Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kaitsu - 11.12.2012, 18:52:06
-
Elikkäs kävin teettämässä jakopää remontin tuohon volvoon. Mistähän tämmöinen voi johtua että Tehtaan ajoitus merkit eivät pitäneet kuulema paikkaansa kun olivat ruenneet laittamaan kohdalleen, ei käynyt oikein. soittivat liikkeestä että onko tähän autoon vaihdettu jotkut kisanokat kun alkuperäiset ajoitukset eivät pitäneet paikkaansa. Noh, mistäs minä sen tiedän. :o Mutta jotakin HEICON lappuja ja kuitteja autossa oli kun ostin mutta minä en niistä kyllä ymmärrä mitä on laitettu. :-\
Noh onneksi sitten olivat löytäneet toset merkit jotka olivat itse tussilla tehty nokkapyöriin ja niillä merkeillä auto pelasi oikein.
voisko olla joku muu syynä kuin kisanokat ettei alkuperäiset merkit pidä paikkaansa? kun ei ainakaan mminulle entinen omistaja puhunut mitään että nokkia olisi vaihdettu.
-
Ei ole heicolta koskaan tainnut saadakaan mitään nokkia,jakoremmejä tai nokkapyöriä.
Ajoitusmerkit löytyvät nokkapyöristä ja jakopäänmuovissa on vastamerkit. Nokkien toisesta päästä voi tarkistaa niiden asennon myös.
Kampiakselille on myös merkit, mutta se ei ole YKK.
-
ni niinhän ne löytyy mutta kun ne merkit ei ole tuossa oikein! ajotukset ei ole olleet lähellekkään kohdallaan kun tehtaan merkkien mukaan laitettu. niin mistä se johtuu etteivät ole? voihan se olla että jotkut muut nokat on sinne laitettu.
-
Ne hihnapyörät saa 3 eri kohtaan ja säädettyä niitä. Joku laittanut ne joskus väärin ?
-
Ne hihnapyörät saa 3 eri kohtaan ja säädettyä niitä. Joku laittanut ne joskus väärin ?
Tämä tuli mieleen, pyörät olleet irti ja tämmästy kiinni kohdistamatta nokkia oikein. (takapään urat vaakaan)
-
Lisäksi nokkapyörät on voitu laittaa ristiin, vääriin akseleihin, ni merkkit ei satu oikeisiin suuntiin.
-
Onko tällä käytännössä mitään haittaa jos ne on väärin päin laitettu?
-
Onko tällä käytännössä mitään haittaa jos ne on väärin päin laitettu?
En tiedä, mutta muistaakseni ainakin 960:ssä ne on erilaiset, siis toisessa on "limppu" ja toisessa ei.
Tarkoitusta en tiedä, mutta varmaan jotain merkitystä sitten on, koska ovat erilaiset.
850:ssä taitaakin molemmat olla samanlaiset?
Jos niin, sit ei liene mitään toiminnallista merkitystä. Merkit vaan on sit perseellään.
-
Ainakin 2.3 T5 -98 on samanlaiset molemmat. 99- tuli sitten sen VVT nokka ja siin on eri pyörä.
-
ok. No pääasia että auto toimii moitteita. ;)
-
Melkoinen tuuri käynyt, että ei särkynyt heti kättelyssä siellä pajalla. Yleensähän se on "tasaraha" heti kun avaimesta kääntää ajoituksien ollessa perseellään.
Silmät kiinni on taidettu jakopää avata kun on kuitenkin ajamalla otettu sisään?
-
Eikai se asenatajan vika ole jos auton alkuperäiset merkit ei käy kohdalleen. :idiot2: ja sen paikan korjaajat on varmasti niin ammattitaitoista porukkaa kun vain voi olla. Kuvat oli ottaneet ennen purkamista ja niin edelleen. kävin katsomassakin hommaa kun soittivat mulle että miten ei käy alkuperäiset merkit kohdalleen. siellä pyöritti asentaja kampuran päästä konetta ympäri useita kierroksia. tuossa volvon koneessa kyllä on pelivaraa vaikka auseammankin hampaan ois ajoitus pielessä. ;)
-
tuossa volvon koneessa kyllä on pelivaraa vaikka useammankin hampaan ois ajoitus pielessä. ;)
vinkkinä vain että ei siellä kyllä sitä pelivaraa paljoa ole ;)
-
No sehän on ihan X-files osastoa jos purat jakopään etkä saa sitä vastaavilla osilla enää "tasajakoon". Rubikin jakopääkö siellä lienee :)?
-
Eikai se asenatajan vika ole jos auton alkuperäiset merkit ei käy kohdalleen. :idiot2: ja sen paikan korjaajat on varmasti niin ammattitaitoista porukkaa kun vain voi olla. Kuvat oli ottaneet ennen purkamista ja niin edelleen. kävin katsomassakin hommaa kun soittivat mulle että miten ei käy alkuperäiset merkit kohdalleen. siellä pyöritti asentaja kampuran päästä konetta ympäri useita kierroksia. tuossa volvon koneessa kyllä on pelivaraa vaikka auseammankin hampaan ois ajoitus pielessä. ;)
Se on niin, että kaksihammasta pielessä ja PAM 8) ja sitten on suurempi remppa tiedossa.
-
1 yksi hammas pielessä kone käy kuin kello eli tikittää kun venttili sattuu mäntää ainakin dieseleissä joten aika tarkkaa hommaa sanoisin.
-
Olisi varmaan järkevää saattaa ne ajoitukset tehtaan arvoihin, eli nokkapyörät oikeille paikoilleen ja merkkiinsä. Kun nokka on hampaankin pielessä, se on todella kaukana tehtaan ajoituksista.
Jos on jotkut viritysnokka-akselit, niin silloin käytetään säädettäviä nokkapyöriä ja ajoitus tehdään heittokellolla YKK-merkin suhteen ja nokan valmistajan ohjeita noudattaen.
-
kellollapa se on laitettukkin.