Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: JVeij - 12.12.2012, 23:52:47

Otsikko: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: JVeij - 12.12.2012, 23:52:47
Ajattelin nyt kuitenkin avata uuden topicin. Eli kaikissa mazoneissa taitaa tuo varapyöränkotelo olla ongelmallinen kohta. Tänään istuskelin tallissa ja katselin konttia sekä kiroilin koska kotelo oli hitsattu päin honkia. Ajatuksissa oli että vääntäisin kokonaan uuden kotelo-osan siihen , eli puolet kontista. Sitten tuli ajatus että voisiko koko kontista tehdä suoran tasaisen kokonaisuuden. Työkin helpottuisi kun saisi suoraa peltiä vain hitsata. Mitä mieltä olette ja onko kukaan tehnyt tällaista ratkaisua ?
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: luchadore - 13.12.2012, 04:36:34
Itte leikkasin pois koko lattian koteloineen ja vedin uutta suoraa peltiä tilalle. Alle neliöputkea runkopalkin jatkosi. Ja hyvä tuli  :) Tankin syvennys-kehys vaan uusiin pelteihin mukaan niin saa mukavasti takasin paikalleen.
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: lucky74 - 13.12.2012, 07:31:36
Saman asian kanssa viime talvena paininut. Vaikka oli valmiiks tehty varapyöräkotelo, niin oli niin paha tehdä johtuen vielä joskus kolaroidusta perästä. Jos ei olis ollu suht alkuperänen, niin suorana tekisin ny. Juur nuin kuten luchadorekin.
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: Ilari - 13.12.2012, 12:56:54
Jos autoa vähänkin käyttää ja haluaa pitää varapyörää mukana, niin en näe mitään järkeä tuossa poistossa. Amazonin kontti ei ole mikään iso, tekisin mieluummin vaikka toisellekin puolelle kotelon akulle tai työkaluille. :D
Ellei sitten just halua pitää kaikkia roinia takapenkillä tai katolla kun konttiin ei mahdu.
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: lucky74 - 13.12.2012, 21:19:52
Jos autoa vähänkin käyttää ja haluaa pitää varapyörää mukana, niin en näe mitään järkeä tuossa poistossa. Amazonin kontti ei ole mikään iso, tekisin mieluummin vaikka toisellekin puolelle kotelon akulle tai työkaluille. :D
Ellei sitten just halua pitää kaikkia roinia takapenkillä tai katolla kun konttiin ei mahdu.
  Tai hommaa farmarin niin mahtuu enempi roinaa mukaan. Vaikka useempi varapyörä? Työkaluja tuskin tarvii, eihän nää koskaan hajoo ;) Vähän meni ohi aiheesta. Ei se uus kotelo kauheen paha ole tehdä itsekkään jos viittii pikkasen peltiä naputella.Ostikkos  JVeij autos valkeakoskelta?
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: JVeij - 13.12.2012, 22:08:44
Kyllä. Valkeakoskelta on . Jos tietoa auton historiasta niin mielelläni kuulisin
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: luchadore - 14.12.2012, 01:15:22
Amazonin kontti ei ole mikään iso, tekisin mieluummin vaikka toisellekin puolelle kotelon akulle tai työkaluille. :D

Pitää vaan muistaa että pakoputkikin on jostain mahduttava menemään. Tai vaimennin, jos taakse haluaa sen
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: JVeij - 14.12.2012, 02:04:44
Aikomus olisi vielä tämän vuoden puolella tehdä tuo peltiprojekti. Entäs tuon pellin suojaus ? Täytyykö Se suojata jotenkin , vai selviäisikö Se talven yli puhtaana ja hyvänä ? Tarkoitus ei ole siis ajaa autolla talvella, vaan auto on kylmässä tallissa. Vai kannattaisiko heti pelti käsitellä jotenkin ja mikä olisi hyvä ? Tarviiko hitsaussauma jonkun käsittelyn ? Itse ajattelin tehdä näin, sanokaa heti jos on huomautettavaa. Eli vanha kotelonkötöstys pois, hitsaus ( oli sitten suora pelti tai uusi kotelo ) hitsauksen jälkeen käsittelen pellin sekä hitsaussauman ruosteenestoaineella, pohjamaali ja sen jälkeen oikeaa maalia päälle. Tulisiko pohjan puolelle tuleva paikka vielä käsitellä jollain , esim massalla ?
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: luchadore - 14.12.2012, 11:53:57
Kyllä ehottomasti kannattaa heti laittaa pellin päälle joku maali suojaksi. Jos teet kerralla ettet enää myöhemmin jatka töitä kontin kanssa niin kannattaa kontin pohjapuoli maalata tarpeeksi hyvin ennen kun massaa laitat, sitä on kurja saada pois sieltä sitten myöhemmin. Oma mielipide.
Otsikko: Vs: Volvo Amazonin peräkontti ja varapyöränkotelo
Kirjoitti: Customer - 19.12.2012, 23:54:48
Ja harjaa metalliharjalla saumat puhtaaksi palamisjätteistä ennen maalia. Varmista myös että pinnoissa ei ole rasvaa -> käytä uutta metalliharjaa tai jonka tiedät olevan
puhdas rasvasta. Jos halutaan että maalit vissiin pysyy niin peltipintojen karhennus ennen maaleja.

Kesäautossa massaus ainakin niihin alueisiin missä kivet lentää. Paras suoja kiveniskujen estämiseksi on laittaa roiskeläpät. Massa ei estä kiviä kauan. Itsellä kesäkuplassa
vain kaaret massattu useaan kertaan. Pohja jätettiin pelkälle maalipinnalle kunnostuksen yhteydessä. Hienosti on mennyt nyt pari vuotta mutta empä minä sillä ajelekkaan
kuin asfaltilla.