Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: heartagramm - 12.12.2012, 22:21:44
-
Jäähdytinnestettä (majoneesin muodossa) öljyn seassa reippaasti (lyhyttä lenkkiä, ei vuoda öljyn sekaan...). Kylmällä ilmalla myös öljytikun putkessa ylös asti. Huohottaa öljytikun putken kautta (näin (http://www.youtube.com/watch?v=NuToaDHdCfQ)). Painetta jäähdytysjärjestelmässä melkoisesti, ja hävittää jäähdytysnestettä paljon (vesipumppu oli sökö).
Vaihdettu paisuntasäiliön korkkia kolmeen eri vermeeseen, syyläri vaihdettu, huohotussäiliö+letkut+PTC putsattu, lämppärin kenno + o-renkaat, vesipumppu tiivisteineen, kansipahvisetti on olemassa (onko oltava metallinen kun Englannista lähettivät tällaisen (http://img195.imageshack.us/img195/4918/pahvi.jpg) ja väittivät että käy nimenomaan tähän vehkeeseen, velipoika sanoi että ei käy).
Veli on nyt omassa lämpimässä tallissaan joutessaan laitellut kun ei itsellä ole mahdollisuutta kuin pihalla. On kunnostanut aiemmin "hieman" piristetyn 850:n ja oli siitä joutunut tulppaamaan turbon jäähdytyksen (tms).
Onko mahdollista ylipäätään että turbo voisi olla syypää veden pääsemisessä öljypohjaan? Kannattaako tuota turbon jäähdytystä tulpata (mää en turboista tiedä juuri mitään joten älkää lyökö lyötyä jos höpötän omiani).
Itsellä loppuu nyt ideat kesken, mutta sen verran ymmärrän moottorien päälle ettei siellä kait nyt enää muuta mahdollista ole kuin kansi tai turbo (kö?).
Ajettu 300 tkm, pääasiassa lyhyttä ajoa, mutta ei ne vedet sieltä ole hävinneet isommankaan reissun tiimoilta.
-
ootko kokeillut turbon välyksiä ??? luulis että sieltä löytyis väljää jos sekoittais vesiä ja öljyä. kannattaa ottaa myös se paineputki irti ja kattoa onko siellä turbiinikotelossa paljon öljyä :)
mutta sanoit että painetta on järjestelmässä melkoisesti niin tuskin turbo sitä sinne synnyttää eli voisko olla paffi palanut ?
-
kannattaa puristuspaineet mitata. Puolan johti irti jakajalta ja tulppa johdon päähän ettet säre puolaa. ::)
jos jossain sylinterissä paineet jäävät huomattavasti muita alemmas niin suihkuta hieman öljyä kyseiseen sylinteriin ja sitten uusi mittaus. Jos paineet nousivat, löytyy vika männänrenkaista tai männästä. Jos pysyvät likimain samoina on syy vuotavissa venttiileissä tai kannentiivisteessä.
Ja jos vierekkäisten sylinterien paineet ovat alhaiset saattaa vika olla kannentiivisteessä tai kannessa olevassa halkeamassa.
Mittaus täysin lämpimäksi ajetulla koneella ja kun mittaat nii kaasu pohjaan.
-
Pistän viestiä eteenpäin, tällä hetkellä ajelen vaggilaisella kun velipoika asuu 120 km päässä ja hän sitä huoltelee. Oli unohtanut tuon paineen tekemisen vissiinkin kun soiteltiin niin ei muistanut ollenkaan sitä eikä ole itse testiajolla käynyt allekirjoittaneen autolla niin eipä ole saanut sitä selvillekään. Päivittelen tietoa.
-
rakenteellisesti tuo turbon öljyn ja veden sekoittaminen on erittäin epätodennäköistä. Siinä vaiheessa että turbossa öljy ja vesi pääsee sekoittumaan saa olla aika sohjona jo koko laakeripesä, joka turboissa on tehty yhtenäisestä metallista. Itse lähtisin etsimään tuota vikaa kannen puolelta suoraan.
-
rakenteellisesti tuo turbon öljyn ja veden sekoittaminen on erittäin epätodennäköistä. Siinä vaiheessa että turbossa öljy ja vesi pääsee sekoittumaan saa olla aika sohjona jo koko laakeripesä, joka turboissa on tehty yhtenäisestä metallista. Itse lähtisin etsimään tuota vikaa kannen puolelta suoraan.
Kansi tai jäähdyttimen öljykierto. Jos se painetta tekee paisariin liikaa, pahvi sökö.
En nyt päässyt oikeen jyvälle, tekeekö se liikaa painetta jäähdytysjärjestelmään? Päästääkö korkki liikoja?
Turbon nestekiertoa ei kannata tulpata jos ne putket siinä valmiina on. Ei se mitään pelasta.
-
Tekee painetta, ylävesiletku on kova. Korkki ei laske paineita, liekö ei ole tarpeeksi kun kolme korkkia käyny siinä eikä yksikään päästä ylimääräisiä paineita poies. Käyn vielä neljännen korkin ja kattoo sitten kunhan motti muuten nipussa. Jäähdytysnesteen seassa ei ole öljyä ollut. Syyläri ja sitä myöten öljynjäähdytin uudet. Vettä on vain öljyn seassa.
-
Tekee painetta, ylävesiletku on kova. Korkki ei laske paineita, liekö ei ole tarpeeksi kun kolme korkkia käyny siinä eikä yksikään päästä ylimääräisiä paineita poies. Käyn vielä neljännen korkin ja kattoo sitten kunhan motti muuten nipussa. Jäähdytysnesteen seassa ei ole öljyä ollut. Syyläri ja sitä myöten öljynjäähdytin uudet. Vettä on vain öljyn seassa.
Yläletkun kuuluukin olla kova. Jos korkki ei ruiski liikoja paineita+nesteitä pois, ei välttämättä ole kansi/pahvivika.
Ota huomioon että korkki päästää toimiessaan vasta yli 1.5 bar paineen pois!!!
-
mittaa ne puristuspaineet niin osataan neuvoa eteen päin. ;)
-
Mittaillaan kunhan inspiraatio iskee, päivitän sitten tänne! :D
-
kansipahvisetti on olemassa (onko oltava metallinen kun Englannista lähettivät tällaisen (http://img195.imageshack.us/img195/4918/pahvi.jpg) ja väittivät että käy nimenomaan tähän vehkeeseen, velipoika sanoi että ei käy).
Ei tarvi olla kokometallinen, kyllä tuo siihen passaa, jos reiät vaan kohdilleen osuu.
-
Ei tarvi olla kokometallinen, kyllä tuo siihen passaa, jos reiät vaan kohdilleen osuu.
Kiitos, tämä vastaus vielä puuttuikin!
-
joko volvo on kunnossa?
-
joko volvo on kunnossa?
Ei oo vielä kun velipoijalla on pitänyt kiirettä joulun kieppeillä, luonnollisesti. Eikä varmaan oo inspannut muutenkaan kun rassaa hommikseenkin hiki hatussa kaikennäköisiä menopelejä. :) Nyt voisi olla näinä arkivapaina hyvä alkaa kyselemään millon meinasi alkaa laittelee kun alkaa tuo Seat Ibizalla ajelu kyllästyttää verrattuna Volvoon... :( ELK
E: niin piti lisäämäni että ahtoputket olivat aika kosteat kuulemma olleet, eli semmosen rään peitossa sieltä täältä. Veli tosiaan sitä tossa viikko sitten jo laitteli mutta loppui kotitallissa kompurasta ja pulttipyssystä hönkä kampiakselin hihnapyörää irroitellessa... Ja kun oli vielä akku loppunut niin ei ollut sitten malttanut ladata ja startilla pyöräyttää sitä pulttia irti... :D Tunnin odottelu muuttui siis reiluksi viikoksi, oppia ikä kaikki... :P
-
Jooh nyt on Volvo ajossa, ei ole vielä purettu kantta. Pitää vaihtaa yksi piskuinen tiiviste vielä huomenissa ja katsoa että onko oireita vielä. Jos ei ole oireita niin hyvä, muutoin tutkimukset jatkuvat. Koetan muistaa palailla asiaan aina tarvittaessa.
E: ei ehtinyt vaihtaa tiivistettä vielä tänään (3.1.2013). Paisuntasäiliön korkin kautta ei siis ruisku paineita/nesteitä pois, ainakaan tietääkseni sillä päällinen on säiliössä kuiva. Jäähdytysnestettä hävisi nyt noin 600 km matkalla koko säiliöllinen, eli valo syttyi varoittamaan vähäisestä nestetasosta. Ostin Volvolta uuden korkin á 23 euroa. Tämä ei auttanut asiaan juuta eikä jaata, eli tuo 600 km on ajettu uudella Volvo-korkilla... Huomenna vaihdan aamusta kyseisen tiivisteen ja palaan asiaan... Näistä on muillekin hyvää infoa jatkossa nääsnääsnääs. ELK
-
Pähkäilin tässä hetken itsekseni muutaman iltaoluen nauttineena että mitenkäs se neste tuossa turbossa kiertää? Kiertääkö se turbon pakopuolen vai imupuolen kautta? Voisiko olla mahdollista että rungossa olisi halkeama josta jäähdytysneste pääsee joko suoraan putkeen ja josta se haihtuu höyrynä ilmaan? Vai voisiko kiertää imupuolen kautta sylintereille ja sitä kautta höyrynä pihalle? Paljonko esim. vapari V70 pukkaa talvipakkasella valkoista höyryä pihalle lämpöisenä? Meikäläisellä pukkaa ns. tasaisena sumuna mutta kun ei ole oma nenä niin jatkojalostettu että osaisin haistella esim. häkä-vesi -suhteita pakokaasuja nuuskimalla eikä nyt muutenkaan ole varsinainen diagnostiikkapää kiinnitetty loppuruumiiseen niin mietin vain. Olisiko järkevintä JA helpointa irroittaa ahdin ja käyttää painetestauksessa, fuskaako mistään? Kun kannen jos irroittaa niin siinä pitää sitten melkeni väkisellään käydä se kansi/lohko plaanaamassa suoraksi ettei ala uudestaan vuotamaan. Muutenhan se olisi ihan sama, mutta kun sitä kyhnyä opiskelijalla harvemmin on ylimääräistä... :)
-
Noniin nyt se myrkyt lykkäs. Nestepinta hävisi olemattomiin ja konehuoneesta nousee valkoista savua, eli ilmeisesti vuotaa sieltä jostain sitä nestettä pihalle. Mitään ei näe tuonne yläkautta että mistä tarkalleen vuotaisi. Lisäksi konehuoneesta kuuluu ahtojen mukaan nouseva ja laskeva sirittävä ääni. Pakoputken kautta ei ilmeisesti sen enempää tule mitä "normaalisti" tässä autossa on tullut. Niin ja kierrokset jäivät kantamaan moottoritieltä rampille laskeuduttaessa, eli esim. neloselta lykkäsi kolmoselle niin vapaalla ollessaan kiekat oli päälle 3000 rpm, kolmoselta kakkoselle sama homma jne... Risteyksissä sama homma. Noin 1,4 km ennen pihaan pääsyä tuo siritys alkoi kuulumaan, ja tuntuu kuuluvan nimenomaan ahtopaineen nousun aikana, ajaessa vaikka olisi 3000 rpm niin siritys alkaa kuulumaan vasta kun kaasupoljinta hipaiseekin. Nyt olis ne kuuluisat hyvät neuvot tarpeen! :'(
-
No voe että... Selvitä nyt ensin mistä se neste vuotaa pihalle.
Jos vaikka kylmää konetta katselet, kyllä se varmaan jostain alleen laskee?
Jos ei, veikkaan jäähdytinvuotoa paineenalaisena. Tai sitten se kansipahvi antautui lopullisesti ja lykkää nestettä ulos ja painetta sylinteristä ahdoilla.
Tokihan se alkaa siriseen ja soriseen jos nestetä ei ole ja lämpöanturi antaa väärää tietoa.
Jos neste katoaa yllättäen, lämpöanturi saattaa näyttää normaalia vaikka vempele olis tosi kuuma koska anturi vaatii kosketuksen nesteeseen, ei kuumaan ilmaan...
-
Auton alla ryömitty. Selkeää vuotokohtaa ei löytynyt, muuta kuin se minne jo piti vaihtaa tiivistekin.
(http://i48.tinypic.com/102mb6t.jpg)
Tuossa kuvassa näkyy kohta 8, joka on kyseinen vaihtotyön vaativa tiiviste... Sieltä se tihkuttaa hiukkasen. Onko joku tuota vaihtanut, äkkiseltään en löytänyt infoa mitä kaikkea joutuu irroittelemaan (siinä on ympärillä kaikki bensaputkista ja ilmastointiletkuista lähtien eikä sitä tilaa muutenkaan ole). Yksi mistä ehkä voisi myös liruttaa on tuo 7a, taitaa muutaman euron luokkaa olla tuo o-rengas... Onko näitä mennyt kellään? Jäähynestettä oli auton alustassa takapenkkien kohdalla astikin jopa... :idiot2: Liekö vetoakseli sitä sinne asti saisi heitettyä...
Niin ja siis semmosen testin tein että säiliö piripintaan nestettä, auto käyntiin (kaveri) ja itse tutkailin vuotoja... Siritysääntä nyt ei ainakaan kuulunut polkiessaankaan, nestetaso vajui hiukan (liekö taas ilmaa päässyt järjestelmään)...
-
Pähkäilin tässä hetken itsekseni muutaman iltaoluen nauttineena että mitenkäs se neste tuossa turbossa kiertää? Kiertääkö se turbon pakopuolen vai imupuolen kautta? Voisiko olla mahdollista että rungossa olisi halkeama josta jäähdytysneste pääsee joko suoraan putkeen ja josta se haihtuu höyrynä ilmaan? Vai voisiko kiertää imupuolen kautta sylintereille ja sitä kautta höyrynä pihalle? Paljonko esim. vapari V70 pukkaa talvipakkasella valkoista höyryä pihalle lämpöisenä? Meikäläisellä pukkaa ns. tasaisena sumuna mutta kun ei ole oma nenä niin jatkojalostettu että osaisin haistella esim. häkä-vesi -suhteita pakokaasuja nuuskimalla eikä nyt muutenkaan ole varsinainen diagnostiikkapää kiinnitetty loppuruumiiseen niin mietin vain. Olisiko järkevintä JA helpointa irroittaa ahdin ja käyttää painetestauksessa, fuskaako mistään? Kun kannen jos irroittaa niin siinä pitää sitten melkeni väkisellään käydä se kansi/lohko plaanaamassa suoraksi ettei ala uudestaan vuotamaan. Muutenhan se olisi ihan sama, mutta kun sitä kyhnyä opiskelijalla harvemmin on ylimääräistä... :)
(https://dl.dropbox.com/s/es6hifpwxk6nx0r/Untitled.png?dl=1) Se neste kiertää noissa punaisella merkatuissa kanavissa siinä ahtimen laakerpesän rungossa. Ahdin mistä tuo kuva on ei ole mitsu mitä näissä volvoissa on vaan jokin schwitzeri, mutta perusrakenne kaikissa ahtimissa on samankaltainen. Mitsubishin td04 laakeripesän jäähdytysvaipan seinämät ovat kyllä huomattavan paksua materiaalia. En pidä turbon sisäistä nestevuotoa todennäköisenä vaihtoehtona.
-
Tosta kuvasta tuon 8 tiivisteen saa vaihdettua ihmeempiä purkamatta. On kyllä kieltämättä ilkeessä paikassa. Itsellä on sieltä vuotanut nestettä kerran, kun tiiviste oli pettänyt. En usko, että turbo olisi syy noihin oireihin. Koitas ottaa tulpat pois ja kattoa minkä näköiset/väriset ovat. Katso myös taskulampulla männän päälle onko öljyä/jäähdytysnestettä/karstaa/muuta mömmöä. Ota vaikka tulpista kuva.
-
Uskaltaako sitä putkea vääntää väkisin tuulilasia päin että sen tiivisteen saa puikattua siihen? Vai pitääkö sitä löysätä jostain?
-
Uskaltaako sitä putkea vääntää väkisin tuulilasia päin että sen tiivisteen saa puikattua siihen? Vai pitääkö sitä löysätä jostain?
Kai sitä net sen verta kärsii vääntää. Eihän se tarvi kuin pari milliä.
-
No siis siinäpä se kun ei sinne näe ja sitä pitäisi vääntää noin 3-4 cm ainakin että uuden tiivisteen saa luikautettua paikalleen ja ensin vanhan raaputettua pois, että on puhtaat pinnat... olen pieni mies mutta en minäkään sinne näe muuten kuin peilillä ehkä. ;D
-
Nyt on sitten se tiiviste vaihdettu... Eto hommassa kaksi ja puoli tuntia -15 asteen pakkasessa... Noo...
Tuloksena, että eipä lopu "vuoto", niiltä kohdilta vuotaa ja koneen lämmetessä alkaa kuumalla koneella höyrystymään savuna ilmaan. Pakoputkesta tulee "vettä" jonkin verran, on semmoista valkoista hötöä siinä veden pinnalla ja kun lumeen tipahtaa niin on mustan sekaista vetistä nestettä. En ole nuuhkinut aiemmin juurikaan pakokaasuja niin paha sanoa mille se haisee.
Pitää ottaa ne tulpat huomisaamuna ja räpsäistä kuvat tai sitten tässä hieman illemmalla kun tässä ensiksi hieman varpaita sulattelee.
-
No ilmeisesti pystyi sitten putkea vääntämään?
-
No ilmeisesti pystyi sitten putkea vääntämään?
No pystyi sitä noin 13 mm silmämääräisesti katsottuna peilin kautta arvioituna vääntämään sivuun. Sitten kun oli epätavallinen tilanne että vehkeet oli liian paksuja ja sitten jos oli tarpeeksi ohut niin oli liian lyhyt... Talttameisselillä kun raaputteli vanhat tiivisteenjämät pois niin siinä oli suurin homma. Ja ei se mukava ollut se uusi tiivistekään paikalleen muljauttaa. Erikoinen homma mutta onpahan vaihdettu.
Katselin peilin ja kirkkaan otsavalon avustuksella sitä höyryämiskohtaa niin näyttääpä sittenkin sille että itse putki eli yläpuolella olevassa kuvassa numero 7 on se joka siellä savuaa lämmettyään. Sieltä uuden tiivisteen juuresta ei vissiinkään vuoda enää, varmaksi en voi sanoa. Käväisin 15 km testilenkillä, kun lisäsin poistettua nestettä takaisin syyläriin (oli paljon ilmaa). Unohdin järkevänä paisarin korkin jonkin verran raolleen ja parin rankemman vedon aikana oli tussauttanut nesteet säiliöstä pihalle... Eipä sitten saanutkaan taas tarkistettua että vuotaako se nyt jostain vielä vaiko eikö kun sitä itteään oli vähän joka puolella.
Huomenna kymppilitran pönikkä jäähynestettä kainaloon ja testailemaan uudestaan. Pitää palata päivän tai muutaman sisällä uudestaan...
Niinjoo. Irroittelin tulpat ja katsoin mäntien päälle, ei siellä mitään tavallisesta poikkeavaa ollut, mustana olivat joka mäntä, hieman ehkä kosteahkon näköiset mutta ei paljoa...
Tulpista kuva: https://www.dropbox.com/s/d3yucv9jof9plxl/IMG_2998.JPG
-
Kokemuksesta voin kertoa, että turbon alta löytyy (ainakin v70 2,0T) yleensä hyvin öljyinen jäähdytysnesteletku joka on turbolta tihkuvan öljyn vaikutuksesta pehmennyt. Muistaakseni turbon jäähdytysnestekierron letku. Omasta volvosta kyseinen letku hajosi lopullisesti erään kauppakeskuksen pihaan Tampereella, onneksi, eikä moottoritiellä 3min aikaisemmin!! Oli jo niin haurasta että meni paloiksi tutkiessa/irroittaessa.
Toinen paikka mistä olen huomannut jäähdytysnesteen tihkuvan on pakosarjan päällä oleva metalliputki, se joka lähtee paisuntasäiliöltä letkuna ja vaihtuu rintapellin suunnassa metalliseksi. Putkessa olevan kiinnikeraudan juuressa on pieni repeämä, josta tihkuu hiljalleen mutta pakosarja haihduttaa ettei jälkeä jää.
Edellä mainitut kohteet ei vaikuta pakokaasun väriin/hajuun, mutta noin ennakkoon viisasta tutkia.
-
Kiitos infosta Marjamies!
Nyt kun tuon sanoit, niin tosiaan turbon alapuolelle tuleva nestekierron putki oli/on öljyinen. Mutta tuo on ihan metalliputkea käsittääkseni, siis se mutka nimenomaan. Vuotaako siis turbolta joku tiiviste että öljy pääsee sitä letkua haurastuttamaan vai? Ja tässä omassa kulkineessani savu nousee niiltä nurkilta jossa paisuntasäiliöltä tulee kumiletku ja yhdistyy 7-putkeen. Tästä lähtee edestäpäin katsottuna oikealle turbon jäähyletku josta se nyt ei varsinaisesti ainakaan vuoda tämänhetkisen tiedon perusteella, ja sitten alaspäin kiertoon vesipumpulle jne. Eli näiltä nurkilta vuotaa (?) (kuvassa ympyröity punaisella):
https://www.dropbox.com/s/tskmprg5rsa5rm5/12.jpg
Pitää testata huomenna jos puhdistaa ton putken ja antaa lämmetä lämpöiseksi alkaakö höyrytä edelleen vai mikä helevetti siinä on... Jotenkin tuntuu ettei tuo seiskaputki ole kovin edullinen, liekö edes saa uutena ellei itse tee? :)
-
Lisää jäähynestettä tungettu järjestelmään... Puristelin vielä täyttöjen välillä ala- ja ylävesiletkuja jonkin aikaa että edes suurin osa ilmakuplista lähtisi johonkin suuntaan. Paisuntasäiliön ylärajalle ja menoksi, sama noin 15 km testilenkki ja nyt ei syttynyt jäähyvalo samalla kohdalla missä eilen, joten hyvä merkki se. Ajelin kotio ja katsoin jäähdytysnestetason, oli paineen aiheuttaman puristuksen alaisena alarajalla. Ja kun korkin aukaisee niin nestetaso pinkaisee ylärajalle tai vähän ylikin, kun on lämmetessään laajentunut. Lähdenpä huomenna liikenteeseen tuolla kotterolla ja katsotaan onko yön yli jäähtyminen tuonut mutkia matkaan eli häviääkö sitä vielä parin seuraavankin päivän aikana samaa tahtia mitä aiemmin... Jos häviää niin sitten on kyllä pakko se puristusten mittaus tehdä... Ja minä kun aattelin vanhaa japanialaistani Volvoon vaihtaessa että nyt loppu "turhanpäiväiset" remppailut... Noh, vanhoja kun ovat ja huonosti pidettyjä niin ihmekään jos hajoavat...
-
Aamulla syttyi taas jäähdytysnestevalo noin 6 km ajon jälkeen. Ajoin tämän jälkeen parkkiin ja menin asioilleni. Asioilta palattuani hieman kahden jälkeen tarkistin paisuntasäiliön nestetason, ja sehän oli aika kuiva. Säiliöstä järjestelmään lähtevän putken tasolla eli käytännössä nyt oli enemmän mitä aiemmin on ollut, mutta kuitenkin säiliön pohjasta sentin pari alaspäin siinä putkessa. Eli ei niin hälyttävän vähän kuitenkaan etteikö olisi uskaltanut ajaa. Kun korkin avasin niin järjestelmässä oli vielä painetta eli sihahdus kuului korkkia avatessa. Lutrasin säiliön ylärajalle ja lähdin ajelemaan paikallisen kauppakeskuksen lämpöiseen halliin muutenkin hieman sulattelemaan enimpiä lumia auton päältä. Ajelin kotipihalle ja tarkistin säiliön tason, olisiko noin sentin vajunut ylärajasta täytön jälkeisen noin 8 km aikana. Seurailen nyt tuota tasoa ja jos vielä vajuu samaa tahtia niin vika on vielä paikallistamatta ja käyn sen puristuspainemittarin hakemassa... Hankintahinta on noin 22 € eikä taida mikään korjaamo ko. toimenpidettä tehdä sen alle?
-
Aamulla syttyi taas jäähdytysnestevalo noin 6 km ajon jälkeen. Ajoin tämän jälkeen parkkiin ja menin asioilleni. Asioilta palattuani hieman kahden jälkeen tarkistin paisuntasäiliön nestetason, ja sehän oli aika kuiva. Säiliöstä järjestelmään lähtevän putken tasolla eli käytännössä nyt oli enemmän mitä aiemmin on ollut, mutta kuitenkin säiliön pohjasta sentin pari alaspäin siinä putkessa. Eli ei niin hälyttävän vähän kuitenkaan etteikö olisi uskaltanut ajaa. Kun korkin avasin niin järjestelmässä oli vielä painetta eli sihahdus kuului korkkia avatessa. Lutrasin säiliön ylärajalle ja lähdin ajelemaan paikallisen kauppakeskuksen lämpöiseen halliin muutenkin hieman sulattelemaan enimpiä lumia auton päältä. Ajelin kotipihalle ja tarkistin säiliön tason, olisiko noin sentin vajunut ylärajasta täytön jälkeisen noin 8 km aikana. Seurailen nyt tuota tasoa ja jos vielä vajuu samaa tahtia niin vika on vielä paikallistamatta ja käyn sen puristuspainemittarin hakemassa... Hankintahinta on noin 22 € eikä taida mikään korjaamo ko. toimenpidettä tehdä sen alle?
Onhan tuollainen mittari hyvä olla itsellä olemassa. Voip olla myöhemminkin tarvetta.
-
Onhan tuollainen mittari hyvä olla itsellä olemassa. Voip olla myöhemminkin tarvetta.
Noh niin sitä litkua menee taas mukavasti, 130 km matkalla 3 litraa... Hain siis sen puristusmittarin, mallia Biltema, ajanee asiansa...
Kun en nyt aiemmin ole tehnyt tuota mittausta, niin olenko ymmärtänyt oikein:
- bensanpaineita ei tarvitse poistaa tai bensapumpun sulaketta irroittaa
- tulpat irti, tulpanjohtoihin ei tarvia tulppia jättää
- virranjakajalta keskimmäinen johto irti, ja sen johdon perään sytytystulppa paikoilleen?
- kone lämpimänä, mittauspää kiinni koneeseen käsin kiristettynä, kolmesta neljään kiertämistä ja tsekkaamaan lukemat
Ja jos joku sylinteri ei ole samoilla hujakoilla mitä mittari näyttää niin ihan vain moottoriöljyä tulpanreiästä sisään hiukan ja uusiksi mittaus? Jahka saan näihin vastaukset niin lähden testailemaan. Pitää rustata paperille lukemia...
-
Ottaisin kyl bensapumpun sulakkeen pois, turha sinne pyttyihin on bensaa ruutata, huonontaa mittaustulostakin.
Ottaisin sytytyksen sulakkeen pois, mut voihan sen noinkin tehdä.
Kaasupoljin pohjaan!
biluteeman mittari on ihan hyvä tähän hommaan. Itellä on semmonen.
Akku kandee olla sit hyvässä latingissa.
-
Eli "Ignition" ja "Fuel pump" sulakkeet veke ja eikun testailemaan?
-
Eli "Ignition" ja "Fuel pump" sulakkeet veke ja eikun testailemaan?
JUUP
-
Sylinterien numeroita en varmaksi tiedä joten jakopäänpuoleinen olkoot ensimmäinen ja siitä viidenteen virranjakajalle päin...
1. puristukset noin 11,7 kg/cm2
2. puristukset noin 11,4 kg/cm2
3. puristukset noin 11,5 kg/cm2
4. puristukset noin 11,3 kg/cm2
5. puristukset noin 8 kg/cm2
Eli käsin kiristysmomentista riippuen tuloksia voi jotenkin arvella suuntaa antavaksi. Vitossylinterin kiristyksestä jäi vähän huono maku suuhun jotenka mittailen vielä huomenna kaikki uudestaan. Vitosta testatessa tein kyllä siten että muutamaan kertaan mittasin, kiristin vielä mittaria ja ei se siitä hirveän paljon ylemmäs ainakaan kivunnut.
Kun tuon vitosen puristukset mittasin niin lurautin moottoriöljyä korkkiin ja korkista lurautin pikkuisen vitosen tulpanreiästä sisään. Kiristin mittarin niin tiukille kun käsistä lähti ja näyttikö se jopa hiukan päälle 12. Pistin tulpat ja sulakkeet paikoilleen ja laitoin koneen käyntiin. Seuraavaksi kävin testilenkillä. Nyt ei hävinnyt nestettä ollenkaan kun kävin sen ns. normaalin lenkin, mutta tiedä sitten vaikuttaako tuo 90 heppaisella Ibizalla ajo niin paljon 30 km matkalta että unohtaa paljonko niitä hevosia Volvossa on, mutta kone tuntui ottavan kierroksia huomattavan paljon pirteämmin ja "tehoa" tuntui olevan enemmän. Voipi olla mielikuvitustakin. Palaneeko tuollainen Castrolin 5 litran korkista puolikas määrä öljyä sylinteristä miten nopeasti pois ettei ole huomenna sotkemassa puristusmittauksia? Ajelin siis sen noin 14 km lenkin tuossa mittausten jälkeen.... Konekin varmaan ehtii jo tuossa -14 asteen pakkasessa hiukkasen jäähtyä joten vaihtelua voipi tulla tuloksiin?
Mitä alustavia arveluita? Käyn huomenna tekemässä testin kaupan parkkihallissa niin ei ainakaan kone pääse jäähtymään liiaksi ja näkeekin jotain.
-
Kyllä se öljy sieltä jo tossa ajossa pois paloi. Teeppä seuraava mittaus toisessa järjestyksessä, eli ensin 5 sylinteri.
-
No alustava arvelu on tuloksista päätellen että vitonen virtaa ohi liikaa eli on väljä jostain syystä.
Venttiilivikaan tuo öljynlisäys ei vaikuta.
-
Eli selittää vai ei selitä jäähynesteiden katoamistemppua? ELK
-
No jos se hukkaa puristuspainetta vaikkapa kansipahvin kautta niin voihan se hukata nestettäkin siitä vaikkapa sylinteriin ja sitä kautta höyrynä putkesta pihalle.
Tuohan varmistuu vasta avatessa, mutta johonkinhan ne puristuksetkin hukkuu...
-
Jees... Mittailen huomenna uudestaan ja palailen.
-
Mitattu tänään noin 16 km lenkin jälkeen + valoissa odottelut ja esilämmitys, lämpöisessä parkkihallissa.
5. puristukset noin 12,5 kg/cm2
4. puristukset noin 12,2 kg/cm2
3. puristukset noin 12,65 kg/cm2
2. puristukset noin 12,2 kg/cm2
1. puristukset noin 12,15 kg/cm2, toisella mittauskerralla 11.9 kg/cm2
Autossa akkuina huonohko 72 Ah (muistaakseni) akku joka tyhjentää ittensä pakkasilla noin neljän päivän seisonnan jälkeen ja rinnalla kuorma-auton 225 Ah akku halppiskaapeleilla kytkettynä, jonka pitäisi olla hyvässä kunnossa. Jaksoi siis pyörittää periaatteessa ihan hyvin koko ajan. Kuorma-auton akku on ollut lämpöisessä säilytyksessä, mutta en sitä nyt ole ladannut kyllä enkä testannut latinkia muutenkaan. Testien jälkeen poppivehkeen konkka näytti 12 volttia jännitettä, joka on enemmän kuin normaalisti viikon pienien ajeluiden ja seisokkien jälkeen. En usko siis että se vaikuttaisi ainakaan merkittävästi noihin tuloksiin.
Autoon vaihtui öljylaatu kolme viikkoa takaperin (veljen duunipaikalla sai vain "huonoa" LiquiMoly 5W-40 tököttiä, kun olen tuossa tähän mennessä pitänyt Castrol Edge FST (yms. muuta hienoa mainoslausetta) 0W-40... Mielestäni tällä nykyisellä öljylaadulla kone nakutti hetken aikaa oudosti. Olen ajatellut ne Castrolit vaihtaa takaisin jahka saisin aikaiseksi käytyä uuden suodattimen, sitä öljyä on vielä noin 10 litraa jäljelläkin...
Öljyn taso ei ole noussut. Mittasin nyt kun oli oikein oikein lämmin kone ja öljyt ovat pysyneet puolessa välissä johon se raja jätettiin silloin kun vesipumppu vaihdettiin. Nyt tuolla testilenkillä ei jäähdytysnesteen varoitusvalo syttynyt vaikka Volvoa hieman kengitinkin välillä. Hallissa se oli alarajan tuntumassa, ja kun olin puristukset mitannut niin raotin varovasti korkkia ja se nousi noin 5-8 mm vaille ylärajan viivaa. Lisäsin nesteet ylärajalle, korkin kiinni, katsoin paisuntasäiliön alaletkun ja klemmarin kunnon, oli ihan ok, joskin sitä sai suht vaivattomasti vielä kireämmällekin. Pitänee nyt taas seurata tuota tilannetta ja ajaa vaan. Eiköhän se taas jossain vaiheessa ala vajumaan.
Onko se nyt sitten ihan normaalia että jäähdytysneste puristuu noin paljon kasaan että vajuu lähes ylärajalta alarajalle ja sen jälkeen kun korkkia raottaa niin nousee lähes ylärajalle takaisin?
-
Ja 29 km myöhemmin jäähdytysnestevalo syttyy jälleen. Sammuu kun vetää rivakamman kiihdytyksen ja kytkin pohjaan ja vaihtaa vaikka pykälää isommalle. Sitten saattaa taas matalilla kierroksilla syttyä hetken päästä uudestaan. Taas rivakampi veto, ja pykälänvaihto suurempaan niin valo sammuu.
Sitten semmonen tuli vielä mieleen kun eilen testasin sen puristuspaineen niin kun järjestelmässä on korkki kiinni ollessaan painetta, ja sen avasi niin ylävesiletkun kohdilta syyläristä kuului pulputus. Syylärihän on vaihdettu viime syksynä eikä sen muovipäädyt ole jäähdytysnesteessä, tai valkoisena.
-
Uusittu muutamat klemmarit (jäähynesteletku joka tulee lämppärin kennolta ja menee koneen kylkeen, oli ruostunut) ja putsattu pari muuta, lisäksi kiristetty jäähynesteen lämpötila-anturi kahteen kertaan (eka anturi tuli kiristettyä liiaksi ja hajosi). Nyt ei siis vuoda klemmareista missään mutta höyry nousee näiltä nurkilta (kuva: https://www.dropbox.com/s/b6hljwdypve6v32/marked.jpg). Kuvassa merkintä 1 on bensalinjat...
Punaisella kehystetty on mulle arvoitus enkä ole sille vielä nimeä löytänyt... Pitkään miettinyt että kun on painetta järjestelmässä voiko se sieltä ruikata nestettä... Väsäsin jäähdytysnestesysteemiin paineistuskojeen (letkua, T-haara ja tubeless-venttiili, termostaatin yläkopan ja paisarin väliin + painetta pumpulla) jonka avulla selvisi nuo alkupäässä kerrotut vuodot... Höyryävä kohta on siis vielä hakusessa... Kunhan päivittelen että muutkin saavat infoa jos joskus sattuu omalle kohdalleen sama näinkin mukava ja aikaavievä härdelli. ELK
-
Punanen on ihan tyhjennysproppu jäähdytinnesteelle.
-
Hirveetä säätöö.
Sulla on kannentiiviste paskana, ja/tai kansi kierossa. Teetä parin tonnin remppa niin tulee kuntoon. Itel oli ihan sama vika. Pimeenä kaverin tekemänä pääset ehkä tonnilla, motonetistä osat. Vesipumppu+kannnen oikaisu+yläpään tiivistesarja ja taas skulaa. Samalla vaivalla saat uuden jakopäänhihnan uusittua vesipumppuineen ja eikun kovaa ajoa.
Ai niin, ja älä KOSKAAN avaa paisuntasäiliön korkkia ajon jälkeen. Sillä poltat melko varmasti sen kannentiivisteen. Siellä järjestelmässä on ihan syystä sitä painetta (pitää nesteen alle kiehuntapisteen) jos sen meet tekemään rikot vaan lisää. Kylmästä koneesta voi ruuvata sen auki ja täyttää tarvittaessa.
-
Joo siihen tuli hommattua pahvisarja eli kansipahvi + yläkerran tiivisteet. Sitä nyt ei vaan tullut vaihdettua koska puristuksetkin olivat normaaleissa rajoissa ja velipoika vaihtoi vesipumpun joka vuoti akselilta. Oletettiin tämän olevan syy, mutta nyt sitten ei ole juuri muuta syytä. Ainoa rahanmeno tässä enää on kannen oikaisu, mikäli on liian kiero. Selvinnee tässä suunnilleen kuukauden sisään (kunhan veljellä on inspausta ottaa Volle työn alle). Tekisin itse vaikka heti mutta talvikelissä vaivalloista kerrostalon parkkipaikalla. Kunhan remoska on hoidettu alta pois niin kerrotaan seuraavat kuulumiset.
E: noniin, 21.2. purin kannen veljen työpaikalla itse, ja syy vuotamiseen löytyi hyvinkin helposti. Pataan on tehty jossain vaiheessa kansiremppa, ja edestä katsottuna vasemmanpuolimmaisin taaempi kannenpultti oli täysin löysällä. Kansipahviin oli kehittynyt reikä, kokoluokkaa pikkurillin päästä ekaan niveleen. Muuten oli ehjä tapaus eli vuoti sylinterin päälle niin vähän että ei huomannut tulpanreiästä katsoen, mutta tarpeeksi että hävitti nestettä ja osa valui löysän pultin kohdilta kuumaa konetta pitkin maahan / taivaan tuuliin. Paikallisella koneistamolla oli jyrsin epäkunnossa joten ei voitu käyttää siivua pois. Toivotaan vaan ettei tarvitse sen takia tehdä samaa uudestaan. ELK Ajeltu reipas 200 km sen jälkeen ja toiminut hyvin.