Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Keijogg - 18.12.2012, 20:44:18
-
Hei!
Eli ongelma on sen suuntainen, että kovan pakkasyön jälkeen auto kiihtyy todella aneemisesti kylmänä. Moottori kun alkaa lämpenemään, niin ongelma häviää noin kilometrin jälkeen. Turbo pitää myös ujellusta kylmänä (taitaa olla ominaisuus). Turbolla on huristeltu varmaan se 325 tkm.
Mutulla voisi tuntua, että aneeminen kiihtyvyys voisi myös johtua turbosta tai siihen liittyvistä osista. Onkohan jollain muulla ollut tälläistä ongelmaa? Lisäksi kiinnostaisi, että ennakoikohan tämä "ominaisuus" jonkun osan olevan menossa vaihtoon?
Niin ja lohkolämmittimen käyttö ei tunnu vaikuttavan tähän, joten sekin voisi vähän vihjata ongelmaan turbossa.
-
Välijäähy tai ahtoputki jäässä?
-
Tulis mieleen joo mutta näissä sitä ei kyllä voi pitää ongelmana niinkuin vanhemmissa 850 T-5 malleissa... :P
Eikä se kyllä kilometrissä sulais, päinvastoin.
En osaa mitään varmaa tuohon sanoa mutta onko bensansuodatin vaihdettu milloin?
-
Tulis mieleen joo mutta näissä sitä ei kyllä voi pitää ongelmana niinkuin vanhemmissa 850 T-5 malleissa... :P
Eikä se kyllä kilometrissä sulais, päinvastoin.
En osaa mitään varmaa tuohon sanoa mutta onko bensansuodatin vaihdettu milloin?
Perimätiedon mukaan bensasuodatin ois vaihdettu 25 tkm sitten.
Nopealla googletuksella "tehot kateissa kylmänä" -hakulauseella näyttäisi olevan juuri turbo-autojen piinana moinen. Pitää varmaan turbon "kilkkeisiin" alkaa rajaamaan tätä.
-
öljyn jäykkyys tulee mieleen. vaihteisto ja peräöljytkin kankeita ??? ja seoskin kohtuu rikkaalla kun kylmä kone tykkää aineesta.
-
Hmmmmm.....tuota tuota.....
Pakopuolen ylipaineventtiili eli hukkaportti saa kylmänä jonkun jääpalan väliin ja jää auki, kunnes lämpee ja sulaa pois.
Taas toisaalta jos öljy jäykkää, eikä se kierrä turbossakaan vasta kun lämpiää, niin tämä rikkoo sen aika äkkiä.
Imupuolen viat on yleensä vuotoja ja nekun ei lämpiä ollenkaan.
Olikos turboissa sitä imupulen ilman lämmitys systeemiä ollenkaan, kun paremmin ahtaa, mitä kylmempää se ilma on.
Turbon imupuolen siivet kun lämpiää hitaammin kuin pakopuolen siivet ja muut härpäkkeet.
OT: vw merkkisissä bensa ja risseli turbo malleissa on ollut sellaista vikaa, että kerää kondensiovettä välijäähdyttimeen, mikä sijaitsee oikean eturenkaan tienoilla ja rikkoo moottorin joskus suurellakin vesimäärällä.
Tällaista vikaa ei ole koskaan Volvoissa todettu.
Anna auton käydä vähintään sen 10min. ennen liikeelle lähtöä pakkasilla, onko muutoksia??
Eikä heti täysillä lämmittämättä.
940 -98 Classikissani ei ole edes oirinut....vielä.....350tuh pian rikki.
-
Kiitos osaanotostanne! Lohkolämmitintä käytän joka aamu, joten todennäkösesti ei tarvitse jäykkää öljyä pelätä.
Jos autoa käyttää tyhjäkäynnillä vähäsen ennen ajoon lähtöä, niin se on kyllä ihan normaaliin silloin.
Nyt kun tarkemmin miettii, niin se taisi tehdä tätä jo kerran tai pari joskus alkusyksystä noin viiden asteen pakkasilla. Eli vika voisi löytyä jostain sähköpuolelta tai antureista. Pienillä pakkasillä tuskin pääsee mitään massiivisia imuputkien jäätymisiä tapahtumaan.
-
Varmaankin. Sitä öljyn jäykkyyttä ei kyllä lohkolämmitin helpota, ei se lämmitä öljypohjaa jossa öljyt lymyilevät pakkasella...
Veikkaus menee kanssa tuonne anturiosastolle, sehän on vaan hyvä suojakeino ettei joku **** polje heti kylmää konetta. :)
Ps. Jos se urpo ujeltaa niin kyllä se alkaa oleen aika valmista kauraa.
-
Aijaa, minä kun olen kuvitellut, että ne tuppaa vähän viheltämään kylmiltään. Tälläkin foorumilla on ollut puhetta, että vihellystä esiintyy vähän yli 100 tkm ajetuissa autoissa.
-
Kyllähän se vähä voi viheltää, mutta sitten kun ääni muistuttaa lähellä olevaa hälytysajoneuvoa (nousee ja laskee tasaisesti, alkaa heti kun paineet vähänkään nousee) niin alkaa oleen tiensä päässä.. Nimim.kokemusta on.