Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: lk21 - 18.02.2011, 19:36:45
-
Kertokaa miten säädetään konepellin avausvaijereita, avauskahvasta kun vetää, niin ainoastaan apumiehen puoleinen lukitus vapautuu, kuskin puoli ei meinaa vapautua, kuin vasta useamman kokeilun jälkeen.
-
Mulla on ihan samaa ongelmaa.
Kokeiles ekaks että kun vedät vivun taakse ja joku nostaa kuskinpuolen pellistä ylöspäin.
Ja säätö pitäis tapahtua vivun päästä.
-
Liekö tässä jotain pientä "tyyppivian" oiretta, omassa varaosa-autossa tismalleen sama ominaisuus.
Tosin tuossa se ei nyt niin haittaa, keulaakin on jo purettuna niin paljon että lukituksen pääsee vapauttamaan muilla konsteilla. :)
-
Tyyppivikahan se. Useemista oon kuullu että vaijeri on venunu.
Tosiaan voi mennä säädöllä(useemmin) mutta vaijerinkin voi joutua vaihtaan.
-
Tyyppivika on joo. Yleensä menee niin, että kahvasta auki, menet nostamaan peliä, mutta vain apukuskin puolelta nousee. Nostat "väkisin" ja jätät yläasentoon ja käyt vetämässä kahvasta uudestaan.
Hovikorjaaja tuota sääti vuosi-puoltoista sitten, mutta niin vain jäkittää vieläkin. Tosin nyt aukeaa joskus molemmat puolet... mutta vain joskus. Joskus olen narulla vetänyt keulasta kahvaa ja samalla nostanut peltiä ;D
edit: olinpa hidas.. turha viesti..
edit2: ...enkä edes tiedä, mistä sitä säädetään, joten vielä turhempi viesti :-[
-
Mulla sama ongelma mutta päinvastainen!
-
:hello:
Ominaisuus näköjään, ei vika :pomo:
Kuskinpuoli täälläkin useasti kanittaa.
Eilen ruiskin vähän liukastetta sinne tänne, mutten ole kokeillut vielä vaikutusta.
Jostain kuvista olisin nähnyt, et kahvan juuressa olisi jonkunlaista säätöä vaijerille.
Juoksuttaa välillä useammankin kerran nostelemassa kuskinpuola, ennenkö suvaitsee aueta.
-
Jumittaa vänkärin puolelta ja ei mene pelti kiinnikkään kunnolla samasta kohtaa..
-
Täällä kans vaatii "kaks avaamista", ensin kahvasta veto, vapautuu vänkärin puoli, sit käydään nostaa "väkisin konepeltiä hieman"
ja sit uus veto kahvasta, jolloin aukee kuskinkin puolen lukitus.
En oo laiskuuttani viittinyt ihmetellä asiaa kummemmin, mut jahka kevät saa niin.........
-
Liityn myös vastaavalla ongelmalla joukkoon :(. Leudolla säällä aukeaa kumpikin puoli normaalisti, pakkasella ei. Ja kiinni kun laittaa niin vänkärin puoli ei tahdo tarttua pakkasella ollenkaan jos ei sitä lämmittele. Leudolla säällä taas ei ongelmaa.
-
Tossa jotain kuvaa.
http://img384.imageshack.us/f/98awdbonnetreleasesi9.jpg/
Jos säätöä ei ole tai se ei riitä, ota sopiva prikka ja leikkaa se toiselta reunalta poikki, avaa sitä sen verran että saat sen haluttuun paikkaan vaijerin ulkokuoren ja tukipisteen väliin. Tavallaan siis pidennät vaijerin kuorta, you know... :uglystupid2: Sitten kun prikka on paikallaan, puristat sen leikkauskohdan umpeen että se pysyy siellä, kuitenkin niin löysään, että vaijeri pääsee kulkemaan hyvin.
Muitakin kikkoja tuohon on, vaijeria en kyllä ensimmäisenä alkaisi vaihtamaan. :buck2:
Vakiovikahan toi tuntuu olevan...
-
Tossa jotain kuvaa.
http://img384.imageshack.us/f/98awdbonnetreleasesi9.jpg/
Jos säätöä ei ole tai se ei riitä, ota sopiva prikka ja leikkaa se toiselta reunalta poikki, avaa sitä sen verran että saat sen haluttuun paikkaan vaijerin ulkokuoren ja tukipisteen väliin. Tavallaan siis pidennät vaijerin kuorta, you know... :uglystupid2:
Muitakin kikkoja tuohon on, vaijeria en kyllä ensimmäisenä alkaisi vaihtamaan. :buck2:
Vakiovikahan toi tuntuu olevan...
Eikös siinä jonkinlainen säätöö ole, kuvastaskin päättelis niin, ja oon antanu itteni ymmärtää että on säädettävissä.
Mun piti kesällä säätää mutta arvaappa jaksoiko!!! ::) No jos ens kesänä sitten. :-[
-
Onhan siellä se säätö, osa nro 9. Tää nyt vaan, jos ei säätö muka riitä...
Itellä on kaikissa tuo säätö piisannut, ei oo mitään rakettitiedettä, jos vaan jaksaa nöyrtyä työkalujen kanssa selälleen jalkatilaan. :juhau:
Juma, mun kone jumii kokoaika,(liikaa taas niitä bangbros-sivuja... :2funny:) en tiiä mitä tulee näkyviin mun kirjoituksista mutta onhan toi homma ihan selvä.
-
Työasento on kyllä mahtava! ;D
-
Ameriikan veljiltä löytyi toimiva neuvo:
liimataan jotakin koroketta konepellin uritettuun kumitassuun. Laitoin pätkän tarraeristenauhaa omaan ja heti toimii ELK
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=18226 (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=18226)
-
Joo noin lienee tehtävä, kun noissa tassuissa ei ole säätöä niinkuin esim monissa natsivankkureissa.
-
No pysyykös pelti linjassa lokareiden kanssa tuolla Ranepatentilla?
Kai sen vaijerin voi oikeestikin säätää jos haluaa ja viittii?
Onhan niissä rungossa olevissa lukkokappaleissakin säätömahdollisuus, saa sitten sen pellin haluamaansa kohtaan ja väljät pois.
Älkää tehkö kaikkea vaikeimman kautta. :knuppel2:
-
Eihän pellin asento muutu mihinkään tuolla tallalla, koska metallinen lukko pitää metallista sankaa otteessaan ihan lokasuojan vieressä ja säätö tapahtuu vain lukon asennolla. Kyse on vain ylöspäin ponnistavan voiman puutteesta, jota kulunut kumi ei tarjoa ja lukko menee takaisin kiinni.
Jos lukkoja on vain yksi keskellä ja nuo nännit reunoilla, nännin säätö vaikuttaa totta kai pellin korkeuteen.
Vaijerin säätö vaikutti vain kahvan vetopituuteen mutta lukon avautumiseen ei.
Pellin-lokasuojan linja on säädetty tehtaalla kohdalleen eli en lukkoa ala siirrellä. Vaikka aukeaakin nyt kertavedolla, en ole ihan tyytyväinen.
Seuraavana käyn vielä kysymässä saako kuvan kumia varaosana, tuon kulumisella on aivan välitön yhteys ja on vaihdettavissa (lähtee nostamalla).
(http://i257.photobucket.com/albums/hh232/Rane_bucket/IMG_0883.jpg)
-
Jos säätää niitä rungon lukko-osia hitusen alemmas, lukot toimii ja se ylöspäin ponnaava voima kasvaa.
Ihan sama tilanne jos alkaa virittelemään lisätavaraa niihin kumeihin.
-
Jos säätää niitä rungon lukko-osia hitusen alemmas, lukot toimii ja se ylöspäin ponnaava voima kasvaa.
Ihan sama tilanne jos alkaa virittelemään lisätavaraa niihin kumeihin.
Niinpä, mutta silloinhan se lokari-pelti linja muuttuu koska kumit ovat madaltuneet ja pänniä laskemalla peltiä. ;)
Se on sitten eriasia että huomaako sitä kukaan.
-
Toi on niin tuttu ongelma. Itellä kasipätkän kans tapellu et saa luukun kiinni. Ei lukitte kunnolla. Mietin jo yks päivä et laitanko tylysti pikalukot vaan ;D
Sai sitten jonkin verran tehdä DIY osia että sai toimiin edes välttävästi. Tosin en uskalla avata konepeltiä muutakun hätätapauksessa.
-
Joo, on tää niitä vaikeimpia hommia näitten automallien kanssa.