, joten sillä tuskin on vaikutusta ohituksiin  ;) tämän jälkeen tulee tuo ajovakautus mukaan,,,,,

No kyllä taitaa olla 80km/h nopeudessakin päällä luistonesto, kun ajonvakautusta ei ole, lähdin ohittamaan autoa niin siirryin vasemmalle kaistalle jossa oli sohjoo ja painoin kaasua hitaasti lisää niin rupes auto tökkiin senverran paljon etten ohi päässy sit tajusin ottaa luistoneston pois päältä niin pääsin ohi.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: mattipeura - 31.12.2012, 01:08:36
No kyllä taitaa olla 80km/h nopeudessakin päällä luistonesto, kun ajonvakautusta ei ole, lähdin ohittamaan autoa niin siirryin vasemmalle kaistalle jossa oli sohjoo ja painoin kaasua hitaasti lisää niin rupes auto tökkiin senverran paljon etten ohi päässy sit tajusin ottaa luistoneston pois päältä niin pääsin ohi.

joo munki mielestä on missä vaudissa tahansa tuo luistonesto päällä ku motarilla ajaa 120km/h ja polkasee niin alkaa luistoneston valo vilkkumaan
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: Jaro - 31.12.2012, 10:18:57
sitä luistonestoa ei saa vissiin ohjelmoimalla pois kokonaan ?
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: volvo T6 - 31.12.2012, 12:31:01
Nercssin kirjoitelma,  Tässä on pieni kuvaus kuinka teknillisestä jutusta puhutaan
STC-järjestelmä eli se sutimisen esto järjestelmä.


STC-järjestelmä koostuu kahdesta osasta, vakausjärjestelmä (Stability Control) ja vetovoiman säätely (Traction Control) Vakaustoiminto käyttää säätelyyn moottorinohjausyksikköä (ECM).

Vakaussäätely tapahtuu niin, että jarrujärjestelmän ohjausyksikkö (BCM) lähettää signaalin moottorinohjausyksikköön (ECM) moottorin momentin pienentämisestä, jos joku vetävistä pyöristä menettää otteen tiehen. Vakaussäätely toimii nopeudesta 0 km/h huippunopeuteen

Vetovoimatoiminto (Traction Control)


Vetovoimatoiminto on yhdennetty jarrujärjestelmään.
Järjestelmä on ensisijassa tarkoitettu liikkeellelähdön avuksi liukkaalla alustalla n. 60 km/h nopeuteen saakka. Kun ajonopeus on yli 60 km/h, luistonestojärjestelmä toimii vain hyvin rajoitetusti.
Kun sytytysvirta kytketään, vetovoiman säätelytoiminto on aina kytketty. Toiminto voidaan kytkeä pois päältä (vain vuosimalleissa 1999-2002) STC/DSTC-katkaisimella, joka on asennettu lämmityslaitteen ohjausyksikön (CCM) alaosaan.
Jos jarrujärjestelmän ohjausyksikkö (BCM) havaitsee etupyörien pyöränanturien kautta, että toinen vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, se sulkee SV-venttiilin ja käynnistää hydraulipumpun, joka pumppaa jarrunestettä luistavan pyörän jarruikeeseen. Jarrupiirin paine nousee ja jarrua kiristetään juuri tarvittava määrä vetovoiman jakamiseksi vetävien pyörien kesken niin, että parhaan pidon omaava pyörä saa suurimman vetovoiman. Säätely toimii riippumatta moottorin kuormituksesta.
Otsikko: Vs: luistonesto rutajaa
Kirjoitti: volvo T6 - 31.12.2012, 12:45:27
http://www.autowiki.fi/index.php/Luistonestoj%C3%A4rjestelm%C3%A4