Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Silverfang - 19.02.2011, 06:09:52

Otsikko: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 19.02.2011, 06:09:52
Kondensaattoreista ei ole vielä keskustelua joten laitetaan sellainenkin alulle... Sopinee tänne hifiosastolle mutta miksei yhtä hyvin muuallekin.
Minkälaisia kokemuksia kondensaattoreista? Hyötyä, rahan tuhlausta vaiko jotain muuta?

Törmäsin netissä seuraavanlaiseen konkkaan: Power+ Power On Demand 16.6F kondensaattori. Lupaukset on ainakin mahtavia, varsinkin pieni koko huomioiden...
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: kilikali - 19.02.2011, 09:11:09
Kondensaattorin tehtävähän on antaa vahvistimelle virtaa silloin kun se sitä nopeasti tarvii eli auton akku ei kykene nopeisiin virransyöttöihin jota musiikin kovaan kuunteluun tarvitaan. Se siis tasaa jännitettä vahvistimelle. Toimiihan vahvistimet ilman sitäkin, mutta ääni alkaa 'särkeä' helpommin kaiuttimissa. PLAY IT LOUD ;D
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Axu85 - 19.02.2011, 09:17:37
Törmäsin netissä seuraavanlaiseen konkkaan: Power+ Power On Demand 16.6F kondensaattori. Lupaukset on ainakin mahtavia, varsinkin pieni koko huomioiden...

Esim.... Jos ton varauskyky olisi max 70% tai Min 25%, niin noi johdot mitkä siin on niin sulaisi vaikka olisi hopeasta.
Noin pieni boxi ei voi olla hyvä. Haiskahtaa aika pahasti huijaukselta.

Se selviää kun ostaa tollaisen ja katsoo mitä on syönyt.
Mutta kuka maksaa 240€ siitä....

Tosiaan ton kokonen boxi ja noin pienet johdot suureen kapasiteettiin... :uglystupid2:

Menee samaan kuin tämä toisesta paikasta lainattu:
Lainaus
Onks kukaan kuullu tollasesta että, kun polttoaineen syöttöputken päähän
asentaa sellaset magneetit, jotka hajottaa polttoaineen koostumuksen
ennen syöttöö ja sitten happi ja hiilidioksidi pääsee paremmin reagoimaan,
niin hyötysuhde ja teho paranee?
:2funny: :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Axu85 - 19.02.2011, 09:19:27
Kannattaa tosiaan katsoa noita testejä kondensaattoreista, muuten voi tulla huijatuksi. ;)

Edit: tämä oli pärjännyt hinta/laatu suhteeltaan testissä, http://osanetti.fi/toxic-1f-p-3437.html (http://osanetti.fi/toxic-1f-p-3437.html) Toxic TX1000 1F.
Itse omistan tollaisen ja voin kertoa että hiukan se auttoi, mutta ei tarpeeksi. ;)
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: pomo - 19.02.2011, 11:27:44
Autosound testas joskus noita "hyper" koknkkia ja kyllä niissä raha hukkaan meni.

Jos ajattelee asiaa, kunnon akku ja 1-2F konkka, niillä pärjää monet setit riittävästi. En ostaisi.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Axu85 - 19.02.2011, 18:55:24
Power+ kondensaattorilla saavutettavat hyödyt:

    * vapauttaa lisävirran ajoneuvon käyttöön akkua nopeammin
    * pienentää polttoaineen kulutusta   ;D  Jos ei käytettä poppivehkeitä täysillä niin miten toi on mahdollista???
    * parantaa tyhjäkäyntiä ja virrantuottoa   ;D Koska kondensaattori tekee virtaa???
    * lisää akun ja laturin käyttöikää
    * parantaa vanhan akun suorituskykyä   ;D Tää on ihan huippu!
    * helpottaa kylmäkäynnistystä
    * parantaa kiihtyvyyttä  :D nyt alkaa olee sillainen tilanne et tarvii pitää paussia että saa henkeä nauramistelta.
    * vähentää päästöjä   :2funny: Nyt varmaan tuli kuolema.  :2funny:
    * antaa tarvittaessa lisävirtaa akulle, joten esim. auton valot eivät ”vilku” musiikin tahdissa.

Vähän ihmetyttää noista muutama, huomaa että kertomuksen on tehnyt myyntimies eikä sellainen henkilö joka oikeesti tietää asioista... Ehkä joku kondensaattori voi vaikuttaa kaikkiin noihin asioihin mut ei toi Power+ Power On Demand 16.6F.

Joo olis voinut olla urkkimatta lisää tietoa siitä romusta... :hello:
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: järviin - 19.02.2011, 19:05:40
Samat tuntemukset tuli allekirjoittaneelle, kun luin tota. Tuossa on käynyt todennäköisesti niin, että tollasta laitetta ei ole olemassakaan, vaan tää on joku hupi juttu. :2funny:

Paras oli:Mullistava UUTUUS kondensaattori, jonka olemme myös itse testauttaneet uskoaksemme, että tämä todellakin toimii.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 19.02.2011, 21:03:23
Aika tulikivenkatkuista tekstiä... Hyvä, että herättää ajatuksia :) Ehkä "pikkasen" myyntimies mynttisen korulauseilta kuulostaa Power +! Tuo pitäis ehdottomasti saada konkkatestiin! Noita konkkatestejä on aika vähän sattunut silmään ja ao. mainittu Autosoundin testin perusteella vois päätellä, että yhdelläkään testatuista kondensaattoreista ei ole juuri mitään virkaa.

Kondensaattorihan on hyvä laite äkilliseen virrankulutukseen mutta onko oikeasti lupaukset täyttäviä laitteita markkinoilla  :o Yksi faradi on jo aikamoinen kapasiteetti saati kymmenet...
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Xuppo - 19.02.2011, 21:06:31
jos tuo pystyisi edes parin faradin varauskykyyn niin noi sen kytkentäjohdot hehkuisi aika tulipunaisena  :D
noista naruista ei kovin montaa amppeeria ajeta läpi.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 19.02.2011, 21:15:17
jos tuo pystyisi edes parin faradin varauskykyyn niin noi sen kytkentäjohdot hehkuisi aika tulipunaisena  :D
noista naruista ei kovin montaa amppeeria ajeta läpi.

Minkäs verran niistä ampeereita "mahtuu" läpi? Jatkuvalle kuormitukselle on tottakai tarkat notulit piuhan valintaan mutta eihän ne hetkessä käsiin sula :)
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Wolvis - 19.02.2011, 21:20:54
Itellä konkkana Stingerin 1f konkka jostain vuosien takaa, ajaa asiansa vaikkei suurta hyötyä olekkaan, mutta nuo "pieni mutta suuurensuuret faradit" kuuluu luokkaan jossa eräs pieni SPL Pro:n konkka oli joskus, humpuukia.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: järviin - 19.02.2011, 21:32:22
Minkäs verran niistä ampeereita "mahtuu" läpi? Jatkuvalle kuormitukselle on tottakai tarkat notulit piuhan valintaan mutta eihän ne hetkessä käsiin sula :)
Tuolla suuntaa antavia numeroita.
http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6johto (http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6johto)
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 19.02.2011, 22:13:40
Tuolla suuntaa antavia numeroita.
http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6johto (http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6johto)

Juu vähän korkeammalle jännitteelle, 12 V pikkasen poikkeaa tuosta. Johdon pituudella on myös ratkaiseva merkitys tarvittavaan pinta-alaan.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: järviin - 19.02.2011, 22:20:31
Juu vähän korkeammalle jännitteelle, 12 V pikkasen poikkeaa tuosta. Johdon pituudella on myös ratkaiseva merkitys tarvittavaan pinta-alaan.
Ai, onko 1A jotenkin erilainen 12V:lla, kuin 220V:lla? Johtimen pituuden ja poikkipinta-alan suhteella kompensoidaan, käsittääkseni jännitehäviötä.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: JL - 19.02.2011, 22:34:07
Ai, onko 1A jotenkin erilainen 12V:lla, kuin 220V:lla? Johtimen pituuden ja poikkipinta-alan suhteella kompensoidaan, käsittääkseni jännitehäviötä.

Juuri näin, A on A... oli se sitten 12VDC tai vaikkapa 230VAC.


JL
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 19.02.2011, 22:48:25
Jaahas, sähköopin tunnit alkoivat  :D

Tasavirta - vaihtovirta... oikosulku ja kohta palaa käämi?
Mitä pienempi jännite sen vähemmän sitä on "varaa" hukata, eikös... Tehoahan (W) sitä halutaan siirtää paikasta toiseen. Jos on käytettävissä jokin tietty jännitetaso niin sieltähän ne ampeerit sitten määräytyy. Jotain tuollasta tarkoitin... Ymmärtää ken tykkää  :) Ja ei tosiaan ampeeri muutu mihinkään, se on aina ampeeri.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: järviin - 19.02.2011, 22:53:00
Oppitunti nro 2: I=U/R eli ampeerit määräytyy volttien sekä ohmien mukaan. ;)

E: Autovehkeissä käytetään kyllä paksumpia johtoja juuri siksi, että "siirtohäviö" tulee pienemmäksi.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 19.02.2011, 23:54:55
Oppitunti nro 2: I=U/R eli ampeerit määräytyy volttien sekä ohmien mukaan. ;)

E: Autovehkeissä käytetään kyllä paksumpia johtoja juuri siksi, että "siirtohäviö" tulee pienemmäksi.

Eiköhän noi kolmiosäännöt jossain takaraivon sopukassa vielä porukalla liene ja kuukkelilla saa aina muistinvirkistystä   :)

Palatakseni otsikon mukaiseen aiheeseen... Olisko useampi pienempi konkka parempi kuin yksi isompi esim 1F kokoinen? Konkalle vaihtoehtona mainostetaan pieniä "hifi"akkuja joissa on tosi pieni sisäinen resistanssi ja pystyy antamaan virtaa nopeammin kuin tavallinen käynnistysakku.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Yesse - 19.02.2011, 23:56:34
itellä on joku 5F "hybiridi" konkka, vaikka nyt ei mitään 5 faradia ookkaan, ni toimii hiukan paremmin ku 1F konkka, eli kestää pari naksua kovemmalla pitää jyskytystä ennen ku rupee valot
vilkkumaan musan tahtiin, mutta ei kyllä onnistu vieläkään luukutus edes ajon aikana, toki akku varmaan kaipais uusintaa.
Toki 1F pienet konkat on parempi siinä mielessä, että pitävän paremmin "lupaukset" ku nää 50F konkat, tais velipoikaki aikoinaan laittaa 3 vai 4 konkkaa riviin ku oli vielä 530 farkun kontti
täynnä poppeja, mutta saadaanki hiukan alennusta autostudiolta ni oli mitä testailla.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 20.02.2011, 00:02:28
itellä on joku 5F "hybiridi" konkka, vaikka nyt ei mitään 5 faradia ookkaan, ni toimii hiukan paremmin ku 1F konkka, eli kestää pari naksua kovemmalla pitää jyskytystä ennen ku rupee valot
vilkkumaan musan tahtiin, mutta ei kyllä onnistu vieläkään luukutus edes ajon aikana, toki akku varmaan kaipais uusintaa.
Toki 1F pienet konkat on parempi siinä mielessä, että pitävän paremmin "lupaukset" ku nää 50F konkat, tais velipoikaki aikoinaan laittaa 3 vai 4 konkkaa riviin ku oli vielä 530 farkun kontti
täynnä poppeja, mutta saadaanki hiukan alennusta autostudiolta ni oli mitä testailla.

Selkeesti jotain hyötyä noista on mutta täyttääkö lupauksia onkin eri juttu... Just toi useampi pieni ja luultavasti aika lailla halvempia saattaa antaa paremman lopputuloksen  :) Minkälainen akku sulla on kiinni?
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Yesse - 20.02.2011, 00:12:39
Selkeesti jotain hyötyä noista on mutta täyttääkö lupauksia onkin eri juttu... Just toi useampi pieni ja luultavasti aika lailla halvempia saattaa antaa paremman lopputuloksen  :) Minkälainen akku sulla on kiinni?
Empä ny muista akun arvoja, mutta musta ihan perus Exide ja iästäkään ei tietoa, eli eihän se mikään ihmeellinen oo.
Tollanen erillinen pieni akkuki vois olla kyllä hyvä ratkasu, sellasen kuitenki saa parin kolmen konkan hinnalla.
Esim. Ground Zero GZBP 12.1000 Erikoistarjous 150 € powersetissä, 25Ah / 1000A. Vois itekki kokeilla joskus sit sadanvuoden päästä ku jaksaa panostaa,
tosin ensin vaihtuu käyttöakku yellow toppiin ja sit katellaan jos vielä toista akkua tarttee.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 20.02.2011, 00:18:46
Empä ny muista akun arvoja, mutta musta ihan perus Exide ja iästäkään ei tietoa, eli eihän se mikään ihmeellinen oo.
Tollanen erillinen pieni akkuki vois olla kyllä hyvä ratkasu, sellasen kuitenki saa parin kolmen konkan hinnalla.
Esim. Ground Zero GZBP 12.1000 Erikoistarjous 150 € powersetissä, 25Ah / 1000A. Vois itekki kokeilla joskus sit sadanvuoden päästä ku jaksaa panostaa,
tosin ensin vaihtuu käyttöakku yellow toppiin ja sit katellaan jos vielä toista akkua tarttee.

Ihan totta, että pääakku ensin kuntoon ja sitten lisäakkuja tms. jos tarvii. Tuo GZ on just sellanen mistä kiinnostais kuulla mielipiteitä. Jos sellaseen päädyt niin jaa ihmeessä kokemukset tännekin :)
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Yesse - 20.02.2011, 00:41:16
Mutta varmaan joltain tutulta/foorumilaiselta tai jostain irtoo konkka lainaanki, jos haluut niitten vaikutusta kokeilla?
Eihän se oo homma eikä mikään sellasta tunkea sinne virransyötön väliin ja katella että vieläkö valot jumppaa humpan tahtiin (jos siis näin nyt tekee).
Itellä vielä edessä +100hp päivitys, ylimaalaus, tarrotus ja vanteet ennen ku rupeen ajattelee hifipuolta lisää, eli toi 100 vuotta ei oo kaukana oikeesta ajankohdasta  :P

Aaa.. googletin vähän maxboomin sivuja ja tämmönen hypääs silmään:
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=76 (http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=76) 80Ah / 2275A ja 199€ postikuluineen, hiukan kookashan toi on, mutta luulis ajavan
asiansa, ainaki on pro-luokan jytkyttelijöille riittäny: http://img299.imageshack.us/img299/161/kilpailut2010.jpg (http://img299.imageshack.us/img299/161/kilpailut2010.jpg)
Voi olla että tuleeki ground zeron akku itelle, optiman akkuihin verrattuna vielä isommat amppeerit, kuin myös hinta mutta ainaki pärjäis varmemmin yhellä akulla.

Edit: Exide Excell 74ah / 680A  on toi nykynen akku, eli tosiaan kylmäkäynnistykseen vielä ihan riittävä ollut.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Silverfang - 20.02.2011, 01:13:48
Vaatimatonta 100 hepan päivitystä ensi alkuun ajattelit ;)

Hyvä se on kaikki vaihtoehdot katsastaa ja vertailla. Noilta painekavereilta mallia ottamalla ei varmasti pahasti metsään mene, siellä kun virransaanti on pakko olla kunnossa. Vähempi kyllä riittää "normiharrastajalle"... kunnes mopo lähtee keulimaan ja karkaa täysin lapasesta  ;D
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: ässäarpa - 08.05.2012, 02:10:14
sen verran voin vielä lisätä että itsellä oli semmoinen 395 euron stinger 5f konkka, avasin sen ja oli kyllä aika pettymys, pilipali paskaa 400 euron edestä :idiot2: kunnon akut ja kaapelit, niillä pärjää :)
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Mrop - 09.05.2012, 23:15:42
sen enempää lukemati joka tekstiä heitän tähän bassomiehenä oman mielipiteeni.

Konkka varataan ja se antaa hetkellisesti virtaa.
entäs sitten kun se konkka on tyhjä? se varaa lisää akulta = tupla kuorma?

konkka keksittiin estämään virtasyöppöjen vahvistimien viemät piikit joka näkyi valojen vilkkumisella (jännite tippuu basson iskiessä)

jännitteen tippuminen johtuu akun tai kaapelien huonoudesta, mutta poissuljetaan kaapelointi heti, oletetaan että se on kunnossa.
okei.

eli akku kyykkää kunnei jaksa ja siihen kylkeen asennetaan konkka... miksei vaihdeta akkua parempaan?
kondensaattori ei poista olemassaolevaa vikaa, vaan estää pahimpia oireita.

yksi 20Ah BSB > mikä tahansa kondensaattori, piste.
20Ah akku tais olla sen 99€ audiocheckil, eli parhaimmas tapauksessa on jopa halvempi, kuin GIGAMEGAfARADIN kondensaattori.

ja jos joku kaipaa "nopeampaa" sähköntuottoa, eli konkka antaisi muka herkemmin virtaa pienemmän sisäisen resistanssin takia, niin kytkekää pikkuakkuja rinnan se 2-3kpl, tällöin yhden akun sisäinen resistanssi puolittuu, kolmella se on 1/3 jne jne.

imho kondensaattori on joko:
a) kallis jännitenäyttö
b) kallis paperipaino

muita hyvä akkuja on sit Optimat, BSB tietty, CSB varavirta-akut, Odyssey:n tekemät akut, XS-power jne.
akkukaupasta missä siellä seisoo 60+ partasuu myymässä akkuja ei kannata käydä kysäsemässä mikä on paras autohifiin. sieltä tulee vastauksena että tää tää varta o semmone ikinä ei tarvi vaihtaa ja varmana riittää.

"entäs, kun mulla vie laitteisto tommosen 1000A jatkuvaa"

"ei vie"

"viepäs"

"no ei vie, osta varta nyt. tarkotat varmaan tehoa, onko sulla joku asuntoauto että kahvinkeitin tai sähköliesi tarvii tehoa tääl ois tämmösiä huviakkuja"

"eikut bassot, ja se on se 12000w mitä jatkuvana repii akuilta"

"ei voi viedä"

"ei sit, tilaan netistä, kiitos moi"

... näin kokemuksesta... vastaavanlaisen keskustelun kävin laturikauppiaan kanssa ja en sieltäkään saanut yli 100A laturia, kunnen muka tarvi 300-400A laturia :/
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: pomo - 09.05.2012, 23:35:13
Ja sit kun konkka sippaa niin, tyhjää varmasti akun.   :-\
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: IceSun - 10.05.2012, 12:25:16
Ja sit kun konkka sippaa niin, tyhjää varmasti akun.   :-\

Sitten kaivetaan mittari esille ja ihmetellään, ostetaan uusia tietysti tilalle.  ;)

Eikös oikea tapa lähestyä tätä asiaa ole "käytettävä budjetti" ja mitä laitteita autoon tulee tai mitä siellä on tai Mikä on oikeasti se käyttötarkoitus ja missä tilanteessa?
Koitan hieman oikopolkua koska tämä on oikeasti loputon väittelyn aihe.

Jos rakentelu lähtee isolla budjetilla eli vedetään koko virtapuoli uusiksi (iso pääakku, mahd. pieniä lisäakkuja kuten BSB tai pari isoa akkua, isot kaapelit ja koko helahoita). Vastaavasti on varmaan myös sellaiset laitteet jotka vievät virtaa ja pari laturia vielä kaupan päälle.
= Ei tarvita lisäksi erillisiä kondensaattoreita. Virtaa varmasti riittää, ihan missä vain.

Jotain medium-tasoa. On lisätty muutama vahvistin (oletetaan nyt, että ollaan jossain +-1500w luokassa, eikä kisata missään, vahvistimet ovat muuta kuin 'biltema', laturikin puhkuu vielä), jopa isompia kaapeleita on vaihdettu, uusi pääakkukin löytyy ja jopa maadoitukset on kunnossa.
= Ei välttämättä tarvita kondensaattoria. (Ehkä yksi BSB tai vastaava voisi olla varuiksi?) mutta pienellä "parkkipaikka luukutuksella" ei tule ongelmia.

Aloittavaa tasoa. On lisätty se järeä tarjous vahvistin ja virtajohdot laitettu (ehkä liian ohutta kaapelia). Hyvin todennäköisesti valot vilkkuu ja ongelmia on. Tähän saa lievitysti konkalla tai BSB-tyyppisellä lisäakulla. Todennäköisesti ongelma lievenee tai poistuu jossain tapauksissa mutta onko oikea syy/syyt jossain muualla miksi virta ei riitä? Ilmeneekö tämä ajossa vai auton ollessa sammuksissa parkkipaikalla?
= On apua konkasta tai pienestä lisäakusta.

Syveen tai saveen. Oli sitten konkka tai useampi, lisäakku. Kunhan ne luovuttavat virran nopeasti ja ovat lähellä vahvistinta niin niistä on apua, jos aloitellaan rakentelua eikä vielä pysty tai edes tiedä, että virtajärjestelmää kannattaa alusta asti parantaa Hifi-asioissa.

Noiden välistä löytyy monenlaista settiä ja monta käyttötarkoitusta eri tilanteisiin.
Kuitenkin kaikki +1milj faraadin superkonkat kannattaa unohtaa ja ostaa vaikka järeämmät kaapelit ja kunnon liittimet sillä rahalla.
Käyttötarkoitus/tilanne ja omat laitteet sen oikeasti määrittelevät tarvitaanko vai ei.
Nämä "töräytykset ja debbojen" hakemisen kanssa on sitten vielä tarkempaa, että virtapuoli on kunnossa alusta alkaen. Eikä tarvita tilpehööri konkkia.

Itselläkin oli 2 ensimmäisessa autossa pienet konkat, kun hifi-harrastusta aloitin. "Ostaako alle 100e konkka vai ~300e akku" se oli todella helppo valinta. Toinen oli 0.5 ja toinen myöhemmin 1.2F, omassa käyttötarkoituksessa eivät valot vilkkuneet ja virtaakin riitti joka tilanteessa. Nyt ei ole konkkaa mutta järeä akkukin on kontissa, lyhyet matkat ja riittävät kaapelit. Voi luukuttaa hieman pidemmäkin hetken ja varmasti kuulovaurioon riittävällä voimalla, soiden vielä kauniisti.
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Maxell - 10.05.2012, 13:31:16
Mun käsityksen mukaan autohifissä sillä konkalla ei ole muuta tarkoitusta kuin tasoittaa laturin jännitteen vaihtelua ja estää virtapiikkit jotta vältyttäisiin vahvistin rikoilta. Tuollaisen käsityksen itse olen noista kondensaattoreista. Joku myös joskus puhui että 1 faradin konkka aina 1kw kohden. Näistä siis ei ole mitään täysin varmaa tietoa :)
Otsikko: Vs: Kondensaattorit
Kirjoitti: Kraken - 04.01.2020, 12:43:51
...