Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Pomppa - 19.12.2012, 12:39:21

Otsikko: S60 nokka-akseli
Kirjoitti: Pomppa - 19.12.2012, 12:39:21
Eli alkoi pakokaasujen häiriövalo palamaan ja kävin sitten lukemassa vikakoodin ja siellä oli joku nokkaakselin säätöventtiilin häiriö. Varasin jo ajan huollolle mutta nyt viikon sisään kun vikakoodit nollattiin ei valoa ole syttynyt. Onko järkeä auto enään viedä huoltoon.

Auto on vaeltanut tyhjäkäynnillä ennen kun valo syttyi. Ja tämä yleensä kun kone on ollut kylmä ja teki sitä myös eilen hetken. Joskus on myös saanut startata hetken kauemmin kuin normaalisti vaikka kone olisi lämmin.

Auto ei nosta lämpöjä kuin pari pykälää eli vaikuttaa siltä että termostaatti on jäänyt auki. Voisiko tämä termostaatti olla kaiken tämän takana? Autolla menty 191tkm -02.

Hyvää Joulun odotusta,

Tomppa.
Otsikko: Vs: S60 nokka-akseli
Kirjoitti: Poude - 25.12.2012, 01:19:00
Vaikuttipa se termostaatin toiminta noihin edellä mainittuihin ongelmiin tai ei niin kannattaa se silti vaihtaa. Tuollaiset "vika siellä vika täällä joka voi vaikuttaa siihen että se on niin ja tämä näin" Kannattaa sulkea pois vaan vaihtamalla se termostaatti. Ei maksa paljoa ja on helppo vaihtaa. Muutenkin talvella lämpö on ihan jees.
Otsikko: Vs: S60 nokka-akseli
Kirjoitti: cmro85 - 25.12.2012, 11:47:50
Omassa teki kanssa välillä tuon nokka-akselihäiriön. 

puhdistin sen venttiilin ja vika poistui. 
parivuotta meni ja sama homma. 

loppujenlopuksi löysin vian johtosarjasta joka tulee kannen päästä
ulos jossa tämä säätöventtiilin johto oli hangannut itsensä puhki ja
ajoittain teki häiriön.   

eli katso ensin ne piuhat..
Otsikko: Vs: S60 nokka-akseli
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 25.12.2012, 12:58:31
Omassa teki kanssa välillä tuon nokka-akselihäiriön. 

puhdistin sen venttiilin ja vika poistui. 
parivuotta meni ja sama homma. 

loppujenlopuksi löysin vian johtosarjasta joka tulee kannen päästä
ulos jossa tämä säätöventtiilin johto oli hangannut itsensä puhki ja
ajoittain teki häiriön.   

eli katso ensin ne piuhat..
Siis puhdistit nokka-akselin venttiilin? Itsellä on S80 T6 missä palaa lambda-valo. Muistelen huollossa kuulleeni että se liittyy jotenkin nokka-akseliin eikä ole mitenkään vakavaa, antaa palaa vaan... Olenkohan nyt ihan hakoteillä, tuli mieleen vaan kysyä. Jos venttiilin puhdistus auttoi, niin missäköhän se venttiili on tässä mun autossa?
Otsikko: Vs: S60 nokka-akseli
Kirjoitti: C70 - 25.12.2012, 13:54:33
Sijaitsee samassa päädyssä moottoria, kuin jakopääkin (apukuskinpuoli) On siinä koneen päällä muovien alla. Tämä siis T6 moottorissa.
Otsikko: Vs: S60 nokka-akseli
Kirjoitti: Pomppa - 27.12.2012, 16:00:15
Kiitos vastauksista.

Joo siis termostaatti menee nyt väkisinkin vaihtoon eihän se ole tervettä konetta vajailla lämmöillä edes ajeluttaa...

Nyt ilmeni lisää huolia vaiko normaalia. Kulutushan on nyt talven jäljiltä noussut jos kesään vertaa mutta sehän on ihan normaalia näin talvella ja varsinkin kun termari on nyt viallinen. mutta eli nollasin ihan huvikseen koneen keskikulutusmittarin ja huomasin että kun se nyt on ollut kulutus siinä 10l/100km niin kun olin ajanut moottoritietä noin 3km ja ajoin pois sieltä ja pysyin paikallaan tyhjäkäynnillä keskikulutus alkoi nousta 0.1l/2s eli siis hetkessä keskikulutus oli jo 15l/100km. Sitemmin kuuntelin tyttöystäväni kanssa kun ei ratio ollut päällä että perä päästä kuuluu jatkuvaa ininää. Onko bensapumppu takapäässä vetääkö se viimesiään vai täh? Nythän on asteet täällä +2asteen pintaan.

Tuntuu nyt jotenkin mielenkiintoselta tämä homma.

Tosiaan vikakoodeja en ole päässyt lukemaan mutta tuo vikavalokaan ei ole vielä syttynyt vaikka tässä jo se 500km metriä tullut lisää. Pystyyköhän joku kertomaan tämän nokkaakselin toiminnasta että voiko se vaikuttaa kulutukseen radikaalisti. Tietenkin nämä kaikki yhdessä voi tehdä tästä isomman ongelman.