Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Gayman - 22.12.2012, 03:00:13
-
Moikka
Eli vakkari on alkanu prenkkaan. Ko lähtee liikkeelle ni se toimii ihan hyvin. Sitten jonkun matkaa ko ajelee ni se ei mene enää päälle, eli "cruise" teksti ei enää syty mittaristoon.
No, kun ottaa virrat pois päältä ja laittaa takas, cruise toimii taas, kunnes hetken ajon jälkeen taas lakkaa toimimasta. Ja kun taas kerran sammuttaa virrat ja laittaa takasin, ni toimii.
Kertokaas ny joku viisaampi mikä mahtaa vaivata? Sulakkeita on vaihdeltu ja CRC:tä ruiskittu.
-
Millä moottorilla mahtaa autosi olla ja mitä vm?
Itellä ainakin ku sytty ABS valo V70 (vas. takapyörä herjasi) ni sen sai nollattua kun käynnisti auton uudestaan mutta vakkari ei pelannut vasta kun käynnisti vielä kerran uudestaan. Palaako siellä jotai varoitus valoja yms?
Sitten sedällä oli V70 2.4t AWD -01 sellanen ku käytti volvolla huollossa sen ni unohtivat ahtoputken irti ni vedoistakaan ei edes juuri huomannu että oli irti mutta juuri tuollaisen ongelman antoi sitten vakkari että ei edes 'cruise' teksti syttynyt mittaristoon.
Sitten ku laitto ahtoputket tien päällä kiinni ja käynnisti auton uudestaan ja ajoi vähän matkaa ni toimi.
-
Vikakoodit täytyy lukea, useiden vikojen takia vakkari lakkaa toimimasta.
-
Eikä tarvitse olla kuin yksi koodi.
Minun Vollessa oli koodi; kaasupoljin/-läppä ja vakkari tyystin hukassa.
Vikakoodin nollaus Noksun kännykkäohjelmalla(OpdScobe)ja hyvin toimii.
-
Okei. Kiitoksia vastauksista.
Velipojalla on OBD-mittari ja android-puhelimessa lukuohjelma. Täytyy sillä käydä näyttääs ja kattoo mitä tapahtuu.
-
Olikos noissa jossakin niin, että jos sitä "cruise" nappia pitää pohjassa 30 sekuntia niin ei saa vakkaria päälle muutoin kuin starttaamalla auton uudelleen?
-
Hieman myöhässä vastaus tähä huoleen.
Mitään hajua ei ole miks se teki sitä että prenkkas. Mutta nyt o kelit lämmennyt ja se teki sitä vähä kireemmillä pakkasilla. Ehkäpä ei vaan tykkää kylmästä..? Tiedä häntä. Nyt pelittää ja on pelittänyt jo jonkin aikaa.
-
ittellein just vaihdettiin jarru polkimen joku alipaine tunto elin. pari sataa kuulemma volvolla. itte sain käytetyn asennettuna satkulla.
-
Mulla tekee -02 S60 sellaista että kun auton käynnistää pakkasilla ekan kerran niin vakkari ei toimi, mutta kun käynnistää uudelleen niin toimii. Plussakeleillä en ole mielestäni huomannut ongelmaa. Aikaisemmin teki samaa, mutta näyttöön tuli joku ilmoitus (en muista enää mikä) niin vikakoodeista selvisi, että kytkinpolkimen asentoanturi. Sen vaihdoin niin alkoi pelaamaan. Olisikohan nyt tullut tuo jarrupuolen anturi tiensä päähän?
-
Moi
Itsellä oli sama vika s80-04 cruise ei mennyt päälle.Vikana oli jarrutehostimessa oleva asentoanturi.Otin anturin irti ja ruiskuttelin anturin varren välistä eletroniikan puhdistusainetta anturiiin ja on sen jälkeen pelannut monta vuotta.
(löytyy konehuoneen puolelta jarrutehostimen etupuolelta, noin haulikonpanoksen pituinen pötikkä)
-
Herätellääs tätäkin aihetta. Elikkäs itellä teki auto samaa että vakkari ei kytkeytynyt napeista päälle, eikä edes tekstiä ilmestynyt mittaristoon. Käynnistettyäni auton uudestaan kokeilin laittaa päälle vakkaria ja tauluun tulikin tämä "cruise" teksti. Lähdin kiihdyttämään ja jossakin välissä tää teksti taas päätti lähteä kävelemään taululta poies ja eikun taas parkkipaikalle ja uudelleen kytkemään virtoja pois päältä ja päälle. Taas "cruise" ilmestyi tauluun kun kytkin vakkaria päälle. Ajoin pienen hetken ja lähdin taas kiihdyttelemään valtatielle ja vakkari alkoi toimimaan niinkuin sen kuuluukin.
Mikä ihme siellä voi olla vikana jos ei kuitenkaan säännöllisesti tee sitä oikuttelua.
Auton taustatiedotkin varmaan voi karsia vian aiheuttajia, elikkäs -04 s60 d5 manuaali ja 402 tkm taulussa
-
Nostellaan vanhaa aihetta...
Potilas 2002 S60 D5 DSTC:n kera. Viileät aamut taas muistuttivat tästä kiusallisesta vaivasta. Kun lähtee liikkeelle, niin vakkari aktivoituu normaalisti (cruise-teksti tulee mittaristoon). Noin 500-800 metrin ajon jälkeen se häviää. Aiemmin luulin, että se häviää aina tietyssä lähikadun heitossa, mutta enää en ole niinkään varma, että tällä olisi yhteyttä mihinkään suurempaan joustoliikkeeseen tai korin heilahdukseen. Joskus kovilla pakkasilla cruisen häviäminen voi tapahtua n. 10 km ajon jälkeenkin. Lämpimämmillä keleillä ei ole mitään toiminnallista riesaa.
Joka tapauksessa, kun auton käynnistää uudelleen, cruise toimii, eikä enää häviä toiminnasta.
Vikakoodeina pyörii kesät talvet BCM-0115 (Communication between control units Communicational problems with SAS, signal missing) ja BCM-0148 (Communication between control units Wrong configuration ID)
Ratin kääntymiskulma-anturiin päin tuo siis aika vahvasti viittaa. VADIksen diagnostiikkatekstit antoivat ymmärtää, että tuo ID-herja voi olla ihan seurausta huonosta signaalista. Tietysti myös väylävikaa tarjottiin potentiaaliseksi aiheuttajaksi. Onko tässä vain aloitettava kääntymiskulma-anturin vaihdolla, vai voisiko vielä ennen vaihtoa tehdä jotain tarkentavia/varmentavia tutkimuksia tai elvytystoimenpiteitä?
-
Anturin vaihto ei todennäköisesti auta vikaan. Vika on todennäköisesti Cem yksikön kyljessä olevassa erillisessä SAS ohjainlaitteessa, joka on korjattavissa. Hinta 150 eur ja takuu korjaukselle 12kk meillä sercap.fi.
-
Anturin vaihto ei todennäköisesti auta vikaan. Vika on todennäköisesti Cem yksikön kyljessä olevassa erillisessä SAS ohjainlaitteessa, joka on korjattavissa. Hinta 150 eur ja takuu korjaukselle 12kk meillä sercap.fi.
Kiitoksia, tämä oli hyvä tietoa. Mietin vaan, että voiko tähän kylmyyteen liittyvä kiukuttelu olla eri vika kuin tuo SAS-ohjainlaitevika? Vian esiintyvyyteen ei nimittäin ole vaikuttanut sisätilojen esilämmittäminen mitenkään merkittävästi.
-
Viat mitä noista ohjainlaitteista ollaan korjattu on yleensä ollut lämpötila riippuvaisia. Sinunkin tapauksessa vahvasti lukitsen ohjainlaite vian, vaikka sisätilojen lämmittäminen ei ole suuresti vaikuttanut asiaan..
-
Noniin, meikäläinenkin vaihtoi hyvin palvelleen Citroen C5:n vanhaan diesel-Volvoon muuttuneiden tarpeiden vuoksi. Halpa hinta toi mukanaan nipun pikkuvikoja, joita pitäisi tässä alkaa fiksailemaan. Ehkä ärsyttävin näistä vioista on cruisen toimimattomuus. Cruise-teksti syttyy kyllä kojetauluun ja plussasta voi vähän kiihdytelläkin, mutta kun vauhdin jättää paikoilleen, alkaa outo nykiminen ja vauhdin vähittäinen tippuminen :idiot2: Ei oikein vastaa mitään täältä lukemaani nämä oireet.
Toinen vika mikä tässä on koskee ABS-jarruja, välillä herjaa oikeanpuolista etuanturia, välillä ei. Ovatkohan nämä yhteydessä toisiinsa?
-
Noniin, meikäläinenkin vaihtoi hyvin palvelleen Citroen C5:n vanhaan diesel-Volvoon muuttuneiden tarpeiden vuoksi. Halpa hinta toi mukanaan nipun pikkuvikoja, joita pitäisi tässä alkaa fiksailemaan. Ehkä ärsyttävin näistä vioista on cruisen toimimattomuus. Cruise-teksti syttyy kyllä kojetauluun ja plussasta voi vähän kiihdytelläkin, mutta kun vauhdin jättää paikoilleen, alkaa outo nykiminen ja vauhdin vähittäinen tippuminen :idiot2: Ei oikein vastaa mitään täältä lukemaani nämä oireet.
Toinen vika mikä tässä on koskee ABS-jarruja, välillä herjaa oikeanpuolista etuanturia, välillä ei. Ovatkohan nämä yhteydessä toisiinsa?
Vikakoodien luvulla on hyvä aloittaa..
-
Viat mitä noista ohjainlaitteista ollaan korjattu on yleensä ollut lämpötila riippuvaisia. Sinunkin tapauksessa vahvasti lukitsen ohjainlaite vian, vaikka sisätilojen lämmittäminen ei ole suuresti vaikuttanut asiaan..
Nyt on ajeltu suurin piirtein 3500 kilometriä ohjainlaitteen korjauksen jälkeen. Vikakoodit tulevat edelleen (olen lukenut ja nollanut kolmesti tällä matkalla) ja tänä aamuna, kun oli pakkasta, ensimmäisen kerran pitkään aikaan myös cruise disabloitui. Ongelmaani ei siis tullut lopulta mitään parannusta ohjainlaitteen korjauksella.
-
Minulla oli samaa vikaa cruisen kanssa. Viileillä ilmoilla ei kytkeytynyt päälle. Kun sammutti kerran koneen niin toimi sen jälkeen.
Purin ja putsasin jarrun asentoanturin. On pelannut jo monta vuotta sen jälkeen. Täällä joku kirjoitti, että oli onnistunut korjaamaan cleaneriä anturin akselin juureen sumuttamalla. Tätä kannattais kokeilla ensin. Ei tarvi "rikkoa" anturikoteloa.