Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Paukar - 22.12.2012, 09:19:52

Otsikko: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Paukar - 22.12.2012, 09:19:52
Mitätä eroa on aw55-50:sen ja aw55-51:sen välillä? Käykö heittämällä paikalle?
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: C70 - 22.12.2012, 23:55:58
51 on nelivetolaatikko ja siinä on erilainen tasauspyörästö ja oikean vetoakselin rihloitus (tulee kulmavaihde väliin)
Ja noissa 55-50 on eroja mm sähköliitäntöjen puolella.
Eli jos oma laatikkosi on rikki ja olet toista hankkimassa, hanki saman vm ja saman koneen perästä oleva laatikko.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: belarus - 23.12.2012, 10:16:40
Meillä volvo v70 2.5t-04 laatikko on 55-51sn. Etuvetoinen
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: C70 - 23.12.2012, 12:20:39
Joo korjaan, molempia on etu ja nelivetoisena. Eroja löytyy mm mekaanisissa osissa. Ja alkupään malleissa 99-00/01 on se vanhanmallin sähköliitin (vastaava kuin vanhassa 4 vaihteisessa.) Uudemmissa on sitten johdonpätkät ja liittimet. Niissä liittimissä on eroja, riippuen onko esim V40 malliin tai V70 malliin. S60/V70/S80 pitäisi olla samat.
Siinä 05/06 tuli sitten 6 vaihteiset TF80 laatikot. Paitsi pikkuvolvoissa s40/v50/c30 käytettiin/käyetään vielä 5 vaihteisia.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Paukar - 13.01.2013, 10:28:00
Nyt on sitten vaihdettu 50:sen tilalle 51:nen. Sopii paikalle lähes heittämällä. Ainoa muutos joka täytyy tehdä on ottaa vanhasta laatikosta venttiilien johtosarja ja valitsin yksikkö. Venttiilien johtosarjassa täytyy yhden venttiilin johto jatkaa pidemmäksi, pidempi johto taas löytyy uuden laatikon johdoista. Laatikon nollaus täytyy myös tehdä kuten aina kun laatikkoon vaihdetaan öljyt. Nollausta varten ei tarvii mennä pakosta volvolle vaan nollaustoimonto löytyy myös Autocomista.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: jak900 - 13.01.2013, 15:02:57
Niis siis miten tuo laatikko nollataan? Öljyt vaihtelin mutta nollatakkin....
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Paukar - 13.01.2013, 22:07:00
Laatikolle tehdään tietokoneella niin sanottu adaptiivisen muistin nollaus. Tämän jälkeen laatikko oppii uudelleen vaihtamaan kuljettajan ajotyylin mukaan. Tämä muistin nollaus tehdään jos laatikkoon vaihdetaan esim. Venttiilipöytä , mutta nollaus täytyisi tehdä myös kun laatikkoon vaihdetaan öljyt.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: jak900 - 13.01.2013, 22:13:14
Saako nollattua koti konstein, esim akku irti ym ?
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Paukar - 13.01.2013, 22:19:19
Onnistuu ainoastaan Volvon omalla ohjelmalla tai sitten Autocom-laitteilla. Jälkimmäistä laitteistoa myydään ebay:ssä  100-200€ suomenkielisellä ohjelmalla. Autocom käy myös muihinkin autoihin. Autocomilla saa myös nollattua lähes kaikki vikakoodit ja testaitua kaikkien antureiden toimintaa.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.01.2013, 22:36:04
mutta nollaus täytyisi tehdä myös kun laatikkoon vaihdetaan öljyt.

Onko tosiaan noin ?
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Teutori - 13.01.2013, 23:54:37
Onko tosiaan noin ?
Ei ole  :D
" Paukar" varmaan selittää mites tuo nollaus liittyy oljynvaihtoon, mulla se ei ainakaan vaikuttanut " Oppivaan" laatikkoon mitenkään. 8)
AW 55-51 on oppiva laatikko, ja ei tarvitse mitenkään mitään nollata öljyn vaihdon takia  :pomo:.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: LK - 14.01.2013, 08:19:05
Ei ole  :D

Olikos näissä jokin kikka kolmonen millä sai itse nollattua.
Jotain vaihde renkkausta N R N R N D N D... blaa blaa.. vai onko ihan legendaa?
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Lapatossu^ - 14.01.2013, 08:59:00
Oppivan laatikon "muistin" saa nollattua kotikonstein ottamallla konehuoneessa sijaitsevan sulakkeen irti 5-10 minuutiksi. En muista mikä numero on, mutta löytyy ohjekirjasta.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Volvo65 - 14.01.2013, 14:14:08
Toinen vaihtoehto on että akku kaapelit irti 20 min->
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Paukar - 24.01.2013, 22:47:05
Automaattiguru (Siekkisen) mukaan nollaus täytyy tehdä jokaisen öljynvaihdon jälkeen, mutta jokainenhan saa kertoa omia mielipiteitä niin paljon kuin haluaa. Teen ainakin itse nollauksen joka kerta kun vaihdan öljyt, tästä lähtien 40000 välein. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Tietokoneella tehty nollaus on ainakin varma eikä mitään poppakonsteja tarvita. Jos pelkkä sulakkeen poisto tai akunkengän irrotus autta, niin sehän nollaantuu aina kun autosta katoaa virrat. Mistä tällänen tieto on peräisin?
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 26.01.2013, 15:05:55
Laatikon öljylaadunlaskuri tulee nollata aina kun öljy vaihdetaan.
Vaihteiston mukautuksia ei kuulu nollata, mutta ei siitä haittaakaan ole..  mutta vain laskurin nollauksen kehoittaa öljynvaihto-ohje tekemään, ei muuta.
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: Maikki_S - 26.01.2013, 20:01:45
Laatikon öljylaadunlaskuri tulee nollata aina kun öljy vaihdetaan.
Vaihteiston mukautuksia ei kuulu nollata, mutta ei siitä haittaakaan ole..  mutta vain laskurin nollauksen kehoittaa öljynvaihto-ohje tekemään, ei muuta.
Kertoisitko Miksu selkokielellä, keinot miten tämän pystyy kotioloissa tekemään?
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 26.01.2013, 20:44:29
Kertoisitko Miksu selkokielellä, keinot miten tämän pystyy kotioloissa tekemään?

Ei mitenkään
(Oliko riittävän selkeää :D  )
Otsikko: Vs: Automaattilaatikon vaihto
Kirjoitti: belarus - 14.02.2013, 07:37:16
Onnistuu ainoastaan Volvon omalla ohjelmalla tai sitten Autocom-laitteilla. Jälkimmäistä laitteistoa myydään ebay:ssä  100-200€ suomenkielisellä ohjelmalla. Autocom käy myös muihinkin autoihin. Autocomilla saa myös nollattua lähes kaikki vikakoodit ja testaitua kaikkien antureiden toimintaa.
Pelaako tuo autocom vain tietyn ajan.Ja sitten tarvii päivityksen. ::)