Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: JoonasH - 15.12.2012, 17:48:35
-
heipä hei!
kuten otsikko varmaan kertookin niin yllätyksekseni löysin tallin lattialta jotain vihreää ja ensiksi epäilys johti jäähdytysjärjestelmään mutta auton alla oli tämmöinen näky:
(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/15122012197_zps874a5cfc.jpg)
(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/15122012196_zps3a589dfc.jpg)
eli näyttää siltä että tuolta kuivaimen kiinnityspannan alta olisi jotain valunut...
jäähdyttimen pääty oli aivan kuiva lukuunottamatta paria täplää tuossa alalaidassa eli jäähdytin se ei varmaankan ole ja paisuntasäiliössä on saman verran nestettä kuin ennenkin. yläpuolelta katsoessa kaikki on aivan kuivaa jäähdyttimen letkuja myöten.
kuten kuvasta voi huomata on tuo kuivain aika karussa kunnossa eli olisiko tuo tavara tullut sieltä sisältä ja siinä samassa osunut vähän jäähdyttimeen ??? ja kyllä jäähdytinnestekkin on vihreää joo mutta tuota kun otti lattialta sormiin niin se ei tuntunut kovinkaan nestemäiseltä ??? minkäsväristä se öljy on mitä tuonne ilmastointijärjestelmään laitetaan? tuo nimittäin tuoksui enemmänkin palaneelta kuin jäähdytinnesteeltä ::)
-
En tiä onko se ite kylmäaine vihreetä, vai mikä, mut kyllä se sille puolelle liittyy. Tein pikkuveljen kuplaan bensan "välitankin" vanhasta kuivaimesta, ja sieltä tuli semmosta vihreetä mömmöö pestessä.
-
Kylmäainevuoto kyseessä :-\ Kylmäaineen sekaan on laitettu tuota väriainetta vuotojen näkymisen helpottamiseksi.
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/T-5R/IMG_6026.jpg)
Mää liityn kerhoon.
Vuoden verran on uus kuivain pyöriny takaluukussa. Onko kellään tietoo millanen homma vaihtaa ja mistä sais työkalun tohon vaihtoon?
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/T-5R/IMG_6026.jpg)
Mää liityn kerhoon.
Vuoden verran on uus kuivain pyöriny takaluukussa. Onko kellään tietoo millanen homma vaihtaa ja mistä sais työkalun tohon vaihtoon?
Ei tietoa, mutta itseäkin kiinnostaa. Multa joku on paskonu sen liittimen millä kuivain tulee putkistoon kiinni.
O-renkaita saa Volvolta, ja ehkä tarvikkeenakin. Ne kylmäaineen kestävät on sit keltasia
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/T-5R/IMG_6026.jpg)
Mää liityn kerhoon.
Vuoden verran on uus kuivain pyöriny takaluukussa. Onko kellään tietoo millanen homma vaihtaa ja mistä sais työkalun tohon vaihtoon?
Vähän joutuu keulan varusteita purkamaan edestä, mutta ei ole lopulta hankala homma.
Paksun letkun voi joutua irroittamaan kompuran päästä, jos on ruostunut kuivaimeen kiinni.
Jos järjestelmässä on vielä painetta, niin ensin huoltoasemalle järjestelmän tyhjennykseen ja sen jälkeen ehdottomasti kunnon pesu purettavien osien ympäristöön!
Putkiliitosten avaamiseen löytyy työkalusarja esim. biilteemasta.
Jos uusi osa on alumiininen Hella/Behr, niin vähän joutui itselläni hakemaan pöntölle asentoa, kun putket oli hitsailtu vähän silmämääräiseen asentoon.
-
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/T-5R/IMG_6026.jpg)
Mää liityn kerhoon.
Vuoden verran on uus kuivain pyöriny takaluukussa. Onko kellään tietoo millanen homma vaihtaa ja mistä sais työkalun tohon vaihtoon?
No on melkonen näky,ei oo kuivainta ainakaan viime vuonna vaihettu :o
-
No sitten asiaa,on se kumma kun henkilöpirsseistä joutuu/lähtee aineet ottamaan pois kun kuivaimen vaihtaa,raskaassa kalustossa tätä ei tarvii tehä,siellä kaiketi on takaiskuventtiili,senkun kiertää kuivaimen pois ja uuven tilalle,ilmastointi toimii ihan normaalisti toimonpiteen jälkeen,tosin kuivaimen kautta kiertää kaikki paineilma järjästelmän ilma,mutta ei kait tällänen olis mahotonta tehä henkilöpiiliinkään,liekkö halusta vai halusta maksimoija tuotto kun näin ei ole >:(
-
No sitten asiaa,on se kumma kun henkilöpirsseistä joutuu/lähtee aineet ottamaan pois kun kuivaimen vaihtaa,raskaassa kalustossa tätä ei tarvii tehä,siellä kaiketi on takaiskuventtiili,senkun kiertää kuivaimen pois ja uuven tilalle,ilmastointi toimii ihan normaalisti toimonpiteen jälkeen,tosin kuivaimen kautta kiertää kaikki paineilma järjästelmän ilma,mutta ei kait tällänen olis mahotonta tehä henkilöpiiliinkään,liekkö halusta vai halusta maksimoija tuotto kun näin ei ole >:(
Kulkeeko oikeasti ilmastointi ja painejärjestelmä saman kuivaimen kautta? :o
-
Kuivain ei saa olla pitkään ilman sinettejä ja tyhjänä, syytä en muista.
-
Kuivain ei saa olla pitkään ilman sinettejä ja tyhjänä, syytä en muista.
Ilmassa on niin paljon kosteutta, että kuivan täyttyy siitä ja on taas sitten "käytetty". ;)
-
Ilmassa on niin paljon kosteutta, että kuivan täyttyy siitä ja on taas sitten "käytetty". ;)
asiasta perillä oleva kirjoitti että aikaa olisi vartti täyttää järjestelmä vaihdon jälkeen. Kuuluuko nyt samaan sarjaan vuoden peräkontissa pyörinyt kuivain?
-
asiasta perillä oleva kirjoitti että aikaa olisi vartti täyttää järjestelmä vaihdon jälkeen. Kuuluuko nyt samaan sarjaan vuoden peräkontissa pyörinyt kuivain?
Jaa a, toivottavasti on korkit pitäneet kosteuden ulkopuolella... :-\ Kyllä ne varmasti varaosamyymälöiden hyllyissäkin vuosia ovat.
-
Jaa a, toivottavasti on korkit pitäneet kosteuden ulkopuolella... :-\ Kyllä ne varmasti varaosamyymälöiden hyllyissäkin vuosia ovat.
varastossa lämpötila on tasainen ja plussalla, peräkontissa se on jotain muuta. ???
-
joo joku muu saa tän kyllä laittaa :D tuleepahan ainakin oikein ;)
-
Kulkeeko oikeasti ilmastointi ja painejärjestelmä saman kuivaimen kautta? :o
Vanhemmassa kalustossa missä ei ole ilmastointia ei niissä ole ilmakuivaintakaan,niissä laitetaan tenua annostelijaan ettei jäädy talvella ja päivittäin lasketaan säiliöistä vedet pihalle,ensimmäinen auto mikä meille tuli ilmkuivaimella oli vm-88 f10 volvo,josta senaikanen varikkopäällikkö oli otattanu ilmastoinnin pois,volvot tuli jo siiheaikaan hihnalta ilmastoinnilla varustettuna ja se makso erikseen se poisto,mutta kun oli senverran vittumoinen luonne ja sanoi ettei jätkät mitään ilmastoinnilla tee ni otatti pois,mutta kuivain jäi,tämäkin assia selvis kun toisen virman kuski sano että mikäs se on uuvella volvolla ajellessa kun on ilmastointi ja kaikki,no mie siihen että ei ole,no kaveri tutkimaan ja sano että ohan tässä ilmakuivaikin,no mie siihen,mutta ilmastoitia ei ole,no kaveri siihen että se on pitäny erikseen otattaa pois kun se tulee tehtaalta aina ilmastoinnilla varustettuna,no mie päällikön kimppuun ja virkkoi tuo että ette työ mittään ilmastoinnilla tee ni mie otatin sen pois,ja makso erikseen poisto 7500 markkaa siihen aikaan,nii että on meitä joka junnaan :idiot2:semmonen oli se ekan kuivaimen tarina,no eipähän tarvinnu tenulla leikkii eikä tyhjennellä säiliöitä :D