Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Pakinvaihteensiirtäjä - 15.12.2012, 12:29:26

Otsikko: v40 2.0 1998 jumiutunut pakin vaihteensiirtäjä
Kirjoitti: Pakinvaihteensiirtäjä - 15.12.2012, 12:29:26
Ongelmat tuli kun peruutin auton katoksesta ja olin lähtemäisilläni eteenpäin. Ei löytynytkään enää muita vaihteita kuin 5-vaihde. Tutkin asiaa ja löysin täältä keskustelun jossa oli samanlainen ongelma. Valitettavasti vain ongelman ratkaisu oli esitetty meikäläiselle liian yleisellä tasolla.

Niinpä nyt kysyisinkin apua. Olen purkanut vaihdelaatikon päässä olevan kotelon pois. kysymykseni onkin että mikä on pakin vaihteensiirtäjä ja miten sen jumiutuminen ilmenee ja miten jumin saa poistettua?

Kiitoksia jo etukäteen,

t. Petteri
Otsikko: Vs: v40 2.0 1998 jumiutunut pakin vaihteensiirtäjä
Kirjoitti: Pakinvaihteensiirtäjä - 15.12.2012, 13:55:18
tässä olisi tämä vanha keskustelu:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=776.msg13345#msg13345
Otsikko: Vs: v40 2.0 1998 jumiutunut pakin vaihteensiirtäjä
Kirjoitti: (Miksu) - 15.12.2012, 14:02:38
Tuossa toi on niin tarkkaan selitettynä, kun se oikeastaan voi selittää

Lainaus
Niinpä tiesimme avata vaihdelaatikon kuskin puoleisesta päästä peltisen kotelon, jonka takaa siirtäjät näkyvät. Vikana tosiaan oli tuo puolitiehen jäänyt pakin siirtäjä.


Ja sitten vielä vinkki siihen, mitä tehdä lisäksi, kun se peltikoppa on auki

Lainaus
kiristitkö sen vitosen akselin mutterin samalla kun avasit sen huolto luukun vai muljautitko vaan siirtäjän kohilleen ja luukku kiinni??
Otsikko: Vs: v40 2.0 1998 jumiutunut pakin vaihteensiirtäjä
Kirjoitti: Pakinvaihteensiirtäjä - 15.12.2012, 14:05:27
mutta mikä noista on se vaihteen siirtäjä ja mihin se pitäisi "muljauttaa", että se olisi taas paikoillaan?
Otsikko: Vs: v40 2.0 1998 jumiutunut pakin vaihteensiirtäjä
Kirjoitti: Pakinvaihteensiirtäjä - 15.12.2012, 14:09:36
ja peltikoppa on siis irti ja nyt sitten pitäisi tietää mitä noille vaihtajille tulisi tehdä, että asia korjautuisi...
Otsikko: Vs: v40 2.0 1998 jumiutunut pakin vaihteensiirtäjä
Kirjoitti: Pakinvaihteensiirtäjä - 15.12.2012, 14:52:37
löyty vika, kiitos. se olis se paksuin "sauva" lähimpänä näkyviä hammasrattaita. sen kun painoi sisään kokonaan niin ongelma oli korjattu.

Seuraavaksi tietenkin pitäisi laittaa uudet öljyt laatikkoon niin mitä öljyä tulisi laittaa ja kuinka paljon. Jossain luki 2,7 l.

Toinen kysymys on että mistä öljy laitetaan laatikkoon? laatikon kyljessä(etupuolella) on sellainen muovinen siipimutterin näköin juttu niin siitäkö vai jostain muualta?

Kiitoksia jo etukäteen.

Otsikko: Vs: v40 2.0 1998 jumiutunut pakin vaihteensiirtäjä
Kirjoitti: (Miksu) - 15.12.2012, 15:09:17
Joo, en olisi osannutkaan selittää että mitä pitää tehdä, tuo on melkein sitten aina sen purkajan hommaa rämpätä niitä osia, hyvä että löyty oikea osa :)

Joo, siitä edessä olevasta propusta öljyä sisään ja öljyä menee niin paljon, että siitä aukosta alkaa tulla ulos.

Mobil:n öljyhaku antaa tälläisen öljyn
Mobilube 1 SHC 75W-90

Tuo öljy lienee GL-4 ja 5 luokitukset täyttävää