Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tj - 17.12.2012, 21:22:25
-
Mistähän lähtisi vaivaa purkamaan kun em. kulkineeseen pukkaa satunnaisesti vaivoja:
- radio pimenee, ei välttämättä mitään muuta
- radio pimenee samalla syttyy kaikki varoitusvalot/-tekstit mittaristoon, viisarit kuolevat
- näiden lisäksi vielä pimenee oven kytkimien merkkivalot
vaiva tosiaan satunnainen, joskus menee monta päivää ettei mitään, joskus uusii useamman kerran päivässä.
Ajoon em. vaivat ei vaikuta mitenkään, ja vaikka esim. vilkut ei mittaristossa näyttäisi toimivan, niin oikeasti toimivat?
Väylä vaivaa -ko?
Semmoinen tuntuma tullut että kun istuu repsikka kyydissä, uusii vaivat tiheämmin.
Auto oli juuri jakohihna huollossa merkkikorjaamolla jossa luettiin vikakoodit yms. mutta mitään korjaavaa eivät olleet tehneet?
Kyseessä kaverin auto, jolla ei itsellä mahdollisuutta kysellä täällä.
Siis parhainta arvausta tässä kysellään:)
-
No ainakin kaikki mahdolliset maattoliitännät kannattaa tarkastaa.
Tulisi mieleen ainakin oikeasta ajovalosta n. 20cm taaksepäin, runkopalkkiin tulevan maadoitukset, niitä kannattaa repiä erityisen huolella ja voimalla.
-
CEM-yksikköhän se siellä oireilee....
-
Ymmärrys näistä kun on sian tasolla hopealusikasta...
CEM-yksikkö?
Missä sijaitsee ja saisko jollain konstilla kohdennettua em. osaan vaivat?
- korjattavissa? sisältääkö softaa, auttaako "päivitys"? jos korjaantuu vain vaihtamalla, minkä hintainen käikäle ja
minkälainen on vaihto-operaatio, arvio työn kestosta (tarviiko latailla jotain)?
Jos taas maad. häikkää, ne ois tutumpia tsekattavia.
-
Ymmärrys näistä kun on sian tasolla hopealusikasta...
CEM-yksikkö?
Missä sijaitsee ja saisko jollain konstilla kohdennettua em. osaan vaivat?
- korjattavissa? sisältääkö softaa, auttaako "päivitys"? jos korjaantuu vain vaihtamalla, minkä hintainen käikäle ja
minkälainen on vaihto-operaatio, arvio työn kestosta (tarviiko latailla jotain)?
Jos taas maad. häikkää, ne ois tutumpia tsekattavia.
CEM on apukuskin jalkatilassa, hinta pyörii jossain tonnin liki, käytetty ei toimi, uusi vaatii ohjelmiston.
Jos vika on CEM:ssä niin kannattaa ennen uusintaa toimittaa se tutkittavaksi, jos olisi korjattavissa, tuon mallin CEM:ejä, ei lie vielä paljoa tutkittu elektr.korjaamoilla.
Jokatapauksessa ennen yksikön vialliseksi toteamista, täytyy maat ja syötöt mitata/kuormittaa, joten niistä on kyllä maapisteistä on kyllä ihan hyvä lähteä liikkeelle.. ja noiden kuvailemieni maapisteiden tutkimista ehdotin, koska muistaakseni sieltä menee CEM:lle maakarva/karvoja ja noissa pisteissä on vikoja ollut.
-
Enon saman ikäisessä S80 oli vastaavia oireita. Merkkiliike epäili CEM vikaa. Uusikaan ei toiminut kummemmin, vika oli loppujen lopuksi johdoissa / liittimissä (en nyt muista kummissa).
-
Itellä oli kanssa kuukausi takaisin CEM:ssä ongelmia kun virtalukko temppuili. Lue topikki "V70 2008 ei tunnista avainta". Kyselin silloin merkkihuollosta sen CEM:n hintaa niin oli muistaakseni 580 EUR + softa joku vajaa satasen eli ei mitään tonnin luokkaa. Tossa vanhemmassa korimallissa se oli vissiin vielä jotain puolentoista tonnin luokkaa.
Mun ei kylläkään tarvinnut vaihtaa yksikköä, kun lähti toimimaan kun avasin sen ja voitelin ja huolsin vähän piirikorttien välisiä liitoksia.
-
Itellä oli kanssa kuukausi takaisin CEM:ssä ongelmia kun virtalukko temppuili. Lue topikki "V70 2008 ei tunnista avainta". Kyselin silloin merkkihuollosta sen CEM:n hintaa niin oli muistaakseni 580 EUR + softa joku vajaa satasen eli ei mitään tonnin luokkaa. Tossa vanhemmassa korimallissa se oli vissiin vielä jotain puolentoista tonnin luokkaa.
Mun ei kylläkään tarvinnut vaihtaa yksikköä, kun lähti toimimaan kun avasin sen ja voitelin ja huolsin vähän piirikorttien välisiä liitoksia.
No noinpa näky tuo malli olevankin, katsoin yhden 2009 mallin CEM:n ja sen hinta oli noilla main.
Pääseekin melko halvalla, ei ehkä varmaan siltikään kannata sitä vaihtaa suinpäin, vaan ensin etsiä se vika.
Se edellisen sukupolven CEM oli hinnaltaan n. 900€ + softa, eli ei mitään puolentoista tonnin luokkaa ;)
-
Minulla oli V70 -08 2,5T ja aivan samat oireet. Merkkiliike diagnosoi vian sinänsä aivan oikein info-yksikköön eli siihen radion näyttöön.
Irroitin keskikonsolin ja tutkin josko katkos löytyisi muualta ja sehän löytyi konsolin sisällä olevien piirilevyjen välisestä moninapaliittimestä! Toisessa näistä piirilevyistä on kiinni juuri tuo infonäyttö. Myös keskikonsoliin tulevat johtosarjat olivat todella tiukalla ja luonnollisesti löysäsin ne.
Katkos löytyi kun kytkin virrat irrallaan olevaan keskikonsoliin ja taivuttelemalla sain selville missä pätkii. Rakensin omatekoisen muovijigin lisäämään painetta tuohon löysään liittimeen ja häiriöt loppuivat siihen!
Häiriöt olivat aivan samanlaiset, kaiuttimissä räsähti ja näyttö pimeni. Mittarit menivät sekaisin ja lähes kaikki varoitusvalot syttyivät jne. Repsikan istuminen viittaa minusta juuri siihen että aavistuksenomainen keskikonsolin liikkuminen/taipuminen lisääntyneen painon ansiosta liikauttaa tuota löysää liitintä ja oireet alkavat........!?
-
CEM on apukuskin jalkatilassa, hinta pyörii jossain tonnin liki, käytetty ei toimi, uusi vaatii ohjelmiston.
Jos vika on CEM:ssä niin kannattaa ennen uusintaa toimittaa se tutkittavaksi, jos olisi korjattavissa, tuon mallin CEM:ejä, ei lie vielä paljoa tutkittu elektr.korjaamoilla.
Jokatapauksessa ennen yksikön vialliseksi toteamista, täytyy maat ja syötöt mitata/kuormittaa, joten niistä on kyllä maapisteistä on kyllä ihan hyvä lähteä liikkeelle.. ja noiden kuvailemieni maapisteiden tutkimista ehdotin, koska muistaakseni sieltä menee CEM:lle maakarva/karvoja ja noissa pisteissä on vikoja ollut.
Itseasiassa käytetynkin CEM voi asentaa!! Tosin vms racing on tällä hetkellä ainoa paikka josta tiedän että tekee!! Omasta meni pintajohdin piiristä joka ohjaa esim penkinlämmittimiä ja ostin satasella vähän ajetun CEM mutta tuon vanhan korjasin ja on toiminut siitä asti (puolitoistavuotta) joten on vielä vaihtamatta mutta vaihdetaan jokatapauksessa kunhan aikataulut sallii... Noissa myös kuulemma ongelmia releissä jotka siis juotettu kiinni ja nekin on vaihdettavissa...
Itsellä sellainen käsitys että tekee täydellisen cem uudelleenlatauksen ja syöttää manuaalisesti vinin vidalle... Kun molemmat avaimet pitää olla mukana...
Tai ainakin noihin vanhempiin oli mahdollista!! Tässähän ilmeisesti puhutaankin jo uudemmasta... :-[