Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juissi842 - 13.12.2012, 08:05:00
-
v70 d5 -06 geartronicilla on alkanut pitämään eräänlaista ulinaa ajaessa. Ääni alkaa n.40km/h ja +100km/h on jo hiljaisempaa (tämä saattaa olla rengasmelua, vaikea paikantaa). Käytin juuri eturenkaita ilmassa tunkilla ja huomasin että rengasta käsin pyörittäessä tulee "kahinaa" vaihteiston suunnalta (vaihde oli N asennossa) Voiko rikkinäinen vaihteisto oireilla näin vai olisiko vika esim. Vetarin tukilaakereissa? Ääni siis tuli kumpaakin eturengasta pyörittäessä ja ei mielestäni pyöränlaakerin seudulta vaan keskempää. Ääni oli samantapainen, kuin jarrukilpi ottaisi hiukan levyyn. Renkaat myös pyöri yllättävän tahmeasti.
-
Tervehdys.
Onko tuossa d5 mallissa molemmissa akseleissa tukilaakerit?
Onko tasauspyörästölukko.jos ei niin niin pyöritä yksi pyörä kerrallaan estä toisen pyörän pyöriminen ja pyöritä vastapuolta.
Kuuntele kumpi akseli antaa äänen,so.tukilaakeri tai pyöränlaakeri.
Jos molemmat antaa äänen voi vikaa olla jopa laatikossa,epäilen kuitenkin jos laatikko muuten toimii normaalisti.
-
Heh ja vielä lisää,antaako vain manuaalipuolella ajettaessa ääntä?
-
En osaa sanoa, että onko molemmilla puolilla tukilaakerit.
Nostin tosiaan ilmaan vain toisen puolen kerrallaan ja molemmilla puolilla kuului semmoinen kihnutus. Tuo ajaessa kuuluva ujellus voi olla rengasmelua, kun samalta ainakin kuulostaa. Tuli vaan ekana mieleen että tuo kihinä muuttuu ujellukseksi 40km/h jälkeen.
Automaattipuolella ääntää ja kokeilin pikaisesti myös manuaalilla ja samalla tavalla ujeltaa.
-
Laatikko pelaa ilmeisesti hyvin?
Ettei olis pyörälaakerit tulossa tiensä päähän..
-
Tuossa on edellinen topic: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27125.0
Taitaa olla laatikkoremonttia tiedossa.
Lisäys: Laatikossa oli öljyn vajausta. Olisiko särkynyt joku laakeri. Kahina tuntuu todellakin tulevan keskeltä, aivan kuin moottorin alta kuuluisi, eikä niinkään vaihteistosta, mutta miten se on mahdollista?
-
Mikähän voisi olla vikana?
-
Kuulostaa siltä että jotain on jo rikki eli kilometrejä lisää vaan, kyllä se vika sieltä esille tulee.
Edit: tai siis vie siniselle niin tutkivat ja vaihtavat osa kerrallaan, kunnes äänimaailma on taas sellainen ettei turhat äänet häiritse.
-
Kuulostaa siltä että jotain on jo rikki
Tämä olikin jo tiedossa, mutta kysymys kuuluu että mikä on rikki? :-\
Onko jollakin tietoa tuon laatikon rakenteesta, että mikä siellä voisi kahista ja ääni siis kuuluu myös vapaalla, kun jompaakumpaa rengasta pyörittää? Ottaako joku laakeri herkästi itseensä öljyn vähyydestä?
-
Tasauspyörästön='perän' laakeri?
Ns. poskilaakeri. Ne pyörii aina kunhan edes toinen vetoakseleista liikkuu.
Fyysinen sijainti vetoakseleiden välissä.
-
Tasauspyörästön='perän' laakeri?
Ns. poskilaakeri. Ne pyörii aina kunhan edes toinen vetoakseleista liikkuu.
Fyysinen sijainti vetoakseleiden välissä.
Nyt kuulostaa hyvinkin varteenotettavalta. Laakerin vaihtoa varten laatikon joutuu ottamaan irti ja purkamaan alkutekijöihin?
-
Niin tarkoitin tuolla edellisellä että ennen kuin purat puoli autoa ja toteat joka kerta että se ja se paikka olikin kunnossa, niin aja lisää. Sulla on jo jotain sieltä rikki niin kyllä se vika sieltä esille tulee. Tuskin hajoittaa mitään enempää.
Eli taas virallinen vastaus ettei kukaan haasta oikeuteen: hinauta välittömästi korjaamolle.