Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Xenonit - 20.12.2012, 14:13:58
-
Eihän nuo jouset tuolta välistä tulekaan ihan helpolla pois. Mitä pitää purkaa tai katkoa jotta Iskarit ja jouset putoavat pois ?
-
Iskarit lähtee helposti irti. Ylhäältä ja alhaalta auki ja iskari tippuu alas. Nosturilla jos on niin ei tarttee muuta. Maasta käsin tehdessä tarttee kaks tunkkia, toisella nostetaan tukivarresta sen verran että iskarin saa pois.
Eikö jousia saa muka pois kun iskarit puottaa paikoiltaan ja jousipuristimilla puristaa jousia kasaan?
-
Ei mahdu kuin katse
-
Takajousien vaihdossa pitää irroittaa tukivarsi sieltä sisempää irti ...
EI mikään aivan paha homma ... jos lattialla teet, niin varaa kaksi hallitunkkia hommaan.
Nosturilla jos teet, NIIN Minulla oli apuna noin metriviiskytsettinen kakkosnelosen pätkä ;)
Takaiskarin vaihto onkin sit liiankin helppoa ;)
-
Tuossa lainattu apuohje ...
Takapään purkamienen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Kun auton perän on pukeilla, niin rengas irti. Jarrulevyn takaa tukivarsien liitoskohdasta pultti auki(18mm) ja sen jälkeen jousen saa puristamalla pois.
Lisätään tuohon vielä se, että irroitettavan pultin kanta osoittaa taaksepäin.
-
Jollei "retkahda" 18mm pultin poiston jälkeen kunnolla alaspäin niin jousipuristimet ei mahdu lähellekään..
-
Tuossa lainattu apuohje ...
Takapään purkamienen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Kun auton perän on pukeilla, niin rengas irti. Jarrulevyn takaa tukivarsien liitoskohdasta pultti auki(18mm) ja sen jälkeen jousen saa puristamalla pois.
Lisätään tuohon vielä se, että irroitettavan pultin kanta osoittaa taaksepäin.
Itse ottasin sen 18mm pultin löysään, irrottaisin tukivarren sisemmän pään pultin, hallituntin kans tiputtaa sen alas asti, niin jousi tulee pois välistä ilman puristinta
-
Eli jos katkoo alatukivarren niin jousi putoaa pois vaikka muut tangot onkin paikoillaan ? Siksi katkoa koska loppuauto lähtee sulattamoon niin ei paljon väliä.
-
Katko se varsi missä on jousilautasen alapää, pitäs lähtee, mutta se on jousen jännityksessä et saattaa pikkusen lujaa lävähtää lattialle
-
Miksi ihmeessä se pitää katkaista? Eikö sitä voi irrottaa pulteista?
-
Miksi ihmeessä se pitää katkaista? Eikö sitä voi irrottaa pulteista?
Nii luulis et helpompi irrottaa yks pultti ku katkoa se..
-
Oisko rakenteesta jotain kuvaa niin saattais tyhmäkin ymmärtää mitä pitää irroittaa ?
-
Mahtuuko Iskari pois jos jättää yläosan kiinni eli irroittaa ne 3 pientä 10mm pulttia vai onko se purettava siitä keskeltä ?
-
Mahtuuko Iskari pois jos jättää yläosan kiinni eli irroittaa ne 3 pientä 10mm pulttia vai onko se purettava siitä keskeltä ?
Onks tää nelipotku? En ainaka muista et etuvedossa olis mitään muuta iskarin yläpäässä ku se iskarin päässä oleva mutteri, ja alapäässä yks pultti
-
Ylhäällä 3 pultin sarja ja varmaan se irroittamalla lähtee Iskari ylälautasineen, mut ei lähde. Ei 4wd.
-
Ylhäällä 3 pultin sarja ja varmaan se irroittamalla lähtee Iskari ylälautasineen, mut ei lähde. Ei 4wd.
En sit tiedä mikä ero 05sessa on sun vehkeeseen, mut siellä ei muistaakseni oo ku se yks mutteri mistä iskari irtoo
-
Ylhäällä 3 pultin sarja ja varmaan se irroittamalla lähtee Iskari ylälautasineen, mut ei lähde. Ei 4wd.
Se osa on myös pyöräkotelon puolelta kiinni. etkä sitä paitsi saa sitä pois ennen jousen irrottamista.
1. Iskarin yläpään yksi mutteri irti.
2. Alapään poikittainen pultti iskarista irti.
3. Jos et tämän jälkeen hoksaa, että mitkä pultit pitää irrottaa tukivarren/jousen saamiseksi irti, niin lienee parempi teettää homma ammattilaisella.
4. Jos kaikesta huolimatta ryhdyt hommaan itse, niin varaudu siihen, että jousessa on jännitys ja se sinkoilee kauas, jos pultit avaa ilman, että pitää jollain jousta paikallaan.
-
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/GeneratePdf?uid=VCC-137090-1&culturecode=fi-FI&model=V70%20(00-08)%202000&modelyear=V70%202000
Oisko tosta apua? Sorry pitkä osoitelinkki, tähän hätään en osannut lyhyempää.
Ton avulla itse vaihdoin kesällä jouset ja iskarit parkkipaikalla kahden hallitunkin avulla.
Mielestäni vaikeinta oli takajousien paikalleen laitto, tukivartta sai taivuttaa kunnolla
et jousi asettui koloonsa oikein.