Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vesilintu - 22.12.2012, 08:26:43
-
Elikkäs, takaiskariksi paljastui nivomatit ja n'iiaa aika pahasti :'(
Auto on vm.'92 3.0 | R6 DOHC 24V, B6304 FS moottorilla
Siniseltä kävin kysymässä piruuttani, totesivat pelkän jousen hinnaksi 93€/kpl ja iskarit 433€/Nivomat kpl. Eli hinta rupeaa hipoa pilviä pelkistä iskareista.
Harkinta siis suuntaa iskunvaimennin tyypin vaihtoon kaasu- mallisiksi.
Mitäs vaihtokokemuksia ihmisillä on näihin kaasu iskareihin? tai miten "kivuttomasti" vaihtuvat alle ja millä tavalla tarkistaa minkä pituista saa/pystyy laittaa alle?
Tarkoitushan ei ole madaltaa autoa, vain vaihtaa takaiskarit koska jousetkin on uudenveroiset.
Olen ymmärtänyt että kiinnitykset hieman poikkeavat toisistaan varsinkin iskarin alapäästä, jonka voi vaihtaa nivosta -> kaasuiskariin jollain konstilla??
Lisäkysymys:
"Tavallisten" kaasu-/ ja korkeapainekaasu iskunvaimentimien ero on?
Henkilökohtainen lopputulokseni 14.7.2013: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36055.new#new
-
Jos vaihdat Nivomat iskarin tavalliseen malliin niin joudut myös vaihtamaan jouset, koska Nivomatin kanssa jousi on ohuemmat kuin normi kaasuiskarin kanssa.
-
Eihän 960 ole normi jousia?
Edit: Vai olikos siinä aiemman mallisessa multilinkissä?
-
Eihän 960 ole normi jousia?
Edit: Vai olikos siinä aiemman mallisessa multilinkissä?
vanhemman mallisessa 960 on normi kierrejouset, mutta sielläkin jos on nivot niin jouset pitää vaihtaa jos meinaa normi iskarit vaihtaa.
-
Elikkäs 940-sarjan alkuperäistä vastaavat iskarit ja jouset käyvät tähän 960-sarjan autoon suoraan alle nivomattien tilalle?
Esim. Jos käyn ad-liikkeessä tai motonetistä hakemassa ns. "Vakio" iskarit ja jouset, voin surutta asentaa ja kaikki toimii kuin pitää?
-
Elikkäs 940-sarjan alkuperäistä vastaavat iskarit ja jouset käyvät tähän 960-sarjan autoon suoraan alle nivomattien tilalle?
Esim. Jos käyn ad-liikkeessä tai motonetistä hakemassa ns. "Vakio" iskarit ja jouset, voin surutta asentaa ja kaikki toimii kuin pitää?
Tuosta en tiedä, käykö samat iskarit ja jouset. Tietty jos mitat on samat niin silloin taitaa käydä. Sedan mallissa kun oli aina multilink akseli, voi olla eri mitoitus kun jäykkäperäisessä 940:ssä
-
Ok. Kokeilemaan siis joulu hössötysten jälkeen.. onhan tuo jo yhteensä alle 200e molemmat puolet kaikkineen :) vrt. 433€/iskari :o
-
Roikkuuko auton perä pahastikin? Nouseeko yhtään ajon aikana ja kuormattuna?
-
Roikkuu aika ikävästi, ei ole ryhdissä.
Eikä korjaannu ajon aikana, kuormattuna näytti olevan inan pahemmin alhaalla. :'(
-
Aivan. Minulla on kanssa ysikympissä nivot ja jossain vaiheessa pitäisi ne vaihtaa. Perä roikkuu hieman mutta ei vielä ainakaan häiritsevästi. Uudet nivot haluaisin mutta jos jostain esim. ulkomailta saisi halvemmalla tilattua niin olisi positiivista :) Täytyy tuumia asiaa!
Sitten tosiaan pitäisi normi iskareiden takia jousetkin vaihtaa... :P Kaippa niistä nivoista hyötyäkin on? Ei ole aiemmin vastaan tullut.
-
Sitten tosiaan pitäisi normi iskareiden takia jousetkin vaihtaa... :P Kaippa niistä nivoista hyötyäkin on? Ei ole aiemmin vastaan tullut.
Sun tapauksessa pitää jousi vaihtaa ;). Siellä ei ole kuin yksi jousi. Sen voi löytää Volvolta, jos vielä valmistavat.
-
Kysytään nyt sitte tässä samassa, itselläni on -95 ("facelift") 960 farkku 2,5 koneella. Mitenkäs siihen noi nivomattien korvaamiset, joku sanoi että tähän uudempaan malliin menee suoraan normi iskarit ilman muokkaamista? ::)
-
Sun tapauksessa pitää jousi vaihtaa ;). Siellä ei ole kuin yksi jousi. Sen voi löytää Volvolta, jos vielä valmistavat.
Niin joo, poikittainen lehtijousi. Persoonallista ja onpahan pehmeä kyyti!
Yleensä on löytynyt kyllä varaosia Volvolta mutta lisävarusteiden saanti on kuulemma jo aika hiljaista. Sääli.
-
Kysytään nyt sitte tässä samassa, itselläni on -95 ("facelift") 960 farkku 2,5 koneella. Mitenkäs siihen noi nivomattien korvaamiset, joku sanoi että tähän uudempaan malliin menee suoraan normi iskarit ilman muokkaamista? ::)
siihen voi laittaa normi-iskarit, mutta jousi pitää vaihtaa.
-
Elikkäs 940-sarjan alkuperäistä vastaavat iskarit ja jouset käyvät tähän 960-sarjan autoon suoraan alle nivomattien tilalle?
Esim. Jos käyn ad-liikkeessä tai motonetistä hakemassa ns. "Vakio" iskarit ja jouset, voin surutta asentaa ja kaikki toimii kuin pitää?
Ei käy.
940:ssä on täysin erilaiset tukivarret kuin 960:ssä. Siinä jousi sijaitsee tukivarren takapäässä kun taas 960:ssä noin puolivälissä, näinollen 960 vaatii huomattavasti jäykemmän jousen.
Lisäks jos aiot käyttää normi kaasuiskareita, sun täytyy ottaa vanhoista nivoista se alapään kannake ja vaihtaa se niihin uusiin.
IPD myy valmista muunnossarjaa, joka käy suoraan paikoilleen:
http://www.ipdusa.com/products/6323/109631-nivomat-conversion-kit-with-sachs-turbo-gas-shocks
-
IPD myy valmista muunnossarjaa, joka käy suoraan paikoilleen:
http://www.ipdusa.com/products/6323/109631-nivomat-conversion-kit-with-sachs-turbo-gas-shocks
Siis onko tuo nyt sitten joku nivomat kopio vai vaihto tavallisiin iskareihin?
Edit, vaihto.
-
Siis onko tuo nyt sitten joku nivomat kopio vai vaihto tavallisiin iskareihin?
Edit, vaihto.
Vaihto tavallisiin iskareihin.
Ja tuohan käy vain 91-94 mallisiin 960, joissa multilink kierrejousilla. :)
-
siihen voi laittaa normi-iskarit, mutta jousi pitää vaihtaa.
Tyhmä lisäkysymys, mutta meneekö tuohon sitten vanhemman 960 "normi" iskarit vai pitääkö olla sellainen 95->
-
Tähän topiciin voisi heittää aiheeseen sopivasti, että mistähän voisi tiedustella uusia nivoja halvemmalla? Ei asialle kiire ole mutta joskus tulee kuitenkin tehtyä... Volvon kautta tuohon menisi joku tonni varmaan... :P
-
Tähän topiciin voisi heittää aiheeseen sopivasti, että mistähän voisi tiedustella uusia nivoja halvemmalla? Ei asialle kiire ole mutta joskus tulee kuitenkin tehtyä... Volvon kautta tuohon menisi joku tonni varmaan... :P
tuolta www.skandix.de
-
Ei käy.
940:ssä on täysin erilaiset tukivarret kuin 960:ssä. Siinä jousi sijaitsee tukivarren takapäässä kun taas 960:ssä noin puolivälissä, näinollen 960 vaatii huomattavasti jäykemmän jousen.
Lisäks jos aiot käyttää normi kaasuiskareita, sun täytyy ottaa vanhoista nivoista se alapään kannake ja vaihtaa se niihin uusiin.
IPD myy valmista muunnossarjaa, joka käy suoraan paikoilleen:
http://www.ipdusa.com/products/6323/109631-nivomat-conversion-kit-with-sachs-turbo-gas-shocks
Motonetin listoista pikaisesti kurkattuna, nämä pitäisi järjellisesti käydä siis tähän soopaan? ???
67-5737 Takajousi Volvo-760+MultiLink
960-Sedan Taakse vakio (MultiLink-akseli) [1990-1998].
Vai sopisiko esim. farmari version oma "vahvistettu" jousi myös??
67-5042 Vahv takajousi Volvo745
945/965-Farmari Taakse VAHV (ei Nivomat/MultiLink) [1990-1998]
JA
Siihen kaveriksi:
85-4079 TRW-takaiskari Volvo 700s
940 ->98 ja 965 ->94 Taakse TRW-nesteisk (ei Nivomat/Multi) [1990-1998]
Iskarin alapään kiinnikkeestä olen tietoinen, että eroaa tavallisen kiinnityksestä, mutta modifioinnin jälkeen pitäis pelata.
Tähän topiciin voisi heittää aiheeseen sopivasti, että mistähän voisi tiedustella uusia nivoja halvemmalla? Ei asialle kiire ole mutta joskus tulee kuitenkin tehtyä... Volvon kautta tuohon menisi joku tonni varmaan... :P
Siinäs hakee ja uhraa tonnin, mutta kun tässä haetaan vaihtoehto tapoja. Kun en ole ainoa ketä näitä nivomaatteja manaa.
Välttämättä en vaihda kaasuihin vaan kävisin hakemassa nivot volvolta.
Ulkomailta (EU) tilattuna säästää nivojen hinnoissa, mutta se lisätään postiin.
Jenkeistä kun tilaa säästää paljon, mutta tulli+verot tuo hintaan sen verran lisää ettei ole järkeä.
-
tuolta www.skandix.de
Tämän auton iskari. postit vielä päälle, ei montaa euroa eroa.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-rear-axle/1003722/
-
tuolta www.skandix.de
Kiitos, pistetääs linkki muistiin...
-
Siinäs hakee ja uhraa tonnin, mutta kun tässä haetaan vaihtoehto tapoja. Kun en ole ainoa ketä näitä nivomaatteja manaa.
Välttämättä en vaihda kaasuihin vaan kävisin hakemassa nivot volvolta.
Ulkomailta (EU) tilattuna säästää nivojen hinnoissa, mutta se lisätään postiin.
Jenkeistä kun tilaa säästää paljon, mutta tulli+verot tuo hintaan sen verran lisää ettei ole järkeä.
Siis kunhan nyt tiedustelin alustavasti, olen minäkin tuota asiaa miettinyt. Itse olen kanssa nivoista kuullut eri ihmisiltä hyvää ja huonoa. Yksi kaveri sanoi sen olevan Volvon huonoin varuste ikinä ;D Sitten tiedän tyypin, joka kehuu todella paljon. Ota tästä selvää... Kaippa niillä puolensa on.
-
Motonetin listoista pikaisesti kurkattuna, nämä pitäisi järjellisesti käydä siis tähän soopaan? ???
67-5737 Takajousi Volvo-760+MultiLink
960-Sedan Taakse vakio (MultiLink-akseli) [1990-1998].
Tuo jousi on nivomatin kanssa tuleva vakiojousi multlink-perään. Tiedän siitä kun vaihdoin n.kk sitten omaani just Motonetistä tuolla numerolla tilatun. ;)
Mut TRW iskari varmasti käy oikeen hyvin kun vaan sen alakannakkeen vaihdat.
Ulkomaisella foorumilla joku oli laitellu Toyota Previan jouset ja oli tullu hyvä. Ja joku oli jopa laittanu ne samaisen Toyotan iskaritkin. Alapäähän oli pitäny tehä latasta kiinnike, mutta kovasti kehui hyväks. En tiiä sit korkeudesta jne...
Tuosta aiemmin linkittämästäni IPD sarjasta oli monenlaista mielipidettä. Toisilla perä oli jääny katumaasturi korkeudelle ja toiset valitti jousia liian pehmeiks. Tiiä sit, hintoihin nuo jokatapaukses tulee ihan noilla Sachsin iskareilla saati sit Bilsteinin HD:llä.
-
Siis kunhan nyt tiedustelin alustavasti, olen minäkin tuota asiaa miettinyt. Itse olen kanssa nivoista kuullut eri ihmisiltä hyvää ja huonoa. Yksi kaveri sanoi sen olevan Volvon huonoin varuste ikinä ;D Sitten tiedän tyypin, joka kehuu todella paljon. Ota tästä selvää... Kaippa niillä puolensa on.
Löytyy suvusta yksi V70 '04 jossa on nivomatit, toimivat aivan loistavasti ja varsinkin kuormattuna! (takaluukkuun tai kärryllä lastattuna!) Pitää perän hyvinkin kohdillaan!
Ei valittamista siinä mielessä jos käyttötarkoitus on pitää kuormaa päällä jokseenkin usein.
-
Kyllä nuo toimivat nivomatit on hyvät. Omassa v70ssä löytyy kans moinen keksintö ja empä vaihtais pois. Kyyti on mukavaa kuormaamattomana kuin myös kuormattuna, aika vaikea yhdistelmä normi iskareilla/jousilla tehtäväks.
Eri asia sit kun ne vihdoin pettää... tai jos haluaa urheilullisempaa ajoa harrastaa. ;)
-
|| 85-4079 TRW-takaiskari & 67-5737 Takajousi Volvo-760+MultiLink || palikat tuli nyt haettua. Ilmoittelen tänne miten kävi, kun vaihto ja testaukset on tehty. :)
-
Sulla on kohta tosi matala auto perästä jos nuo ruuvaat kiinni.
Nuo jousethan ei jaksa kantaa auton painoa kunnolla ilman nivoja.
-
Kysytääs vielki samas.. Mites farmari 960:sessä toimis sedanin normaali kaasu iskunvaimentimet ja jos vaihtaa ne jousetki ei nivon jousiin? Jääkö perä todella löysäksi?
-
Kysytääs vielki samas.. Mites farmari 960:sessä toimis sedanin normaali kaasu iskunvaimentimet ja jos vaihtaa ne jousetki ei nivon jousiin? Jääkö perä todella löysäksi?
Tuolta faktaa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3324.0
-
Sulla on kohta tosi matala auto perästä jos nuo ruuvaat kiinni.
Nuo jousethan ei jaksa kantaa auton painoa kunnolla ilman nivoja.
Noooh.. jouset olivatkin ulkoisesti täysin identtiset jo alla oleviin, mutta kaasuiskareiden päät ovat aivan eri kokoluokkaa.
Joten varaosat takaisin kauppaan ja vanhoilla mennään.
Vaatii TODELLAKIN hyvää "räpellys kykyä" ja viitseliäisyyttä jos meinaa saada kaasuiskarit nivojen tilalle tämän auton alle.
Ei kiitos.
Kiitos kaikkien mielipiteistä/avuista. Otan projektin alle uudestaan kelien lämmetessä.
-
Heips !
Onko kenelläkään kokemusta että olisi laitettu ilmaiskarit esim monroe max lift nivojen tilalle. Amerikaan veljet ovat asentaneet tämmöisiä iskareita nivojen tilalle....
hinta on tosi huokea 70 taalaa pari ja kestää kuormaa 1200 lbs. ko. iskari on suunniteltu heavy towing etc.....
Pienellä muutoksella mazda mpv iskari kuulemma kävisi 960 / s90 v90 95 eteenpäin....
Tuli vaan mieleen jotta tässä tapauksessa ei ilmeisti tarvitse edes vaihtaa fiiberijousta..
Olisi tosi houkutteleva vaihtoehto. Kommentteja kiitos
100000 ajettu ja 3 nivot jo menossa että sillee.........ei tunnu oikein pakkasessa kestävän.
terv ja kiitoksia hyvästä voorumista
-
poistettu
-
onkos kirjoituksen aloittaja jo tehnyt jotain....voisin myydä sulle nivot 320€/kpl...akikke@jippii.fi
Eipä kiinnosta maksaa lähes liikkeen hintoja nivomateista, kun löytyi ohimennen muuten tälläinen sivu:
http://www.skruvat.fi/Iskunvaimennin-P13776.aspx
322.81€ / kpl ja postikulut sisältyy hintaan.
Mahdollisesti tulee osteltua tälläiset kun kerkiää. Vielä on nivoissa jonkun verran puhtia, tosin vuotavat nesteitä jo..
-
Onko kukaan kokeillut IPD myymaa muutos sarjaa. itsella kans 760 voleen pitas loytaa jokku halvemmat kuin nivomatit :)
-
http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1675_1800&product_id=5281
http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1675_1800&product_id=5284
-
Mitkä jouset olisi oikean mittaiset ja jämäkät normi iskareitten kans 760 volvoon? ostin Toyota Hiacen 4wd iskarit jotka sais pikku fiksaamisella volvoon kiinni, ostin myös 745 vahvistetut mutta ovat varmaan 5cm lyhyemmät kuin multilinkin omat jouset.
-
Mistäs tunnistaa onko siellä Nivomatit?
-
Mistäs tunnistaa onko siellä Nivomatit?
Paksu iskari jousen sisällä ;)
Omaan sain (5min sitten) vihdoinkin vaihdettua uudet nivot, teen kuvilla varustetun "esittelyn" vaihtotyöstä myöhemmin.
-
Mutta kun tässä se poikittainen lehtijousi, meneekö iskariin jotain letkuja, mikä sen nivomatin toimintaperiaate oikein on.
-
Mutta kun tässä se poikittainen lehtijousi, meneekö iskariin jotain letkuja, mikä sen nivomatin toimintaperiaate oikein on.
Ei mene mitään letkuja. Se iskari tunnistaa kuorman kun joutuu töihin, säätää ite sen korkeuden aina vakioksi toimiessaan.
Oisko tuosta vanhemman mallin jutusta jotain hyötyä tunnistukseen?
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat%20Conversion1.html
Eikös tuossa näy 90:n nivo ja se lehtijousi?
http://farm1.static.flickr.com/139/384163369_6ab89e8eff_o.jpg
Laita vaikka kookkelin kuvahakuun "volvo 90 rear axle nivomat" luulis jotain löytyvän.
-
Mutta kun tässä se poikittainen lehtijousi, meneekö iskariin jotain letkuja, mikä sen nivomatin toimintaperiaate oikein on.
Tuammonen mulla ainakin on & oli alla :D
(http://i43.tinypic.com/293zqpw.jpg)
edit.: www.scandix.de sivuilta siis tuli tilattua. 776,18€ posteineen kahdesta nivosta :)
-
Kyhäsin tekemisen puutteessa tämmösen, näkee millaset iskarit ovat kyseessä.
Ostettu www.Scandix.de sivustolta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36055.new#new
-
Hyvät kuvalliset ohjeet. :)
-
(http://i.imgur.com/UugcEyy.jpg) Tämä on sitten vissiinkin Nivomat.
-
Tuo ei ole nivomat. Nivomatissa on haitarikumi iskarin alaosassa
-
On nivomat. Uudemmassa mallissa haitarikumi on yläpuolella.
-
No niinhän se on tuossa kuvassakin :buck2:. Minä vuonna nuo muuttui, lehtijousen tulon yhteydessä?