Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: alfa - 21.12.2012, 14:45:38

Otsikko: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: alfa - 21.12.2012, 14:45:38
Moi.

Olen vaihtamassa kevään aikana autoa ja todennäköisesti malli tulee olemaan S60 bensamoottorilla vuosimallia noin -05. Aikaisemmat ajokokemukset Volvoilla ovat tulleet automaattivaihteisilla diesel-autoilla.

Onko polttoaineen kulutuksessa eroja ja kuinka suuria sellaisia johtuen vaihteistosta?
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: jleino - 23.12.2012, 19:25:57
Eiköhän se ole noin litran luokkaa manuaalin eduksi. Noin olen itse tuon kokenut kun on ollut kumpaakin sortimenttia. Tosin jos puhutaan uusista kaksoiskytkinlaatikoista tai vastaavista niin eroa ei ole tai saattaa jopa ollakin automaatin eduksi.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: jepajee - 23.12.2012, 19:37:01
Matka-ajossa eroa ei juurikaan ole mutta kaupunki ajossa automaatti kuluttaa enemmän.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: jip59 - 24.12.2012, 01:00:02
Bensakeksinnöistä ei ole havaintoa mutta mulla on ollut V70 volkkarin dieselkoneella molemmilla laatikoilla ja kulutuksen kanssa ei isompia eroja ole ollut.
Vuosittaisesta n. 30tkm ajomäärästä n. 10-20% on kyläajoa. Kaverit tosin kertovat kokemuksistaan että bensaversiot ovat taajama-ajossa dieseliin verrattuna huomattavasti isompiruokaisia.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Teutori - 24.12.2012, 10:28:07
Vertailupohjana S80 manuaali ja S60 automaatti, niin noin 0,5-1 litra on eroa manuaalin hyväksi sekalaisessa ajossa, eli ei mitenkään merkittävää, sen maksaa mielellään, kun ei tarvii itte vaihtaa vaihteita.
Vaikka nykykulkineella tosin joutuu  :pomo:
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Dave - 24.12.2012, 12:29:02
Mukavuus menee kulutuksen edelle heittämällä, rennosti vaan ja matka jatkuu... :pomo:

Eilen tuli Titaniumilla pitkästä aikaa ajettua runsas 200 km kulutuksen pyöriessä 10 molemmin puolin. Suurin osa rempeää ajo maantiellä mutta myös kaupungissa tuli jonkin verran pyörittyä. Automaatti siis kyseessä.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: rommitommi - 24.12.2012, 15:46:18
S60 2.5T A vm. 2005 vei helposti 15l+/100km Helsingin keskustassa pyöriessä. Keskikulutus pk-seudulla kaikkinensa oli n. 12-13l/100km, ja aika nätisti sai ajella tohonkin päästäkseen.

Automaatti luistattaa niin paljon, että uskoisin kyseen olevan useammista litroista satasella kaupunkiajossa..Normikulutuksista saa hyvin osviittaa..
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Kaide - 24.12.2012, 21:42:26
Volvon automaatti kuluttaa bensaa ja lisäksi hävittää tehot :o
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Raid - 24.12.2012, 22:44:04
Volvon automaatti kuluttaa bensaa ja lisäksi hävittää tehot :o
Bensaa saa lisää asemalta ja lisää tehoja lastuttamalla.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Teutori - 25.12.2012, 11:35:22
S60 2.5T A vm. 2005 vei helposti 15l+/100km Helsingin keskustassa pyöriessä. Keskikulutus pk-seudulla kaikkinensa oli n. 12-13l/100km, ja aika nätisti sai ajella tohonkin päästäkseen.

Automaatti luistattaa niin paljon, että uskoisin kyseen olevan useammista litroista satasella kaupunkiajossa..Normikulutuksista saa hyvin osviittaa..
Sitte on tomaatissa vikaa, jos luistaa paljon ja S60 2.5T automaatti vie yli 15 litraa kaupungissa niin on vikaa muuallakin.
Mulla vei noin 12 litraa pelkällä kaupunkiajolla, ja maantiellä tuollaiset 7 litraa, niin keskikulutukseksi tulee aikä lähelle tuo Vollen antama 9,5 litraa  :)
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Teutori - 25.12.2012, 11:35:56
Bensaa saa lisää asemalta ja lisää tehoja lastuttamalla.
:2funny: Tästä olen samaa mieltä.  :2funny:
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: rommitommi - 25.12.2012, 13:44:03
Sitte on tomaatissa vikaa, jos luistaa paljon ja S60 2.5T automaatti vie yli 15 litraa kaupungissa niin on vikaa muuallakin.
Mulla vei noin 12 litraa pelkällä kaupunkiajolla, ja maantiellä tuollaiset 7 litraa, niin keskikulutukseksi tulee aikä lähelle tuo Vollen antama 9,5 litraa  :)

Noo tästä vaan päästään siihen mikä on sitä kaupunkiajoa....Jos Helsingissä lähtee kasin jälkeen töihin ja on ajamassa keskustan läpi, jolloin keskinopeus on varmastikin alle 20kmh, niin kyllä se vaan soppaa kiskoo sen 15+ satkulla.
Vaasassa "kaupunkiajossa" pääsin itsekin tollaseen reiluun 12 litraan satkulla.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Pyssy - 25.12.2012, 20:22:11
Jos pitää autoa vuositolkulla, ja ajaa paljon kaupunkiajoa, täytyy laskea kytkinremontin hinta mukaan.  Automaattiin tulee ensimmäinen remontti suunnilleen samoilla kilometreillä kuin manuaaliin kolmas kytkinremontti. 

Remontista huolehtiminen on kannattavinta jättää seuraavan omistajan ongelmaksi.  Auto pitää kuitenkin vaihtaa pois niin, että se pysyy pitkään ehjänä seuraavalla omistajalla.  Jää jälkipuheet vähemmälle.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Lietso - 29.12.2012, 20:37:39
Veikkaisi tuo moottori olevan kuitenkin ratkaiseva polttoaineen kulutuksessa..esim. 240 srj. M45 ja B23E vei n. litran enemmän kuin B200E.

Mutta tuo M90 aski se vasta on ihmeelinen syöppö  :o :o B230FT syö kesällä n.13l/100km sekalaista ajoa.. talvirenkailla iman lunta n. 11l/100km ja lumen kera n. 12l/100km   ::) ::) varmaan joku mystinen vika? ;D
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: havock - 29.12.2012, 20:46:51
Eikös se manuaalilla mene litra vähempi kuin automaatilla yleensä?
Tuo oma 940 tekniikkana B230fb zf4hp22 perässään, syö 12l/100km kesät talvet kehä III sisäpuolella ajossa. Tosin just talveksi säätelin kickkiä jotta menee siinä 50-60km/h ihan 1400rpm, ennen oli 2000.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Dave - 29.12.2012, 20:59:12
Bensaa saa lisää asemalta ja lisää tehoja lastuttamalla.

Tuossa lauseessa on asennetta, jota nykyään harvoin kuulee.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Greycap - 29.12.2012, 21:30:40
Jos pitää autoa vuositolkulla, ja ajaa paljon kaupunkiajoa, täytyy laskea kytkinremontin hinta mukaan.  Automaattiin tulee ensimmäinen remontti suunnilleen samoilla kilometreillä kuin manuaaliin kolmas kytkinremontti.

En tiennytkään että automaatti kestää miljoona kilometriä ennen ekaa huoltoa mutta ilmeisesti näin on, tuohon omaan 240:iin tehtiin ensimmäinen kytkimen vaihto vähän ennen 350 tuhannen täyttymistä.

Mutta vaihteistojen vertailusta sen verran että minun 940 B230FT:llä ja M90:llä vei kesällä keskimäärin 9-9,5 litraa sataselle siinä missä kaverin samanlainen auto samalla moottorilla ja AW71L:llä vei 10-11 litraa eli se perinteinen reilun litran ero näyttää ainakin näillä toteutuvan.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: volvesteri - 30.12.2012, 11:32:46
Mitäpä asiasta tappelemaan. www.spritmonitor.com (http://www.spritmonitor.com) sivustolle vaan hakuehdot päälle ja tutkimaan:
S60 vm. 2004 - 2008:
MääräTyyppiMinKAmax
23Diesel manuaali5,766,608,37
17Diesel automaatti6,437,378,24
16Gasoline manuaali7,8010,0211,34
3Gasoline automaatti10,9112,8315,33

Bensa-automaatteja on näköjään todella vähänä rekisteröitynä tuonna. Mutta eipä niistä yksikään näytä kovin pienellä ajelevan. Naftassa ero on minimissä litran verran ja maksimilla saa tietenkin menemään kaiken mitä tankkiin laittaa.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Teutori - 30.12.2012, 19:32:05
Mitäpä asiasta tappelemaan. www.spritmonitor.com (http://www.spritmonitor.com) sivustolle vaan hakuehdot päälle ja tutkimaan:
S60 vm. 2004 - 2008:
MääräTyyppiMinKAmax
23Diesel manuaali5,766,608,37
17Diesel automaatti6,437,378,24
16Gasoline manuaali7,8010,0211,34
3Gasoline automaatti10,9112,8315,33

Bensa-automaatteja on näköjään todella vähänä rekisteröitynä tuonna. Mutta eipä niistä yksikään näytä kovin pienellä ajelevan. Naftassa ero on minimissä litran verran ja maksimilla saa tietenkin menemään kaiken mitä tankkiin laittaa.
Niin, mitäs sitä tappelemaan  :D tuo sivusto on yhtä luotettava, kun tämä foorumi, täälläkin eri kuskit saavat erilaisia kulutuksia polttoaine määriin.
Se, että onko se auton kulutus, vai auton ja kuskin yhteistoiminen kulutus, johtuuko autosta, vai kuskista, tää on loppumaton suo, joku saa auton menemään pienemmällä kun toinen, ja se on hyvässä tapauksessa litroja/100km riippuu pikkasen siitäkin, miten ajelee. ;D
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: ARonkko - 30.12.2012, 22:32:50
Juurikin näin.
Minulla on työvälineenä VW jolla 'asiakkaat' ajelevat reittiä,
Itäkeskus-Itäväylä-Hakaniemi-Kallio-Stadion/Jäähalli-Pasilat-Kumpula-Käpylä-Viikki-Itäkeskus.
Kulutukset yleensä välille 6-8l/100km eniten 7 +/- 0.5. Jokunen alle 6 ja myös muutama 8+.
Siis auto ja reitti aina sama, keli, kello ja renkaat vaihtelee. Bensa 95E10.
Autolle valmistaja ilmoittaa 5.4l/100km yhdistettynä ja itse olen 2012 maaliskuussa ajanut lenkin 5.0l/100km.
Kuiva, -5.0, nastattomat Contit. Ja siis bensa/6v manuaali. Moottori aina lämmin kun lähdetään.
Että näin.
Ps. Edellisellä ajokilla ajoin 'reitin' eri aikoina (8-17) eikä tullut merkittäviä vaihteluita kulutukseen.
T: AnttiR.

Edit. Sori vähän huono ketju, mutta en voinut...
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: volvesteri - 31.12.2012, 00:06:14
Se, että onko se auton kulutus, vai auton ja kuskin yhteistoiminen kulutus, johtuuko autosta, vai kuskista, tää on loppumaton suo, joku saa auton menemään pienemmällä kun toinen, ja se on hyvässä tapauksessa litroja/100km riippuu pikkasen siitäkin, miten ajelee. ;D

Näinhän se on. Mutta nämä tilastot ovat ainoa lähtökohta todelliselle vertailulle. Omasta kokemuksesta sanoisin, että nuo Spritmonitorin minimikulutukset ovat aika lähellä sitä mihin itse (ja muut maanteitä ajavat) ovat päässeet. Keskiarvon jättäisin siis kokonaan ja katselisin vain minimikulutuksia.

Tuossa taulukossa huonona kohtana tosiaan on bensa-automaattien vähyys. Eli sen osalta kannattaa olla kriittinen.

p.s. minulla on ollut tuolla sivustolla useampi auto ja aina ollaan olen päätynyt parhaaseen viisikkoon kulutuksien vähyydessä. Aika paljonhan tuolla on kuskeja, jotka ajelevat vain oikeaa kaupunkia tai autobaanaa. tankkaus.com:ia olen joskus kokeillut, mutta se on jotenkin hankala ja epälooginen. Kaikki autot ovat samassa "klimpissä" ja kunnollista hakua ei ole ollut. Oma signatureni btw. tulee tuolta spritmonitorista.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: Rodion - 31.12.2012, 11:52:00
p.s. minulla on ollut tuolla sivustolla useampi auto ja aina ollaan olen päätynyt parhaaseen viisikkoon kulutuksien vähyydessä. Aika paljonhan tuolla on kuskeja, jotka ajelevat vain oikeaa kaupunkia tai autobaanaa. tankkaus.com:ia olen joskus kokeillut, mutta se on jotenkin hankala ja epälooginen. Kaikki autot ovat samassa "klimpissä" ja kunnollista hakua ei ole ollut. Oma signatureni btw. tulee tuolta spritmonitorista.

Miten tuon allekirjoituksen saa?

Ja mitä tulee spritmonitoriin, niin sen etuna on kattavuus. Eli vaikka käyttäjät ovat tietenkin jokainen omanlainen, niin reilulla otannalla mm. keskiarvot ja minimit on ihan ok vertailtavissa tuolla.

Tuolla tosiaan on eniten saksalaisia autoja ja en itsekään Saksassa saanut kovin alhaisia lukemia, koska Pohjoisessa tuuli ihan helvetisti ja piti ajaa lujaa tietenkin... ja Etelässä taasen oli kovia ruuhkia, kovia mäkiä ja sielläkin piti ajaa lujaa...
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
Kirjoitti: volvesteri - 31.12.2012, 17:12:07
Miten tuon allekirjoituksen saa?

Siellä on "my vehicle" teksti. Sen alla on "More ...". Klikkaa sitä. Ja sieltäp tulee sitten "Mileage icon" mikä on rimpsu jotain HTML:ää. Sen copy/pastaat esim. tämän forumin signatureesi. Ja avot! Näyttää täällä parilla muullakin olevan tämä käytössä.

Tuon sivuston harvoja huonoja puolia on autovalikoima. Meinaan aika raskaasti menee saksalaisten autojen puolelle. Ei paljoa lohduta suomalaisia corollamiehiä. Ja joistain autoista (kuten just tuo bensamanuaali Volvo) on aika vähän otantaa. Tosin suuntaa antavia nekin.

Vielä jos saisi Windows Phonelle appsien tuolle sivulle...Paria erillistä appsia olen kännykällä koittanut, mutta ne ovat kaikki olleet kuppaisia. Ehkä teen itse jossain vaiheessa Täydellisen tankkauspäiväkirjan.